Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaan de kruiden ontzettend goed! Alleen de rozemarijn gaat wat minder, maar misschien trekt dat wel weer bij met mooi weer.

En mijn paprikaplant gaat ook enorm goed! Er hangen echt al grote aan. Aardbeien gaan ook wel goed, maar die worden aangegeten door de merels, dus daar heb ik niks aan.

Verder heb ik nog niks. Wat zou ik nog meer kunnen kweken rond deze tijd?
Van wikipedia: Vrouwelijke bloem (met aardhommels) http://nl.wikipedia.org/wiki/Courgette

http://www.tuin-wiki.nl/Main/CourgetteKweken en daarvan onder het kopje "GROEI"

En hier staan termen uitgelegd zoals stuifmeel, vruchtbeginsel etc. Moet je wel even lezen en dan is het wel duidelijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloem_%28plant%29

2 = vruchtbeginsel De nummers 2, 1 en 6 op het plaatje zijn het vrouwelijke deel van een bloem. Nummer 4 is het mannelijke deel van een bloem.

Bij een courgette is het mannelijke deel zonder vrouwelijk deel en het vrouwelijke deel is zonder de sprieten met het stuifmeel. Mannelijke bloemen hebben geen vrouwelijk deel en zijn veel smaller. Lees de pagina's zelf even na. Er staat nog meer informatie over rottende bloemen en zo. Ik heb geen courgettes. Wel ander spul dat eigenlijk bijna vanzelf groeit. Ben nog maar een beginner. Maar zoeken op internet en vinden. Ja, dat kan ik wel.
Op internet kan je leuke dingen zonder er naar te zoeken. (Even met de cursor erover en je ziet onderin welke site het is of anders afbeelding bekijken en je krijgt dezelfde informatie.)

Ach ja, hier is de site: http://www.101woonideeen.nl/zelfmaken/tuinkast.html voor wie er meer van wil zien.

EDIT: De kast zelf moet je kopen. Maar de rest kan je wel als idee verder gebruiken voor andere kastjes om alles voor de tuin uit het zicht op te bergen.
staat er ook op met werkbeschrijving.
Het verschil is heel gemakkelijk te zien:

Achter de vrouwelijke bloem zit (voor zover ik weet meteen) het vruchtbeginsel waaruit de courgette gaat groeien mits de bloem bevrucht is. De mannelijke bloem zit gewoon aan een steeltje.

Hier gaat het prima! Heb al veel sla gegeten (Little Gem, botersla en bindsla) en paksoi, wat radijzen, lenteui, en mijn capucijners zijn 2 meter hoog geworden en er zitten heel veel peulen aan. Al bijna oogstbaar, denk ik. Tuinbonen hebben ook mooie grote peulen, tomatenplanten bloeien (maar zullen het nu wel veel te nat vinden..) aardappelplanten zijn groot geworden, broccoli en boerenkool ook, en courgette- en pompoenplant ook. Alleen de prei wil niet goed groeien, en ik heb een tijdje geleden weer het een en ander gezaaid in een kasje, en dat komt gewoon allemaal niet op Heel raar, want het zijn allemaal dingen die ik dit jaar al ns had gezaaid en die het prima deden. Alleen de tweede ronde radijs in de volle grond is opgekomen, verder niks. Oh ja, en mijn reservecourgette en -pompoen, maar die heb ik dus eigenlijk niet nodig. Heel gek.
Hier gaat de moestuin ook goed. Veel dingen staan in bloei of hebben we al kunnen eten. De zonnebloemen die veel in de zon staan, zijn al flink hoog (tussen schouder en heup hoogte in zeg maar), de snackkomkommer gaat als een speer en de komkommerplantjes eronder groeien langzaam maar gestaag. Die hebben echt nog zon nodig.

Er groeien meerdere peultjes, de bonen staan flink in bloei en de lavas (maggiplant) wil ook heel graag bloeien. De bieslook is al uitgebloeid.

Het schijnt dat we afgelopen week lichte vorst aan de grond hebben gehad. Ik hoop maar dat de planten daar geen tik van hebben gehad.
Ik heb vorige week een mok gekocht zonder oortje, maar wel met een vierkant vlakje erop van krijtverf. Heel leuk als plantenpot. Kan ik voor mijn kruidentuintje gebruiken als overpot voor de zaadjes die ik plant. Kan ik noteren wanneer, wat en zo voorts.

Ik weet alleen niet of je ook krijtverf op terracotta potten zou kunnen gebruiken met vlakjes. Dat kan wel met andere verf. (Even een afgeleide, maar staat wel leuk voor een keukenraam zulke potjes.)
IK snap die courgette eindelijk!

Helaas alleen mannelijke bloemen. Ach we blijven proberen..
Marjolein, ik had eerst ook alleen maar mannelijke bloemen (1 vrouwelijke, maar dat werd niks) en nu is er 1 courgette aan het groeien en staan er nog 2 vrouwelijke bloemen in bloei en zitten er nog 7/8 in de knop. Maar gelukkig wel in verschillende groeistadia.

Gisteren heb ik weer een handje peultjes uit de moestuin gehaald. Heerlijk! Er groeien ook een boel boontjes aan de planten en over niet al te lange tijd kan ik zien of ik pepers of paprika's in mijn tuin heb staan.

De tomaten staan ook in bloei en ik weet niet meer welke ik waar geplant heb. T is dus een verrassing of ik vleestomaten of cherrytomaten krijg :-D

Vanaf morgen heb ik vakantie en dan wilde ik nieuwe sla zaaien (eerst oude stronken verwijderen) en hier en daar ook wat paksoi denk ik.

En ik kom nog steeds om in de aardbeien.
En de eerste vleestomaten zijn ook al een paar cm groot! De cherrytomaatjes zijn nog hele kleine knikkertjes.

Het verschil in planten is nu wel duidelijk, de cherrytomaatplanten hebben de bladeren verder uit elkaar liggen en de takken waaieren meer uit dan die van de vleestomaten.
Ja, ook 1 zaadje dat een kiem krijgt van de rozemarijn. Gaat misschien toch nog lukken nu de temperatuur van minimaal 24 graden is gehaald.

Heb van 2 bakjes waarin fruit zat een klein kasje gemaakt voor de bieslook. Dat was te laag. Twee bakjes in elkaar met opening van de klepjes naar binnen. Met wat folie en knijpertjes om de gaten aan de zijkant af te sluiten tegen beesten. Over een paar dagen zie ik wel hoeveel plantjes ik kan overzetten naar andere potjes.
Leuk om te lezen hoe iedereen zit te knutselen om mooie groente/fruit te krijgen.

Hier een paar bloemen en veel knoppen. Verder niks..
Dat knutselen vind ik het mooiste van alles.

Vorig jaar begon mijn interesse in de moestuin af te nemen toen de grote pluk eenmaal was begonnen. Experiment geslaagd zeg maar. Maar dit jaar weer met frisse moed begonnen en ik heb nu zelfs een extra vriezer om de oogst in te kunnen vriezen.
Kijk , dat geeft de burger moed!

Nog even en dan gaan we verhuizen. Dan een grotere tuin en ik hoop volgend jaar serieus aan een vierkante meter moestuin te kunnen beginnen. (kinderen moeten ook nog kunnen spelen in de tuin, een plekje voor de trampoline nodig en een plekje voor het zwembad. Dan willen we ook nog ruimte overhouden voor een loungeset, de eettafel en stoelen en dan is de tuin wel weer vol!?)
Je kunt ook evt hangzakken gebruiken marjolein. Ik heb vast zo'n zak (geloof 9 vakjes in de zak) liggen voor volgend jaar. Daar doe ik nog wat uitlopers van de aardbeien van dit jaar in en evt wat slaplantjes ofzo.

Je zou ook nog de hoogte in kunnen werken, zoals bijv een aardappeltoren:

Maak een toren, poot de eerste laag aardappelen. Zijn de aardappelen goed uitgekomen (geloof dat de planten blaadjes moeten hebben) poot je de tweede laag erbovenop. Etc.

Dan zijn je aardappelen ook niet tegelijkertijd klaar.

Dit vind ik een mooi exemplaar, vind het haast jammer dat ik niet dol op aardappelen ben:

Pvcbuis met grote gaten:

Mooi!

Was iets anders aan het zoeken en kom ik dit tegen. Ben al wat langer op zoek naar druppelaars om tijdens vakantie neer te zetten. Hoef ik niemand te vragen om de plantjes water te geven. Of iig niet zo vaak. Er zit ook een filmpje bij.

Ook leuke kasjes in meerdere formaten en prijzen. Ken het verder niet. Leuke site om even te bekijken.
Oeps. Nog zo een die leuk is: http://www.voor-thuis.nl/

Ik geloof alleen niet dat mijn balkon dat kan dragen.

En deze.... die is eng.
Die kasjes zijn leuk!

Is dit misschien een idee voor je voor volgend jaar? Als je dat dit jaar doet, verwoest je denk ik de wortels.

Misschien dat ik het wel ga doen. Alhoewel het stro ook goed werkt. Ik heb nog geen water gegeven sinds de laatste regenbui en het groeit nog steeds enorm goed en de grond onder het stro is ook nog vochtig.
Wortels? Zover is het bij mij nog niet. Eerst moeten er een paar bomen wat gesnoeid worden voor meer zonlicht. Ik hoop dat het lukt, want het zijn niet mijn bomen. Is nog niet de tijd van het jaar om te snoeien. Volgend jaar is dus wel een optie.

Voor de kamerplanten in grote potten is het misschien wel een optie. Heb daar zelf wel iets voor proberen te maken, maar dat was geen succes. Heb ooit bij planten die sterk genoeg waren zoveel mogelijk water gedaan. Die stonden in potten op een koele plaats. Die planten konden ook tegen korte tijd droogte. Bij terugkomst stonden ze er goed bij. Was genoeg om een periode van 2 weken te overbruggen.

De kasjes en plastic tunnels (tegen insecten en ander kruipende gasten met honger naar jonge planten) kan je ook m.b.v. dubbelzijdig plakband maken en ijzerdraad. Maar ik heb in het verleden van alles gekocht en ook ijzeren kleerhangers (tijdelijk i.v.m. roest) kan je gebruiken om folie of zakken (met ventilatiegaten) van kleding (gekocht via internet).

Slakken eten alleen jonge planten en daarna kan het wel. Hier is tot nu toe alleen nog maar salie, mint, bieslook en rozemarijn ontkiemd. Maar is zelfs voor kabouters nog te klein om te eten.

@Stukje cake.

Je zou het met 2 potten of bakken kunnen proberen zodat de wortels gescheiden blijven van de fles. en dan verbinden met een ander stukje dat dan het water druppelt.

Zoiets als ze in het ziekenhuis ook hebben. Nee, ik heb niks met ziekenhuizen. :-) Iets waarmee je de druppelsnelheid kan instellen. Google eens op infuus. Een omgekeerde jerrycan die langzaam druppelt. Maar ik krijg dat niet netjes verzonnen.

Die fles is anders wel een goed idee!

Heb wel een curver prullenbak tijdelijk neer gezet die stuk was bij de deksel. Ik een heel grote en van hard plastic. Is aardig vol en veel te zwaar om te verplaatsen en omkieperen durf ik even niet. Zit wel te twijfelen of ik het water uit die bak wel kan gebruiken. Misschien als het langere tijd erg droog is voor de benedenburen.
Begrijp ondertussen ook waarom een groot aantal bonen niet gebruikt worden als kiemgroenten. Ook de zaden zijn niet eetbaar zonder ze langere tijd te koken. Ze zitten wel vol met heel veel voedingsstoffen. Zelfs na het weken moeten ze gewassen worden voordat ze gekookt worden.
Hier is ook een tweede zaadje van de Rozemarijn ontkiemd.

Is dit warme weer dan toch ergens goed voor. De rest lijkt niet echt te groeien. Het bladerdek is zo dik geworden dat de hoeveelheid zon echt minimaal is. Heb wel zo de soorten gekozen die het zelfs in de schaduw nog wel wat doen. Ik weet alleen niet meer of dat ook voor de rozemarijn geldt. Die ruikt lekker en staat ook leuk, heb ik begrepen.

De salie begint te groot te worden voor de flesjes. Dat wel. Binnenkort moet ik ze overzetten in grotere potten.
Hier zijn de courgettes heel heel groot geworden. Bloeien goed, maar geen vruchten..

De tomaat is ook groot, maar geen bloemen, laat staan tomaatjes.
Jammer marjolein.

Hier 2 enorm vruchtdragende courgettes, maar ze sterven af voor ze goed zijn.

Ze zijn dan wel bevrucht, maar alleen het deel dicht bij de plant wordt dikker, het deel waar de bloem aan zat wordt slap, geel en verschrompelt.

Heb die vruchten eraf gedraaid, zo zonde!
Ow, ik had vorig jaar ontzettend veel tomatenplanten. De tomaatjes die op de grond waren gevallen, heb ik toen laten liggen (onder het mom 'vergaat wel') en nu vond ik van de week een tomatenplant die ik niet gezaaid/geplant heb!

En tussen de aardbeien in de border staan nog wat kleine tomatenplantjes, maar daar verwacht ik niets van.

Ik heb vanmorgen nog wat nieuwe sla geplant en voor het eerst paksoi. Ik hoop dat de laatste het gaat doen, aangezien die in de schaduw staan. Leek me een goed idee ivm het snelle doorschieten van de planten.

Verder groeit alles enorm goed. De gele boontjes doen het wat minder qua oogst en worden snel aangevreten en de zwarte boontjes kan ik hopelijk voor ik op vakantie ga nog proeven. Verder hebben we al veel peultjes en groene bonen gegeten.

En ik heb besloten om eind van het seizoen een berg compost op de moestuin te mikken (zus heeft grote composthoop waar ik gebruik van mag maken), met nieuwe aarde en daaroverheen karton (stenen erop om het op de plek te houden) tegen de groei van onkruid.

Dat allemaal onder voorbehoud van mijn mobiliteit en dikke buik (en de zin van mijn man).

En onze kat is ook dol op de moestuin, hij ligt tussen de peultjes (2 rijen met zo'n 30 cm ertussen) te slapen.
Ah, poezebeest..

Even domme vraag (tuinkluns). Zijn er nog groentes die ik nog kan zaaien? En als de courgette uitgebloeid is, komt dat volgend seizoen gewoon weer op? Wat moet ik doen met de plantjes? (en de tomaat natuurlijk..)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven