Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Het beste wat je kan doen om geen sla verloren te laten gaan, is gewoon de blaadjes knippen die je gebruikt, en zoveel mogelijk het hart van de plant sparen, dan groeit hij verder.

Ik knip gewoonlijk een mengeling van alle soorten sla, zonder de plant zelf te beschadigen.
Loise tip tegen luizen geheel biologisch
Ik heb zojuist de eerste courgette uit de plant gehaald en in de groenbak laten belanden. Hij was wel erg zacht geworden ondertussen. Mogelijk ook niet (goed) bevrucht. Ik had ergens gelezen dat ze dan niet goed rijpen.
Hoe bevrucht je die planten dan? Ik heb ook courgette gezaaid. Maar zou niet weten wat ik moet doen (en wanneer) als die plant opkomt.
Schouder: als je plant buiten staat zullen de bijtjes en hommels hun werk wel doen en hoef je je in principe niet druk te maken om de bevruchting van courgette. Als je plant, zoals bij mij, nogal beschut staat (lees: balkon op flat), dan moet je de natuur even een handje helpen.

Hier is een duidelijke omschrijving met plaatjes te vinden.
Jeetje, grappige beschrijving. Nu weet ik dus ook hoe ik een mannetjes plant van een vrouwtjes plant kan onderscheiden.

Merci Jody

ik las dat als je maar een paar plantjes hebt (ik heb maar een stuk of 3 zaadjes gezaaid) je beter zelf kunt bestuiven. Ik zal het onthouden als mijn planten groter zijn.
Goeie tip Roef. Tot nu toe haalde ik de sla letterlijk uit de grond. Maar ik begrijp dat je 'm dus net zo goed kunt afsnijden.
quote:schouderklopje schreef op 07 juni 2010 @ 21:18:

Goeie tip Roef. Tot nu toe haalde ik de sla letterlijk uit de grond. Maar ik begrijp dat je 'm dus net zo goed kunt afsnijden.Ja, juist, dan neem je enkel wat je nodig hebt en de rest blijft vers voor een volgende keer.
Nog een vraag: op mijn tomatenplanten die op het balkon zijn blijven staan zit nu een aantasting van het blad. Het is net of een soort 'spoor' overheen loopt. Alsof er al kringelend een beestje overheen is gegaan die een een bruin spoor heeft achtergelaten. Maar het is niet iets dat bovenop het blad zit, het blad zelf is echt bruin geworden. Er zitten hele kleine zwarte puntjes in.

Ditzelfde gebeurt met de bladeren van mijn goji-bes struik op datzelfde balkon.

Weet iemand wat dit is?

(ik weet helaas niet hoe ik een foto kan plaatsen hier! )
@ Spicegirl: Lekker, de eerste aardbeien!

@ Yeti: dan was je courgette vast niet goed bevrucht: ze worden zacht en rotten weg.

@ Sla: Je kunt de sla ook eerder oogsten: lekkere malse sla (jonge sla noemen ze ook wel botersla, zo zacht) en je houdt minder over. Er zijn ook kleinere soorten, bijvoorbeeld Klein Duimpje.

De tip van Roef kan, maar dan moet je wel van de wat stevigere, soms wat bitterdere sla houden. Je oogst namelijk alleen de buitenste bladeren, die wat stugger zijn. Gaat de sla in bloei, dan worden de bladeren ook wat bitter. Als je ervan houdt: geen probleem. Maar ik hou het liefst van baby-leafsla of zachte botersla.

Er is ook sla in de handel, die bedoeld is voor de oogst zoals Roef die beschrijft: Aspergesla heet dat volgens mij.

@ Yamuna: Dat heb ik dus ook bij mijn fruitbomen en struiken staan. Leuke blog hè? Ik volg haar al enkele jaren

@ Bevruchting courgette: Als er genoeg bijen zijn en je hebt meer dan 2 planten staan, dan is zelfbevruchting niet nodig.

Hier gisteravond een heerlijke krop sla uit de tuin gegeten. Zo lekker!!!
Ik heb afgelopen weekend ook eindelijk watermeloen, kiwano en citroenkomkommer in de kas uitgeplant. Ik ben zo benieuwd wat daarvan gaat komen!
Bedankt voor de antiluizentips! Ik zal eens in de brievenbus op zoek gaan naar een verdwaalde oorworm :-)

Gisteren mijn eigen aardappels en peultjes gegeten. Mmmmm, dat smaakt extra lekker. Ik was er alleen wel een beetje verbolgen over dat mijn dochtertje van 4 geen aardappelen met schil wilde eten. Dat moest er eerst vanaf gepulkt worden
Poep, wie heeft jou gescheten?
Vandaag de eerste snack-komkommer uit de buitenlucht geoogst. Dus niet uit kas. Hij was heerlijk!

Mijn stokbonen groeien ook als een tiet!

Weet iemand nog recepten met stokbonen, of kun je ze als sperziebonen eten?
quote:eefje677 schreef op 08 juni 2010 @ 11:50:

Nog een vraag: op mijn tomatenplanten die op het balkon zijn blijven staan zit nu een aantasting van het blad. Het is net of een soort 'spoor' overheen loopt. Alsof er al kringelend een beestje overheen is gegaan die een een bruin spoor heeft achtergelaten. Maar het is niet iets dat bovenop het blad zit, het blad zelf is echt bruin geworden. Er zitten hele kleine zwarte puntjes in.

Ditzelfde gebeurt met de bladeren van mijn goji-bes struik op datzelfde balkon.

Weet iemand wat dit is?

(ik weet helaas niet hoe ik een foto kan plaatsen hier! )

Wat, of welke parasiet het juist is weet ik niet, maar je kan het vergelijken met de larven van de mineermot, die de paardekastanjes teisteren in heel Europa.

Probeer de aangetaste bladeren te verwijderen en ze te verbranden, anders heeft het geen zin en komen die parasieten terug. Hopelijk zijn niet je hele planten aangetast.
Zo te lezen gaat het bij jullie tuinen ook allemaal goed! Het is er ook wel super weer voor, vorige week veel zon, nu weer wat regen. Ik merk ook goed dat alles groeit. Zelfs de eerste dingen al geoogst. Gister heerlijke kropsla gegeten, een paar weken terug een snackkomkommer en vorige week hele bittere radijsjes. Een paar fotootjes:

De tuin:

Geoogste kropsla:

Aardbeiplanten:

Even snel een vraag posten (heb nog niks bijgelezen):

ik kwam (paniek) tot de ontdekking dat mijn hele moestuin onder de schimmel staat. Volgens mij oppervlakkig, maar toch...

En verder heb ik alle radijsjes eruit gehaald. Ze zijn toch allemaal niet goed. Sommige gewoon verrot (te nat geweest?) en anderen zitten vol met aaltjes : (

Dus beetje moestuin problems hiero.

De aubergines hebben wel hun kopjes laten zien (best snel, aangezien ik ze pas een weekje geleden gezaaid heb) en tomaat gaat volgens mij ook goed en de koolrabi lijkt ook nog wel blij.

Maar maak me wel druk om de schimmel (die ik nu handmatig heb verwijderd van het oppervlak).

Kent iemand dit? Heb ik verkeerde grond? Is het te nat geweest in combi met warmte en broeien (planten te dicht op elkaar?).
Heb je zuivere tuingrond, of grond uit zakken, teelaarde dus ?

Waarschijnlijk te vochtig gehouden op aangedrukte aarde, of misschien te veel meststoffen.

In elk geval klote als je dit voorhebt.
Alles staat er mooi bij hoor bluesgirl. Hopelijk blijven de vogels van je aardbeiden af!
Ik heb ook koemest gestrooid (tussen de plantjes). Zou dit kunnen gaan schimmelen dan?

(de grond bij mij is nl. extreem arm en droog)
Jeetje schouderklopje, wat naar van die schimmel! Wij hadden laatst ook een schimmel op 3 planten die in een bak aan het balkon hangen. Ik weet niet hoe die plant heet, maar er komen kleine blauwe bloemetjes aan. Ik heb ge-google-d en kwam op meeldauw. Er stond daar dat je de planten kunt behandelen met een of ander middel, of ze moet weggooien. Ik had geen zin in dat middel, en heb toen om te beginnen een paar dagen achter elkaar alle witte bladeren verwijderd (ook de bladeren die maar een klein beetje wit waren). En nu lijkt het toch weg te zijn. Maar ik weet niet of dit een optie is voor je moestuin...Is bij jou de grond wit? Of de planten zelf? Wat jammer van je radijsjes!

Overigens heb ik gevonden wat onze tomaten en gojibes op het balkon aanviel. Ik postte hier laatst een vraag over. De planten kregen allemaal bladeren met een soort kringelend spoor erop. Ik heb al die bladeren verwijderd (zoals Roef zei, bedankt!), en het probleem lijkt nu opgelost. Het was de mineervlieg (zie: http://www.entocare.nl/nl/plagen/mineervlieg.htm , ook voor een foto waarvan het mij dus niet lukte die te plaatsen). We kwamen erachter doordat we gisteren een biologisch boerenbedrijf bezochten waar het open dag was. Daar kwamen we dit ook tegen in de kas, dus konden we het mooi vragen! Overigens zat hun hele tomaten- en paprikakas VOL met luizen. Een groot probleem dus. Ze hadden heel veel biologische bestrijders ingezet, maar voorlopig zag het er nog niet goed uit....

In onze tuin gaat het wel goed, alleen worden al mijn kleine slaplantjes die net boven de grond komen (in de koude bak) meteen opgevreten. De kolen staan er goed bij, en ook bij de aardappelen en tomaten is goede groei te zien. De tuinbonen staan in bloei. De augurken worden ook wat aangevreten... En met het graan gaat het uitstekend. Graan? Graan ja. We hadden bij wijze van mulch een laag stro aangelegd op een bed (experimentje). In dit bed staan ook de tuinbonen, sperziebonen, mais en augurk. Maar het graan waarvan het stro is gemaakt bleek niet goed gedorst....nu hebben we dus heel veel opkomend graan (gerst volgens mij)! Daar is niet tegenaan te wieden dus we laten het maar staan. In de hoop dat we als alles groter wordt, we de mais weer kunnen onderscheiden
quote:schouderklopje schreef op 13 juni 2010 @ 08:36:

Ik heb ook koemest gestrooid (tussen de plantjes). Zou dit kunnen gaan schimmelen dan?

(de grond bij mij is nl. extreem arm en droog)

Dat zal het probleem zijn, als je koemestkorrels op de grond laat liggen, kunnen die beginnen schimmelen door het vocht.

Meststoffen moet je altijd best een beetje inwerken in de bovenste grondlaag .
quote:schouderklopje schreef op 12 juni 2010 @ 17:41:

ik kwam (paniek) tot de ontdekking dat mijn hele moestuin onder de schimmel staat. Volgens mij oppervlakkig, maar toch...

Wat Roef zegt, denk ik ook. Even wat harken en schoffelen en het probleem is opgelost, denk ik.

En verder heb ik alle radijsjes eruit gehaald. Ze zijn toch allemaal niet goed. Sommige gewoon verrot (te nat geweest?) en anderen zitten vol met aaltjes : (

Zonde zeg!

De aubergines hebben wel hun kopjes laten zien (best snel, aangezien ik ze pas een weekje geleden gezaaid heb) en tomaat gaat volgens mij ook goed en de koolrabi lijkt ook nog wel blij.

Ik hoop dat je bedoelt courgettes... Aubergines hebben geen tijd meer om op tijd bloem en vrucht te ontwikkelen dit seizoen. Ik zaai de aubergine altijd in februari.

@ Eefje:

Meeldauw kun je idd bestrijden door de aangetaste bladeren weg te halen. Verwar meeldauw niet met valse meeldauw: vaak op de bladeren van courgette.

Klinkt als een leuk uitje dat je gister hebt gehad. Elk jaar in mei is er ook een dag: Kom in de kas. Dan kun je bij prof. telers een kijkje nemen. Ook altijd erg leerzaam.

Strooi rond je sla wat eco-korrels tegen slakken. Het is zo zonde als je op deze manier al je sla verliest! En je augurken worden ws ook aangegeten door slakken.

Hier gaat alles goed. Ik ben erg tevreden over de planten en hun groei. Tot nu toe weinig tegenslagen gehad, nu alles in de tuin en in de kas staat. Een update van mijn (moes)tuin vind je op mijn website.
Ik heb inderdaad de koemest losjes gestrooid en niet ingeharkt. Dus dat zou de schimmel kunnen zijn (zit gelukkig -nog- niet op de planten, maar plekken op de grond). Heb het dus oppervlakkig verwijderd en nu hoop ik dan maar dat dat het ook was. Ik hou het in de gaten.

Ja, zonde van de radijsjes iig. Ik zal me voor volgend jaar eens inlezen in de beste groeiomstandigheden voor radijs. Voor dit jaar hou ik het voor gezien.

Oef, of het courgette is of aubergine. Ehm, geen idee eigenlijk. Het staat op het bordje in de tuin en ik weet het niet uit mijn hoofd haha

Tjeetje Eefje, graan. Wow! Als je dat zegt, dan denk ik gelijk aan een moestuin zo groot als een akker...

Gaaf, ben benieuwd. dat wordt wel dorsen en maaien enzo he
Ik heb m'n eerste aardbei uit eigen tuin gegeten! Heerlijk.

Ik heb nooit een tuin gehad en heb op goed geluk maar vanalles in de grond gestopt.

Maar m'n uien (soort bieslook/lenteui) zijn heerlijk en m'n eerste aardbei ook.
Even een kleine vraag van een mini-moestuin-amateur

Vanmiddag de eerste rode bietjes geoogst. Kan ik nu het blad hiervan in de sla verwerken? Heb wel gekleurde snijbiet in de tuin staan, maar het blad lijkt me vrijwel identiek.

Toch even checken voor de zekerheid voordat ik mijn familie incl. mezelf vergiftig ofzo!

Alvast bedankt voor het antwoord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven