Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Ik heb nog een extra lading in de vensterbank staan, want mijn hele familie wil opeens wel plantjes hebben (en ik heb zaadjes genoeg). Dus er zijn nu weer 2 courgettes boven de grond, en 2 komkommers. Het wachten is nog op tomaten, pepers, parika's, meloenen en een aubergine
Alle reacties Link kopieren
Vanaf morgen heeft de Lidl plantjes in de aanbieding! Ik zag tomaten en de pepino's (ook wel meloenpeer en appelmeloen genoemd) die ik graag wil!
Vanaf morgen heeft de Lidl plantjes in de aanbieding! Ik zag tomaten en de pepino's (ook wel meloenpeer en appelmeloen genoemd) die ik graag wil!
Wat leuk, zie dit topic nu pas!

Ik heb zo'n vierkante meter moestuin aangeschafd begin maart. Daarin doen de sla, worteltjes en radijsjes het erg goed. De uien doen ook hun best, maar die moeten nog wel even.

Verder heb ik 1 vakje snijbloemen en een vakje munt voor muntthee.

In de tuin heb ik nog 12 aardbeiplanten, die gaan ook als een tierelier.

En in de vensterbank staan nog bakken met tomaten en sperzieboontjes, maar die heb ik eergister pas gezaaid.

Had nooit verwacht het zo leuk te vinden.
Hier begint alles ook al te groeien. Zag alleen dat mijn ewtjes plantjes het moeilijk hebben. Ik fiets morgen ook ff voor de tomaatjes naar de lidle.

Heeft iemand dat boek van Jelles gemakkelijk moestuin?

Verder geeft de dekamarkt vanaf deze zaadjes bij de boodschappen.
Hier begint alles ook al te groeien. Zag alleen dat mijn ewtjes plantjes het moeilijk hebben. Ik fiets morgen ook ff voor de tomaatjes naar de lidle.

Heeft iemand dat boek van Jelles gemakkelijk moestuin?

Verder geeft de dekamarkt vanaf deze zaadjes bij de boodschappen.
Ik heb dat boek niet, internet staat vol met how-to's en in feite is goede grond en water al genoeg.
Hoi hoi,

Ook ik ben sinds een paar weken begonnen met een vierkante moestuin. Er zit van alles in, en het groeit goed!! Ben nog bezig met het kweken van komkommerplantjes en tomatenplantjes. Ik zou even wat foto's toevoegen..

alleen de bloemkolen gaan nog niet zo goed, heb geen idee hoe dit komt?!

Ik vroeg me af stukje_cake welke de pepino planten zijn uit de Lidl folder, is dat hetzelfde als de Solanum, die ik wel zie in de folder? Ik zie verder alleen zo'n kistje met tomatenplantjes.
Waarom kan ik geen foto's plaatsen? Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?
T is idd de solanum.
Spinazie kan gespeend worden, de rode bietjes ook. De courgette en peultjes zijn gisteren de volle grond in gegaan straks de tomaatjes en paprika's de bakken buiten in (in de vensterbank worden ze al te groot).

Boontjes doen het nog niet zo goed. Mijn peterselie en bieslook is gewoon tussen de tegels doorgegroeid deze winter.

En morgen komt mijn vader met pootaardappelen die hi over had. (Grasveld is toch al een knollenveld).
jsv, dan kan ik ook een paar aardappels poten.. Over knollenveld gesproken!

Ik heb binnen een plantje met salie staan.. Moet die nou wel of niet veel water? De blaadjes worden geel..
De Lidl hier heeft geen planten in de aanbieding, misschien al geweest (krijg de folder niet, en kom niet elke week in de winkel /op hun site)
Nou, zit ik al een poos te wachten tot ze die plant hebben, is het de verkeerde subsoort. Degene die beide Lidls hier hebben, geeft besjes en geen vruchten..
Ohh was de Solanum toch niet degene die jij bedoelde? Ik heb er nog naar gekeken, bij ons waren ze allemaal al uitverkocht. Ik heb wel de tomatenplantjes meegenomen.. jij ook? Leuk 3 soorten in een bak!

Ik heb vandaag, zo nieuwsgierig als ik ben, vast even een rode (bos)ui uit de grond getrokken. Gewoon om te kijken hoe ver hij al gegroeid zou zijn. Het loof is al best lang en begint ook beetje te hangen en knakt hier en daar, maar ze kunnen nog niet klaar zijn. Dus ik trek hem uit de grond, zit er een verschrompelt uitje onder, nog kleiner als dat ik hem erin heb gezet..en ik heb ze elke dag wat water gegeven.. heeft iemand enig idee hoe dit komt? :( en komt dit nog weer goed of kan ik nu net zo goed al m'n uien uit de grond trekken.. en is de oogst mislukt? Ik heb al op internet gezocht, maar kan er niets over vinden............
Uien houden niet van natte voeten. Ik ben bang dat je ze verzopen hebt.

Linkje

Heeft iemand hier ervaring met spruiten kweken? Moeten die eigenlijk in de volle zon of half schaduw? Ik heb vandaag (beetje laat) wat zaadjes in potten gedaan. Ik heb geen goede grond in de tuin dus dan maar zo. Ik hoop dat het lukt. Is voor mij de eerste keer dat ik met groente bezig ben. Ben meer van de planten en bloemen.
De spruiten deden het hier heel goed in de halfschaduw. Vlinders en spinnen zijn er ook dol op.
Dank je SC, ik kon er niks over vinden op internet. Maar dan staan ze goed nu. Vlinders oké, spinnen is iets minder....
Ik heb geen idee..

Daarom lees ik mee.. Zelf zit ik nog met een zielig salieplantje..?
quote:marjolein852 schreef op 26 april 2014 @ 19:55:

Ik heb geen idee..

Daarom lees ik mee.. Zelf zit ik nog met een zielig salieplantje..?

Salie groeit het best op een zonnige plaats, in niet te vochtige, kalkrijke, alkalische en goed gedraineerde grond. Hij kan gemakkelijk in potten, binnenshuis en op vensterbanken worden gekweekt. De plant kan ook enige schaduw verdragen.

Vermeerderen van gewone salie kan door het uit zaad te laten opgroeien.

Alle soorten pakken gemakkelijk aan vanuit stekken, de worteltijd is `s zomers ongeveer vier weken. Uitplanten op 45 tot 60 cm afstand.

Snoeien (na het bloeien) om de dichtheid te behouden. De verhouten planten elke vier of vijf jaar verplaatsen. Geelachtige bladeren kunnen betekenen dat de wortels meer ruimte nodig hebben.

De kleine groene rups eet de bladeren, deze kan met de hand verwijderd worden of door de bladeren te snoeien en te verbranden.
quote:Ratteke schreef op 26 april 2014 @ 19:46:

Dank je SC, ik kon er niks over vinden op internet. Maar dan staan ze goed nu. Vlinders oké, spinnen is iets minder....Ik had er dikke kruisspinnen in. en aangezien spruitjes nooit duur zijn heb ik ervoor gepast om ze te oogsten. Ze groeien wel erg leuk moet ik zeggen!
Ik ga zeker geen spruitjes (proberen) te kweken! spinnen? JAK!!

De salie zal een grotere pot nodig hebben.. Mooi plan voor morgen.
quote:star2101 schreef op 23 april 2014 @ 18:09:

Waarom kan ik geen foto's plaatsen? Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?Je moet eerst 200 'normale' postings hebben en dan kan je het bij de mods aanvragen.
quote:Stukje_Cake schreef op 26 april 2014 @ 20:15:

[...]

Ik had er dikke kruisspinnen in. en aangezien spruitjes nooit duur zijn heb ik ervoor gepast om ze te oogsten. Ze groeien wel erg leuk moet ik zeggen!Oh gatver... Hmmm, nu heb ik een vriendin die gek is op spruitjes en ik heb haar een maaltje beloofd. Mag ze het er zelf afhalen. Zelfde geldt voor stiefdochter
Ratteke, wil je je vriendin en stiefdochter weg jagen? hahahaha.. Of zijn dat stoere dames, die geen angst hebben voor spinnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven