Kat wil niet in reismandje gestopt worden... Wat nu?

05-08-2010 22:30 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een lieve en heel slimme (althans, dat vind ik zelf) poes. Omdat ik eens in de zoveel tijd op vakantie ga of haar mee moet nemen naar de dierenarts, moet ze wel eens vervoerd worden. Ik heb een mooi reismandje om haar in te vervoeren. Een paar jaar terug kreeg ik haar makkelijk in mijn eentje wel in het mandje. Helaas lukt het steeds minder goed om haar in dat mandje te krijgen. Vorige week ben ik vertrokken op vakantie en vandaag teruggekomen, toen had ik de hulp van een ander nodig om haar erin te krijgen. We moesten met zijn tweeën de pootjes bij elkaar houden, want ze gebruikt haar achterpoten en staart om zichzelf af te zetten, om er maar niet in te hoeven. Dit gaat gepaard met veel ontevreden gemiauw, geknor en veel bewegen met haar lijfje en haar erin krijgen duurde een paar minuten. Daarna blijft ze bijna continu miauwen, totdat ze er weer uit mag.

Zijn er mensen die dit herkennen en ook dit probleem hebben en/of zijn er misschien mensen die me tips kunnen geven? Alvast bedankt!
Mijn kat slaapt zelfs in zijn reismand ( ach hij heeft maar 6 mandjes.....:-)). Maar dierenarts is een drama. Ik zet de mand op tafel en draai de kat om in m'n armen. Aai hem even onder z'n kinnetje en Zo kan ik hem met zijn poten in de lucht makelijk in de mand krijgen. Hij is dan z'n oriëntatie even kwijt.
quote:Haley schreef op 05 augustus 2010 @ 22:44:

[...]

Jij hebt geen katten hè Jawel, daarom verstop ik het mandje ver buiten het zicht , tegen de tijd dat kat lekker ligt te soezen of met andere dingen bezig is, sla ik toe.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
oh mv, wat een mooie kat op foto 2 zeg! Wauw... wat voor soort is het?
Britse korthaar denk ik?

Heb ik ook, maar dan een blauwe. Deze is prachtig MV!
quote:beautyfly schreef op 05 augustus 2010 @ 22:57:

Mijn eigen kat is zo lekker drollig dat ie meteen in het mandje kruipt zodra ie em ziet. Makkelijk dus.Als in: je eigen drollen vinden zelf ook hun weg naar de pot?
quote:Appelsientje schreef op 05 augustus 2010 @ 23:32:

Britse korthaar denk ik?

Heb ik ook, maar dan een blauwe. Deze is prachtig MV!

Ja klopt , Brits korthaar silver tabby spotted, hier zie je het beter;

Het is echt een schatje. Mijn andere ook hoor!

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Echt een prachtig beestje MV, maar dat had ik al gezegd geloof ik (L)
Ja het kattenreismandjesgevecht.... Wij hebben pas een nieuw reismandje en daar kan de bovenkant vanaf, net als een kattebak. Dat werkt als een trein, gewoon beest erin zetten en deksel erop. Hij heeft ook gewoon een deurtje, maar de bovenkant kan dus ook eraf.
Hihi, dank je.
quote:TheEmpress schreef op 05 augustus 2010 @ 23:41:

Ja het kattenreismandjesgevecht.... Wij hebben pas een nieuw reismandje en daar kan de bovenkant vanaf, net als een kattebak. Dat werkt als een trein, gewoon beest erin zetten en deksel erop. Hij heeft ook gewoon een deurtje, maar de bovenkant kan dus ook eraf.Ik heb daar ook een van maar wat een onding. En ze zien niets onderweg dus daarom bang omdat ze niet zien wat er gebeurd. In die 2 open mandjes heb ik nooit problemen.
Hey, die grijze mooie kat lijkt precies op die van ons...maar die van ons is gewoon een Europeese huiskat maar die van ons is meer gestreept, niet gespot. Mooi beessie zeg!
quote:mylenevalerie schreef op 05 augustus 2010 @ 23:44:

[...]

Ik heb daar ook een van maar wat een onding. En ze zien niets onderweg dus daarom bang omdat ze niet zien wat er gebeurd. In die 2 open mandjes heb ik nooit problemen.Jawel hoor, er zit aan de voorkant een gewone deurtje van tralies en rondom allemaal kijkgaten, ze kunnen dus gewoon kijken.
quote:TheEmpress schreef op 05 augustus 2010 @ 23:59:

[...]

Jawel hoor, er zit aan de voorkant een gewone deurtje van tralies en rondom allemaal kijkgaten, ze kunnen dus gewoon kijken.Ja hier ook hoor, maar dat vinden ze niets. Ik heb hem alleen voor de reserve, als ik opeens met zijn 3e weg moet, hopelijk niet. Voor de rest gebruik ik hem niet.
Mijn katten zijn half wild, dus dan helpt alleen de surprise-aanval met een badhanddoek.

Dus eerst in een hoek drijven, dan handdoek erover heen, kat er in rollen en dan met handdoek en al het mandje in.

Best zielig voor de kat, maar mijn katten bijten echt door en dat is niet fijn. Gelukkig worden ze in het mandje snel rustig en bij de dierenarts worden ze ook steeds tammer. Er zit echt schot in.
Voor dat continu miauwen als ze er in zit helpt het wellicht een (gedragen) kledingstuk van jezelf er in te leggen. De poes herkent dan je vertrouwde geur en wordt rustiger. Tenminste bij mijn kat is dat zo.
Mijn mandjes staan gewoon altijd open in huis,zodat het lekkere slaapplekjes zijn.Ze associeren dus niet die reismandjes met dierenarts of pension of hele nare veranderingen ofzo...

Denk dat dat al scheelt...
Ik zet de mand met de opening naar boven, kat oppakken en dan erin laten zakken.

Anders krijg ik het niet voor elkaar.

De mand haal ik stiekum in huis, want als ze de mand zien zijn ze al weg...

Overigens bij de dierenarts willen ze er niet uit en moet ik de mand omkeren zodat ze eruit "vallen", en ze weten dan ook niet hoe snel ze weer terug moeten in de mand..:)

Dus ze snappen het best hoor
Gezien bij Animal Cops: zet het mandje rechtop en laat de kat daar in zakken. Zo kan hij/zij zich nauwelijks verzetten.

*edit: pearle had al hetzelfde idee. *
Veel makkelijker:

Viva la vida
Mooi reismandje klinkt leuk en zal er vast prachtig uitzien maar horizontaal een kat erin krijgen die er niet in wil: wordt moeilijk.

De beste oplossing die ik ooit uitvond was een grote witte wasmand, van plastic met gaten erin (Blokker ofzo) en daar verticaal de kat in laten zakken.

Als ie erg spartelt heb je wel even 4 handjes nodig indd.

Ik woon alleen en moet het altijd zo snel mogelijk doen, voordat zij de tijd hebben om in de gaten te hebben wat er gebeurt. Lukt het dan niet, dan heb ik pech en zal ik ff moeten wachten.

Iets lekker erin leggen werkt niet volgens mij, die katten zijn echt niet achterlijk! :-)
quote:ndh86 schreef op 06 augustus 2010 @ 08:19:

Veel makkelijker:

[afbeelding]"tough love" aaaaaaaaaaah
onze kat heeft het zelfde, met geen enkele verleiding in het mandje. Nu met regelmaat opgelost door hem in een verhuisdoos te zetten en de deksel dicht te houden. Geen enkel probleem...

Wel even opletten dat de bodem goed is, want zo ben ik weleens een kat bijna verloren (beest schrok echter zo van zijn vrijheid midden in een drukke winkelstraat dat ik hem snel weer kon inrekenen...)

Succes,

Ket
Ik even niet verder gelezen, maar je kunt haar ook aan het mandje laten wennen, zodat ze het gaat zien als slaapplekje. Zet het ding geopend (of zonder hekje) met een lekker dekentje en een speeltje in de woonkamer, dan gaat ze er na verloop van tijd uit vrije wil in liggen en wordt het voor jou gemakkelijker haar erin te krijgen als er weer eens een bezoekje aan de dierenarts moet worden afgelegd (dekentje en speeltje laat je dan gewoon erin liggen)...
Ik zet het mandje op 'z'n kont', de achterkant zeg maar en laat de kat er 'in vallen' (niet zo cruel als ik het schrijf, wel wat zachtaardiger natuurlijk).
quote:Ligeia schreef op 06 augustus 2010 @ 14:25:

Ik even niet verder gelezen, maar je kunt haar ook aan het mandje laten wennen, zodat ze het gaat zien als slaapplekje. Zet het ding geopend (of zonder hekje) met een lekker dekentje en een speeltje in de woonkamer, dan gaat ze er na verloop van tijd uit vrije wil in liggen en wordt het voor jou gemakkelijker haar erin te krijgen als er weer eens een bezoekje aan de dierenarts moet worden afgelegd (dekentje en speeltje laat je dan gewoon erin liggen)...

Heeft bij ons inderdaad ook gewerkt.

En verder: neem haar af en toe mee als je bij iemand op bezoek gaat. Nu gaat ze er alleen in als ze óf naar de dierenarts gaat (en dat vindt geen enkel dier leuk) óf als jij haar op een vreemde plek voor een paar weken alleen achterlaat. Ik denk dat het mandje zelf dus niet het probleem hoeft te zijn, maar de 'bestemming'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven