Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...

vrijdag 21 maart 2014 om 18:34

vrijdag 21 maart 2014 om 18:40
Mijn tomaten zijn ook uitgekomen ik heb alles nu verpot naar plastic bekertjes zodat ze genoeg ruimte hebben (en de verplanting naar de moestuinbak overleven, over 2 maand). Leuk! Mijn paprika's deden niks, dus die heb ik opnieuw gezaaid, en dat is afwachten. De erwten in de moestuin beginnen ook op te komen, en ik heb bijna alle rucola en radijsjes al boven de grond zo leuk!

zaterdag 22 maart 2014 om 08:24
Wat wordt er weer lekker druk getuinierd 
Hier wordt vandaag champost geleverd door de scouting, dus ik heb afgelopen dagen beetje bij beetje alles schoongemaakt van het dikke bladerdek dat ik had uitgestrooid ( mulch). Ik ben benieuwd wat deze mest gaat doen, het is voor het eerst dat ik iets dergelijks doe.
Ik lees hier ook leuke tips voor het zaaien.
Zelf gebruik ik graag de plastic potjes met deksel waar oa snoeptomaatjes en bosbessen in de supermarkt verkocht worden. Labels klnip ik uit de verpakking van roomijs.
Momenteel staat klaar en is opgekomen: mais, de eerste pompoenen, snijbiet, krootjes, koolrabi, gele cherrytomaatjes en meloenen voor in het muurkasje.
Sla en knolselderij moet ik opnieuw zaaien, het zaad was niet kiemkrachtig meer
.
Fijn weekend iedereen!!

Hier wordt vandaag champost geleverd door de scouting, dus ik heb afgelopen dagen beetje bij beetje alles schoongemaakt van het dikke bladerdek dat ik had uitgestrooid ( mulch). Ik ben benieuwd wat deze mest gaat doen, het is voor het eerst dat ik iets dergelijks doe.
Ik lees hier ook leuke tips voor het zaaien.
Zelf gebruik ik graag de plastic potjes met deksel waar oa snoeptomaatjes en bosbessen in de supermarkt verkocht worden. Labels klnip ik uit de verpakking van roomijs.
Momenteel staat klaar en is opgekomen: mais, de eerste pompoenen, snijbiet, krootjes, koolrabi, gele cherrytomaatjes en meloenen voor in het muurkasje.
Sla en knolselderij moet ik opnieuw zaaien, het zaad was niet kiemkrachtig meer

Fijn weekend iedereen!!
Computer says nooooo
zaterdag 22 maart 2014 om 09:32
Hier zijn aubergine, gele en rode cherrytomaat, gewone tomaat, zomer en winter prei (niet allemaal), UI, Mexicaanse en crystal lemon komkommer, bloemkool en broccoli al boven.
En toen ik de composthoop leeg haalde waren er dus weer meloenzaadjes gaan kiemen. 2 daarvan groeien nu binnen, 1 groeit nog uit een emmer compost & de rest heb ik maar door de tuin gespit.
Ik heb de planten op die ene warme dag van afgelopen week buiten gezet & de aubergine kon daar niet zo goed tegen, ook al zat hij onder plastic. 1 van de 4 plantjes heeft het overleefd, heb net weer ingezaaid omdat ik verwacht dat die dingen nog wel vaker sneuvelen.
Straks ook aardappelen in een wasmand poten & ik wilde compost bij de stort ophalen, maar zwager heeft onze milieupas waarschijnlijk nog. En hij is kampioen langslapen, dus ik hoop dat er straks nog compost over is.. de bodem van mijn kruidenstukje moet nog flink verbeterd worden.
En toen ik de composthoop leeg haalde waren er dus weer meloenzaadjes gaan kiemen. 2 daarvan groeien nu binnen, 1 groeit nog uit een emmer compost & de rest heb ik maar door de tuin gespit.
Ik heb de planten op die ene warme dag van afgelopen week buiten gezet & de aubergine kon daar niet zo goed tegen, ook al zat hij onder plastic. 1 van de 4 plantjes heeft het overleefd, heb net weer ingezaaid omdat ik verwacht dat die dingen nog wel vaker sneuvelen.
Straks ook aardappelen in een wasmand poten & ik wilde compost bij de stort ophalen, maar zwager heeft onze milieupas waarschijnlijk nog. En hij is kampioen langslapen, dus ik hoop dat er straks nog compost over is.. de bodem van mijn kruidenstukje moet nog flink verbeterd worden.

dinsdag 25 maart 2014 om 10:35
iedereen druk aan het tuinieren
Hier komen de sla, radijsjes, broccoli, sugar snaps en bietjes goed omhoog.
aubergine heb ik binnen voorgezaaid, maar nog niks te zien. Even geduld. volgende maand courgette voorzaaien.
ik wordt er zo vrolijk van, alle plantjes die omhoog komen en de tuin die mooi groen kleurt
Hier komen de sla, radijsjes, broccoli, sugar snaps en bietjes goed omhoog.
aubergine heb ik binnen voorgezaaid, maar nog niks te zien. Even geduld. volgende maand courgette voorzaaien.
ik wordt er zo vrolijk van, alle plantjes die omhoog komen en de tuin die mooi groen kleurt
dinsdag 25 maart 2014 om 13:35
Twee en een halve week geleden "echte" Madame jeanette peperzaadjes gezaaid (niet de adjoema dus) en ze zijn nu twee cm. Verder basilicum en koriander gezaaid wat het ook heel goed doet.
Wel baal ik een beetje dat ik zondagmiddag aardappelen gepoot heb. Hopelijk zijn die vannacht niet kapotgevroren
Wel baal ik een beetje dat ik zondagmiddag aardappelen gepoot heb. Hopelijk zijn die vannacht niet kapotgevroren
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 25 maart 2014 om 13:52
Louise, heeft het zo hard gevroren dan? Zal hopelijk wel loslopen. Ik heb nog aardbeienplanten die niet ingegraven zijn. Die zijn alleen normaal gesproken winterhard.
Hier staan de aardappelen klaar om in zo'n flexibele wasmand van de action te gaan, maar ik heb het giga druk & de kinderen willen net wat meer aandacht dan normaal (plus dat ik een eigen bedrijf aan het opstarten ben).
Hier staan de aardappelen klaar om in zo'n flexibele wasmand van de action te gaan, maar ik heb het giga druk & de kinderen willen net wat meer aandacht dan normaal (plus dat ik een eigen bedrijf aan het opstarten ben).

woensdag 16 april 2014 om 17:25
In mijn bakjes van vorig jaar is de bieslook in kleine sprietjes weer opgekomen. De salie leeft nog steeds. Ik heb een klein stukje geproefd en het smaakt er echt naar. (* Ik hoop alleen wel dat er geen beestjes op zaten. Maar een klein stukje van elk kan geen kwaad. Hoop van niet.
Bij mij zijn deze in gebruik. Daarin hebben ze de winter overleefd. Ach en ze kunnen ook aan de verwarming worden gehangen. Nou ik denk dat ik een kabeltje ga proberen.
Bij mij zijn deze in gebruik. Daarin hebben ze de winter overleefd. Ach en ze kunnen ook aan de verwarming worden gehangen. Nou ik denk dat ik een kabeltje ga proberen.

woensdag 16 april 2014 om 22:27
Maïs, ijsbergsla, peultjes, lente ui, en tomaat (spontaan opgekomen, is van een tomaat die daar vorig jaar heeft gestaan, en er is vast ergens een tomaat van de plant gevallen en blijven liggen) staan nu al in mijn tuin.
Ik gebruik wijnglazen als mini kas voor s avonds.
Aardbeien en rabarber komt ook weer, net als mijn druiven, kiwi, rode bes, blauwe bes, zwarte bessen, gele en gewone framboos en bramen.
.
Hoop dat het een goed jaar word!
Ik gebruik wijnglazen als mini kas voor s avonds.
Aardbeien en rabarber komt ook weer, net als mijn druiven, kiwi, rode bes, blauwe bes, zwarte bessen, gele en gewone framboos en bramen.
.
Hoop dat het een goed jaar word!

woensdag 16 april 2014 om 23:14
donderdag 17 april 2014 om 00:27
Hier doet alles het enorm goed! De lavas (maggiplant) is al 30cm hoog, de rabarber heeft besloten uit te breiden naar minstens 10 stengels , de bieslook is al flink hoog, de zonnebloemen zijn boven. Uien, knoflook, bietjes en afrikaantjes zijn aan het groeien in de moestuin. Toverbonen en peulen waren zo groot dat ze echt de tuin in moesten. De sugarsnaps ook, maar heb ik geen zaden meer van, dus die bewaar ik nog ff. Ze groeien nu in een eierdoos.
De Mexicaanse mini komkommer groeit echt als bamboe, binnen 2 weken verdriedubbeld in lengte. Andere dingen gaan ook goed. Ik zag ook al bloemknoppen in de aardbeien!
De Mexicaanse mini komkommer groeit echt als bamboe, binnen 2 weken verdriedubbeld in lengte. Andere dingen gaan ook goed. Ik zag ook al bloemknoppen in de aardbeien!
donderdag 17 april 2014 om 23:33
Mijn mexmini komkommers groeien de vensterbank uit, dus ik had besloten om maar eens te kijken hoe hij het buiten doet (lekker warm hier, wel wind). Ik heb genoeg van die plantjes, dus ik gebruik er 1 om te testen. Gaat hij dood, heb ik er nog 4. Overleeft hij het, krijgt hij morgen dezelfde behandeling. Na pasen krijgen ze allemaal frisse buitenlucht, anders kan ik ze straks tussen het spacwerk uit krabben
Zelfde als de tomaat, 2 gewone tomaten heb ik buiten gezet als testje.
Natuurlijk weer een miljoen dingen tussendoor gedaan (lekker handig). De plantjes hebben het overleefd, her en der een blaadje afgeknapt.
Morgen zet ik de sugar snaps in de grond, met een stukje plastic ter bescherming erover. Ze klitten bijna in elkaar.
Zelfde als de tomaat, 2 gewone tomaten heb ik buiten gezet als testje.
Natuurlijk weer een miljoen dingen tussendoor gedaan (lekker handig). De plantjes hebben het overleefd, her en der een blaadje afgeknapt.
Morgen zet ik de sugar snaps in de grond, met een stukje plastic ter bescherming erover. Ze klitten bijna in elkaar.