Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
De enige courgettes die ik heb kunnen oogsten, zijn de courgettes waarbij ik een handje geholpen heb met de bevruchting. De rest rotte allemaal weg. Vandaag nog 1 courgettebloem geholpen, hoop dat ik die nog kan oogsten. Ik verwacht niet dat het niet zou kunnen, vorig jaar konden we echt tot de eerste nachtvorst oogsten.
quote:Stukje_Cake schreef op 05 september 2013 @ 12:41:

Tjoek, een deel van de zaadjes die ik dit jaar gebruikte, komt van de oogst van vorig jaar, of zelfs gewoon van groente van de markt. Serieus. Koop een kilo vleestomaten en krijg de plant van volgend jaar er gratis bij omdat je de zaden na drogen bewaard hebt. Zelfde met de paprika's en de pepers.

Als je in de buurt van Enschede woont, heb ik evt volgend jaar wel jonge aardbeienplantjes voor je, vroege en gulle gevers vol smaak. Ik had te weinig tijd om de uitlopers eraf te pulken en zit weer met veel plantjes.

Zaden wissel ik overigens ook uit met mijn zus en mijn moeder. Ook deel ik gerust zaden uit, maar met de waarschuwing dat ik ze zelf gedroogd heb en er dus evt iets mis kan zijn gegaan.

Na mijn vakantie had ik. Weinig tijd voor de moestuin, dus de laatste oogst peultjes (de plant heeft het begeven) is te dik geworden voor consumptie. Dat droogt nu Mooi aan de plant op en volgend jaar hebben we daar dus ook lekker veel zaden van (nog meer peultjes! Yeah).

Een vriendin van mij heeft ook al gevraagd of ik de zaden van de zonnebloemen voor haar wilde bewaren, ik heb prachtige, grote zonnebloemen in mijn moestuin (natuurlijke klimstok voor mijn komkommer) die wel een halve meter boven de schutting uitkwamen.

Ik wil het liefst niet al teveel hoeven zaaien en wil graag vaste planten. Maar je aanbod van de aardbeien neem ik graag aan! Lief van je! Familie in hengelo wonen, dus dat komt goed als we het niet zijn vergeten volgend jaar ;)

Zonnebloemen wil ik ook! Ik las ergens in het begin van dit topic dat je die ook gewoon bij de turk kan halen in grootverpakking. Ben nog maar bij blz 25 ofzo haha, leuk leesvoer voor in bed
quote:marjolein852 schreef op 05 september 2013 @ 13:12:[/

ga me dit najaar en winter goed inlezen en voorbereiden op volgend seizoen. Heb er zin in.Ga ik ook doen!
En ik wil een tuinplan maken.

Ik heb nu 2 perenbomen en een blauwe bes.

Ik wil nog: tomaten, die moet ik wel zaaien.

Aardbei, die krijg ik zomaar aangeboden

Framboos

Venkel

Artisjok

Al deze planten komen in potten of tussen de andere planten. We hebben hortensias, rozen, rhodondendrons, leilinde, gras en buxus. En ook nog een hoop tegels ;)
quote:tjoek schreef op 05 september 2013 @ 20:59:

[...]

Ik wil het liefst niet al teveel hoeven zaaien en wil graag vaste planten. Maar je aanbod van de aardbeien neem ik graag aan! Lief van je! Familie in hengelo wonen, dus dat komt goed als we het niet zijn vergeten volgend jaar ;)

Zonnebloemen wil ik ook! Ik las ergens in het begin van dit topic dat je die ook gewoon bij de turk kan halen in grootverpakking. Ben nog maar bij blz 25 ofzo haha, leuk leesvoer voor in bed

Ik wil je ook wel wat zaden op de post doen hoor. Geen probleem.

Volgend jaar hang ik hier zeer waarschijnlijk nog wel rond, heb sowieso verlof tot half febr en daarna moet ik nog werk zien te vinden als mijn gastouderplan niet lukt.
Volgend jaar heb ik nog een zeer zonnige border en een verhoogde bak erbij, dus ik kan me nog meer uitleven Heb de buren gevraagd of ze bezwaar hebben tegen druiven tegen de schutting en dat hebben ze niet, ik zou haast zeggen dat ze het graag zouden willen. Daarvoor wil ik graag kruisbes en bosbes e.d.

Verder heb ik in mijn tuin een elstar appelboom staan (3 appels is de score van dit jaar, 2 zijn aangevreten. De derde groeit goed en is prachtig rood) en een mini kersenboom.

Ik heb 2 pitten liggen van 2 soorten pruimen, volgend jaar wil ik kijken of ik daar iets mee kan. Eigenlijk heb ik te veel plannen voor onze tuin van 15 bij 9. Mochten beide pitten uitlopen, kan ik ongetwijfeld bij zus of moeder een boompje slijten.
quote:Stukje_Cake schreef op 05 september 2013 @ 21:06:

[...]

Ik wil je ook wel wat zaden op de post doen hoor. Geen probleem.

Volgend jaar hang ik hier zeer waarschijnlijk nog wel rond, heb sowieso verlof tot half febr en daarna moet ik nog werk zien te vinden als mijn gastouderplan niet lukt.

Ah das ook leuk ben benieuwd wat voor zaden je hebt

Ik ga half februari met verlof, ben 11 maart uitgerekend. Kan ik mooi een goede start maken in de tuin.
quote:Stukje_Cake schreef op 05 september 2013 @ 21:28:

Volgend jaar heb ik nog een zeer zonnige border en een verhoogde bak erbij, dus ik kan me nog meer uitleven Heb de buren gevraagd of ze bezwaar hebben tegen druiven tegen de schutting en dat hebben ze niet, ik zou haast zeggen dat ze het graag zouden willen. Daarvoor wil ik graag kruisbes en bosbes e.d.

Verder heb ik in mijn tuin een elstar appelboom staan (3 appels is de score van dit jaar, 2 zijn aangevreten. De derde groeit goed en is prachtig rood) en een mini kersenboom.

Ik heb 2 pitten liggen van 2 soorten pruimen, volgend jaar wil ik kijken of ik daar iets mee kan. Eigenlijk heb ik te veel plannen voor onze tuin van 15 bij 9. Mochten beide pitten uitlopen, kan ik ongetwijfeld bij zus of moeder een boompje slijten.

Mijn vader heeft ook een druif, maar die blijft zuur, zou het gewoon de verkeerde soort zijn? Of toch te slecht weer.. Wij hebben wel aardig wat grond, maar vrij weinig borders. Veel tegels en terras, daarnaast nog een grasveld, is voor mijn kleine van snderhalf ook leuk.

Maar volgend jaar moet het dus een eetbaretuin worden

En nu slapen, moe!
quote:tjoek schreef op 05 september 2013 @ 21:41:

[...]

Ah das ook leuk ben benieuwd wat voor zaden je hebt

Ik ga half februari met verlof, ben 11 maart uitgerekend. Kan ik mooi een goede start maken in de tuin.Volgens mij ben je dan ong net zover als mijn zusje. Ik ben precies 1 Jan uitgerekend.
quote:tjoek schreef op 05 september 2013 @ 21:45:

[...]

Mijn vader heeft ook een druif, maar die blijft zuur, zou het gewoon de verkeerde soort zijn? Of toch te slecht weer.. Wij hebben wel aardig wat grond, maar vrij weinig borders. Veel tegels en terras, daarnaast nog een grasveld, is voor mijn kleine van snderhalf ook leuk.

Maar volgend jaar moet het dus een eetbaretuin worden

En nu slapen, moe!Trusten. T kan de grond zijn, of het weer of...... Dat is altijd de gok. Ik heb van alles een succes weten te maken, behalve van de broccoli. Die blijft enorm klein en schiet dan in bloei. 2 jaar achter elkaar.
Tjoek; tegels zijn super, hier komt de bieslook overal tussen de tegels op. Schijnbaar spontaan verspreid. Gewoon kruidenschaar erbij en gebruiken in de keuken.

Eigenlijk doet alles het hier redelijk, geen enorme hoeveel heden maar proeven en combi in vriezer gaat.
1 januari, sjonge.. das pas uitkienen!

We gaan zien of het bij mij wat wordt. Iig geen bieslook tussen de tegels haha! Mijn man zou een rolberoerte krijgen.

Gelukkig is een groot deel van de tuin opnieuw in te delen en moet er een hoop veranderd worden, wel om de bestaande planten heen. We krijgen ook een nieuw terras met muurtjes en bakken en potten, leuk! Moet gaan bedenken hoe het er allemaal uit moet komen te zien
Dat vind ik het leukste Tjoek. Het bedenken..

En 1 januari, tjah, foutje van de zaak. Het zou 4 Jan moeten zijn (ovulatietesten gebruikt) maar toch 3 dagen vooruit gezet. Als het een kerstkind wordt wil ik een kribbe

Ik ga volgende week beginnen met het opruimen van de moestuin en eens kijken hoeveel jonge aardbeienplantjes ik heb. Ze groeien nu letterlijk in het gras.. De zonnebloempitten zien er klaar uit en de zaden van de peultjes voor volgend jaar liggen al te drogen in de vensterbank, net als zaadjes van paprika, peper, zwarte bonen en tomaat.

De courgette is met al deze regen nog dapper 2 vruchten aan het aanmaken en ik heb gisteren 1,5e kilo zwarte bonen in kunnen vriezen. Lekker voor de winter..
Hier begint opeens alles te groeien na die paar warme dagen en die vochtige regen erna. Maar komt waarschijnlijk door een tak die is gesnoeid en 's avonds nog een lekker zonnetjes laat schijnen op de plantjes.
Ja bedenken vind ik ook heel leuk. Eerder altijd gedaan met inrichting enzo. Ben erg creatief en ook gek van pinterest en houzz. Zou leuk zijn als ik dat ook in de tuin kon overbrengen. Ik wil nl niet alleen mooi, maar ook functioneel. Zo ben ik met alles

Ach en die kinderen komen toch op hun eigen tijd, geloof dat maar 4 of 6 procent ofzo op de uitgerekende datum komt. Ik weet iig zeker dat de mijne niet later dan de uitgerekende datum komt, omdat mijn eerste bijna 11 pond woog. Ze gaan hem halen als ie er dan nog niet is.

Ik heb verder niks te doen in de tuin, tis een ravage, maar het heeft geen zin om wat te doen, vanwege onze verbouwing.

Volgend jaar!!!
Leuke plannen allemaal!

Hier zijn we eerst intern aan het verbouwen, daarna komt de tuin.. Hopelijk krijg ik wel een vierkante meter moestuintje voor we kunnen gaan zaaien!

Enne een baby? Die heeft nu al een eigen agenda, hahahahaha

(die van mij hebben niet gelet op uitgerekende data en afspraken voor ks in het zh)
Hier begon alles goed te groeien na het snoeien van een paar takken. Kon ik een paar dagen het balkon niet op. Met zoveel zon is het gortdroog geworden. Jammer van de rozemarijn, maar ik blijf aandringen op meer snoeien. Heb van alles wat ik heb gezaaid nog meer zaadjes. Weet nu pas wat ik nodig heb om er echt iets van te maken. Dus volgend voorjaar komt het echte werk.
Ga nu de winter maar eens gebruiken om me goed in te lezen.. Dat ik een klein beetje weet wat te doen..

Opbrengst van dit jaar is 1 courgette geweest. hahahaha
Herstel:

Er groeien 2 inie minie tomaatjes aan een plant! Mijn jongste 2 kinderen hadden elk wat zaadjes geplant in een emmer. (lees een heleboel!). Zo staan er een stuk of 15 plantjes in 1 emmer..

Toch zitten er nu 2 tomaatjes aan; gevonden door mijn jongste! O ja en een klein bloempje
Er is nog leven op mijn balkon!!!!

Ja, het mooie weer was toch zo goed dat er nieuw leven is op komen zetten. Niets weg gooien dus.

Het is inderdaad erg leuk om dan toch heeeeeel kleine plantjes en zo te vinden. Ik ben ook blij dat nog niet alles dood is gegaan.

Geeft heel veel moed voor de volgende keer en deze keer is nog niet voorbij. Kan nog verder gaan met proberen.
Hier is alles al een maand morsdood of hebben de slakken ervan gegeten (arme courgettes die nog zo hun best deden). Ik denk dat ik nog een keer slakkenkorrels over de tuin ga gooien in de hoop volgend jaar minder last van slakken te hebben.

Maar goed, ik heb grootse plannen voor volgend jaar. Er ligt een bult zand in de tuin waarvan een deel op de moestuin gaat, iets met bloed en beendermeel (bleg) en vast het voedingsgehalte van de bodem wat op zien te krikken met bemesting. Eerst maar eens man vragen of hij ff de boel los wil woelen in de moestuin. Volgende week heeft hij een week vakantie, dus dat moet goedkomen als het weer ook mee wil werken.
Langgg niet hier geweest! De moestuin begint leeg te raken..

Er staan nog wat kleine bietjes, en de winterpeen en pastinaak staan er nog.

De snijbiet is bijna op en knolselderij moet er bijna uit.

Ik zit een beetje in dubio: zal ik nu een laagje mest over de grond uitstrooien, of gewoon braak laten en dit in het voorjaar doen, wat doen jullie?

Daarbij staat ook alweer knoflook gepoot..
Computer says nooooo
Nee, bij mij leeft alles nog. Ja, nog wel.

Maar ik eet er niets van op. Dan blijft het ook leven.

De rozemarijn is haar fles kwijt geraakt tijdens een van de zware stormen. Die is dus wel dood. Munt en salie zijn woekeraars. Die blijven makkelijk in leven. Misschien een tip voor de anderen om de moed er in te houden?
Er is trouwens kans op een zware winter. Gezien de voortekenen van een storm zo vroeg in de herfst. (Heb ik van horen zeggen.)

Dus de bladeren laten liggen als anti-vorst. Is goeie compost ook. Gaat rotten in het voorjaar.
Ik begin in het voorjaar met goede moed.. Verbouwing hier gaat een stuk langzamer dan verwacht, dus ben bang dat de tuin moet wachten..

Denk dat ik een stukje tuin ga gebruiken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven