Keuze transportfiets

04-11-2017 20:23 13 berichten
Ik heb moeite met de keuze van een transportfiets. Momenteel twijfel ik tussen twee modellen.

1. Batavus CNCTD N3. Enige nadeel is geen handrem. Maar toen ik die ging testen werkte de terugtraprem opmerkelijk goed. Heeft drie versnellingen, ik gebruik momenteel op mijn eigen fiets alleen de 2. (En heel zelden 3, op van die wegen waar niemand op dat moment is en met een egaal wegdek)
Met betere terugtraprem bedoel ik: geen stukje dat als je achteruit trapt je een stuk doorschiet, maar meteen direct goed remmen.

2. Gazelle Puur N7. Enige nadeel is brede stuur. En 7 versnellingen, nah ik denk niet dat je daar in Leiden e.o. veel aan gaat hebben. Sowieso merkte ik bij het testen dat ik heel de tijd in het midden rond 5 bleef, ik vind het een beetje onzinnig om zoveel versnellingen te hebben en vraag me af of dit nou voor de leuk bedoeld is of echt een nuttige functie heeft.
Voordeel is vooral de handrem, ik ben bang dat ik die ga missen bij de Batavus.

Ik vraag niet om suggesties voor andere fietsen, ik heb alles in de winkel en online al bekeken, ik wil alleen weten voor welke van deze twee jullie zouden kiezen en waarom.

Momenteel heb ik een Gazelle uit 2012 met terugtraprem, handrem en drie versnellingen en daar ben ik tevreden mee, maar ik vervloek het feit dat er geen stuurblokkering en zo'n standaard met twee poten onder zit. De handrem gebruik ik soms, ik weet niet of ik die ga missen bij een betere terugtraprem, dat vind ik nu vooral lastig.
Mijn handrem is wel een paar keer PIIIEEEEPPP geluiden gaan maken waardoor ik naar de fietsenmaker moest, en mijn versnelling is momenteeel voor de tweede keer kapot aan het gaan (gaat lastig in 3, maar ik heb besloten dat ik de reparatie laat zitten en voor de nieuwe fiets ga), dat vind ik dan wel weer een nadeel.
Ik heb verder nog een gouden Batavus Old Dutch (geen idee uit welk jaartal, hij komt van de Kringloop) voor mijn werk met alleen een terugtraprem. Volgens mij is die even degelijk als mijn Gazelle, hij rijdt iig prima.
Alle reacties Link kopieren
Als ik alleen naar het uiterlijk kijk vind ik de gazelle mooier.

Je wilt geen suggesties voor andere fietsen, maar als de 7 versnellingen te veel zijn, waarom doe je precies dezelfde fiets dan niet in 3 versnellingen?

Als ik moest kiezen tussen een handrem en een terugtraprem, koos k de handrem.
En verder vraag ik me af wat je bedoelt met 'ik gebruik de handrem soms' Hoe bedoel je dat?
De Gazelle is er niet in 3 versnellingen met handrem en terugtraprem. Wel in drie versnellingen zonder handrem, maar vanwege het brede stuur zou ik dan kiezen voor de Batavus.
Ik vind de 7 versnellingen ideaal, vooral met kind op de fiets: de 1 trapt altijd licht weg, ook tegen de bult/brug op, en je kunt in kleine stapjes door naar de 4/5 waar je inderdaad vaak blijft hangen. Ik zou dus sowieso weer voor 7 versnellingen gaan :).
Ik heb een andere fiets (Batavus BuB) maar ik baal er nog steeds van dat ik geen handremmen heb.
Qua degelijkheid zou ik eerder voor een Azor gaan.
slobberbone schreef:
06-11-2017 07:19
Qua degelijkheid zou ik eerder voor een Azor gaan.
+1
Als je nog tevreden bent met je huidige transportfiets en geen behoefte hebt aan zeven versnellingen, dan kun je er misschien net zo goed een tweetrapstandaard en stuurbegrenzer op laten zetten?

Heb zelf een transportfiets van de Fietsfabriek (type Pam) met zeven versnellingen. Deze heeft een terugtraprem en ook aan een zijde een handrem die ik maar sporadisch gebruik. De fiets weegt nogal wat, maar is erg robuust.

Vanwege het gewicht en de vele bruggetjes in Delft zijn de zeven versnellingen wel heel prettig... (Hoewel ik meestal de versnellingen 4 t/m 6 gebruik, als ik longklachten heb dan gebruik ik de lagere versnellingen wel.)
Edit op vorige bericht: ik las te laat dat je reparatie van je huidige fiets wil laten zitten.
Kies voor zo min mogelijk onderhoud. Ik heb mijn versnellingsnaaf van mijn eigen fiets laten halen omdat eens in de zoveel tijd die stuk ging.
Beste is eigenlijk helemaal geen handrem en/of versnelling maar dat heb je tegenwoordig bijna nergens meer.

Of je een handrem nodig hebt hangt af van hoe goed die terugtraprem werkt, schijnt behoorlijk per merk en zelfs per fiets te verschillen.
Tenzij je een handicap hebt waardoor je niet vooruit kan kijken in het verkeer of ergens aan de kust woont is de kans dat je een handrem nodig hebt gereduceerd tot de nihile kans dat de ketting eraf ligt.

Een breed stuur is trouwens erg onhandig als je bv de fiets binnen zet of die tussen andere fietsen wilt proppen. En met zo'n smal transportrekje kan je niet eens goed je boodschappen erop zetten, kies gewoon een normaal formaat. Snap eigenlijk niet waarom de Gazelle Puur zo wordt aangeprezen, lijkt mij geen handige fiets.
greeneyedcoco schreef:
06-11-2017 12:03
Als je nog tevreden bent met je huidige transportfiets en geen behoefte hebt aan zeven versnellingen, dan kun je er misschien net zo goed een tweetrapstandaard en stuurbegrenzer op laten zetten?

Dat wilde ik met mijn eigen fiets ook ooit doen, maar dat kan niet. Meestal moet dan je hele fiets verbouwd worden (iets met de voorvork). Kan je beter een andere kopen. En alleen een tweepootstandaard heeft geen zin zonder stuurbegrenzer. Ik heb het toen gewoon laten zitten en ermee leren leven haha.
Ik vraag me eigenlijk af of dit technisch toevallig zo is of gewoon een slimme marketingtruuk van fietsfabrikanten. Net als dat computers steeds vervangen moeten worden omdat door marketing je de oude niet kan updaten want niet compatibel.
anoniem101117 schreef:
10-11-2017 17:45
Kies voor zo min mogelijk onderhoud. Ik heb mijn versnellingsnaaf van mijn eigen fiets laten halen omdat eens in de zoveel tijd die stuk ging.
Beste is eigenlijk helemaal geen handrem en/of versnelling maar dat heb je tegenwoordig bijna nergens meer.
Dit doet me denken aan de tijd dat ik nog een fiets had met een dynamo. Steeds was dat ding verbogen, irritant!
anoniem101117 schreef:
10-11-2017 17:45
Dit doet me denken aan de tijd dat ik nog een fiets had met een dynamo voor de verlichting. Steeds was dat ding verbogen en moest ik die laten maken, irritant!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven