Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Een voorbeeld van het gaas 1

Gaas 2:
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 29-03-2010 21:10
Reden: foto verwijderd
% gewijzigd
Hoi

ik heb afegelopen dinsdag 2 weken geleden alles gezaaid.

De pepers zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze zaaide dus echt nog als de zaadjes.

Ik ben van plan om straks naar de boerenbond te gaan om zaaipotjes te halen. En wil dan opnieuw beginnen. Kan ik dan de zaadjes van de pepers uit de grond halen en opnieuw zaaien of kan ik dat beter niet doen? en gewoon helemaal opnieuw beginnen. Zo met het zonnetje op de ramen blijft de temperatuur in het kasje tenminste iets hoger!

Ik ga meteen kijken of ze aardbeien plantjes hebben. Ik heb namelijk nog twee kortings bonnen van 10% die in maart gelden!

prettige dag allemaal

groetjes
Ik zie trouwens dat het 15% korting is... Nog beter dus. Jammer dat ik geen dier voer meer nodig heb want dat scheelt wel met 15 %. Nu ben ik er meer op gespits om duurdere dingen te zoeken. Nou misschien een fles voeding speciaal voor de moestuin!
Snééuw!

Dat wordt dus vandaag niet de tuin in Tenzij het ineens erg opknapt qua weer.

Eerst maar eens huis poetsen, morgen vieren we 3 verjaardagen (en ik heb er zoooo geen zin in!)

FIjne dag allemaal
Sneeuw??? Hier niets te zien (overijssel) Gelukkig maar, ben zo klaar met al die sneeuw!!!

Gisteren kleine kweekkasjes gekocht bij de Action (bedankt voor de tip heli!) Dus vandaag maar wat aubergine en minikomkommer zaaien. Tenminste, als het mag van de maanstanden kalender.

Groeten!
Ik sta inmiddels ook op de wachtlijst voor een volkstuin van 16 bij 10 m2. Maar ik denk/hoop dat ik daar pas volgend jaar terecht kan. Dit jaar dus oefenen in potten

Ben nu lekker alles aan het bijlezen hier, en ga vandaag ook zaaien in mijn kasje.
@ Heli, veel werk maakt niet zoveel uit. Kan het nog zittend doen ook.

Bedankt voor de plaatjes. Zal mijn vriend vanmiddag even vertellen dat er dus gaas tegen de schutting moet komen (hij mag het gaan maken).

@ Lotte, ik zou nieuwe zaadjes gebruiken, omdat die andere dus niet ontkiemden.

@ Sarah en Spicegirl, ja hier vanochtend ook een onaangename verrassing. Bah. Ik had dit weekend in de tuin bezig gewild, of eigenlijk mijn vriend willen vragen, maar dat zit er dus niet in vrees ik. Ik woon trouwens ook in Overijssel, maar blijkbaar in het verkeerde deel.
Hé wat leuk, dan wonen jullie (relatief) dichtbij

(Waar ongeveer in Overijssel? Hinten mag ook )

Hier komt er iets op in de kweekkas, geloof dat het petunia's zijn
quote:Sarah Scott schreef op 05 maart 2010 @ 10:11:

Hé wat leuk, dan wonen jullie (relatief) dichtbij

(Waar ongeveer in Overijssel? Hinten mag ook )Relatief is een mooi begrip...
Kan ik mijn kruiden (koriander, dille, bascilicum) nu al planten?

Ik ga denk ik vandaag mijn tomaten alleen zaaien.

En sla, kan ik die het beste direct in de volle grond zaaien? Of toch voorzaaien?
Over de peperzaadjes: ik zou ze nog een kans geven door ze met aarde en al te verplaatsen. Ze zitten nu op 2,5 week, dus het kan nog. Nieuwe erbij zaaien zou ik ook zeker doen! Liever straks te veel dan helemaal niks.

Over de labels: Een tip: maak labels voor de groentenamen. Ik heb ze 1 keer gemaakt en ook verschillende labels gemaakt met soortnamen erop (dus welke soort wortel). Zonde om ze voor 1 jaar te maken. Ik hoop dat ik er dit jaar weer een stel bij kan maken.

@ Suikervrij: nu maar hopen dat er snel een tuintje voor je vrij komt! Lijkt me een mooi stukje om mee te beginnen.

Hier trouwens ook bar koud en hele lichte sneeuw.
quote:Helianthus2106 schreef op 05 maart 2010 @ 10:32:

[...]

Relatief is een mooi begrip... Ooit wilde ik gaan wonen in Steenwijk (Overijssel) en dat ligt echt heeeeeeel ver bij jou vandaan!Valt best mee
quote:suikervrij schreef op 05 maart 2010 @ 10:35:

Zou ik niet doen: het gaat nog vriezen 's nachts.

Ik ga denk ik vandaag mijn tomaten alleen zaaien.

En sla, kan ik die het beste direct in de volle grond zaaien? Of toch voorzaaien?

Kan allebei: ik zaai ze altijd voor. Dan hoef ik niet uit te dunnen in de tuin. En, wat me ook wel eens gebeurd is, is dat ik de jonge zaailingen voor onkruid heb aangezien... alles weggeschoffeld. Voorzaaien van sla doe ik trouwens in de kas en niet binnenshuis.
Over het maanzaaien: de 9e is een geschikte datum voor het zaaien van vruchtgewassen.
Geen sneeuw hier! Wel een stralend zonnetje, waardoor mn balkons weer broeikas worden, zo fijn!

Ik heb net gehoord dat ik dit weekend een hele lading grote bloempotten krijg, gratis en voor niets. Dat komt erg goed uit, zeker nu werkelijk alle zaadjes die ik gezaaid heb op lijken te komen.

Heb je zaadjes of plantjes? Sommige kuirdenzaadjes kunnen al (ga ik vandaag ook nog even doen) plantjes zou ik nog niet doen.

Basilicum heb ik trouwens binnen in een potje gezaaid.

Dille gaat naar buiten, net als peterselie en bieslook.

*zoekt koriander*

Nee, koriander kan pas vanaf half april buiten...
quote:Helianthus2106 schreef op 05 maart 2010 @ 10:38:

En, wat me ook wel eens gebeurd is, is dat ik de jonge zaailingen voor onkruid heb aangezien... alles weggeschoffeld.

Typische Sarah-actie ook
En ik vroeg me al af waarom het onkruid in een rijtje stond....

Kan ik mijn kruiden (koriander, dille, bascilicum) nu al planten?quote:Heb je zaadjes of plantjes? Sommige kuirdenzaadjes kunnen al (ga ik vandaag ook nog even doen) plantjes zou ik nog niet doen.Hier dacht ik heel simpel: planten plant je, zaden zaai je.
Yep ook zo......kwartje viel pas veeeeel later, toen ik me afvroeg waarom er nou @%#%@$!@ niks boven de grond kwam

Ik ga weer aan t werk hier thuis, koffiepauze is voorbij

Zonnetje komt er wel door trouwens, misschien toch vanmiddag nog ff in de tuin
Heli, ik kom oorspronkelijk uit Steenwijk. Ben voor de liefde van mijn leven naar de Randstad verhuisd, Soms mis ik de rust en ruimte echt enorm!
Ik ben net wakker he... ik bedoelde of ik mijn zaadjes al kon zaaien dus:P

Deze webwinkel stopt er eind maart mee, en ze geven korting op zaden. Misschien iets voor jullie?

http://www.mayohazaden.nl ... /Categories/Diverse_zaden
Ik kom uit de buurt van Zwolle (precieze plaats ga ik niet op internet zetten).

Sarah, ik maak hieruit op dat jij ook in Overijssel woont? Waar ongeveer?

Volgens mij kun je de meeste kruiden nu al wel zaaien. Ik kijk daarvoor op de achterkant van de zakjes. Bieslook, Lavas en Peterselie zijn bij mij in ieder geval al gezaaid.
Oorspronkelijk kom ik uit Twente, ben sinds een jaar de grens over (200 m ongeveer )

Heb wel in Zwolle gestudeerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven