Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Vandaag mijn eerste tiny tim tomaatjes geoogst!

Lotte, jij ook al?
He wat goed Suikervrij! Ook al gegeten?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens mag je met een iets grotere moestuin (100m2) wel meeschrijven hier ;)

Misschien scheelt het om te zeggen dat de opbrengst niet grandioos is, want het weer van de afgelopen maanden heeft het het tuintje niet makkelijk gemaakt....

Wel per ongeluk beetje veel aardappels gezet, dus zijn menig mensen blij geworden van een paar kilo aardappelen
Hallo!

Wij zijn 3 weken met vakantie geweest. In Italie. Heerlijk. En raad eens? De komkommers daar in de winkel lijken wél op die uit eigen tuin.

Mijn ouders hebben een klein beetje de tuin bijgehouden toen we weg waren, maar er was flink wat te doen. Gisteren een groot deel van de dag aan het wieden geweest.

Maar alles staat er keurig bij. De tommat is een beetje gaan woekeren, dus die moet ik nog even goed opbinden, dieven en hier en daar hele takken weghalen. De eerste tomaten zijn al wel geoogst, nog niet geproefd.

De red pendulina tomaatjes zijn heerlijk. We hebben enorm veel bonen. Een aantal komkommers. Die waren erg dik geworden, maar wonder boven wonder smaken ze lekker!

De courgettes zijn > 3 kilo, dus die eet ik niet meer op .

De aardappels zijn gerooid, gisteren voor het eerst gegeten (lekker!)

Ik heb doorgeschoten rucola te drogen gehangen om de zaadjes eruit te halen (zou dat werken?).

Ik ga vanavond even bijlezen en dan komt er een minder ego praatje.
ik moest me hier melden geloof omdat wij (itsman en ik) een volkstuin hebben

Wat willen jullie van me weten

We hebben op dit moment een half volkstuintje vanaf volgend jaar krijgen we een hele volkstuin.

Op dit moment staan er kruiden in (basilicum, oregano, peterselie) maar die staan ook op ons balkon. Verder hebben we aardappelen, boontjes, tomaten (in allerlei verschillende vormen), augurken, courgettes, snijsla en snijbiet, lenteuitjes. We hadden rabarber en radijsjes

Van de buurman hebben we al bieten en pompoenen gehad omdat hij tijdens de oogst maanden op vakantie is.

In de grote tuin komt ook meer fruit te staan. We hebben nu alleen twee perenbomen en een rode besjes struik op het balkon terwijl we we allebei gek zijn op fruit.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:suikervrij schreef op 02 augustus 2010 @ 20:47:

Vandaag mijn eerste tiny tim tomaatjes geoogst!

Lotte, jij ook al?

hi

had een maand geleden denk ik 2 rijpe tiny tims ens afgelopen weekend een hele inie mini. Wel veel groentjes nog maar de oogst vind ik tot nu toe een beetje tegen vallen maar misschien dat het nog komt!

verder al 1 golden egg op maar de rest zijn ook nog allemaal groentjes!

Maar ik wacht met veel geduld af! (wil ook binnenkort de ketchup a la jamie gaan maken maar dan moet ik wel een hoop rijpe tomaatjes hebben!)
Ik was weer even op vakantie en intussen heeft het balkon zes dagen zonder water overleefd Kon toen ik thuiskwam een hele zooi tomaten oogsten, heerlijk!

Was trouwens in het zuiden van Frankrijk de afgelopen dagen, en daar zag ik op de markten zóveel mooie soorten tomaten liggen! Daar word ik dan helemaal hebberig van hè, dan wil ik ze ook allemaal zelf kweken Om het maar niet te hebben over de lekkere courgettes (gele, zwarte en groene) en die ENORME bollen knoflook die mee zijn gekomen in de tas. Die is echt veel pittiger en sterker dan wat ik hier in NL bij de Appie koop. Zou het lukken als ik daarvan een teentje in een pot stop?
@spicegirl: van de grote courgettes kun je prima soep maken. Zaadjes er uit halen (en bewaren voor volgend jaar natuurlijk) en dan heerlijk soep van maken. Die soep kun je ook nog weer invriezen!
quote:moi1978 schreef op 03 augustus 2010 @ 10:29:

Trouwens mag je met een iets grotere moestuin (100m2) wel meeschrijven hier ;)

Misschien scheelt het om te zeggen dat de opbrengst niet grandioos is, want het weer van de afgelopen maanden heeft het het tuintje niet makkelijk gemaakt....

Wel per ongeluk beetje veel aardappels gezet, dus zijn menig mensen blij geworden van een paar kilo aardappelen

Ja hoor, hier nog eentje

Hoe hebben jullie hem ingedeeld? Op de 'ouderwetse' manier?

quote:spicegirl schreef op 03 augustus 2010 @ 12:15:

Hallo!

Wij zijn 3 weken met vakantie geweest. In Italie. Heerlijk. En raad eens? De komkommers daar in de winkel lijken wél op die uit eigen tuin.

Mijn ouders hebben een klein beetje de tuin bijgehouden toen we weg waren, maar er was flink wat te doen. Gisteren een groot deel van de dag aan het wieden geweest.

Maar alles staat er keurig bij. De tommat is een beetje gaan woekeren, dus die moet ik nog even goed opbinden, dieven en hier en daar hele takken weghalen. De eerste tomaten zijn al wel geoogst, nog niet geproefd.

De red pendulina tomaatjes zijn heerlijk. We hebben enorm veel bonen. Een aantal komkommers. Die waren erg dik geworden, maar wonder boven wonder smaken ze lekker!

De courgettes zijn > 3 kilo, dus die eet ik niet meer op .

De aardappels zijn gerooid, gisteren voor het eerst gegeten (lekker!)

Ik heb doorgeschoten rucola te drogen gehangen om de zaadjes eruit te halen (zou dat werken?).

Ik ga vanavond even bijlezen en dan komt er een minder ego praatje.

Haha wat 3 weken vakantie al niet kan doen met je tuin

Die courgetten moet je soep van maken, lekker! Wanneer hebben jullie de aardappels geplant? (Vraag me nl af wanneer ik ze het beste kan oogsten)

Rucola-zaden moet wel lukken dacht ik, heb het ook zo gedaan met wat andere sla.

quote:itsme26 schreef op 03 augustus 2010 @ 12:21:

ik moest me hier melden geloof omdat wij (itsman en ik) een volkstuin hebben

Wat willen jullie van me weten

We hebben op dit moment een half volkstuintje vanaf volgend jaar krijgen we een hele volkstuin.

Op dit moment staan er kruiden in (basilicum, oregano, peterselie) maar die staan ook op ons balkon. Verder hebben we aardappelen, boontjes, tomaten (in allerlei verschillende vormen), augurken, courgettes, snijsla en snijbiet, lenteuitjes. We hadden rabarber en radijsjes

Van de buurman hebben we al bieten en pompoenen gehad omdat hij tijdens de oogst maanden op vakantie is.

In de grote tuin komt ook meer fruit te staan. We hebben nu alleen twee perenbomen en een rode besjes struik op het balkon terwijl we we allebei gek zijn op fruit.

Alles! Maar klinkt gaaf zeg! Hier staan ook nog meer fruit-dingen in de planning voor volgend jaar.

quote:_lotte85_ schreef op 03 augustus 2010 @ 12:50:

[...]

hi

had een maand geleden denk ik 2 rijpe tiny tims ens afgelopen weekend een hele inie mini. Wel veel groentjes nog maar de oogst vind ik tot nu toe een beetje tegen vallen maar misschien dat het nog komt!

verder al 1 golden egg op maar de rest zijn ook nog allemaal groentjes!

Maar ik wacht met veel geduld af! (wil ook binnenkort de ketchup a la jamie gaan maken maar dan moet ik wel een hoop rijpe tomaatjes hebben!)

Hier ook nog helemaal geen rijpe tomaten geoogst

quote:Jody schreef op 03 augustus 2010 @ 12:59:

Ik was weer even op vakantie en intussen heeft het balkon zes dagen zonder water overleefd Kon toen ik thuiskwam een hele zooi tomaten oogsten, heerlijk!

Was trouwens in het zuiden van Frankrijk de afgelopen dagen, en daar zag ik op de markten zóveel mooie soorten tomaten liggen! Daar word ik dan helemaal hebberig van hè, dan wil ik ze ook allemaal zelf kweken Om het maar niet te hebben over de lekkere courgettes (gele, zwarte en groene) en die ENORME bollen knoflook die mee zijn gekomen in de tas. Die is echt veel pittiger en sterker dan wat ik hier in NL bij de Appie koop. Zou het lukken als ik daarvan een teentje in een pot stop?Ja, moet lukken! De knoflooksite al gespot die hier gelinkt is? *gaat volgende week bestellen*
Ik heb trouwens ook heerlijke knoflook meegenomen uit Spanje, kan ik die ook gewoon in een pot stoppen?

En wanneer is het beste dan?

Ik kreeg vandaag een brief dat er een tuintje voor mij vrij is.. jeej!!!!!
[quote]Sarah Scott schreef op 03 augustus 2010 @ 17:10:

[...]

Ja hoor, hier nog eentje

Hoe hebben jullie hem ingedeeld? Op de 'ouderwetse' manier?

[...]

Euh wat is de ouderwetse manier???

Hier 100m2 waarbij op een ongeveer 20m2 een kasje staat (met daarin tomaten, komkommers, aubergines, weer teveel pepers en weer te weinig paprika's). En in een hoekje een druif maar die heeft nog niet veel zin.

Buiten op ongeveer 30m2 fruitbomen en bessenstruiken. laatste doen eht niet en fruit voor het eerste jaar levert ook nog niet veel op....

Op ongeveer 15 m2 had ik aardappels staan (veel en veel te veel ,maar wat hebben we een mensen blij gemaakt).

En voor de aardbeien en bramen op de overige vierkante meters en natuurlijk: koolsoorten, bonen, prei, bieten, peulen, stokbonen, radijsjes, snijbiet....

Geloof dat dat het was. Maar of dat dan de ouderwetse manier is???

Weet wel dat we op het complex aan wisselteelt moetne doen, dus volgend jaar moeten de aardappels op een andere plek.

Helaas in de kas spint zitten op de komkommers, maar nu door veel afsproeien met water hoop ik het er uit te krijgen.

O ja in de kas ook nog een meloen en de eerste mini zit er aan...

Vorig jaar ook meloen, maar waren niet lekker toen helaas... dit jaar een nieuwe poging.....
@ Moi: welkom! Natuurlijk mag je meeschrijven met een iets grotere moestuin Ik hoop volgend jaar ook een grote moestuin te hebben.

@ Spicegirl: Heerlijk zeg, drie weken naar Italië! De zaden van de rucola kun je zo oogsten en volgend jaar gebruiken. Ook de courgette kun je ontdoen van zaden (als het geen hybride-soort is).

@ Itsme: Ook welkom hier! (Van wie moest je je melden?)

@ Jody: Ook lekker op vakantie geweest.

@ Suikervrij: Leuk, volgend jaar een tuin!!!

@ Knoflook: Volgens mij kun je gewoon een knoflookteentje in de grond stoppen. Geen idee wanneer je dat het beste kunt doen.

@ Tomaten: Mijn stamtomaten (in de kas) beginnen nu af te rijpen. De eerste struiktomaten zijn nu klaar met de tomaten en de oogst. Er lijkt geen tweede oogst te worden bij twee soorten (geen bloemvorming).

Mijn struiktomaten:

Van boven naar beneden:

1. Garden Pearl

2. nog onbekend (gebruik ik voor een prijsvraag)

3. Banana Cream

4. Varenbladtomaat
(foto is een beetje groot geworden )
Mooi Heli!

(En van mij natuurlijk, dat melden )

Moi1978; klinkt goed!!! Ouderwetse manier bedoel ik mee; ingedeeld via die echte bedden zoals dit:

@Knoflook: Oktober!
Wel grappig van de foto: Het is zo ongeveer op ware grootte
quote:Sarah Scott schreef op 03 augustus 2010 @ 21:38:

(En van mij natuurlijk, dat melden )

Hier nog steeds alleen maar groene tomato's
Ik "moest" me ook hier melden (van het courgette-explosie-topic).

Leuk zo'n topic over de moestuin.

Ik heb meteen een vraagje: heb net met m'n tuinmaatje prei gezaaid, kan dit nog wat worden of is het al te laat en moeten we plantjes gaan kopen? Zelfde vraag voor boerenkool en andere wintergroenten. Heb nog nooit wintergroenten gehad, namelijk.
Verder heb ik ook meloen in de tuin van de Bolster. iemand ervaring mee? Hij loopt aardig uit, de plant, maar is aan de kleine kant, heb er een hard hoofd in dat daar nog meloenen aan gaan komen. Kan dat uberhaupt wel in NL?
Prei hier ook pasgezaaid (komt al een beetje op) en boerenkool onder planthoedjes. Voor mij ook voor het eerst! Volgens mij kan het nog wel.

Meloen geen ervaring mee, maar volgens mij moet dat in de kas (Heli?)
Is die foto genomen in jouw tuin Sarah?
Whaha! Nee Dit is mijn tuin:

En moestuin:

Foto's zijn van bijna een maand geleden.
@ Huppelepup: Ik zaai de prei altijd in maart en ik oogst van oktober tot ze op zijn (soms januari, soms maart). Ik heb het type 'herfstprei'. Ik denk dat de prei het wel zal gaan doen, maar je zult niet de dikke prei krijgen, zoals in de winkel. Daarvoor heb je denk ik wel te laat gezaaid. Gewoon kijken wat er van komt dus. En volgend jaar iets vroeger zaaien

Meloenen kunnen wel, als ze goed beschut staan. Dus in de kas, in de tuin onder plastic of op een ander zeer beschut plekje. Ik heb vorig jaar de meloen Charentais gehad en die deed het wel in de kas. Dit jaar een kleine watermeloen, maar de vruchtvorming laat nog op zich wachten...

@ Sarah: Boerenkool kun je zaaien in mei/juni. Alles wat je later zaait, blijft klein(er).
Met die tuin van jou is ook niks mis hoor Sarah!
@huppel, ik denk ook dat je laat bent met zaaien. Misschien kun je plantjes kopen?

@sarah, ik weet niet precies wanneer ik de aardappels heb gepoot. Volgens mij in mei.

Ik weet niet wanneer die van jou klaar zijn, maar ik heb voor mijn vakantie één plant eruit getrokken en gekeken hoe groot de aardappels waren. Toen waren ze nog te klien, dus heb ik het na de vakantie gedaan. En het was nog wel genoeg voor één maaltijd. Is dat niet een ideetje voor jou?

@jody, ja in frankrijk is het groente en fruit ook altijd puurder van smaak vind ik. Waarom kan dat in nederland nou niet??

Vanavond maar eens kokkerellen met de voorraad die ik heb. De bonen invriezen, uienchutney uit heli's boekje maken en dus ook maar courgette soep recept zoeken :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven