kitten bij *gecastreerde* kater

04-04-2011 21:08 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben sinds een paar uur een kitten van bijna 9 weken in huis, een huis dat gedeeld moet gaan worden met een kater van anderhalf jaar. Hij heeft altijd een maatje gehad, maar die is zeven weken geleden overleden.

En nu...nu is onze kat de hele tijd aan het blazen en klappen aan het uitdelen. Natuurlijk hebben we ervoor gezorgd dat onze oude kat door het hele huis kan lopen. De kleine niet. Maar ooh, dit is spannend! Iemand nog goede tips?
Geef het tijd! Kan wel even duren voor hij het waardeert, maar komt meestal wel goed. Kan morgen zijn of over 4 weken. Wel in de gaten houden of hij niet al te hard tekeer gaat, dan even apart zetten. ook nog niet samen alleen laten.

Succes!
Hij moet even wennen! Het is pas een paar uur!
Dit komt 99 van de 100 gevallen helemaal goed, want kittens worden meestal helemaal geaccepteerd door oudere katten en zeker door katten die al andere katten gewend zijn zoals jouw kater, dus wanhoop niet te snel, al lijkt dit natuurlijk erg zielig voor het kleintje.

Pas wel op dat de klappen geen klappen zijn die echt pijn doen of verwonden, want dan moet je ingrijpen, maar grijp verder niet in en laat ze hun ding doen.

Doet dit een paar uurtjes en haal ze dan weer uit elkaar zodat het kittentje kan gaan slapen of op schoot kan gaan liggen ofzo, want dit is best vermoeiend voor hem.

Laat ze verder nog niet alleen en zeker niet 's-nachts totdat ze elkaar helemaal geaccepteerd hebben.
Bedankt voor jullie reacties. Dit geeft de burger moed!

Deze nacht gaat de kleine maar even in de badkamer en de oudere krijgt het rijk alleen beneden.

Volgens de dierenkliniek mogen ze ook niet in dezelfde ruimte eten en een bak hebben. Ook hier zullen we dus een plekje moeten creëren.

Duimen maar!
Ik heb 20 februari een kitten van 12 weken bij mijn 7 jarige kater gezet. Die was doodsbang voor het kitten en was helemaal in de war. Hij blies steeds naar de kitten. Het is echt niet leuk in het begin, maar gelukkig draaide hij na een paar dagen wat bij.

Het heeft hier wel 4 weken geduurd voordat ze echt leuk met elkaar omgingen en de kater de kleine geaccepteerd had. Maar hij was niet agressief tegen de kitten. Dus ik heb ze wel gewoon bij elkaar gelaten en ook samen eten gegeven (dat bind juist) en ze gebruiken ook dezelfde kattenbak. De kater ging daar eerst niet meer op, die ging buiten, maar nu gebruikt hij die ook gewoon weer.

Zorg wel dat je ook nog aandacht aan je oudere kat geeft en de dingen zo normaal mogelijk doet. Negeer het geblaas en gemep zoveel mogelijk. Zolang er niet gekrijst word en er geen bloed vloeit kan je het het beste laten gaan. De kitten lijkt weerloos, maar dat is niet helemaal waar.

Overigens gebeurde hier ook wel paar enge dingen. De kater drukte de kitten tegen de grond en greep hem in zijn nek (niet keel) en hield hem zo vast. Zag er doodeng uit, maar de kitten hield zich heel stil tot het over was, dus heb het gelaten. Daarna meteen gegoogled en blijkt dus iets normaals te zijn wat te maken heeft met rangorde.

Google is echt je vriend!

Overigens heb ik ze ook paar keer betrapt op elkaar wassen en tegen elkaar aanliggen op momenten dat wij niet keken.

Het komt echt goed!
oef...net was wel spannend. Kitten lag bij mij op schoot. Grote kat kwam er even bij, eerst even suffen bij het katje. En toen, vlak bij zijn nekje, ging hij heel hard blazen. Ik schrok zelf ook behoorlijk. Heb ondertussen gewoon beide katten geaaid. De grote kat is toen al vrij snel weer weggegaan. En nu zit hij op een afstandje te kijken. Wil niet echt aangehaald worden.....
Dat hij dichtbij het kitten komt is wel een goed teken hoor.

Het blazen blijft echt nog wel paar dagen zo. Je moet ze ook beetje afwisselend aaien, dan gaan ze hetzelfde ruiken. de kitten ruikt nu nog heel anders.

Onze kitten ging trouwens heel eigenwijs de kater steeds kopjes geven. En trok zich helemaal niks aan van dat rare geblaas.

Alleen geblaas maakt niet zo heel veel indruk. Omdat de lichaamshouding verder geen agressie uitstraalt.
Ik vind het advies van gescheiden eten en gescheiden kattenbak ook niet echt nodig, zolang het kittentje maar alleen het kittenvoer eet en de oudere kat alleen zijn eigen brokjes. Het kan inderdaad een band scheppen, zoals Lirio ook schrijft, maar het kan ook geen kwaad als je het wel gescheiden doet.

Alleen bij bange of schuwe kittentjes is een totaal gescheiden ruimte met alles er op en er aan wel een must zodat deze zich daar veilig kan voelen.
Die van mij snapte er ook niets van. Toen gingen ze na een paar uur allemaal slapen. Toen hij wakker werd, schrok hij zich wezenloos, want dat kleine mormel was er nog steeds! Okee, dan accepteer ik hem maar. En vanaf dat moment begon hij te moederen over hem. Nu kunnen ze nog wel eens knokken (spelenderwijs dan) met elkaar, maar elkaar ook erg lief wassen en samen de hond terroriseren. Sinds de hond er is, knokken ze duidelijk minder.

Geef het gewoon de tijd! Met een kitten komt het bijna altijd goed!
anoniem_105687 wijzigde dit bericht op 04-04-2011 22:28
Reden: aanvulling
% gewijzigd
TO: Hoe gaat het vandaag met de katjes?

Om en om aaien is ook een idee, dan ruiken ze elkaars geur.
Gisteravond ging het ietsjes beter. Grote kat lag bij mij op schoot en de kleine lag ernaast. Dit ging een half uurtje goed. Daarna hebben we ze in aparte ruimtes gezet.

Vandaag alleen was het weer blazen en meppen. Hij loopt de kleine dan achterna al was hij aan het jagen. Wanneer de kleine te dicht bij komt blaast hij. Ook jaagt hij de kleine in een hoekje en mept dan behoorlijk. De kleine heeft geen verwondingen, dus het ziet er en klinkt waarschijnlijk heftiger dan het is.

Heb vandaag van dat feliway gekocht Hopelijk helpt dat een beetje. Ik probeer beide katten zoveel mogelijk aandacht te geven en te aaien.
Oh ja, heb ook een speeltje gekocht, zo'n lang ding. En daar speel ik met beide katten mee.....Hopelijk helpt dat ook met geuren.
quote:lirio schreef op 04 april 2011 @ 22:21:

Dat hij dichtbij het kitten komt is wel een goed teken hoor.

Het blazen blijft echt nog wel paar dagen zo.

Ook dat heftige blazen met zijn kop praktisch tegen de kleine aan? Pfoe...vind ik doodeng om te zien
Het ziet er inderdaad doodeng uit, maar het enige waar jouw kat nu heel druk mee is is het wegjagen van die vreemde indringer in zijn huis en aangezien dit een kittentje is die geen echte bedreiging vormt zal het blijven bij klappen uitdelen en heel hard blazen, want een volwassen kat verwondt of doodt gewoonlijk nooit expres een kittentje.

Maar een ongelukje kan in een klein hoekje zitten en daarom moet je ze nu nog goed in de gaten houden, zodat je zeker weet dat er niets geks gebeurt.
Klopt Iris, daarom zijn ze ook niet alleen in een ruimte. Er is altijd iemand bij. Grote kat gromt nu overigens ook. Ik moet zeggen dat het kleintje er toch goed op reageert. Lijkt zich er weinig van aan te trekken, blijft wat bij de grote uit de buurt en houdt zich heel stil wanneer hij blaast/gromt/uithaalt.

Ik hoop maar dit zo snel mogelijk weer overgaat en niet nog weken gaat duren, al houd ik daar maar wel rekening mee
Dit gaat gelukkig echt geen weken duren, want het kittentje doet wat hij hoort te doen en dat is zich onderdanig tonen en geen aanleiding geven.

Meestal duurt het met volwassen katten onderling een stuk langer, omdat de andere partij angst of agressie terug toont en dat doet jouw kittentje niet.

Dit komt snel goed en dan gaat het kittentje de grote kat etteren als die lekker wil slapen .
update: ze liggen nu heerlijk bij elkaar te slapen, beide op schoot ! Ben zo blij!
Lief hè!
Ben blij dat het zo goed is afgelopen!
Dank je Liene (en ook Iris natuurlijk voor de tips ). Het gaat nu echt heel erg goed. We laten ze nu ook gerust bij elkaar wanneer we zelf niet thuis zijn en dat gaat zonder problemen. En inderdaad, de grote wordt soms horendol van de kleine, maar hij blaast en gromt niet meer. Haalt wel uit tijdens het spelen, but hey dat doet de kleine ook! En ze kunnen nu ook heel lief samen liggen slapen of elkaar schoon likken . Dus het is helemaal goed gekomen! Maar die eerste paar dagen waren absoluut niet fijn....
Fijn dat het zo goed gaat!

Bij mij gaat het ook helemaal top.

Hallo allemaal ik zat op internet te kijken toen kwam ik jullie berichten tegen nou zit hier ook een betje in de stres want ik had twee katers die zijn gecasteerd ze wasten broertjes maar helaas is er een overleden al twee maanden wij dachten om er maar een vriendje voor onze kater bij te doen dus we hebben gisteren kitten er bij behaald is ook een kater nou zat onze ouwe spekt van 7jaar gisteren alleen maar boven vandaag kwam ie naar benden maar hij blaast en gromt ook heel erg tegen de kitten maar zijn staart word niet dik maar hij wil er niks van weten nou slaapt onze speky altijd bij ons in bet dus had de kitten benden gelaaten en ze hebben ook een arpatte katten bak zou het hier bij ons ook goed komen Gr. Wendy
quote:wendyvandeschuur schreef op 16 november 2011 @ 22:53:

Hallo allemaal ik zat op internet te kijken, toen kwam ik jullie berichten tegen.

Nou zit hier ook een beetje in de stress, want ik had twee katers die zijn gecasteerd. Ze waren broertjes, maar helaas is er een overleden, al twee maanden.

Wij dachten om er maar een vriendje voor onze kater bij te doen, dus we hebben gisteren kitten er bij gehaald. Is ook een kater.

Nou zat onze ouwe spekt van 7jaar gisteren alleen maar boven. Vandaag kwam ie naar benden, maar hij blaast en gromt ook heel erg tegen de kitten, maar zijn staart word niet dik, maar hij wil er niks van weten.

Nou slaapt onze speky altijd bij ons in bed, dus had de kitten beneden gelaten en ze hebben ook een aparte kattenbak.

Zou het hier bij ons ook goed komen?

Gr. WendyJa hoor met een kittentje erbij komt het meestal goed. Lees dit topic goed door voor alle tips en hou ze gescheiden als je weggaat en 's-nachts totdat ze elkaar helemaal geaccepteerd hebben.
Oké nou hoop het maar want vindt het zo zielig voor die klijne kitten haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven