Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Heli, gefeliciteerd!!!!!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Gefeliciteerd Heli!!
gefeliciteerd Helianthus !

Geniet van je minimeisje !
Heli, gefeliciteerd!!! Hoe is het met jullie?
Bedankt voor alle felicitaties! Het gaat langzaamaan beter met me, maar het was een hele heftige toestand allemaal. Ik ben dinsdagmiddag pas weer thuisgekomen uit het ziekenhuis. Met heli-meisje is alles goed en zij doet het fantastisch! We genieten enorm van haar.

Als ik me wat beter voel en weer wat meer tijd heb, zal ik weer regelmatiger op het forum te vinden zijn
Helianthus, gefeliciteerd !

Mooie foto's Jody.

Hier hebben de courgette planten inmiddels vruchten.
quote:Helianthus2106 schreef op 02 juli 2010 @ 21:55:

Bedankt voor alle felicitaties! Het gaat langzaamaan beter met me, maar het was een hele heftige toestand allemaal.Ojee...mocht je willen spuien; ik ben bekend met heftige toestanden rondom bevalling...(merkte zelf dat ik daar veel behoefte aan had -> maar hoeft niet, mag wel!)
@ Sarah: Je bent lief!

Ik hou het in mijn achterhoofd. Alles moet nog een plekje krijgen. Erover praten/schrijven lukt nog niet, maar dat komt misschien tzt wel.

Heb je het kaartje in je mailbox gevonden?

Ik heb je net gemaild

En nog eventjes ontopic;

de eerste peultjes zijn geoogst! De eerste komkommer is in de maak! En de courgette doet geloof ik nog niet zoveel behalve bloemen maken...
@Heli: gefeliciteerd met jullie dochtertje!!! Hoop dat je je weer snel beter voelt.

@Jody: wat een mooie foto update!

Hier groeit alles als kool. Oogst tot nu toe: sjalotjes, uien, knoflook, aardbeien, aalbessen, radijsjes, zurig en rabarber. En de eerste courgette...er ztten veel bloemen in, dus verwacht nog veel meer....

De peultjesoogst viel tegen dit jaar, het was in het begin te koud en daardoor pas laat kunnen beginnen met planten.

De komkommers, cherrytomaatjes, rode kool, sperzie,- stam- en stokbonen, winter-en zomerwortels, suikermais, aubergines, uchiki kuri- en muskaatpompoenen groeien allemaal goed.

De prei, bietjes en watermeloen daarentegen gaan niet zo goed, de prei heb ik voor de 2de keer moeten zaaien en nog steeds een minimale opkomst. Verder worden mijn broccoliplantjes helemaal kaal gevreten door de duiven, dus heb er maar een netje overheen gespannen....nu maar hopen dat er geen vogel in verstrikt raakt....
Hier groeit ook alles goed! Ik geniet enorm van de tuin nu, alles groen en aan de groei en de augurken, tomaten, cherrytomaten en courgettes is bloei. Al mini-pompoentjes en mini-courgettes gespot en de witte kolen, bloemkolen, spitskolen en rode kolen groeien ook, ahum, als kool dus

De stambonen staan in bloei, maar zijn nog zo klein, ik vraag me af of dat goed gaat. De boerenkool en bietjes groeien ook hard. De mais is nog niet erg groot, maar gaat wel goed denk ik.

Ik heb wat slakken weggevangen met biervallen en we hebben de aardappelen besproeit met een aftreksel van heermoes en paardenbloemen (tip van een collega). En inderdaad zien ze er een stuk beter uit nu

De tuinbonen zijn bijna oogstklaar. Verder eten we op het moment rucola, pluksla, radijzen en raapstelen.
jeetje heli! Behoorlijk heftig dus? Sterkte met het een plekje geven.

Vandaag een bbq met vrienden gehad. De sla, bosuien, aardbeien, rucola en eitjes waren allemaal eigen kweek.

Hele ochtend aan het voorbereiden geweest. Was weer gezellig!

Deze week hopelijk de eerste oogst peultjes eten :-)

Aan de mexicaanse minikomkommer zitten veel komkommertjes in de maak, en de 1e courgette komt er ook aan.

Mijn aardappelen hangen er treurig bij, bloeien ook niet. Hopeliojk heeft dat geen gevolgen voor de oogst. Weet iemand dat?
Hier 7 courgettes die ik binnenkort kan oogsten.
Spicegirl; had ik ook afgelopen week. Ik heb de aardappels flink water gegeven 's avonds en vandaag ging het weer oke. Ik heb er al wel bloemen in (in 2 zakken) en de andere 6 bakken (van die flexibele wasmanden) heb ik vandaag voor de laatste (2e) keer opgehoogd. Die bloeien nog niet (zal nog wel een week of 2 duren gok ik). Wanneer heb jij ze in de grond gedaan?

Melody; wauw 7 tegelijk? Ik kwam in een magazine een tijdje terug recepten tegen van courgettes, ik zal ze eens overtypen voor de courgette-telers hierzo

Hier overigens ook de eerste courgettes/komkommers/kalebassen-in-wording gespot.
Dat zou ik wel fijn vinden Sarah S. Ik heb namelijk geen idee wat ik met de courgettes moet. Klinkt misschien gek, maar ik heb ze nog nooit gegeten.
Nog nooit gegeten? En ze zijn zo lekker!

Ik zal vandaag even zoeken naar de recepten!
Gevulde courgette met gehakt en rijst: heerlijk! Gewoon even googlen of bij de recepten van AH kijken. Er zijn zoveel combinaties!
Jaaa da's hier ook favoriet, meestal doe ik gehakt, champs, knoflook en op t laatst kleine blokjes kaas erdoor...hmmmmm

En in zelf geoogst stonden ook recepten!

En courgettesoep stond tussen die die ik tegenkwam *ben al zoekende* enneeuh courgetteplaattaart geloof ik, en nog wat lekker wat ik vergeten ben.
Op www.boodschappen.nl even zoeken op courgette, levert ook veel lekkere recepten op!
Courgette ovenschotel :

Doe de courgette door de keukenrobot zodat ze in dunne sliertjes geraspt is. ( wel eerst schillen)

Neem een ovenschotel, leg de bodem vol met geraspte courgette, strooi gemalen kaas en in kleine stukjes gesneden ham erover, weer een laag courgette, ham, kaas.

Knijp een teentje look door de lookpers en verdeel het over de schotel.

Overgiet met soyaroom.

Weer kaas er over, met paneermeel boven op.

De oven in.

Heerlijke overschotel voor met Frans stokbrood.
Nou, ik heb er inmiddels 5 geoogst, dus ik ga snel even op die link kijken...

Wilde vandaag spinazie gaan eten, kom ik op wat wij "de akker" noemen, spinazie helemaal doorgeschoten ! Balen.

Ook de andijvi is al helemaal doorgeschoten, terwijl deze nog niet eens groot genoeg was om te eten.

Van een buurvrouw nu haar andijvi gekregen, zij kan er niet tegen eten nu. Dus vanavond maar stamppot (half) rauwe andijvi.

En morgen dus iets met courgette.
Nog even een vraagje over cherrytomaatjes, want als ik google krijg ik verschillende resultaten.. Moet er nou wel of niet een stok bij ter ondersteuning? Soms lees ik dat cherrytomaatjes over de rand van de pot horen te hangen, soms lees ik dat ze juist een stok nodig hebben om de hoogte in te groeien. Wat hebben jullie?

Hij doet het in ieder geval nog veel beter nu in zijn eigen pot
Margot, dat ligt heel erg aan de soort die je hebt. Kleine soorten, bv minibel of balkonstar, hebben weinig tot geen ondersteuning nodig. Maar die monsters die ik hier heb (soort onbekend) zijn nu 2 meter hoog en hebben dus wel degelijk een stok nodig

Het gaat hier nu beginnen met de tomaten, gisteren al een paar rijpe cherrytomaten geplukt, en ook van de goldene königin beginnen er vruchten af te rijpen! En ik heb de eerste lampionnetjes gezien in de ananaskers
Okay, dan moet ik daar even achter zien te komen. Heb gewoon een stekje gekregen van iemand, haha.

Leuk dat je kunt gaan plukken!
@spicegirl: Mijn aardappelplant was ik 2 weken vergeten water te geven ivm verhuizing. Er hebben nooit bloemen in gezeten. Omdat ik dacht dat de plant zowat dood was ben ik gaan graven en heb zo'n 20 prachtige aardappeltjes eruit gehaald. Dus plant in bloei of niet, maakt volgens mij niks uit!

@Helianthus; Van harte gefeliciteerd met je dochter!

Morgen heb ik mijn eerste afspraak met de verloskundige, ben zo benieuwd! Ik vind het superspannend.

Mijn meloenplant groeit welig en slingert zich om de paprika- en tomatenplanten die er langs staan. Ik heb de toppen er nu uitgehaald. Geen idee of er nog iets gaat gebeuren. Er zitten genoeg bloemetjes in, maar nadat ze zijn uitgebloeid vallen ze eraf. Iemand kennis over meloen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven