Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
ze staan in de zon op de verwarming, dus dat gaat wel goed komen denk ik!
Hello iedereen,

Ik ben sindskort verhuisd naar een woning met tuin. Er moet een en ander aan de tuin gebeuren en daarna ben ik van plan om 3 a 4 vierkante meter moestuin te plaatsen. Op dit moment heb ik al diverse groente in de ontkiembak en potjes.

Vorige jaar had ik 1 peperplant gekocht wat erg goed beviel, dus ik heb besloten om 11 soorten pepers te kweken.

Ze zijn nu al redelijk groot. Van de 24 zijn er 18 opgekomen.

Verder heb ik 4 diverse soorten sla/kropsla, spinazie en radijsjes in een pot geplant. Ze zijn al redelijk groot.

Ik heb nog paksoi, knolselderij, aubergine, prei en paar andere dingen (even vergeten) gezaait.

Wanneer ons tuintje af is zaai ik de rest van mijn zaden oa verschillende kruiden, bonen, aardbeien, druiven etc.

Ik ben erg benieuwd watdit jaar ons voor productie brengt!
wow, 18 peperplanten. Dat wordt een hoop chili eten ;)

Hier kwamen nu buiten ook de radijsjes op! Maar goed, dat schijnen de makkelijkste groenten ever te zijn, dus hopelijk kan zelfs ik die niet verpesten;) En zonder moes, maar wel tuin, zag ik dat de roos uitliep en de clematis. Op zich ook wel blij mee, omdat ze nieuw zijn en nog maar 30-40 cm, dus wel fijn om te zien dat ze zijn aangeslagen.

Binnen niks nieuws helaas. Nu ja, de courgette heeft 2 extra blaadjes gekregen, ook leuk ;)

In de Home and Garden stonden trouwens hele leuke dingen om ook groenten in te kweken met weinig ruimte dan wel om het er leuker uit te laten zien.

Zo hadden ze goedkope bamboefakkels, waar ze dan het olie reservoir uit hadden gehaald en munt planten in hadden gedaan.

Een 3-laden postvak van Ikea (zo'n metalen) van 10 euro en daar allemaal sla en paddestoelen in (op een kokosmat).

Kruiden en sla omwikkeld met kokosmat in tuinnet dat je ophangt, zodat je een soort draagzak krijgt

Allemaal van die witte Ikea kruidenpotten voor in de keuken met sla gevuld en aan een paal in de tuin gehangen.

Zo'n hoge doorzichtige plastic opbergbox (weer Ikea;)) met een klep die open kan gebruikt als kweekkas voor buiten.

Mocht iemand hier nog iets aan hebben ;) die laatste leek mij eigenlijk zelf wel superpraktisch, misschien nog even proberen.
quote:zazu_ schreef op 28 maart 2012 @ 00:58:

Zo'n hoge doorzichtige plastic opbergbox (weer Ikea;)) met een klep die open kan gebruikt als kweekkas voor buiten.

Mocht iemand hier nog iets aan hebben ;) die laatste leek mij eigenlijk zelf wel superpraktisch, misschien nog even proberen.Dat vond ik idd ook een super-oplossing. En aangezien ik ongeveer 100 van die bakken heb (ok, iets overdreven), leek het mij ook wel wat!
Had je het ook gelezen? Of zelf ook al bedacht? 't ziet er op hun foto echt heel handig uit met zo'n schuine vouwbare klep. Valt niet zelf tegenop te klussen ;)

Voor de liefhebbers, het gaat hierom:

http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 941_S4.JPG

En als ik een lelijke paal zou hebben op mijn terras zou ik die potten oplossing ook gaan gebruiken. Echter heb ik geen paal en om er nu daarvoor speciaal één neer te zetten ... ;)
Kan best hoor, een mooi doorkijkje in je tuin maken! Haal een pergola, kun je meteen wat leuke klimplanten laten groeien!

Of je onthoudt het idee en gaat nu lekker lui in de zon zitten...
Niet zo slim van mij...ik heb verschillende pluksla, spinazie en kropsla in 1 grote bloempot gedaan. Ik weet nou niet wat pluk en kropsla is... even afwachten dus voordat ik kan verplanten. Ik was gisteren even snel bij de tuincentrum en daar hadden ze ook al veel jonge plantjes te koop. Binnenkort even tijd voor maken dus. Ik vind altijd leuk om rond te snuffelen.
quote:zazu_ schreef op 28 maart 2012 @ 12:57:

Had je het ook gelezen? Of zelf ook al bedacht?

Nee gezien idd in de H&G.

De aubergine is ook op, nu de paprika nog!
Groene sprietjes in het wortelzaaistukje!
quote:Orisue schreef op 28 maart 2012 @ 17:29:

Niet zo slim van mij...ik heb verschillende pluksla, spinazie en kropsla in 1 grote bloempot gedaan. Ik weet nou niet wat pluk en kropsla is... Begin een nieuwe trend: verrassingskoken!
Die Ikea bakken lijken me ideaal!! Vorig jaar heb ik voor de wintersportkleding zo'n kledingzak bij IKEA gekocht. Toen kreeg ik een ingeving om die te gebruiken als groentekasje. Alleen weet ik niet of die in verschillende maten verkrijgbaar is want die ik nu heb is megagroot. Ik zoek eigenlijk iets wat meer grondoppervlakthe heeft en minder hoog is. Ik heb net even zitten kijken op ikeasite maar kan die zak die ik nu heb niet eens terugvinden. Laat staan dat ik kan zien of er andere maten zijn.

Weet iemand waar ik het over heb? Er zit een ritssluiting in en een haak bovenin om hem op te hangen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Louise, goed idee. Ik weet wel waar je het over hebt, maar het model met haak ed waarover jij het hebt is er bij mijn weten alleen in 1 maat verkrijgbaar. Ook wil ik je vast waarschuwen voor de wind ed. Wij hebben hier een dergelijk geval van Nortene buiten staan als zgn. "balkonserre", en hij heeft het al half begeven door de wind. Ik ga volgend jaar voor een kleine, stevige muurserre. Of kijk eens op het filmpje dat eerder hier in een link werd gepost, mss kun je daar iets mee?
Computer says nooooo
Zo, weer even een ego-post;

Ik heb ontdekt dat ik moet bekennen dat ik verslaafd ben aan de moestuin. Ik had gister tot laat een vergadering en was pas half 11 thuis, dus ik kon niet meer buiten naar de plantjes kijken en daar baalde ik echt van, haha.

Vanavond dus wel even gekeken en de radijsjes gaan hard! Het rucola vak wordt ook groen en het spinaziedeel in mijn balkonbak ook al! En de broccoli heeft eindelijk besloten om wat extra blaadjes naast de eerste 2 te maken. Wat een vooruitgang ineens. Mss toch maar wat minder vaak kijken, dan lijkt het ineens harder te gaan ;)
Haha, gewoon lekker blijven doen Zazu en over een paar maanden genieten van oogst uit eigen tuin (al is het niet zo lekker dan smaakt het toch lekker omdat het uit eigen tuin is als je begrijpt wat ik bedoel ).

Hier een kleine tegenvaller. Ik vond van de week de plantjes in de volle grond (peterselie, rucola, spinazie, peulen,radijs, raapstelen) er zo mooi bijstaan. Nou dat vonden de wilde konijnen ook, want er is niets meer over! Alleen hele zielige kale stengeltjes . Nou ja, konijnen hebben wel een feestmaal gehad. Nu dus toch maar een net in gebruik genomen. Normaal heb ik altijd wel wat vraat, maar dat vind ik dan niet zo erg (het is de natuur). Maar nu was er gewoon niets meer over en dat gaat zelfs mij iets te ver .
Leuk topic, ik heb mijn sla nu gezaaid en binnen een paar dagen zijn de plantjes ontkiemd en ze zijn nu al een paar centimeter. Er zitten nu dus een heleboel plantjes in een klein bakje. Wanneer moet ik ze scheiden in individuele bakjes? (Domme vraag: elk plantje wordt dan toch een krop sla?) of kan ik ze nu beter samen in een grote pot overzetten en later de individuele plantjes in de grond zetten? En wanneer kunnen ze naar buiten?
Hoi mosterd, zolang je plantjes genoeg ruimte hebben om te groeien, zou ik ze laten staat tot ze 2a3 echte blaadjes hebben, dan zijn de worteltjes voldoende ontwikkeld om het verspenen aan te kunnen.
Computer says nooooo
Summer, bedankt voor je reactie! En maakt het dan uit of het 1 grote bak is, of moeten het losse bakjes zijn? En moet ik nog even wachten met naar buiten verplaatsen?

Ik word zo blij van mijn vensterbak nu, ik heb 7 potjes staan met miniplantjes! Echt leuk om ook het verschil tussen de plantjes te zien.
Leuk he... Maakt niet uit hoor dat kan gerust 1 grote bak zijn. Als het al echt flinke stevige plantjes zijn kun je ze gerust naar buiten doen, let even op het weerbericht iig, maar hier wordt komende tijd geen nachtvorst verwacht. Eerst de plantjes op een koelere lichte plek en daarna een dag of 3 overdag buiten en snachts iets warmer zetten. Ook niet zoveel water meeR geven.
Computer says nooooo
Ik ben weer druk bezig geweest vandaag! Vriend en ik hebben zelf een plantenbak in elkaar geklust! Van restjes hout een frame gemaakt, er gronddoek in geniet, en er Ikea terrastegels tegenaan gespijkerd. Ziet er zo mooi uit! Misschien ontdek ik nog eens hoe ik een plaatje op flicker zet zodanig dat jullie het kunnen zien (dat is tot nu toe niet gelukt). Meteen de clematis ingezet, kan die mooi mijn balkon overwoekeren!
Oh, ik ben echt heel benieuwd nu! als je de foto op je PC hebt, kun je hem ook ff hier uploaden?

http://tinypic.com/

Ik vond 't maar een beetje saai in de tuin dit weekend. Bovendien was het gisteren echt koud. Vandaag ging nog wel. Alles is geplant en gezaaid, dus nu kan ik alleen maar wachten... Ik heb een hekel aan wachten! :P Mn sla krijgt nu eindelijk extra blaadjes ook (duurde langer dan sites zeiden bij mij), dus die kan dan binnenkort in de bak. Veldsla en spinazie komt in mn lange bloembak buiten echt uitstekend op, aanrader. Ook de radijs gaat heel hard.

Ik heb dus zaterdag me maar ingehouden bij het tuincentrum. Alle bakjes met plantjes waren 1 euro, dat was dan meestal 4 plantjes per bakje. Die waren al iets verder, maar me toch maar bedacht dat mijne met even wachten ook zo ver zijn en dat dus niet nodig was, haha.

En vandaag maar even een verhoogde border gemetseld van gele baksteen, totdat mn bakstenen op waren en de Gamma niet meer open was :( Nu ja, mn mortel was ook op, dus morgenavond maar ff weer tripje Gamma.

Volgend weekend ga ik even bij mn moeder op bezoek voor Pasen. En ik heb al een presentje. Een courgette plant, wat tomaten, wat zus, wat zo, alles waarvan ik veel te veel heb, haha. En wedden dat alles wat ik houd dan binnen 3 weken dood is en ik dan niks meer heb en alles bij haar als een tierelier gaat :P
Oh Zazu, ik moest nog aan je denken vanmiddag want ik heb een briljant idee voor alle stekjes die je over hebt: met Koninginnedag verkopen! Moet je nu alvast beginnen met potjes en soepblikken sparen om ze in te zetten.

Foto uploaden probeer ik morgen
Das op zich best een goed idee. Ik ben alleen dit jaar nog bang dat ik uiteindelijk helemaal niets overhoud, omdat alles fout gaat, haha. Maar als nu iets heel erg goed gaat, kan ik daar volgend jaar nog meer van doen en een hele handel opzetten op de vrijmarkt!! :P

Gewoon 100 courgettes kweken ofzo, die lijken heel wat wrs rond Koninginnedag ;) De tomaatjes lijken ook wel vrij aardig te gaan, maar moeten volgens mij best wel veel water, want die hangen snel slap hier. En de peulen komen vrijwel allemaal op, die ik gewoon in een rijtje in de grond had gemikt buiten. Nu ja, zolang 1 of 2 het volhouden, vind ik het wel best :P

'k heb ook nog heel veel bakjes waar helemaal niets te zien is :( Geen paprika, geen peper, geen pastinaak, geen knolselderij, geen mais en nog wat dingen. Maar die heb ik nog niet zo héél lang geleden gezaaid en mss doen die er wel heel lang over ofzo. Ik ben gewoon heel ongeduldig. Ze moeten hun kop boven de grond uitsteken in ieder geval, want vanaf dan kun je ze tenminste volgen. Als er helemaal niets te zien is, is het niet leuk!

Hier zijn 2 van mijn 5, in mijn vensterbankkasje gezaaide, tomatenplantjes opgekomen vanochtend!

Gisteravond nog water gedaan en toen niks aan de hand en vanochtend ineens twee sprieten met blaadjes. Echt wonderlijk. Ik ben zo blij als een klein kind

Verder komen er mini groene stipjes op in mijn rucolabak en mijn oregano en thijm die ik gezaaid heb komen ook op.

Ik wil nog pluksla gaan zaaien, maar moet daar even een goed idee voor verzinnen waar ik dat in kan doen. We hebben op het balkon stoeptegels liggen en tussen die tegels en de muur zit een richel van zo'n 10 cm. Past net geen gewone plantenbak tussen. Het is niet zo mooi, dus vriend stelde ook al voor om daar iets mee te doen. Nu stelde hij voor om halve regenpijpen te nemen. Maar hoe krijg je die doormidden met een standaard zaag?

Ik ga hier nog even op door denken, misschien schiet me nog iets creatiefs te binnen.

Verder zie ik dat het bij jullie ook lekker gaat, ookal gaat het soms niet snel genoeg

Jammer dat t weer iets kouder is, dat weer van een week geleden beviel me wel.

De Ikea-ideeën zijn ook leuk.
Een regenpijp doorzagen? Hehe. Dat kan waarschijnlijk wel met een ijzerzaagje, maar is het dan niet veel simpeler om gewoon een heel grote kabelgoot te leggen? Volgens mij is dat exact wat je wilt bereiken.

Zo dus?

Kabelgoot

Simpeler, maar lelijker, is gewoon kleine plastic bloempotjes doormidden knippen en dan je pluksla in zaaien. Of gewoon aan beide kanten een opstaand plankje bevestigen en in het midden de aarde kieperen en je pluksla in zaaien? Of toch plastic bloembakken kopen, doormidden zagen en weer plaatsen, maar dan iets over elkaar heen in het midden? Moet je alleen nog een stukje uitsparing bij de rand zagen, omdat ze daar even breed zullen zijn.

Andere kabelgoten zijn ook wellicht een optie? Zoals dit maar dan dus niet de afsluitingskant plaatsen.

Of gewoon bekleden met kokosmat en dan de aarde er op?

Ik kan nog wel 100 dingen bedenken wrs, maar moet het vooral een mooie look hebben, of moet het praktisch worden om daarna je pluksla daar te zaaien?

En die strook is niet toevallig bedoeld voor de afwatering? Want als het dan gaat regenen en al het water moet daar doorheen, dan is het wrs geruïneerd.
Ha zazu! Bedankt voor de ideeën!

Het stuk aan het huis is officieel wel voor afwatering, maar daar komt nooit water, de regenpijp komt nl ergens anders uit en onder de tegels en tussen de tegels is genoeg ruimte om het weg te laten lopen.

Ik ga eens kijken naar de kabelgoten, wist niet dat zoiets in die maat bestond en scheelt heel veel pijn en moeite met een ijzerzaag.

Het hoeft niet perse heel mooi te zijn, maar een beetje groen langs het huis leek ons wel ok. Paar gaten boren in de onderkant en dan is t klaar.

Aarde en kokosmat wordt denk ik een rommeltje. Net als de houten planken. Vooral als het in de herfst weer opgeruimd moet worden

Ik ga denk ik eens kijken naar die kabelgoten.

Ik zat net ook te bedenken dat ik de zijkanten van zakken potaarde zou kunnen gebruiken.

Gewoon een strook van 10 cm eraf knippen en dan op zijn kant in de goot leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven