Kat wil niet in reismandje gestopt worden... Wat nu?

05-08-2010 22:30 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een lieve en heel slimme (althans, dat vind ik zelf) poes. Omdat ik eens in de zoveel tijd op vakantie ga of haar mee moet nemen naar de dierenarts, moet ze wel eens vervoerd worden. Ik heb een mooi reismandje om haar in te vervoeren. Een paar jaar terug kreeg ik haar makkelijk in mijn eentje wel in het mandje. Helaas lukt het steeds minder goed om haar in dat mandje te krijgen. Vorige week ben ik vertrokken op vakantie en vandaag teruggekomen, toen had ik de hulp van een ander nodig om haar erin te krijgen. We moesten met zijn tweeën de pootjes bij elkaar houden, want ze gebruikt haar achterpoten en staart om zichzelf af te zetten, om er maar niet in te hoeven. Dit gaat gepaard met veel ontevreden gemiauw, geknor en veel bewegen met haar lijfje en haar erin krijgen duurde een paar minuten. Daarna blijft ze bijna continu miauwen, totdat ze er weer uit mag.

Zijn er mensen die dit herkennen en ook dit probleem hebben en/of zijn er misschien mensen die me tips kunnen geven? Alvast bedankt!
Misschien het mandje in de kamer zetten met een doek/dekentje en wat lekkers erin?

Steeds opnieuw dat ze er aan went.
Hallo,

het beste is om het reismandje niet alleen voor "negatieve' dingen te gebruiken. De dierenarts of weg zijn van huis zien de meeste katten niet als leuk.

Wat gmkp zegt klopt inderdaad. als de kat er gewoon in kan wanneer ze los loopt is het niet per definitie negatief. Wanneer ze toch in het mandje moet en echt niet wil kan je het mandje het beste rechtop zetten met de opening naar boven en dan de achterkant er in laten glijden.

Verder een vertrouwd kussentje/denkentje kan ook helpen

Succes
a docter a day keeps the apple away
Niks aan te doen. Gewoon doorduwen. Dat is dan maar jammer voor haar dat ze er niet in wilt.
Ja hoor, hier gaat het ook zo. Eentje is iets dommer en die is nog wel eens te lokken met wat lekkers of gewoon nieuwsgierigheid. Maar de ander die moet je zo ongeveer met ovenwanten aan en met 2 personen in een mandje duwen. En dan heeeeel snel het deurtje dicht doen.

Er is helaas niet echt veel aan te doen. Althans ik zou niet weten wat. Dat ding associëren ze nu eenmaal met iets onprettigs (dierenarts).

De laatste tijd plast de poes er ook in (ze is een keer heel ziek naar de dierenarts gegaan en sindsdien is ze nog banger), dus doe er vooral een handdoek in. Ik mik die handdoek meteen in de wasmachine en dan is het leed weer geleden. Maar daar moet je ook nog rekening mee houden.

Ze doet dat trouwens op de terugweg.

En als ik het mandje in de kamer zet dan gaat ze er als een haas vandoor om zich de eerst komende uren echt niet meer te laten zien.
Ik heb van onze kattenoppas in het dierenpension geleerd dat je heel erg rustig het beessie in de mand moet doen. Wanneer jij onrustig bent is de kat dit ook. Ik zet altijd de mand op het aanrecht, pak heel rustig de poes op en duw hem in zijn mand. Vroeger was het een strijd en nu dus een makkie.
Bij mijn kat: hoe langer het duurt, hoe heftiger de tegenwerking. Ik wacht dus maar niet op instemming.
Je zet het mandje ergens neer buiten het zicht van de poes. Als die argeloos door het huis loopt, pak je haar vast en zet haar in het mandje en de deur dicht.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
quote:_helly_ schreef op 05 augustus 2010 @ 22:35:

Niks aan te doen. Gewoon doorduwen. Dat is dan maar jammer voor haar dat ze er niet in wilt.Precies!
quote:meharis schreef op 05 augustus 2010 @ 22:42:

Je zet het mandje ergens neer buiten het zicht van de poes. Als die argeloos door het huis loopt, pak je haar vast en zet haar in het mandje en de deur dicht.Jij hebt geen katten hè

Ik heb vandaag de dierenarts af moeten bellen omdat ik mijn kat niet in het mandje kreeg. Maar dit exemplaar kan ik nog amper aanraken.

In jouw geval zou ik de kat omkeren en kont eerst erin stoppen. Zo doe ik het meestal.

En anders naar een tip van Babsjuh:

quote:De dierenambulancemanier (voor een evt volgende onwillige kat):

kratje/mandje op de achterkant neerzetten zodat het luikje bovenop zit. Luikje open natuurlijk

Kat met één hand in nekvel pakken, met andere hand beide achterpoten vasthouden. Achterkant van poes eerst in kratje laten zakken, zo ver mogelijk, dan met knie luikje een zetje geven zodat dat dichtvalt tegen je arm. Kat zal dan met voorpoten meer bezig zijn met het luikje dan met jouw gezicht/armen. Achterpoten loslaten, hand er snel uit. Dan met vrije hand luikje tegenhouden terwijl je nekvel loslaat en met die hand eventueel uitstekende voorpoten tussen het luikje uit peutert.

Je moet er handigheid in krijgen, maar als je dat eenmaal hebt is het op deze manier appeltje-eitje
En een 'bovenlader'mandje schijnt ook handiger te zijn.
Kletsmajoor, als je de pootjes tussen het luikje uitpeutert?
Ik heb zo'n mandje waar de hele bovenkant eraf kan. Ik kreeg die van ons ook niet meer door het luikje. Nu haal ik de bovenkant eraf, pak de kat in zijn nekvel zet hem rustig neer en trek op het laatste moment mijn arm er tussen uit. Het luikje moet je er dan wel vast inzetten anders kan hij/zij er natuurlijk alsnog uit.

En wat hier ook helpt, niet het mandje neerzetten en het beest er niet meteen in zetten. Wordt hij zenuwachtig van en dan wordt het alleen maar lastiger.
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga zeker proberen het mandje ergens open neer te zetten en er wat lekkers in stoppen.

Ik had van de dierenarts al eens de tip gekregen om de kont er eerst in te stoppen, maar zoals al gezegd gaan de pootjes en de staart op de rand. Ook heb ik de opening naar boven om haar erin te laten glijden, maar ze zet zich gewoon af.

Degene bij wie ze gelogeerd heeft, heeft ook een mandje die van boven helemaal open kan. Ik zal eens op Marktplaats kijken.

Gewoon doorduwen deden we vandaag ook. Leuk is anders ;)
Leuk!! Bi mij willen ze er niet uit!!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
achterstevoren erin doen
Nooit problemen mee, mandjes staan gewoon in de kamer en gang en zijn zogenaamde 'veilige' plekken voor de katten. Ze slapen er ook gewoon in en de ene die bang is voor de stofzuiger kruipt erin als hij de stofzuiger uit de kast ziet komen.

Van kleins af aan kat wennen aan mandje met positieve dingen; dus voer erin, speeltjes erin en altijd een lekker dekentje. Heb je voor nu alleen niets aan, maar toch zou ik de mand nu gewoon met een eigen dekentje in de kamer laten staan, zodat het ding vertrouwd wordt. Lekker een keer een snoepje op de rand leggen en dan zo langzaam opbouwen..
Ik heb de reiswieg gewoon standaard in hun kamer staan, ze slapen er zelfs in. Tis al een poos geleden dat ik met ze naar buiten moest, maar ik weet bijna zeker dat het geen probleem is om ze erin te krijgen. De weg er naartoe is een en al klaagzang, maargoed dan is het kwaad al geschiedt
Mijn eigen kat is zo lekker drollig dat ie meteen in het mandje kruipt zodra ie em ziet. Makkelijk dus.

Maar laatst moest de kat van mijn moeder erin en dat viel echt niet mee. Eerst via de bovenkant maar hij was ons steeds weer te snel af. Toen met z,n 2e door het luikje gepropt. Maar blijkbaar is die kat een soort van houdini wat halverwege de autorit was ie alweer ontsnapt uit het mandje. Geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft weten te krijgen! Poes dus van de hoedenplank geplukt, in het nekvel, en liet zich wonderwel weer in het mandje duwen. Maar er kwam een lawaai uit, terwijl ie normaal nooit maauwt. Hij heeft nog dagen niet naar me gekeken. Oh jawel, heeeeeel boos!!
Mijn inmiddels overleden kater was altijd dol op tripjes naar de dokter. Hij moest er als kitten heel vaak heen en ging dan altijd 'los' bij mij op schoot mee (terwijl ik op de bijrijderstoel zat). Toen hij wat ouder werd, kon hij echt los mee in de auto, zelfs als ik alleen met hem naar de dokter ging. Zolang de auto reed bleef hij liggen, als de auto even stil stond dat zette hij zijn pootjes op het dashboard om te kijken waar hij was en zodra ik weer optrok dan ging hij weer liggen. Idem dito in de wachtruimte bij de dokter, dan ging hij rustig bij me op schoot liggen en keek op zijn gemakje rond tot hij aan de beurt was. Echt zooooo schattig....
Heel simpel hier, in mijn eentje. Met een hand pak ik de voorpootjes vast, met de andere hand de achterpootjes. Hokje in en deurtje sluiten. Ja zelfs bij de kat gelukt (leeft nu niet meer) die alle 4 de pootjes normaal aan het hokje vastklampt om er niet in te hoeven.

Met deze katten geen problemen, ik zet het hokje gewoon open (niet kort van te voren hoor maar als er niets is). Dus ze liggen er heel graag in. Moet ze er zelfs uit halen als ik het hokje weer moet opbergen.

Ik heb wel een open kooitje dus ze vinden het ook niet eng.

Ze maken hier als het hokje hier staat zelfs ruzie wie erin mag liggen.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Oh daar heb ik écht een hekel aan, aan dat soort mandjes.

Maar ja, als jouw katten het maar prettig vinden
Nog even een aanvullende tip van een dierenarts (hoewel ze er bij mij juist meestal erg graag weer in willen ): Mandje op de rand van de tafel zetten zodat hij iets uitsteekt en dan de kat erin laten stappen (dan kunnen ze zich niet afzetten op de tafel).
ik heb de mijne laten wennen, door inderdaad af en toe de mand open in kamer te zetten met dekentje erin, die in haar mandje lag. Ik kan m nu in kamer zetten en dan stapt ze er zelf in...heerlijk, geen stress voor t beest.
once upon a time called.....right now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven