king charles cavelier

12-05-2014 00:46 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er aan te denken om een king charles cavelier hond aan te schaffen. We zijn nu vooral bezig om ons in te lezen over dit ras en zijn benieuwd naar verhalen van mensen die een king charles cavelier hebben!
Niet doen.

Die honden zijn zo doorgefokt dat hun hersenen niet eens meer in hun hersenpan passen. Hebben altijd hoofdpijn. Echt zo zielig.
Een van de meest verziekte hondenrassen.

Dierenmishandeling, zo'n hond!
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, sommige rassen moet je gewoon echt niet willen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Om je een ervaring te geven: mijn oma had zo'n hondje, is dertien jaar geworden en een ontzettend lief beest. Vanaf puppy meegemaakt, veel op gepast en het was echt haar trouwste kameraad! ik hem 'm een keer kwaad zien worden op een Duitse Herder….maar dat was het dan ook.

Hondje is er inmiddels allang niet meer en voor zover ik weet had ie nooit klachten. Is dat doorfokken iets van de laatste jaren? En is er geen on-doorgefokte hond meer te vinden dan?
Volgens mij hebben ze dat ras laatst onderzocht, en was bijna 100% van de dieren ziek. (erfelijke ziekten)
Het valt mee, het is maar 90%.

En dat hebben we het over ERNSTIGE erfelijke aandoeningen...

En ik krijg spontaan jeuk als mensen zeggen dat het lekker rustige hondjes zijn. Als ik zo veel afwijkingen zou hebben zou ik waarschijnlijk ook lekker rustig zijn

Maar goed, Google is your friend:

"In mei 2012 hebben Nederlandse hondenverenigingen die aangesloten zijn bij de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied (dit is de overkoepelende organisatie van rashondenverenigingen) een belangrijk besluit genomen: Het fokken met honden die aantoonbaar lijden aan één of meerdere ernstige aandoeningen is voortaan verboden.

Inteelt

Zo’n veertig procent van alle rashonden, die jaarlijks in Nederland worden geboren, heeft één of meerdere erfelijke aandoeningen. Dit hoge percentage komt voornamelijk doordat er gefokt wordt met een beperkt aantal fokdieren. Honden die bij tentoonstellingen in de prijzen vallen,  worden ook vaak worden gebruikt om mee te fokken. Als er te veel met een beperkte groep dieren gefokt wordt, is inteelt onvermijdelijk. Inteelt is het kruisen binnen een soort, ondersoort of ras van nauw aan elkaar verwante individuen.

Grote gezondheidsproblemen

Inteelt brengt grote gezondheidsproblemen met zich mee. Helaas zien we dit terug bij veel hondenrassen. Als voorbeelden van probleemrassen worden vaak de rassen Cavalier King Charles Spaniel en de Franse en Engelse Bulldog genoemd. De eerste lijdt vaak aan hart-, oog- of gewrichtsproblemen, epilepsie en het brein is te groot voor de schedel, wat resulteert in chronische pijn en gedragsproblemen. De Franse en Engelse Bulldog lijden veelvuldig aan serieuze ademhalings- en geboorteproblemen.

Te weinig en te laat?

Een fokverbod voor verschillende rashonden die lijden aan aandoeningen is een stap in de goede richting om de gezondheid van rashonden te verbeteren. Of het verbod in de praktijk de gewenste gevolgen zal hebben, moet de toekomst nog uitwijzen. Hoe de controle op het verbod wordt uitgevoerd en wie dat gaat doen, is niet duidelijk. En wanneer bij een pup een bepaalde ziekte wordt geconstateerd en hij daardoor geen stamboom krijgt van de Raad van Beheer, betekent dat nog niet dat er ook daadwerkelijk niet gefokt zal worden met het dier …  Ook komt het besluit wat aan de late kant. Zo’n negentig procent van de Cavalier King Charles Spaniels lijdt inmiddels al aan een ernstige erfelijke aandoening.

Laten we hopen dat de toekomst uitwijst dat dit besluit op tijd gekomen is!

Vanaf nu: gezondheid boven schoonheid

Naast het verbod op het fokken met zieke rashonden wordt er voortaan ook meer aandacht besteed aan de gezondheid van honden. Zo is er bij keuringen van honden een gedragscode voor keurmeesters ingesteld. Honden met lichamelijk afwijkingen mogen door hen gediskwalificeerd worden.

De hondenverenigingen hebben met de Raad van Beheer dit voorjaar verder afgesproken dat er strengere voorwaarden komen om het fokken van lichamelijk en mentaal gezonde honden te bevorderen. Ook is een DNA-afstammingscontrole voortaan verplicht.  Dierenartsen werken waar mogelijk mee om dit de gezondheidsproblematiek bij rashonden terug te dringen.

Want willen we niet allemaal dat onze mooie (ras)honden boven alles gezond zijn!"
Eens met voorgangers. Ken iemand die altijd deze hondjes heeft, en bij een is zelfs in Belgie operatief de doorgang vergroot op de overgang van schedel naar nekje zodat de zenuwbanen er beter doorheen pasten. Diertje had zoveel neurologische afwijkingen, en een daarvan was dwangmatig krabben. Beestje zag er niet meer uit. Zo triest..
Uiterlijk een prachtig hondje, innerlijk en fysiek een ziek hondje.

Zo sneu.
Helemaal eens met mijn voorgangers, schattige honden om te zien maar je moet geen hond willen die altijd hoofdpijn heeft en dat is nog maar één van de aandoeningen die het arme beestje kan hebben door het kapot fokken.
verba volant, scripta manent.
Oh, wat zielig, dat wist ik niet. Maar hond die ik kende was vrolijk, at normaal en had zeker geen gedragsproblemen.…Maar idd, ik zou zo'n hond ook niet aanschaffen als nu zo duidelijk blijkt dat het zo'n 'verziekt ras' blijkt te zijn…
Het is trouwens een cavalier, geen cavelier
Is dit met de chihuahua's ook niet zo? Ik heb wel eens gehoord dat al die hondjes met uitpuilende ogen een te klein kopje hebben voor hun hersenen. Vandaar die uitpuilende ogen.
Mopshondjes iig wel. Chihuahua weet ik niet zeker.
quote:Jonari schreef op 12 mei 2014 @ 00:49:

Niet doen.

Die honden zijn zo doorgefokt dat hun hersenen niet eens meer in hun hersenpan passen. Hebben altijd hoofdpijn. Echt zo zielig.

Helemaal mee eens, arme beestjes. Ze zien er schattig uit en hebben ook een lief karakter, ik kan je overweging dus wel begrijpen. Maar bereid je maar voor op een hoge dierenarts-rekening.

Ik ken er 2 van nabij, de ene (oudste) heeft al een paar jaar flinke problemen. De eigenaren zitten heel vaak bij de dierenarts, willen het beestje zo lang mogelijk bij zich houden . . . . . . . .
Dan vind ik die dierenart kosten nog het minst erge.

Willens en wetens zo'n dier dat chronische ziek is en pijn heeft, laten leven, dat vind ik pas erg.
quote:Lucky_Birdie schreef op 12 mei 2014 @ 08:20:

Mopshondjes iig wel. Chihuahua weet ik niet zeker.Vrienden van mijn broer hebben een mopshond. Moest een keer heel erg niesen, oogje eruit. Hing volledig uit z'n oogkas. Gelukkig opgelost door de DA, maar dat is wel echt sneu.
He bah!

Arm ding!

Mopshondjes mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.

Net als bulldogs en andere kneus rassen.

Bizar dat mensen in staat zijn om dat soort beesten te creëren, en ze weten te verkopen.

Zijn die kopers zo dom, of weten ze heus wel dat die honden pijn lijden, maar vinden ze dat niet boeiend, omdat ze enkel naar het uiterlijk kijken?
quote:Lucky_Birdie schreef op 12 mei 2014 @ 08:40:

He bah!

Arm ding!

Mopshondjes mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.

Net als bulldogs en andere kneus rassen.

Bizar dat mensen in staat zijn om dat soort beesten te creëren, en ze weten te verkopen.

Zijn die kopers zo dom, of weten ze heus wel dat die honden pijn lijden, maar vinden ze dat niet boeiend, omdat ze enkel naar het uiterlijk kijken?of ze vinden het zielig en hopen dat beestje op deze manier nog een beetje een leuk leven te geven. Bij de fokker hebben ze dat ws niet echt.
Mijn ouders hebben zon hondje en ik herken de verhalen van hierboven helemaal niet eerlijk gezegd.

Afgelopen zaterdag is hij 15 jaar geworden en hij heeft nog nooit iets ernstigs gehad.

Hij is onwijs lief en actief, een mooi ras mits ze gezond zijn.

Hij komt van een goede fokker, we zijn toentertijd ook naar de andere kant van het land gereden om hem te halen.

Ik wist niet dat er zoveel problemen met het ras waren..

Maar hij is echt onwijs lief en ik heb nog steeds veel plezier aan hem.
Door zo'n ras te kopen stimuleer je de fok van deze honden alleen maar. Zo sneu wat de mens ze heeft aangedaan.

Laatst in een ander topic ook al een link geplaatst die je echt zou moeten zien om weer even met beide benen op de grond te staan, maar forum nu mobiel.

'pedigree dogs exposed'.

Ik zou gaan voor een herplaatser.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
http://rashondenwijzer.nl/

lees hier eens hoeveel "gezonde" honden er nog zijn!

stel nu dat de helft overdreven is, dan zijn er toch echt geen gezonde rassen meer hoor.
quote:Desperate_Housewive schreef op 12 mei 2014 @ 08:42:

[...]

of ze vinden het zielig en hopen dat beestje op deze manier nog een beetje een leuk leven te geven. Bij de fokker hebben ze dat ws niet echt.

Maar zo houd je het dus wel in stand. Net zoals wanneer je een diertje bij de dierenwinkel haalt.

Je denkt dat je een goede daad doet, en voor dat beestje op dat moment is dat misschien ook wel zo, maar tegelijkertijd zorg je ervoor dat er een markt is en daarvoor worden weer nieuwe zielige diertjes gemaakt, zodat er weer iemand in trapt.
Lebo : idd, maar daar denken mensen dan vaak weer niet over na.
Hi "Liefmeissie",

Verstandig dat je je van tevoren goed wilt informeren.

Ik heb een Cavalier gehad. Hij is slechts 9 jaar oud geworden, hetgeen voor een hond van dat formaat véél te jong is.

Mijn Cavalier had een hartkwaal die veel Cavaliers hebben, een lekkende hartklep. Dat betekende dagelijks medicijnen, waarvan één ¤ 1 per stuk kostte. Uiteindelijk mocht hij ondanks mijn goede verzorging zijn 10e verjaardag niet halen.

Een andere een bekende Cavalierkwaal wordt veroorzaakt door de kleine hoofdjes, dat kan syringomyelie of chiari malformatie veroorzaken. Honden met deze ziekte lijden heel erg o.a. aan hoofdpijn en nare aanvallen.

Nagenoeg alle Cavaliers, ook die van 'goede' fokkers met stamboom, krijgen vroeg of laat te maken met een van deze kwalen.

Helaas is het ras erg populair, hetgeen ertoe leidt dat ook de broodfokkers hun graantje meepikken. Met ongekeurde honden fokken zij er lustig op los.

Ik zou je van harte willen aanraden een ander ras uit te zoeken wat een leuker leven tegemoet gaat en jezelf een heleboel verdriet en onkosten te besparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven