Katten flinke ruzie

28-06-2020 19:29 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisterochtend hebben onze katten (broer en zus van 3 jaar) flinke ruzie. Het zusje is continu gefixeerd op haar broer en staart hem aan, hij blaast naar haar waarop zij vervolgens terugblaast en ze krijsend de kamer doorrennen en er wordt gemept. Vervolgens vlucht hij onder de bank en blijft daar constant zitten. Normaal gaan ze niet naar boven, met hoge uitzondering voor de gezelligheid, maar nu probeerden we ze daar meer ruimte mee te geven, zodat ze zich kunnen afzonderen. Dat gaat ook helemaal mis; ze houdt hem in de gaten en wanneer hij naar boven wil gaan rent zij erachteraan en begint het krijsen en blazen ook.
Hij heeft nu een flinke kras op z'n neus en komt maar niet onder de bank vandaan als zij in de buurt is, dus komt hij ook niet bij het eten, drinken en de kattenbak, ook is hij heel schrikkerig.
We hebben geprobeerd ze apart te zetten, zij in de badkamer en hij in de woonkamer. Zij miauwt dan de boel bij elkaar en de badkamer is dan natuurlijk ook niet begaanbaar.
Als hij erachter komt dat ze weg is gaat hij weer eten en drinken, komt ie weer knuffelen en laat je zich aaien, maar toen zij weer beneden kwam was ze hem gewoon van achter aan het besluipen. Weer blazen, krijsen en meppen dus...
Ik word hier echt heel naar van en maak me zorgen omdat hij nu dus ook niet aan eten, drinken en de kattenbak toe komt. Ook ben ik bang dat ze ergere verwondingen oplopen.

Ik gok trouwens dat het is ontstaan door schrikken van onweer. Toen we 1 januari terugkwamen van oud en nieuw waren ze ook zo bezig namelijk (schrikken van vuurwerk) , maar dit was na de nacht gewoon verholpen. Nu zijn ze dus al 2 dagen bezig en er lijkt nog geen verbetering te zijn.

Iemand die dé tip heeft?
_pompoensoepje wijzigde dit bericht op 28-06-2020 19:34
0.06% gewijzigd
miekemv schreef:
28-06-2020 23:52
Graag gedaan.
Hahaha echt he!
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
28-06-2020 23:52
Graag gedaan.
Kokoro schreef:
29-06-2020 11:34
Hahaha echt he!

Ehh, reageer ik niet snel genoeg naar jullie zin ofzo?
Alle reacties Link kopieren
en? ruzie over?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht dat het er zo snel zo veel zouden zijn.

Inmiddels is er nog niet veel veranderd. Lees dus echt veel wisselende dingen over het wel en niet scheiden van de katten. Ook over straffen zijn de meningen verdeeld. Ik heb in ieder geval geprobeerd om het zusje duidelijk te maken dat dit niet oke is (hoe je dat dan ook moet doen). Hij komt nu wel onder de bank vandaan maar zit nu op een stoel onder de tafel. Als zij in de buurt komt is het weer blazen, en net dus ook weer achter elkaar aan rennen en krijsen.

Ze zijn trouwens beiden gewoon geholpen, die vraag zag ik al een paar keer voorbij komen.

Laten checken bij de dierenarts had mijn moeder het inderdaad ook over, dat hij iets onder de leden zou hebben en daarom als zwakker gezien wordt of iets. Dat gaan we dus maar even doen.

Verder, ze komen niet buiten nee. Heb nu inderdaad een kattenbak boven erbij gezet, waar ze nu naartoe kunnen.
Huisdieren kunnen spanning overnemen van hun eigenaren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-06-2020 11:52
en? ruzie over?
Helaas niet dus, derde dag is nu ingegaan, dus maak me wel zorgen. Gaan even een afspraak maken bij de dierenarts, om te checken of er iets met hem is inderdaad, zoals je zei.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig net uit zo’n situatie met mijn 2 katten waarbij het helemaal goed gekomen.
Je mag met een PB doen als je wil!
_pompoensoepje schreef:
29-06-2020 11:51
Ehh, reageer ik niet snel genoeg naar jullie zin ofzo?
Het leek even alsof je gevlogen was, vandaar ;-D.

Balen dat het de 3e dag op rij hommeles is. Ik zou sowieso zsm feliway in huis halen. Straf geven zijn katten zeer ongevoelig voor. Poes zal de link niet leggen. Het gaat om afleiden en zorgen dat hij geen "prooi" meer is.
_pompoensoepje schreef:
29-06-2020 12:01
Helaas niet dus, derde dag is nu ingegaan, dus maak me wel zorgen. Gaan even een afspraak maken bij de dierenarts, om te checken of er iets met hem is inderdaad, zoals je zei.
Voorlopig uit elkaar zetten. Ik spreek echt uit eigen ervaring. Dit helpt, was ook het advies van de gedragsdeskundige
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu ?
een èigen vàllei, een èigen vàllei
Alle reacties Link kopieren
Even een update, een positieve update! Ze zijn weer helemaal oké met elkaar, vereiste dus wel even wat geduld, maar was ook best lastig om uit te vinden wat nou de juiste aanpak was. Hebben ze laten checken bij de dierenarts, beiden niks onder de leden gelukkig, zal waarschijnlijk echt de schrik van het onweer zijn geweest, waarna ze elkaar uit stress in de haren zijn gevlogen.
Na 5 dagen zag ik ze af en toe rustig naar elkaar toe gaan, broertje ging weer op de bank liggen en liet zich aaien. Wanneer zusje te dichtbij kwam was het af en toe nog blazen, maar ze staarde dan ook echt naar hem, helemaal gefixeerd. Paar dagen later was alles gewoon helemaal goed, allebei weer de oude.
Dus allen, bedankt voor de tips en reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven