Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
'k heb het hier gevonden, dus volgens mij klopt het helemaal Karen. Je bent geslaagd voor je cursus ;)

Alleen moeten ze nu direct (binnen 24 uur) naar een koelere plek las ik, dus maar gedaan. Misschien is dat wat er bij jou mis ging Mac?

Leuk trouwens als die hulp en en extra planten. Hopelijk ben je dol op aardbeien ;)
@Mac; leuk al die aarbeien! Bij mij deden die het afgelopen jaar eigenlijk niet (als plant gekocht, in pot in tuin), geen idee waarom niet.

Bij mij komt de sla op!

Ik ben nu druk aan het uitpuzzelen hoeveel zaadjes ik in de vierkante vakken moet voor de groenten die ik niet binnen voorzaai.. Maar, bij sommigen staat er bijv. 32 op 4 (erwten). Wat betekent dat? Is dat uiteindelijk gewoon 8 in een vak? Wie o wie helpt mij
Ik heb werkelijk geen énkel idee wat dat betekent Karen :D

Hier zijn er weer wat plantjes een het uitkomen. Zag 2 stengeltjes opkomen van de bosui, 2x cherrytomaat en ik heb 2 plantjes die ineens superhard groot werden, echt 5cm in 1 dag, alleen heb ik geen flauw idee wat het is, omdat ik daar geen label bij had gemaakt. Het is óf aubergine óf courgette denk ik. Het heeft een 'harige' steel. Iemand die dan weet welke van de 2 het is?
Als het is zoals in de link, is het aubergine

http://members.home.nl/tvdmeij/files/on ... 25feb2.jpg

Ik heb ook iets dat héél hard groeit, maar waarbij nog geen kiemblaadjes ontstaan? Dus ik heb nu alleen het steeltje van een cm of 5,6 en dan zit er bovenaan iets zwarts..
Hahaha, wij zijn echt experts he? :D Och, op zich wel grappig om pas over 2 maanden als de vruchten er aan zitten te ontdekken wat voor plant het nu eigenlijk was ;)

Mijne is al veel groter en breder dan het plaatje, echt na een dag ofzo, maar wel zo'n behaard stengeltje als op het plaatje, dus dan ga ik er nu maar even vanuit dat het aubergine is
Goeienacht kan niet slapen ivm wakkere dochter dus kom maar eens buurten ..

De meeste plantjes zien er in het begin vrijwel hetzelfde uit, met 2 kiemblaadjes. Hiertussen verschijnen straks de "echte "blaadjes, waaraan je duidelijker kunt zien welk gewas het is. Mijn ervaring is dat aubergine niet zo heel snel groeit, courgette wel, ik gok dus op de laatste
Computer says nooooo
Leuk! Die opkomende plantjes! Bij mij komt vooralsnig alleen de knoflook op. Ik kwam er gister achter dat ik geen rabarber heb gekocht, mss toch nog kopen.

Gisteren heel even tijd dus in mijn fijn gefreesde tuin (hoe prettig is dat!!) de spinazie en bietjes gezaaid. En de aardbeien gepland. Ik ben nu al trots op mijn tuin, zeker als je weet dat het een wildernis was.
nu, dan ga ik wel voor courgette, thx summer ;)

En knoflook, die wil ik ook nog! Zo even halen (als al die loodgieters mn huis uit zijn), heb een vrije dag :D Die kun je ook voor de sier planten toch? Die worden best mooi?
Wat fijn, Mac, een gefreesde tuin! Mijn vader heeft ook zo'n ding, is er heel happy mee

Alles hier in volle gang, even kijken:

- de broccoli is gister eindelijk gezaaid, nogmaals bedankt Zazu!

- tomaten, aubergine en paprika zijn verspeend en zitten in grotere potten binnen. Ze gaan later het koude kasje in.

- 5 grote potten met aardpeer tegen de erfafscheiding, daar komt later de wonderboom nog naast, die is net ontkiemd

- verder verschillende groenten gezaaid en/of verspeend w/o bieten, wortel, koolrabi, andijvie, sla, snijbiet, selderij

- verschillende bloemen konden al uitgeplant worden , meerendeel tegen aaltjes ed: afrikaantjes, oost-indische kers etc.

Vandaag ga ik de vruchtgewassen zaaien!
Computer says nooooo
Even nog over de maankalender: bizar maar waar: ik heb een paar weken geleden een aantal plantjes gezaaid volgens de kalender waarmee men in de biologisch-dynamische tuinbouw werkt en ALLES is toen goed en regelmatig op gekomen.

Daarna proef op de som met gedeeltelijk dezelfde gewassen op volgens de kalender ongunstige dagen en soms kwam er niets op?

Leuk....
Computer says nooooo
Summer, dat klinkt me wel een beetje zweverig in de oren, maar ja, de maan is natuurlijk wel invloedrijk op de natuur, misschien zit er wel wat in.

Ik zie nog meer groene puntjes! Gister was nog niets te zien maar vandaag heb ik 9 soon-to-be tomatenplantjes! En er zitten blaadjes aan mn kersenboompje! Heerlijk, zo'n dag als gister, zoveel zon is toch maar fijn voor de plantjes!

Morgen ga ik in het tuincentrum wat mest en plantjes kopen, sier, dus eigenlijk niet thuis in dit topic, maar ik hoop alsnog dat die ook niet dood zullen gaan.

Verder heb ik gister een deel van de vlondertegels op het balkon geschrobd met een mengsel van groene zeep en soda. Ging op zich prima (moest wel een plamuurmes gebruiken om alle duivenpoep weg te bikken) maar vandaag heb ik helemaal schilferige handen! Tweede helft maar met schoonmaakhandschoenen doen...
Hahaha klinkt mij ook hastikke zweverig in de oren hoor! Daarom was de verrassing ook zo groot.
Computer says nooooo
maankalender en biologisch-dynamische tuinteelt? Nou, dat zegt me beiden niets, dus ik ben weer eens heel erg op de hoogte ;)

Vandaag vrijwel hele dag in de tuin gewerkt. Had vrije dag, omdat er loodgieters kwamen om de standleiding te vervangen, maja, dan kan ik dus net zo goed ook wat gaan doen.

Bijna alles normale tuin, extra planten gepland, border verhoogd, pergola geschilderd en 2 schuttingen geschilderd, 1 wit (moet een toscaanse jasmijn tegenop en een paarse clematis), en 1 white wash (moet de pergola langs met blauwe regen).

En verder heb ik mijn 2 vermeende courgettes maar omgepot in een vrij groot bloempotje. Want de wortels hadden al het hele eerste bakje ingenomen in 2 dagen. Ik heb ze nu buiten laten staan, tegen een binnenmuur aan en overdekt, kan dat al of nog niet?

En peulen gezaaid langs een hek aan de achterkant in de tuin, waar gaas tussen zit. Deze wilde ik eerst helemaal weghalen en vervangen, maar hij kan net zo goed dienst doen als 'ding' waar hoge groeten tegenop kunnen groeien dacht ik zo.

Verder is er ook weer iets opgekomen! Geen idee wat, maar een langzame, want duurder wel 10 dagen ofzo voor eerste kleine puntje.

Nog een vraag; radijs; uit 1 zaadje komt maar 1 radijsje toch? Dus die kun je (relatief) heel dik zaaien? of niet?

En nog als laatste, moeten alle planten eerst in een ander iets groter potje, of kun je sommigen ook direct vanuit dat turfpotje in de grond stoppen later?
Summer, ook aan mij is die maandkalender etc niet besteed vrees ik..

Missmartine: groene zeep en soda? In welke verhoudingen? En waar koop je groene zeep eigenlijk?

Siertuin is overigens net zo leuk, vandaag het grasgemaaid. Ik wil het volgende week bemesten.

Radijs niet al te dicht zaaien anders hebben ook die geen ruimte op te groeien.
quote:Mac123 schreef op 16 maart 2012 @ 23:37:

Missmartine: groene zeep en soda? In welke verhoudingen? En waar koop je groene zeep eigenlijk?

Ha, dat weet ik! Sinds gisteren.... omdat ik precies hetzelfde vroeg in een ander topic. Iedereen had het er daar over, en ik had nog nooit van mn leven soda gezien of groene zeep. Dus in de supermarkt zag ik uiteindelijk onderop een zak met korrels liggen en groot de letters soda er op (sja, daar keek ik dus echt nooit, want ik zocht schoonmaakmiddelen en in mijn hoofd dus geen 5 kilo zakken met korrels:P). Maar dat groene zeep gebeuren kon ik nog steeds niet vinden.

Totdat iemand mij daar dus zei, dat dat die flessen zijn van 'Driehoek' (geloof dat dat de naam was..). Die stonden inderdaad ook daar ergens onderaan, dus volgens mij kun je die werkelijk in elke willekeurige supermarkt kopen.

Best een lang antwoord als ik het ook bij 'Driehoek in het schoonmaak schap in elke supermarkt' had kunnen houden he? ;)
Hahaha... De maankalender komt uit dezelfde hoek als de vrije school, Rudolf Steiner en gaat uit van de theorie dat bv een wassende maan een andere invloed uit oefent op gewassen dan een afnemende maan. In de biologisch-dynamische tuinbouw zaait men dan ook bij afnemende maan, en planten doe je bij een wassende maan.

Eigenlijk niet eens zo heel gek als je denkt aan eb en vloed e.d. Ik weet niet of er hier mensen duiken maar in het onderwaterleven zie je deze invloed heel duidelijk terug. Bepaalde organismen of vissen die alleen bij volle maan paren, bijvoorbeeld.
Computer says nooooo
Thanks zazu! Soda heb ik wel in huis, voor zwerende tenen etc.

En dan, 50-50? Water?
Ik heb vorig jaar ook een tijdje met de maankalender gewerkt maar dat liep uiteindelijk vaak spaak. Dan zou ik op een dinsdagochtend moeten zaaien maar moest ik werken, zou ik zaterdags moeten verspenen maar waren de plantjes daar nog te klein voor etc. Bij mij werkte het in praktische zin niet zo.

Ik heb vorige week nog wel even de maankalender van deze maan online gezocht maar kon er geen vinden. Heeft iemand hem voor mij paraat? Misschien dat ik nog een poging waag dit jaar

Tomaten en koriander gaan goed. Ik ben het hele weekend weg dus kan ik niks in de tuin doen, volgende week ga ik de bonen en andere zaadjes planten. Ik ben erg laat dit jaar maar dat is een bewuste keuze. Kijken of ik wat later in de zomer kan pieken. Erg lastig plannen als je niet weet wat voor lente en zomer we krijgen
louise1 wijzigde dit bericht op 17-03-2012 08:36
Reden: foutjes
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mac: groene zeep en soda oplossen in kokend heet water, verhouding 50/50 en dan aanvullen met lauw water.

Ook super om de badkamer mee schoon te maken.

Louise: er staan een paar online:

http://www.astrologie-inf ... &language=eng&sidtrop=sid

http://www.koninklijkevol ... centerall.com/custom1.php

(de laatste gebruik ik)

Ik herken wel wat je zegt, ik houdt me eigenlijk niet aan de sterrenbeelden ed., alleen voor heel moeilijke gewassen zoals Stevia en selderij, die ontkiemen erg moeilijk.. Wel probeer ik rekening te houden met de wassende/afnemende maan. Zo doen de meeste bio-dynamische tuinders het. Het merk Demeter (natuurwinkel) verbouwt trouwens ook alles volgens deze kalender
Computer says nooooo
Hoi summer73; bedankt voor de links. Die had ik ook al gevonden maar vind ik minder duidelijk dan de kalender die ik vorig jaar had. Helaas is die van de pc verwijderd en kan ik niet terugzien waar ik die vandaan had.
Poep, wie heeft jou gescheten?
He wat jammer! Vind je ook die 2de niet handig met die tabel in pdf?
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 17 maart 2012 @ 07:37:

Hahaha... De maankalender komt uit dezelfde hoek als de vrije school, Rudolf Steiner en gaat uit van de theorie dat bv een wassende maan een andere invloed uit oefent op gewassen dan een afnemende maan. In de biologisch-dynamische tuinbouw zaait men dan ook bij afnemende maan, en planten doe je bij een wassende maan.

Eigenlijk niet eens zo heel gek als je denkt aan eb en vloed e.d. Ik weet niet of er hier mensen duiken maar in het onderwaterleven zie je deze invloed heel duidelijk terug. Bepaalde organismen of vissen die alleen bij volle maan paren, bijvoorbeeld.

Nou, ik heb wel eens gedoken, maar zit er niet zo diep in (no pun intended). Ik kan me de invloed op het onderwater leven ook nog eens voorstellen, juist door eb en vloed en de krachten die je dan krijgt op het water. Alleen kan ik me er eigenlijk nog steeds niets bij voorstellen wat betreft het planten van zaadjes en plantjes in de aarde boven water.

Maar goed, hey, als het werkt, dan werkt het
quote:Mac123 schreef op 17 maart 2012 @ 07:54:

Thanks zazu! Soda heb ik wel in huis, voor zwerende tenen etc.

En dan, 50-50? Water?

Ja klopt, voor ontstekingen helpt soda ook goed!

En groene zeep is geloof ik inderdaad de fles Driehoek. In een ander topic/website zeiden ze 4 eetlepels van allebei op een emmer. Even op het hout laten inweken, dan flink schrobben en dan met veel schoon water en een bezem je terras afbonjouren. Het is niet heel slecht voor het milieu, maar mijn prinsessenhuidje reageerde er wel erg op.
Vanmiddag heb ik buiten boontjes, peultjes en bosui gezaaid.

In potjes voor binnen; courgette, paprika, komkommer, aubergine, tomaatjes en pompoen. Was weer leuk.

Ook ik ben bezig geweest tegen de groene aanslag, maar dan met azijn. Ben benieuwd of het werkt.

En ik had een onkruidbrander gekocht en vandaag uitgeprobeerd, ben benieuwd hoe snel het onkruid dood is!

Was lekker weer vandaag, jammer genoeg geen zonnetje, maar wel weer heerlijk om biuten te rommelen.
Neeee, mijn kat heeft m'n kweekkasje omgegooid:(

En ik maar denken dat ik het zo strategisch neer had gezet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven