Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
quote:Sarah Scott schreef op 09 maart 2010 @ 11:34:

Bakjes van de afhaalchinees zullen misschien ook wel werken?@lotte: Mijn potjes staan in Sinaasappel/Manderijenkistjes, plastic bakjes, grote tubberware bakken en daarover heen heb ik ook rekfolie/vershoudfolie gespannen. Het idee is hetzefde als een kweekkas. Alleen de moeilijk op te kweken groente (dus die een hoge grondtemp nodig hebben) staan in de kweekkas, omdat dan de temp. wat contstanter is.
Alle reacties Link kopieren
IK heb ook alles in gewone kleine plastic bloempotjes (van die binnenpotjes) staan met huishoudfolie erom heen gespannen.

Mijn sla komt op!!
Helianthus, je hebt een site waar ik heel hebberig van word

Maar ik heb nu zoveel staan en zo weinig plek, ik wacht met meer zaden tot volgend jaar, dan heb ik hopelijk een tuin. Mijn vriend wordt niet blij als het balkon zo vol staat dat we er zelf niet meer kunnen zitten ;)
Ik wordt altijd zo blij van dit poppetje Moet er gewoon van lachen.

Ik zal eens snuffelen wat we allemaal nog in huis hebben wat is al potjes kan gebruiken. Mijn tafeletjes staat namelijk al erg vol met 2 grotere potten en de kweekkas die ik heb, dus een tweede is denk ik te groot. Het buitenkaje kan ik nog niet gaan gebruiken dus ik moet het maar even doen met de weinige ruimte die ik heb.

Groetjes
mikske: gefeliciteerd!

Vandaag een plannetje/schema maken met wat waar komt en wanneer.

En idd bakjes vd Chinees weer tevoorschijn halen, werkt prima, moet wel snel verspenen ivm beperkte hoogte.
quote:Helianthus2106 schreef op 09 maart 2010 @ 08:57:

@ Maïs: Maïszaden is te koop bij de tuincentra. Zoete maïs is goed te verkrijgen. Let wel op dat je geen zoete maïs teelt bij voedermaïs (binnen 1-2km). In de meeste achtertuinen lijkt het me geen probleem! (Vreeken en denieuwetuin.be hebben beide wel een paar zoete soorten).

Kan dat niet? Is dat vanwege kruisbestuiving of zo? Wel jammer als dat zo is, onze moestuin ligt naast een maisveld

Het is druk hier. Ik let even niet op en ik moet meteen 2 blz bijlezen.

Gisteren een kweekkast gehaald bij de Gamma, aanbieidng voor ¤ 25! Morgen ga ik hem in elkaar zetten.

Het zijn goede dagen voor de zaadjes zeg! bij mij komt alles op.

Straks nog wat rucola en doperwten zaaien.

Groeten!
Maïs is heel gevoelig voor kruisbestuiving (volgens mij wel tot 2,5km!). Als er stuifmeel van de voedermaïs op de vrouwelijke vruchten van je zoete maïs komt, dan worden er dus delen van de maïs bevrucht met de voedermaïs. Voedermaïs (en ook maïs speciaal geteeld voor maïsmeel) heeft niet de zoete stof van de zoete maïs, waardoor de korreltjes hard blijven en ook door koken bijv. niet zacht worden. Ook de smaak is hard en melig. Geen aanrader dus.
quote:spicegirl schreef op 09 maart 2010 @ 15:31:

[...]

Kan dat niet? Is dat vanwege kruisbestuiving of zo? Wel jammer als dat zo is, onze moestuin ligt naast een maisveld

En dat is helaas heel vaak zo! En met maïs is een teeltwissel ook niet nodig (is een grassoort), dus de boeren telen jarenlang de maïs op dezelfde plaats. Je achtertuin misschien?

Het zijn goede dagen voor de zaadjes zeg! bij mij komt alles op.

Straks nog wat rucola en doperwten zaaien.

yeah!

Groeten!
Yep dat wordt een plekje zoeken in de achtertuin. Al weet ik ook wel vrij zeker dat er dan binnen 2,5 km nog steeds wel een maisveld is.... Maar ik probeer het gewoon.

Ik had trouwens vorige week puntpaprika's gekocht, en die zat vol met mooie zaadjes! Dus ik heb er zojuist een paar geplant. Iemand een idee of dat gaat lukken? Of zouden de parika's op een bepaalde manier behandeld zijn dat het niet meer lukt?
spicegirl mij is het vorig jaar niet gelukt met zaad uit n (biologische) rode paprika, kwam welgeteld 1 zaadje uit, met 1 paprikaatje ter grootte van n flinke druif.
quote:Helianthus2106 schreef op 09 maart 2010 @ 16:43:

Maïs is heel gevoelig voor kruisbestuiving (volgens mij wel tot 2,5km!). Als er stuifmeel van de voedermaïs op de vrouwelijke vruchten van je zoete maïs komt, dan worden er dus delen van de maïs bevrucht met de voedermaïs. Voedermaïs (en ook maïs speciaal geteeld voor maïsmeel) heeft niet de zoete stof van de zoete maïs, waardoor de korreltjes hard blijven en ook door koken bijv. niet zacht worden. Ook de smaak is hard en melig. Geen aanrader dus.

Ow! Nee toch!

Tsssk

Onze achtertuin grenst aan een (gróte) begraafplaats, daarna komt er een stukje industrie en winkels (2 straten) en daarna zit er....juistem...een maisveld. Hmpf. Denk niet dat dat verder weg zit dan 2 km.....Nahja ik neem de gok wel, mais zal toch voor de nijnen zijn....
@sarah

ik wou zelf de mais opeten
@tijgermeisje

bedankt voor je reactie. Ik heb ook zaadjes besteld, dus die ga ik ook zaaien. Ik zie wel
Hoi allemaal!

Ik ben begonnen met meelezen en ben zo enthousiast geworden door al jullie leuke berichten dat ik ook aan de slag ben gegaan

Mag ik ook meekletsen hier? Maar het is voor mij echt allemaal nieuw, dus ik kan wel wat advies gebruiken en heb vast voor de diehards hele rare vragen

Mijn zoon van 11 heeft me geholpen en is ook heel erg enthousiast., nu maar hopen dat het lukt.

We hebben nu wat huishoudbakjes met zaadjes tomaat, komkommer, radijs en worteltjes gevuld, grond vochtig gemaakt met de plantenspuit, zaadjes erin en wat grond erover.

Hopelijk hebben we het goed gedaan, wat zitten er trouwens een hoop zaadjes in de meeste zakjes
anoniem_26923 wijzigde dit bericht op 09-03-2010 19:00
Reden: taalfoutjes
% gewijzigd
Is het trouwens beter om de bakken warm te zetten, dus boven een verwarming, of in een vensterbank zonder verwarming?
Hoi Prulleke, ik heb zelf nog niet zoveel verstand van moestuinieren, maar wees welkom!

Vorig jaar heb ik uit een gewone rode paprika uit de supermarkt een hele mooie plant kunnen kweken die weliswaar maar 2 paprika's gaf, maar wel 2 hele mooie, dus het kan wel.
quote:spicegirl schreef op 09 maart 2010 @ 17:35:

Ik had trouwens vorige week puntpaprika's gekocht, en die zat vol met mooie zaadjes! Dus ik heb er zojuist een paar geplant. Iemand een idee of dat gaat lukken? Of zouden de parika's op een bepaalde manier behandeld zijn dat het niet meer lukt?

Er is een kans dat de paprika van een hybride-soort is.

Kenmerken F1 hybride zaad:

- grote opbrengst

- grote uniformiteit qua vorm, kleur, groeisnelheid

- niet mogelijk zelf identiek te vermeerderen

- duurder dan gewone zaden

- gemiddelde smaak, bedoeld voor een "groot publiek"

Als je zaad neemt uit een F1-soort, dan gaan de meeste karaktereigenschappen verloren. Zo kun je aan een plant bijvoorbeeld 1 of zelfs geen vruchten krijgen. De vruchten kunnen afwijken in kleur en smaak. Maar vooral de opbrengst is onzeker.

Biologische vruchten zijn vaak niet F1, maar soms ook wel, want ze zijn vaak goed ziektebestendig. Ik heb te weinig ruimte om er echt mee te experimenteren. Ik zou het echt zonde vinden van de ruimte als ik 2 paprikaplanten heb staan die niks doen. Als ik meer ruimte heb, dan zou ik het wel een keer willen proberen.
Hoi Prulleke, welkom! Tomaten, paprika's en komkommers houden wel van wat warmte totdat ze ontkiemd zijn. Dan doen ze het ook goed bij temp rond de 18gr.
Helianthus en Mikske00, dank jullie wel voor jullie welkom

Ik ben echt heel benieuwd wat er zal opkomen. Gek , ik heb helemaal geen groene vingers maar hier ben ik helemaal blij van geworden
@prulleke

Welkom! kom gezellig meekletsen. Het niveau hier loopt van beginner tot ver gevorderde.

Zelf heb ik wel een moestuin, maar pas een jaar, dus nog lerend. Dit jaar ben ik voor het eerst zelf zaden aan het opkweken. Vorig jaar veel kant en klare plantje gekocht.

Maar zelf kweken is veel leuker!

@heli,

oeps ik zet de mexicaanse minikomkommer dan toch maar weer verwarmd. Ik had hem op een onverwarmde ventersbank gezet.

De puntpaprika was volgens mij wel biologisch, en ik heb idd de ruimte. Dus ik waag het erop.
dag dames, ik heb even een beetje gelezen. ik heb absoluut geen groene vingers, maar eigenlijk lijkt het me wel leuk om het een en ander in potjes te hebben, probleem is: ik heb geen tuin. wel een balkon maar ik weet niet of daar genoeg zon op komt. en anders: kun je ook iets laten groeien in je vensterbank? *hopes so* en zo ja, wat dan en nog belangrijker: hoe pak je dat precies aan?
@ Spicegirl: de mex. mini-komkommer heeft dezelfde behandeling nodig als een tomaat. Ik heb ze vandaag ook gezaaid. Vorig jaar een ontkieming binnen een week. Ben benieuwd of het nu ook gaat lukken.

Ik ben vandaag goed bezig geweest:

* doperwten in de kas gezaaid en buiten een rijtje

* tomaten gezaaid

* litchi-tomaat gezaaid

* mex.mini-komkommer gezaaid.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de tomaat Chocolate. Ik twijfelde tussen de Chocolate en de Moneymaker. En nu maar wachten tot alles opkomt...
huh? kun je nu al(ivm kou) tomaten zaaien dan? of is dat een hele domme vraag?
quote:spicegirl schreef op 09 maart 2010 @ 19:09:

@prulleke

Welkom! kom gezellig meekletsen. Het niveau hier loopt van beginner tot ver gevorderde.

Zelf heb ik wel een moestuin, maar pas een jaar, dus nog lerend. Dit jaar ben ik voor het eerst zelf zaden aan het opkweken. Vorig jaar veel kant en klare plantje gekocht.

Maar zelf kweken is veel leuker!

Dank je wel! Wij zijn nu maar met de zaadjes begonnen, omdat we niet langer konden wachten op plantjes Ben hel benieuwd of het lukt, en anders gaan we alsnog plantjes halen?
quote:nazife schreef op 09 maart 2010 @ 19:22:

huh? kun je nu al(ivm kou) tomaten zaaien dan? of is dat een hele domme vraag?

Hai Nazife,

Ik ben vandaag ook pas begonnen, heb ook absoluut geen groene vingers. Wij (zoontje van 11 en ik) hebben wat bakken gepakt, en daarin oa tomatenzaadjes gedaan. Huishoudfolie erover heen, in de vensterbank en nu vol spanning in afwachting.

Ik ben blij dat er hier ook mensen met veel ervaring zitten, maar ook beginnelingen zoals jij en ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven