Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Op Intratuin hebben ze een zaaikalender. Heb je alleen wel bijna 8 mB nodig om die te openen. Maar ze hebben ook een app als ik het goed begrepen heb.

Maar is gelukt en ik zie alleen wortel, sla en radijs staan. Andijvie kan ook nog in juli. Ik zou het toch nog controleren op de zakjes. Openen via Adobe. Hier wel tenminste. T'is niet veel meer in augustus.

Courgette is toch meerjarig? Ik hoop dat mijn kruiden het wel redden. Het zijn net kindjes. Zo klein en tenger als ze zijn. Gelukkig was het om te leren hoe het moet. Maar misschien dat het volgend beter gaat. De buurman die zijn tuin aanbood om het samen te gebruiken is opeens spoorloos verdwenen. Nou ja, goed dat ik beleefd geweigerd heb. Stond ik anders nu te zwoegen in de tuin van die arme buurvrouw die verlaten is. Maar dat is off-topic. Gaat alleen over hun groentetuintje. Andere buurvrouw stond te mopperen over het niet bijwerken van hun tuin.
En ook een 3e zaadje van de rozemarijn is hier ontkiemd.
Hier heb ik nu bloemen in mijn tomatenplant. Had ik niet verwacht.. Leuk!

Hier was ook alles een probeersel. Nu we as dinsdag gaan verhuizen en we heel veel moeten verbouwen, komt de tuin iets later. Wil voor mijn verjaardag (dec) een vierkante meter tuin op wieltjes.. Of verhoogd.. (jaja, je kan er maar vroeg bij zijn, hahahaha) Volgend seizoen ga ik me er iets meer in verdiepen..

Pumps, wat een verhaal van je buurman! Enne rozemarijn? Leuk.
Alle reacties Link kopieren
pumps: courgette is in elk geval in ons klimaat eenjarig. Zodra de vorst in treed is het gedaan met de plant.

Hier gaat het weer lekker in de tuin. Afgelopen week nog wat laatste zomerdingen bijgezaaid: sla, biet en snijbiet.

Verder groeit alles als een tierelier: paprika, pompoenen, eerste tomaten al gegeten, aardbeien doen het lekker, kruisbessen gegeten en ingevroren, blauwe bes, courgette al in de soep/pasta/salade,bieten , etcetc...

Teveel om op te noemen, bijna. We eten dan deze zomer ook voornamelijk uit de moestuin.

Het leukste vind ik eigenlijk dat we het echt niet in een hele groetetuin doen en het er gewoon als siertuin met een heel klein stukje moestuin uit ziet. Veel staat verborgen tussen andere planten of in bv grote speciekuipen..

Knoflook en St. Jans ui gisteren gerooid, erg lekker, ik heb er al wat van gebruikt! Verse kapucijners waren super lekker! Allemaal op ...

Aankomend weekeinde gaan de zaden voor aankomende winter de grond in: oa winterpostelein en barbarakruid. Voor het eerst ga ik ook een soort wintertuintje proberen bij te houden:

Leuk, Marjolijn, verhuizen, spannend! Jij kreeg nu toch ook een grotere tuin erbij, of vergis ik me in iemand anders?

Iemand trouwens ervaring met champost / chignonnemest? Ik denk eraan om de tuin ermee te mulchen in de herfst. De grond is wat arm en ik moet continu bijmesten. Ik hoop ermee de bodem wat te verrijken..
Computer says nooooo
Summer, klopt. Ik krijg inderdaad een grotere tuin, maar de kinderen willen dar lekker spelen. Heb er gister een zwembad neergezet! Verder is de tuin een beetje erg verwaarloosd. Ga dus beginnen met een metertje.. Verder ben ik een echte tuinkluns dus vooral niet te moeilijk doen!

Klinkt super wat je allemaal uit je tuin haalt. Leuk!
Hier is niets groot genoeg om te eten. De tuinboon is slap gaan hangen. Van teveel water, maar dat was een vergeten tuinboon in schil die ik vergeten was op te eten. Zijn voetje is eraf gerot. Nou ja, er kwam zomaar een kopje boven het zand uit steken en toen was het plantje geboren. Het zou toch nooit gelukt zijn om daar eetbare zaden aan te krijgen. Er is te weinig licht.

En de rode ui heeft een heel lange steel met een bloemenknop gekregen. Daar ben ik per ongeluk op gaan staan. Maar die was ontkiemd in de koelkast en ook die had ik niet verwacht dat die zover kon komen. Volgend jaar weet ik veel meer door al het lezen.

De salie, munt, bieslook en rozemarijn moeten overgezet worden naar grotere potten. Ik heb er alleen geen echt geschikte plek voor.

Boven op het dak van mijn schuur daar verbranden ze. Maar ik kan wel 2 plantjes offeren om het uit te proberen. Bij de Action hebben ze voor 1 euro of zo zwarte emmers en dan met een heel grote fles (2l) ingraven zoals op de tekening. Hoef ik ook niet zo vaak het dak op.

Ik heb wel bij Kwantum een rolblad voor planten voor 2,50 gezien. Bij Ikea waren ze vanaf 4,95. Verschil is het draagvermogen. Op mijn balkon kan ik dat volgend jaar wel gebruiken. Losse wieltjes zijn een stuk duurder en die zijn veel luxer.

(* Op marktplaats staat trouwens veel van Ikea. Willen ze al snel weer wat anders. *)
Ziet er leuk uit!

Enne zo te lezen gaan vanaf komend voorjaar samen iets beter voorbereid beginnen?
Ach, ik probeer met de middelen die er zijn er toch wat van te maken. Dit jaar heeft het gesneeuwd en vroor het tijdens een groot deel van de zaaiperiode. Kort daarvoor kon je met zomerkleren de deur uit.

De grote pret van vakantie is ook de voorpret en de voorbereiding.

Maar.... ook een 4e zaadje van de rozemarijn is ondertussen ontkiemd. Ik hoop wel dat die het gaat halen, want ik was vergeten ze om na het overzetten in grotere potten. Ik had ze in de zon gezet, maar 's nachts kregen ze wel erg veel water te verwerken. Ik had ze op een stellage van karton met een gat er in op een emmer gezet. Tijdens het noodweer heb ik nog wel even gekeken, maar om in slaapkostuum de regen in te gaan om de plantjes te redden..... Nee, daar had ik niet zo'n zin in.

Het was maar goed ook. Het karton was in de emmer gezakt. Het zand zat er nog goed in en de fles was er ook nog. De pot lag scheef en was het niet rechtstreeks in het potje gedenderd.

Goede kwaliteit karton van Ikea. Verpakkingsmateriaal is een goede bescherming tegen beschadigingen.

Volgend jaar hebben we misschien geen hittegolf en lukt niet om rozemarijn te laten ontkiemen. Minimale temperatuur van 24 graden is nu wel gehaald. Ik weet niet meer hoeveel zaadjes er in het zakje zaten, maar ik gok op 6. En 4 op 6 is geen slechte score.

@Marjolein

Volgend jaar heb ik de middelen en een beetje kennis. Ik heb al vaker geprobeerd kruiden te kweken, maar zelfs met kan en klare sets wilde het hier niet lukken. Voor een plantentuintje is ook kennis nodig. Je moet het ook leuk vinden om te doen.

O ja, en die aardappel in de emmer.....

Ik heb gelezen hoe je dat goed kan aanpakken. Dat zou prima kunnen met zo'n fles als waterreservoir. Poot een aardappel in een bij voorkeur zwarte emmer van zo'n 10 liter. Vul de emmer voor 3/4 met zand en stop de aardappel iets van 10 cm diep. Vul het zand bij als de aardappel een plant krijgt en zo hoog is als een hand. Na een periode van 2 tot 3 maanden kan je dan een kilo of 2 oogsten. Het gaat dan echt om de heerlijke smaak van vers en pas geoogst. Aan kinderen die alleen junkfood kennen is dat niet besteed.
Pumps, het is idee is toch ook dat mijn kindjes zien hoe iets groeit en bloeit..

Vroeger (oud wijf ben ik, hahaha) had ik een schooltuintje. Vond ik erg leuk en kan mij herinneren dat ik bloemen had en sperziebonen. Dacht ook aardappels? O ja, andijvie en kool en sla..
Vandaag is alles zo geplaatst dat alleen de ergste spetters van een hoosbui wat kunnen raken. De salie is gesplitst en flesloos. Hopen dat de steeltjes dan wat sterker worden. Van de munt staat een deel onder de fles en een deel buiten de fles.

De rozemarijn staat nog wel onder een fles en alles leeft nog!

Alleen de tuinboon gaat het niet halen. De ui ruikt wel erg sterk en het stampertje staat fier omhoog. Heeft dus duidelijk overlevingsdrang. Ik ben nieuwsgierig naar de bloem of de vrucht. en dit is ie dan, maar dan niet meer dan 1 cm in doorsnee. Het lijkt wel alsof ik hier Bonsai aan het telen ben. Weet niet hoe het moet, maar dat lukt wel. Op de plaatjes ziet alles er veel groter uit en staat alles fier rechtop.

Rozemarijn:

Mint:

Salie:
Hier in ons nieuwe huis, gaat de tomaat het niet redden.. Heeft dus wel gebloeid, maar meer niet.

volgens mijn hulp (die er vandaag was) gaat de courgette WEL goed. Denk dat er inderdaad iets gebeurd. Hopen op nog een beetje meer mooi weer, dusse ik wacht af! Vind het wel spannend, hahahaha. Lijk wel een klein kind!

Verder heb ik munt in de tuin ontdekt. Gebruik dat zelf nooit in de keuken dus tips zijn welkom!

hoe gaat het bij jullie?
Munt is lekker om er thee van te zetten. Verder is het lekker bij komkommer, aardbei en nog veel meer.

http://www.lekkervanbijon ... isse_aardbeien_met_munt_1

http://www.yunomi.nl/arti ... -te-drinken-lekker-gezond

Je zou ook op smulweb kunnen kijken of Ah.nl

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/vinden/?rq=munt+++++

Bij mij is de salie, munt en rozemarijn nog in leven en het groeit ook nog steeds. Met deze grootte heb ik volgend jaar wel kleine plantjes. Ook de bieslook begint weer sprietjes te krijgen, maar ik twijfel of het niet gewoon gras is.

P.S.: Het heeft wel een bepaalde werking, maar dat is eigenlijk met alles. http://www.gezondheidsple ... /151/munt-als-middel.html

En er zijn meerdere soorten http://nl.wikipedia.org/wiki/Munt_%28geslacht%29

Ik heb trouwens geen idee welke soort ik heb. Is nog steeds nauwelijks 1 vinger lang.
Sinds gisteren heb ik nog maar 2 van de 4 rozemarijn plantjes over. Maar misschien dat na vandaag de 2 ingezakte plantjes toch nog overeind komen.

Ik vraag me af hoe je rozemarijn in een pot kan plaatsen zonder dat die dood gaat en dan na de zomer deze binnen zetten? Mijn balkon wordt opgeknapt en dan moet het leeg zijn. (Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.)
Pumps, ik heb geen idee hoe je dat het beste kan doen..

Ik heb nu welgeteld 6 courgettes in wording aan 3 planten zitten. 2 per plant dus. De kleinste van de planten zijn zo'n3/4 cm, de grotere zo'n 6 cm? Moet dus nog wel even groeien, maar ik hoop volgende week te kunnen oogsten. ZOO LEUK!!!
Ik heb ook een klein moestuintje sinds dit jaar. Ik ben alleen echt een beginneling en heb van alles veel te veel gezaaid En mijn lente-ui is twee keer mislukt, jammer!!

Zijn er dingen die je nu al moet zaaien voor volgend jaar? Of dingen die je nu nog kunt zaaien en voor de winter kunt oogsten?

Ik heb nu namelijk alleen nog een (hele grote!) tomatenplant en verder is het leeg.
Nou, dan ga ik maar weer bij de dummie boeken kijken.
josehaakt, als er nu al iets gezaaid moet worden, even laten weten!

Doet jouw tomatenplant het goed? Ik heb er 1, heeft wel gebloeid, maar verder niks..
Ik geloof trouwens dat bepaalde soorten sla nog tot laat in het seizoen gezaaid kunnen worden. Heb dat een tijd geleden gezien op een app van intratuin. Maar ik begrijp hem niet helemaal.

Is een goede vraag. Wortel, spinazie en veldsla kan je nu nog zaaien.
Knoflook moet je ook tegen sept/ voor de eerste vorst zaaien om leuke voeten te krijgen! Maar voor miniteentjes (verse knoflookbollen stinken wel onwijs! Op de bso getest, die ruik je op zeker 3 meter afstand nog eenmaal gepeld!) kun je ze ook in het voorjaar planten.

Ik heb ondertussen 2 courgettes geoogst, maar er zijn er ook 3 gaan rotten. Vermoedelijk een aanval van slakken. We hebben al een stuk of 10 cherrytomaatjes kunnen eten, die zijn weer heerlijk zoet dit jaar. En de eerste rode vleestomaten zijn er ook al. Mooi groot zijn die! Ik kan niet wachten tot ze rood genoeg zijn! Helaas wordt de broccoli weer niets dit jaar, de stronkjes zijn te klein om nuttig te zijn. Misschien toch iets niet goed in de grond.
quote:marjolein852 schreef op 16 augustus 2013 @ 16:55:

Doet jouw tomatenplant het goed? Ik heb er 1, heeft wel gebloeid, maar verder niks..

Mijn tomatenplant doet het erg goed! Er zitten heel veel tomaten aan. Maar of ze nog rood worden nu?

Dankjewel PumpsItaliaans! Ik ga eens op zoek naar spinaziezaadjes!

Haha, en StukjeCake; dan ga ik maar geen knoflook planten ;)
Ik twijfel over knoflook.. Wij gebruiken het vrij veel met koken, dus zou wel handig zijn..
Knoflook moet je toch opletten of het wel een soort is die hier kan groeien? Ik las dat uitheemse soorten het hier niet goed doen.

Mijn rozemarijn gaat niet goed.... Er is nog maar 1 plantje over. Maar heb er wel van genoten dat ik ze gehad heb die andere plantjes. Balkon wordt toch binnenkort gerenoveerd en dan waren ze waarschijnlijk toch overleden. Ik heb ze nu voor 2 uur elders moeten plaatsen en dat was al teveel. Kan ik nu al in alle rust afscheid van ze nemen.

De munt begint goed te groeien. Ja, die wel. Maar als je die in de tuin hebt dan moet je ook oppassen dat die niet gaat woekeren en andere planten gaat overschaduwen. Er wordt geadviseerd om die in een open pot te zetten zodat dat wordt tegen gegaan.

Ik heb trouwens wel heel veel geleerd over planten.

Ik vind het ook knap dat het anderen wel goed lukt om ze te kweken. Ik heb opeens ook heel veel kamerplanten die het loodje leggen. En 1 plantenpot is gebarsten. Waarschijnlijk door de zon die weerkaatst werd door geparkeerde auto's. Verder krijg ik nauwelijks nog zon binnen. (* Maar kan ook gewoon ouderdom zijn. En dan wil een temperatuur van meer dan 30 graden Celsius ook wel helpen. *)
.... maar weet er nog niet genoeg over. Kan er nog heel veel over leren. Leuke uitdaging is het wel!
quote:marjolein852 schreef op 19 augustus 2013 @ 11:47:

Ik twijfel over knoflook.. Wij gebruiken het vrij veel met koken, dus zou wel handig zijn..

De sprietjes die boven de grond groeien kun je ook gebruiken. T is een soort van zachtere knoflooksmaak die het geeft.

Hier doet de knoflook het denk ik prima in de tuin, heb nog niet de behoefte gehad om er 1 op te graven. Heb genoeg aan de sprieten zeg maar.

Ik heb vanmorgen de eerste vleestomaat geplukt en door de pastasaus gedaan (maak ik zelf, is dan 95% groente & kruiden en max 5% tomatenpuree uit de winkel) en de cherrytomaatjes zijn zo lekker zoet!

Op mijn werk heb/had ik ook een moestuin (samen met de kinderen), maar mijn ontslag gaat volgende maand in. Voor zover ik weet is er geen collega die de tuin wil overnemen, dus zal dat wel verdwijnen. Ergens wel jammer dat de pogingen om kinderen iets over de groeiwijze van groente te leren daarmee ophoud.
Wat een naar bericht van je werk (en tuin),,

Hoe ga ik een knoflook planten? Gewoon zo'n bol in de grond of?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven