Kitten
zaterdag 13 juni 2020 om 12:56
Zoon gaat met regelmatig met de buurman mee naar zijn boerderij.
Nu heeft hij een kitten van ongeveer 6 weken mee naar huis genomen waarvan de moeder net was dood gereden door een trekker.
Kitten mag hier blijven wonen alleen hebben we helemaal geen idee hoe en wat.
Dus; hoe voeden we de kitten op?
Straks naar de winkel om kattenbak, mandje (?) eten, en speelgoed. Verder nog dingen om te kopen?
Hoe doen we dat vananacht? Zoon wilt hem in bed.. dat gaat beetje te ver. Laten we het beestje in de woonkamer? ( woonkamer is erg groot!)
Mag de kitten overdag hele dag rond lopen In de woonkamer of net als met een puppy af en toe in bench?
Nu heeft hij een kitten van ongeveer 6 weken mee naar huis genomen waarvan de moeder net was dood gereden door een trekker.
Kitten mag hier blijven wonen alleen hebben we helemaal geen idee hoe en wat.
Dus; hoe voeden we de kitten op?
Straks naar de winkel om kattenbak, mandje (?) eten, en speelgoed. Verder nog dingen om te kopen?
Hoe doen we dat vananacht? Zoon wilt hem in bed.. dat gaat beetje te ver. Laten we het beestje in de woonkamer? ( woonkamer is erg groot!)
Mag de kitten overdag hele dag rond lopen In de woonkamer of net als met een puppy af en toe in bench?
zaterdag 13 juni 2020 om 16:24
Je zult ondertussen wel terug zijn uit de winkel, Frietmetmayo. Aan alle tips voor mij heb ik weinig meer toe te voegen.
Als je iets heel moois koopt voor de kat is hij waarschijnlijk toch meer geinteresseerd in de doos waar het in gezeten heeft. Je kunt proberen zelf iets van speelgoed te fabriceren, propjes, dozen om in te schuilen en klimmen enzo. Poezen zitten graag hóóg, op een kast of in de vensterbank. Als je daar een kussentje of doosje met dekentje in legt krijgt de poes daar graag zijn eigen plekje.
De dierenarts zal je kunnen vertellen of het een poes dan wel een kater is. In mijn plaatselijke asiel worden alle kittens vóór plaatsing (dus binnen 12 weken) gecastreerd.
Als je iets heel moois koopt voor de kat is hij waarschijnlijk toch meer geinteresseerd in de doos waar het in gezeten heeft. Je kunt proberen zelf iets van speelgoed te fabriceren, propjes, dozen om in te schuilen en klimmen enzo. Poezen zitten graag hóóg, op een kast of in de vensterbank. Als je daar een kussentje of doosje met dekentje in legt krijgt de poes daar graag zijn eigen plekje.
De dierenarts zal je kunnen vertellen of het een poes dan wel een kater is. In mijn plaatselijke asiel worden alle kittens vóór plaatsing (dus binnen 12 weken) gecastreerd.
zaterdag 13 juni 2020 om 19:04
Mijn eigen kittens dronken toen nog bij mama (al aten ze al wel wat voer). Maar ik zou het vooral aan de dierenarts vragen. Het is alweer 14 jaar geleden dat ik een nestje had en de kitten die bij mijn tante ging wonen was al 12 weken. En ik had de moederpoes natuurlijk in huis,dus een compleet andere situatie.
zaterdag 13 juni 2020 om 19:25
Ceci schreef: ↑13-06-2020 19:04Mijn eigen kittens dronken toen nog bij mama (al aten ze al wel wat voer). Maar ik zou het vooral aan de dierenarts vragen. Het is alweer 14 jaar geleden dat ik een nestje had en de kitten die bij mijn tante ging wonen was al 12 weken. En ik had de moederpoes natuurlijk in huis,dus een compleet andere situatie.
Ja mijn kater hing met 12 weken nog bij zijn moeder aan de tiet.
Maar als moeder er niet meer is hoeven ze met 6 weken geen flesje meer hoor. Dan is kattenmelk in een schaaltje prima. (En brokjes)
zaterdag 13 juni 2020 om 19:35
Het kitten dat ik gehouden heb dronk nog tot een jaar (!) bij mama. Misschien is dat de reden dat het zo'n enorme kat geworden is.
zondag 14 juni 2020 om 16:14
Madeliefjees schreef: ↑13-06-2020 13:19Ach, het staat leuk en ik vind t belletje erg handig, hoor ik waar ze is.
Arm dier.
zondag 14 juni 2020 om 16:16
Goed natvoer (dus niet die troep vol suikers uit de supermarkt) is beter dan brokjes hoor. Brokjes bevatten meestal veel te veel koolhydraten. Kies in ieder geval graanvrije brokjes.
zondag 14 juni 2020 om 20:38
Ik vind die opmerking ook heel bijzonder. De verdere adviezen in die post waren juist wel heel goed maar deze paste daar totaal niet tussen.
TO, laat dit kitten alsjeblieft niet alleen opgroeien. Je hebt echt grote kans op gedragsproblemen, wat zowel voor jezelf maar vooral voor het dier heel vervelend is.
zondag 14 juni 2020 om 21:29
Het is al wel eens eerder gebeurt dat er wees kittens waren dus het was al besproken dat wanneer zoon ee eeb zou vinden hij het beestje naar huis mee mocht nemen.Someonenew schreef: ↑14-06-2020 21:07Ik ben dan misschien een zeikerd, maar ik vind het ook best apart dat een kind zomaar zonder te vragen of overleggen een kitten mee naar huis neemt.. Het lijkt mij dat je eerst even nadenkt voordat je aan een huisdier begint, begint nu al over de vakantie in juli.
We hebben besloten om een broertje voor Johan gaan zoeken!! Zoon gaat morgen speuren of er nog andere weeskittens zijn... en anders gaan we in het asiel kijken.
Verder doet hij het nu erg goed. Plast en poept op De kattenbak, was zichzelf een soort van en speelt af en toe een beetje.
We hebben hem afgelopen nacht in een aparte kamer gehouden met diverse doosjes etc. Vanmorgen gingen we kijken lag hij nog heerlijk helemaal opgekruld te slapen.
Dierenarts gesproken en gezien. Geen vlooien, ziet er verder goed en gezond uit. Inenten bij 8 weken.
Nu brokjes, kittenmelk en evt als de brokjes nog beetje lastig gaan deze beetje weken.
Het gaat helemaal goed komen met onze Johan!
zondag 14 juni 2020 om 21:39
Ah, echt fijn! Daar gaan jullie en het kitten veel plezier aan hebben! Lees je wel even in over de kennismaking tussen Johan en het nieuwe kitten, het gaat niet altijd meteen (of vanzelf) goed.
Vroeger had ik een kitten en na een dag hebben we uit hetzelfde nest nog een kitten genomen en erbij gezet: het eerste kitten vond ons huis HAAR domein en bleef het andere kitten aanblazen. Het is nooit echt goedgekomen tussen die twee, dus jammer dat we toen niet beter wisten.
zondag 14 juni 2020 om 21:44
Frietmetmayo schreef: ↑14-06-2020 21:29Het is al wel eens eerder gebeurt dat er wees kittens waren dus het was al besproken dat wanneer zoon ee eeb zou vinden hij het beestje naar huis mee mocht nemen.
We hebben besloten om een broertje voor Johan gaan zoeken!! Zoon gaat morgen speuren of er nog andere weeskittens zijn... en anders gaan we in het asiel kijken.
Verder doet hij het nu erg goed. Plast en poept op De kattenbak, was zichzelf een soort van en speelt af en toe een beetje.
We hebben hem afgelopen nacht in een aparte kamer gehouden met diverse doosjes etc. Vanmorgen gingen we kijken lag hij nog heerlijk helemaal opgekruld te slapen.
Dierenarts gesproken en gezien. Geen vlooien, ziet er verder goed en gezond uit. Inenten bij 8 weken.
Nu brokjes, kittenmelk en evt als de brokjes nog beetje lastig gaan deze beetje weken.
Het gaat helemaal goed komen met onze Johan!
Klinkt goed TO.
Veel plezier gewenst met Johan en zijn toekomstige broertje of zusje.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
maandag 15 juni 2020 om 17:48
Ah, dat brokjesadvies is niet bedoeld om te beweren dat het gezonder is.S-Groot schreef: ↑14-06-2020 20:38Ik vind die opmerking ook heel bijzonder. De verdere adviezen in die post waren juist wel heel goed maar deze paste daar totaal niet tussen.
TO, laat dit kitten alsjeblieft niet alleen opgroeien. Je hebt echt grote kans op gedragsproblemen, wat zowel voor jezelf maar vooral voor het dier heel vervelend is.
Het is meer: als je wil dat je kat brokjes gaat eten, moet je hem van begin af aan daaraan laten wennen.
Mochten er dan gezondheidsredenen zijn om daarvan af te stappen, is van brokjes naar natvoer meestal zo geregeld, maar andersom niet.
De meeste mensen kopen gewoon natvoer bij de supermarkt. Het grote nadeel van natvoer (van de supermarkt) is dat het wat meer stinkt, vliegen aantrekt, je moet het bakje vaker wassen, etc.
Dus: wil je dat je kat brokjes gaat eten, dan is nu het moment om daarop over te stappen.