Kattenvraagje...

08-03-2010 20:37 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter wil graag, heul graag een kat!

Nu heb ik mijn bedenkingen: soms stinkt het in een huis waarin katten verblijven, de haren overal, stukgekrabte meubels, etc..

Dus mijn vragen aan jullie:

-Is het nou waar dat juist mannetjes of vrouwtjes meer geur afgeven?

-Hoe verhinder je dat een nieuwe, nog niet getrainde kat je meubels (nieuwe bank!) ruïneert?

-Wat kost een jong katje ongeveer in het asiel?

Ook andere tips zijn zeer welkom,

alvast bedankt!
Als je een mannetje niet op tijd laat castreren gaat hij sproeien, zijn geur afgeven. Zijn wel veel aanhankelijker dan vrouwtjes.

Als je een katje neemt kan je er niet vanuit gaan dat je spullen heel blijven, bekleding van je bank, je planten indd overal haren etc.

Ik zelf zal er niet nog eens voor gaan, mijn katjes gaan nog minstens 15 jaar mee, hou daar

ook rekening mee!

Wat de kosten qua aanschaf zal zijn vanuit het asiel moet je even googlen dat zou ik niet weten.
Ik heb mijn kittens bij een kittenopvang gehaald (van dierenambulamce Helmond) daar kostte de kittens 65,- per stuk. daar zijn ze voor geeent en ontwormd.

Volgens mij kosten ze bij een asiel ook zo ongeveer rond dat bedrag en in sommige gevallen zit de casteratie er nog bij in.

Ik moet zeggen dat ik de katten hier niet ruik en ook bezoek ruikt de katten niet. Je moet wel elke dag de drollen uit je kattenbak scheppen dan ruik je ook de kattenbak niet.

En tja je meubels... hier zitten er ook wel wat haaltjes in de nieuwe bank, dat hebben ze niet uit baldadigheid gedaan maar is tijdens speelsheid gebeurd.

1 kitten moet je wel continue bezig houden, 2 is leuker en die houden zich meer met elkaar bezig en vermaken zich beter.
Alle katten poepen (dus stinken) en haren....

Ongecastreerde katers hebben sterk ruikende urine maar het lijkt me vrij logisch dat je een kater laat helpen..en dan ben je ook van het gezeik af

Maar als je nu al opziet tegen de haren vraag ik me af of het zo verstandig is....ik heb 3 katten waar ik heel erg gek mee ben maar die haren kom je echt altijd en overal tegen!!!
Mijn moeder heeft een kater van 2 jaar oud via een herplaatsingsbureau. Deze kater heeft niets gemold, was zeer tevreden met zijn krabpaal.
katten uit het asiel kosten ongeveer 70 euro. Dan zijn ze ingeent, ontwormt en gecastreerd/gesteriliseerd.

stank valt heel erg mee hoor. ligt voornamelijk aan jezelf. Waar zet je de kattenbak en hoevaal verschoon je die? Gaan ze naar buiten of niet?

Krabben aan de meubels leer je het snelst af door een krabpaal te kopen. Krabben ze aan de bank, gelijk verplaatsen naar de paal. Maak er een hard geluid bij zodat ze weten dat het niet mag.

Meestal zijn katten uit het asiel ook al zindelijk. Als je ze maar laat zien waar de bak staat. straf ze niet meteen als het mis gaat in het begin, maar zet ze gewoon in de bak. Katten zijn schone beestjes en willen zelf ook het liefst in een schone bak. dus verschoon hem regematig.
Als je toch naar het asiel gaat zou ik kiezen voor een iets oudere kat. Hier bleef niks heel. De bank kapot. Zo'n beetje alles uit de vensterbank laten vallen. Een kat van een jaar oud is een stuk rustiger.
Meestal, als het bij mensen met katten in huis stinkt, betekent dit dat ze de kattenbak niet vaak genoeg of goed genoeg schoonmaken. Katten stinken normaalgesproken echt niet! Tenzij ze ziek zijn. Of inderdaad niet gecastreerde sproeiende katertjes.

Hoe verhinder je dat een kat je meubels ruïneert? Hmm, lastig, het is en blijft nou eenmaal een eigenwijze kat en geen hond

Maar je kunt je kat wel degelijk een beetje "opvoeden" en het een en ander aan- of afleren. Het is alleen niet altijd makkelijk en de kat zal ook niet altijd luisteren. En de een heeft een wat meer eigen wil dan de ander (mijn ouders hebben een kat die juist doet wat niet mag (en hij wéét het echt), om lekker aandacht te vragen

Geen idee wat een kat uit het asiel kost, volgens mij betaal je alleen de eventuele castratie/sterilisatie en inentingen. Ik denk dat je op websites van dierenasiels hier wel info over vindt.

Anyway, als je eenmaal zo'n super leuke kat in huis hebt, vind je je meubels als gauw minder belangrijk denk ik Zo'n beestje is zó leuk en lief en brengt zoveel moois in huis!

@nelleke, grappig dat jij zegt dat katers aanhankelijker zijn dan poezen. Mijn ervaring is juist andersom.

Ik vermoed eigenlijk dat het helemaal niks met het geslacht te maken heeft, maar meer met karakter van de kat
Van de meubels blijven ze af als je Keep off gebruikt. Wij gebruiken het zelf ook...perfect!
bij ons kunnen de katten altijd naar buiten door een kattenluikje. daarom hebben we geen kattenbak in huis. waardoor je eigenlijk in huis ook niks ruikt.

ook de meubels enzo blijven gewoon heel, ze kunnen dan wel hier buiten hun energie goed kwijt. je moet gewoon van begin af aan heel duidelijk in zijn wat wel en niet mag.
Misschien kun je een iets oudere, rustige schootkat nemen?
quote:lotte3500 schreef op 08 maart 2010 @ 20:57:

ook de meubels enzo blijven gewoon heel, ze kunnen dan wel hier buiten hun energie goed kwijt. je moet gewoon van begin af aan heel duidelijk in zijn wat wel en niet mag.

Ja, dat klopt. En tóch kun je een eigenwijs exemplaar treffen, die zich niks laat vertellen of die gewoon lekker baldadig is.

Ik vind wel dat je dit moet realiseren en incalculeren. Anders zit er straks een zielig poesje in een asiel, die weer is teruggebracht omdat het toch tegenviel.
Ik heb een zeer aanhankelijke poes uit het asiel. Ze 'kostte' me 70 euro, daar zat inenting, ontworming, ontvlooiing en sterilisatie in. Het is dus meer een onkostenvergoeding, want als je alles zelf moet doen dan kost het veel meer.

Ik zou inderdaad voor een iets oudere kat gaan en niet een kitten. Kittens zijn echt heel speels en die slopen alles, zoeken grenzen op. Mijn kat was de eerste paar maanden heel erg bang en schichtig, maar nu na een half jaar een zelfverzekerde en aanhankelijke poes. Ze stinkt niet en qua haren valt het ook mee. Mijn vorige kat verloor heel erg veel haren, mijn nieuwe kat heel weinig.

Waar je rekening mee moet houden is dat een kat inderdaad zo'n 15 à 20 jaar mee gaat. Dat er soms onvoorziene kosten voor zijn als ze ziek worden. En dat ze ook chronisch ziek kunnen worden. Je neemt niet zomaar een kat (of een hond), daar moet je echt over nadenken. Het betekent ook dat je niet heel gemakkelijk meer weekendjes weg kan of op vakantie kan gaan zonder iets te regelen.

Maar voor mij geldt: die (kleine) nadelen wegen absoluut niet op tegen het plezier
poezen en katers stinken evenhard als je hun bak niet elke dag schoonmaakt.

Als je een kater niet op tijd castreert kan hij gaan sproeien en dat stinkt enorm

meubels worden gewoon gesloopt, sprays of poeders helpen niet.

Je kan een kat niet opvoeden, een kat kan zich heel welgemanierd gedragen maar zo gauw jij je hielen licht doen ze alles wat normaal niet mag. Vlak voordat je thuis bent gaan ze in de vensterbank zitten en kijken net zo verbaasd als jij naar de ravage. Ze willen je eventueel nog wel helpen zoeken naar de dader.

Katten kotsen met regelmaat van de klok

en verharen tot je er scheel van ziet.

Als je dit allemaal prima vindt dan heb je aan een kat een gezellig en vermakelijk huisdier. Een asielkat kost tussen de 40 en 60 euro. Dan is ie ingeënt en gecastreerd en nagekeken.

Bovendien kent het asiel de geschiedenis van het dier. Let op dat je geen kat neemt die te vroeg (vroeger dan 10 weken) bij moeder is weggehaald
quote:lotte3500 schreef op 08 maart 2010 @ 20:57:

bij ons kunnen de katten altijd naar buiten door een kattenluikje. daarom hebben we geen kattenbak in huis. waardoor je eigenlijk in huis ook niks ruikt.

ook de meubels enzo blijven gewoon heel, ze kunnen dan wel hier buiten hun energie goed kwijt. je moet gewoon van begin af aan heel duidelijk in zijn wat wel en niet mag.Daar zullen je buren blij mee zijn
Denk er goed over na. Als ik je berichtje zo lees dan vind je niet erg overtuigd. Je kunt een kat niet trainen zoals je een hond traint. Ze krabben altijd wel ergens aan. Een kat hoeft niet te stinken maar hij kan een blaasontskeing krijgen en naast de bak plassen. Hij kan ziek worden en een ongelukje krijgen. Daar moet je ook tegen kunnen.

En tegen kattenharen is niets te beginnen. Zeker in de zomer heb je daar last van. Vele stofzuigen en je niet te druk maken.

Dus doe het niet voor je dochter maar alleen als je er zelf ook van overtuigd bent dat je een kat wil en ook de ongemakken erbij neemt!
.
tessaa wijzigde dit bericht op 30-08-2010 01:25
Reden: privacy
% gewijzigd
Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat hun kat nooit wat sloopt ik heb mijn hele leven al katten (meerdere) en het zijn gewoon slopers. En ze zijn schijnheilig.

Als je een kat neemt om hem vervolgens buiten de deur te zetten kan je beter geen kat nemen.
Ik zie dat mijn asiel wat goedkoper is. Maar 75 is meer dan schappelijk hoor
meds, ik moest wel lachen om je berichtje. Natuurlijk slopen katten en natuurlijk gaan ze altijd op je tafel dansen als je van huis bent. Maar dat maakt ze ergens ook wel charmante duiveltjes
en wees voorbereid op kattenterreur, elke kat heeft regelmatig een gekkenhalfuurtje, met name als jij telefoneert of wil slapen, dan rent ie door het huis maakt onberekenbare sprongen, vliegt in de gordijnen en die van mij miauwen ook heel hard. Waarom, ik heb geen idee, maar ze vinden het zelf heel normaal
Wij hebben een jong boerderijkatje die zindelijk was toen hij kwam. Verder goed opgevoed en heeft eigenlijk nog nooit iets kapot gekrabd. Toen hij wat ouder werd (half jaar) wilde hij graag naar buiten en werd toen wel even wat wilder. Nu hij buiten is is hij heel rustig.

Haren? Ja

Stinken? vast.... zeker als de kattenbak binnen staat

Kosten? die van ons was gratis, maar omdat hij een flink is aangereden heeft hij behoorlijk wat geld gekost. Maar ook dat hoort erbij.

Maar bovenal is het errug gezellig...
Wij scheppen elke ochtend en avond de bak (hebben klontvormend grind) en daardoor geen tot nauwelijks stank. Heel soms als er net 1 gepoept heeft, maar dan is het een kwestie van even scheppen en klaar.

Kittens vergen heel veel tijd, niet alleen zindelijk maken, maar ook leren om dus niet aan je mooie meubels te krabbelen. Heb je daar niet de tijd voor dan kun je denken aan een wat oudere kat. Maar a) dat wil niet zeggen dat het dan een rustigere kat is en b) is de info die asiel heeftniet altijd juist. Bij het asiel hier kun je een kat op proef krijgen, dat is misschien een optie.
NEE IK HEB GEEN WALLEN.

sorry ik werd even geterroriseerd door Garnier
nah je kan een kitten echt niet leren om niet te krabben. Hooguit doet ie alsof jij het hem geleerd hebt, maar hang maar eens een camera op, en huiver..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven