Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Prachtige dag voor de moestuin, alleen had macmini vandaag vriendjes mee en nu heeft hij geen zin meer. Dus dat wordt niets helaas. (mijn moestuin grenst niet aan mijn tuin)

Wel heb ik heel veel kiemblaadjes uit het grasveld gehaald die uit zo'n helicoptertje komen, lekker vaag maar ik weet niet hoe die boom heet.
Bij mij komt er nog niks op...wel buiten alles maar goed water gegeven, nu met het zonnetje erbij moet er toch binnenkort wel iets verschijnen hoop ik...
wat heb je al buiten gezaaid dan?

Hier gaat het vrij goed. Er is nu broccoli, pluksla, kropsla, cherrytomaten, bosui, courgette en 4 onbestemde plantjes uit zaaironde 1, toen ik zo verstandig was om ze niet te labellen, omdat ik het wel zou onthouden... Oh, en alfalfa, maar die telt niet, want die staat er elke paar weken op een laagje watten ;)

Buiten staat (pas 3 dagen);

knoflook

sjalotten

peulen

rabarber

radijs

rucola

Ik wacht nog op;

pastinaak

knolselderij

basilicum

aubergine

bieslook

mais

komkommer

peper

paprika

Maar 4 van deze plantjes zijn er dus, alleen weet ik niet welke dan wel hoeveel van welke :D

En... er is zowaar 2 mm aardbeiplant boven gekomen, terwijl ik vanavond gelezen had dat je die eigenlijk gewoon sowieso beter als plant kunt kopen en dat zaaien eeuwen duurt.. dan ga ik die toch lekker proberen, wilde al die bakjes wegdoen

Ik heb nu binnen ook een lange bloembak vol gezaaid met veldsla en spinazie. Volgens mij moeten die eigenlijk in de volle grond, maar ik was ongeduldig... Kan dat ook ff binnen in die bak en dan later de bak buiten ophangen, of gaat dit straks hartstikke fout?

Oh, en deze ruimte heb ik inderdaad _niet_, dus ik verwacht dat als de meeste plantjes een beetje doorzetten, dat het straks hier een jungle wordt, haha. Ach ja, ik vind het zaaien en zien groeien al leuk, desnoods geef ik daarna de helft weer weg :D
Oh, en ik heb gelezen hoe je aardappels kunt poten in een vuilniszak. Alleen vraag ik me af, die grond die daar in moet, kun je maar 1x gebruiken of vaker? Ik dacht nl. 1x, maar dan is het veel goedkoper om gewoon aardappelen te kopen? (zo prachtig mooi vind ik ze namelijk niet staan als plant zelf, dus dat is geen aanwinst).
Spinazie en veldsla kiemen alleen bij relatief lage temperaturen, dus die kan je beter buiten zaaien (in een bak buiten kan natuurlijk wel).

Hier gaat het slecht met de spinazie en de peulen. Of althans met de zaailingen op zich gaat het goed, maar dat vinden de merels ook. Ze hebben mijn volledige oogt opgevreten . Ik dus maar eens voor een afdekking kijken, want alles (ook peen, raapstelen en sla) wat boven de grond komt eten ze direct op. Alleen de rucola en de radijs laten ze staan.
Zazu: goed idee, die bak! Inderdaad lekker naar buiten, kan prima! Vooral spinazie: buiten ontkiemt het prima ( meeste soorten zijn meer voor lente en herfst - zomer is te warm).

Veel van je planten trouwens ( komkommer, basilicum, aubergine, peper) zijn echt warmteminnend, dus goed folietje/ deksel op de bak houden en op een warme plek. Ook als je zaailingen op gekomen zijn, als je de ruimte hebt zijn ze blijer in een koude kas, of met wat afdekking.

Anky: ik zag laatst bij zaadhandel vd wal op internet van die kant-en klaar modulaire tunnels. Iets van 1meter lang voor 30,- vond ik niet zo duur. Misschien een idee? Die folie lijkt me altijd zo'n gehannes..
Computer says nooooo
ik wil eigenlijk vandaag mn aardbeien verplaatsen

kan dat nu al ?

Ik wil de oude planten wegdoen en de nieuwe verplaatsen.

en heeft er iemand succes met het zelf zaaien en groeien van aubergines (zonder kas) in de moestuin ?
Yamuna: ik heb vorig jaar redelijk succes gehad, wel binnen voorzaaien, goed afharden en beschutte plaats op het zuiden, dan moet het lukken.
Computer says nooooo
Mag ik even inbreken? ik heb nl. een vraag die jullie waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden aangezien jullie al veel ervaringen blijken te hebben

Ik wil graag een paar bakken op mijn balkon zetten om een paar groenten in te verbouwen (sla, tomaten, komkommer en courgette). Welke bakken zijn hiervoor het meest geschikt? Ze moeten wel winterhard zijn, aangezien ik ze 's winters niet binnen kan plaatsen. En niet te zwaar uiteraard.
Thx beiden, dan gaat de bak lekker naar buiten! Daar was hij natuurlijk ook voor en hij staat binnen alleen maar meer in de weg dan buiten, dus dat hij naar buiten kan is meer dan prima.

Ik heb gisteren trouwens een net gekocht tegen de vogels. Niet dat er vogels waren, maar he, als ik ze zie zal ik wel te laat zijn ;)

Voor mijn zonneminnende plantjes zal ik dan nog eens even een leuke opstelling bedenken met folies etc. Ze staan op zich wel warm. In het raam op het zuid-westen en boven de verwarming. Dus overdag met dit weer enorm veel zon, 's avonds nog verwarming.

Op de vragen van de anderen heb ik verder geen antwoord, want zoals je ziet begin ik zelf pas dit jaar (en veeeeeel te enhousiast;))

Ik heb zelf wel bakken, maar niet echt sierlijke ofzo.... Sla zou ik in lange bakken doen, alleen kropsla is mss niet zo handig in een bak.

Tomaten wilde ik zelf laten hangen, leek me leuk en las dat het kon, maar of dat gaat werken is nog een tweede vraag...

En verder wilde ik courgette ook in bak doen en niet in volle grond, maar daarvoor heb ik zo'n enorme emmer van de Gamma, waar je normaal cement in maakt ofzo :D

Oftewel, mijne zijn van zwart plastic, dus wegen niks en winterhard, maar sierlijk is anders natuurlijk... (en het moet wel op je balkon zo te lezen).
quote:summer73 schreef op 22 maart 2012 @ 08:00:

Ook als je zaailingen op gekomen zijn, als je de ruimte hebt zijn ze blijer in een koude kas, of met wat afdekking.

Wat is nou eigenlijk een koude kas? Gewoon dat ze in de koude grond staan, maar dan nog wel beschermd (en extra vocht en warmte vasthouden) door plastic? Of heeft dat dan wel een eigen bodem?

Want dat eerste kan ik wel gewoon maken, dat moet niet zo moeilijk zijn? Ik kan wel een klein beetje klussen. Een 'echte' kas heb ik geen ruimte voor, het is maar een stadstuintje midden in Amsterdam ;)
Mopsie: ik heb grote plastic plantenpotten van Elho besteld op het internet, bij de intratuin verkopen ze ze ook. Ze zijn licht, hebben gaten voor de drainage en breken niet met vriesweer.

Voor courgette moet je inderdaad een echt grote pot hebben, bv een 40liter pot of speciekuip. Zorg ook dat he drainage goed is en hou er rekening mee dat je vaker een beetje bij mest.
Computer says nooooo
Zazu: jij bent wel van het klussen he

Een koude kas is een onverwarmd kasje. Op de grond kan ook dan noemen ze het een koude bak. Ik heb nu zo'n plastic ding, een heuse "balkonserre" ;) mettertijd wil ik graag een iets grotere vaste muurkas van glas.
Computer says nooooo
Zolang het niet té ingewikkeld wordt, vind ik dat wel leuk om te doen ja (maar ik ga dus niet alle leidingen omleggen bijv.)

Een balkonserre, klinkt leuk, maar wrs is het beeld dat ik heb van een serre iets romantischer dan dat het is ;)

Maar goed, dan lees ik al dat ik weer een projectje heb voor dit weekend! ;) *gaat koude bak maken of misschien wel kleine koude kas*

Zul je zien dat we net zo'n zomer krijgen als vorig jaar en dan na maanden werk, je één krop sla en 1 courgette hebt kunnen oogsten :D
Hahaha ... VEEEEL romantischer:

dit heb ik

[img]http://brain.pan.e-merchant.com/8/6/073 ... 319168.jpg[/img]

dit wil ik

http://www.azalp.com/2011/foto/normaal/ ... 0040-0.jpg

maar dan moet er eerst wat vloer gevlakt worden en dan wil ik eerst zeker weten of het de moeite waard gaat zijn. Dus eerst nog een seizoen klungelen en dan waarschijnlijk volgende zomer de muurkas.
Computer says nooooo
huh? Mogen we weer geen plaatjes plakken oid?
Computer says nooooo
Oh, het is gewoon zo'n kledingzak voor kostuums met een rekje dus (A). Nou dat heb ik in 5 minuten wel in elkaar geklust :P

Die je graag wil, ziet er wel cool uit!

Enne, volgens mij mag dat al niet meer sinds die plaatjesplakker met die foto's van zo'n verscheurde motorrijder enzo. Daarna is het nooit meer aangezet. Wel jammer, kunnen we dus ook geen plantjes showen straks! Nu ja, alleen met linkjes.
quote:zazu_ schreef op 21 maart 2012 @ 22:47:

wat heb je al buiten gezaaid dan?

Peiltjes, boontjes en bosui.

Binnen zag ik vandaag dat de tomaat opgekomen was.
Zazu, wat een enthousiasme! Leuk dat er al zoveel opkomt. Hier een filmpje over zelf een koude bak maken en hier eentje over zaaien in een koude bak. Heel basis, maar drie minuten heb je wel over toch?

Bij mij doen de binnen gezaaide dingen het prima, ik heb nu zo'n 10 groeiende zaailingen van de tomaat. Hoe weet je wat de sterksten zijn? De buiten gezaaide dingen gaan niet zo vlot, ik dacht zelfs dat de vogels alles gevonden hadden, maar ik zag bij mn rucola toch kleine puntjes vanochtend! Nu mijn wortel nog. De aardbei lijkt de mishandeling verhuizing overleefd te hebben, ik hoop dat er veel vruchtjes aan gaan komen!
thx voor de linkjes, ik heb ze beiden al bekeken, Best mooie bak heeft hij gemaakt!
Net in de tuin aan het werk geweest.

Stokbonen, bieten, radijsjes, worteltjes en erwten geplant.

Binnen doen de courgette, tomatenplantjes en rucola het erg goed....

Kan niet wachten om te proeven...
"Een miniserreke, alwaar het een poar groaden woearremer iesz." amai... Het blijft sexy, Belgique...
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 23 maart 2012 @ 11:10:

"Een miniserreke, alwaar het een poar groaden woearremer iesz." amai... Het blijft sexy, Belgique...

Was het veel werk om correct Belgische tongval te typen?
Mmm.. heb wel inspiratie gekregen van die filmpjes. Met dat dubbelwandige carbonaat in een frame kan ik natuurlijk ook een mooie muurkas-op-maat maken!

Vandaag zijn op het kdv van dochter met een project "groeien en bloeien" begonnen, dus ik neem vanavond met wegbrengen een pot met grond en wat radijs voor ze mee om te zaaien en een tomatenplantje om op te zien groeien en later van te snoepen.
Computer says nooooo
quote:MissMartine schreef op 23 maart 2012 @ 12:06:

[...]

Was het veel werk om correct Belgische tongval te typen? nee hoor, een vriendin van mij is Belgische dus ik kan oefenen
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven