Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer dat ook los te laten van dat het lekker goedkoop en makkelijk is. Want ik was er al heel snel achter dat het helemaal niet zo goedkoop is (alleen al bij het afrekenen van de zaadjes bij intratuin schrok ik me een hoedje, sommige pakjes zijn wel 4,50 euro...).

Dus ik doe het vooral voor de leuk, net als jullie.

Maar ik vind het dus wel een misverstand dat eigen groenten lekker goedkoop zijn.
Nog een paar fotootjes van mijn mini groente tuintje. Dit was ook in april en heb er nu nog een stukje groentetuin bij geclaimd sinds vorige week.

Hebben jullie ook foto's van jullie tuinen?

Hoezo nieuwsgierig
Maar Schouder: als je eens bekijkt hoe enorm veel zaadjes er in zo'n pakje zitten en hoeveel planten je daarvan kunt kweken... De zakjes die ik heb kostten gemiddeld 2 euro per stuk, maar van bv tomaten zitten er wel 100 zaadjes in en die blijven hun kiemkracht nog wel een jaar of twee/drie behouden. Zak (bio)mest erbij en klaar. De kosten per plant vallen dan wel mee. Tenminste, dat geldt voor mij.
Leuke foto's Schouderklopje, dat ziet er al goed uit!

Foto's van mijn moesbalkon staan hier.

Edit: het zijn foto's van drie weken geleden, maar als ik ze nu terugkijk zijn ze echt enorm gegroeit de afgelopen tijd! Courgette is bijna te oogsten en de tomaten groeien ENORM En zelfs de okra groeit langzaam door.
Wow Jody, da's geen balkon joh. Da's een kas!

Goed idee van je zeg, om in de hoogte te werken met je plantjes. Overal toepasbaar, op balkon en tuin. Tja, je moet toch wat als je schippert met de ruimte op een balkon of kleine tuin. Creatief gevonden hoor : )

En wat zijn je planten al groot *is jaloers*.
Ik doe het omdat ik het leuk vind, maar vooral ook omdat we het ganse jaar groenten uit eigen tuin hebben.

Een groot gedeelte gaat de diepvriezer in voor de winter, net zoals met de bessen waar ik jam van maak.

De hoeveelheid bessen is zo groot, dat ik ze niet allemaal ineens kan verwerken, dus, de diepvriezer in en in de winter ook gezellig jam maken op een sombere dag.

Vorige zomer 35 kg.
Het is ook een soort mini-kas hoor, dankzij de ramen die ervoor zitten en open dan wel dicht kunnen. Het vriest er dus nooit. 's Winters is het er minimaal 15 graden (bij dichte ramen), en nu loopt de temperatuur rustig op tot 30 graden met de ramen open...

Niet heel gek dus dat m'n plantjes een flinke voorsprong hebben op alles wat bij anderen in de volle grond staat
@ Eefje: lekker een kropje sla uit eigen tuin!!!

En gele bladeren kan ook duiden op een Kaliumtekort. Heb je kortgeleden nog bemest?

@ Schouderklopje: Wat leuk dat je ook aan de slag bent gegaan met een moestuin. En wat lekker dat je sla al zo goed gaat. En een heuse kruidentoren!

En je radijsjes blijven klein, maar ben je niet te vroeg met oogsten? Die van mij waren vorige week echt oogstklaar en ik had al gezaaid half maart. Volgens de boekjes kun je radijs oogsten na 4-6 weken, maar het is toch echt afhankelijk van het weer. Ik heb ze dus pas kunnen oogsten vanaf 7 weken en pas vorige week waren ze echt oogstklaar (=10 weken).

Over je tomatenplantje: 10cm is niet heel erg groot: geef het een ruime pot en een beschutte, warme plek. Welke regio woon je? Ik heb namelijk nog wel een paar tomatenplanten die ik te veel heb.

En opnieuw zaaien heeft geen zin meer. Zie ook het antwoord van Jody.

En die pompoenplanten door je tuin kan best hoor!

@ Eefje: Ook al van die kleine tomaternplanten. Heb je de tomatenplanten op tijd verspeend? Als ze te weinig ruimte krijgen voor de wortels, dan blijven ze klein. Maar zelfs in mijn p9-potjes (1 per potje) zijn ze nu 50-60cm. Gezaaid half maart.

@ Schouderklopje: Wow, wat ziet dat er allemaal goed uit!

'Foto's van mijn moes- en siertuin vind je hier.
quote:Helianthus2106 schreef op 03 juni 2010 @ 11:29:

En die pompoenplanten door je tuin kan best hoor! .Dat kan inderdaad, maar dan moet je wel grote stevige vaste planten hebben staan, want ik zie dat pompoengeweld niet zo direct tussen anjers, akelei, of andere tengere gewassen woekeren, zonder schade aan te richten.
Roef, mijn planten zijn vrij stevige vaste planten. Ik hoop dat het lukt en anders haal ik de pompoen eruit. Ik heb op meerdere plekken gezaaid, dus kan er altijd wel een paar uithalen als het te gortig wordt.

Merken jullie nu trouwens ook dat de plantjes met de ineens wat groter worden?

Ohja, mijn worteltjes gaan goed. Ik heb er 1 plantje uitgehaald, die eigenlijk te dicht op de anderen stond. En ik was eerlijk gezegd ook gewoon nieuwsgierig naar hoe zo'n klein wortelplantje er dan uitziet (en wanneer je kan oogsten dus). Hele lieve baby worteltjes aaaah

En ik eet al een week sla uit eigen tuin. Lekkere malse zachtje blaadjes
SLAKKEN !!!!!!!!!!!!

Ik word er niet goed van, nu weer mijn sla en peultjes planten opgegeten.....zucht.

Wat doen jullie er tegen ??
Ik heb (nog) geen slakken in de tuin. Maar ik las ergens dat er verschillende huis/tuin en keukenmiddeltjes geschikt zijn.

een paadje van zout strooien om je plantjes (wel zielig voor de slakken) en dit ook af en toe opnieuw doen vanwege wegspoelen, regen enzo.

scherp zand paadje strooien (van dat parkietenzand oid). Dus is vrij scherp/met kristallen en daar houden ze niet van.

of bijvoorbeeld (gebroken) schelpen paadje strooien. idem als met dat zand.

En anders kom je in de categorie gif terecht.
Dat is wel een goede tip dat parkietenzand, dat heb ik in huis.

Ga het gelijk strooien.

Thanks !!!
Ohja, als het regent effe een rondje tuin doen en slakken plukken wil ook wel helpen.

Succes met je zand (na regen weer opnieuw he).
Hier op de flat gelukkig geen slakken, dus ook geen tips.

Mag ik jullie voorstellen aan mijn eerste courgette:

Yeah!!! De eerste courgette!!!

En tegen slakken gebruik ik EcoStyle-korrels 100% diervriendelijk. Alle andere trucjes heb ik al geprobeerd, zonder succes.
woehoe jody!!!!! gefeliciteerd met je eerste geboorte!

ik heb nu weer nietzoveel tijd om alles te lezen en te reageren maar ik wilde even mededelen dat ik tijden van de dure aardbei ik toch eindelijk een oplossing heb voor mijn plantjes! Ik heb zo'n geval wat je over je vlees/eten kan zetten wat vliegen tegenhoud. zo'n koepel van gaas. Heb het onder een beetje dichtgemaakt en nu maar hopen dat de verdomde vogels er niet doorheen prikken!

Kan niet wachten op de eerste lekkere aardbeitjes!
Ik heb al een half kommetje peultjes geoogst! Ik denk dat ik morgenavond genoeg heb om mijn gezin te voeden :-)

Ook heb ik gisteren mijn Roseval aardappelplant geoogst. Die stond in bloei maar toch denk ik dat ik te vroeg was. Ik zag dat er nog heel veel beginnende aardappeltjes aan de wortels zaten bovenin (ik heb in lagen gewerkt). Mijn tweede plant laat ik staan tot die verwelkt. Kijken wat dan mijn opbrengst is. Maar het is net genoeg om met zijn vieren van te eten. Vanavond hebben we ergens een BBQ dus morgen gaan we, op het vlees na, uit eigen tuin eten.

Mijn sla begint ook eindelijk op te komen. Mijn mais is nog niet te bekennen.

Op de framboos zit megaveel luis. Enkele weken terug heb ik al tegen luis gespoten maar die frambozen zijn helemaal bruin geworden.Iemand nog een tip om luizen te verdelgen zonder dat mijn fruit oneetbaar wordt?

Mijn cherrytomaten in de volle grond groeien redelijk maar er zitten nog steeds geen knopjes/bloemen aan.

Staan grotendeels in de zon en goed beschut tussen huis en dichte haag.

Courgette heeft nu een stuk of 5 blaadjes maar nog geen bloem of knoppen. Ik heb een ready to pick paprika in het tuincentrum gekocht waar ik meteen al 4 euro mee bespaard heb omdat er al twee rode paprika's aan zaten (die dingen kosten bijna 2 euro per stuk in de winkel). Nu zitten er nog drie groene aan die moeten uitrijpen en bovenin zitten nog 5 knoppen waar de bijtjes vrolijk omheen zoemen :-)

Mijn okra heb ik een week of twee opnieuw gezaaid en die doen het redelijk. Hebben nog de twee kiemblaadjes en meer niet.

Twee van de drie pompoenplantjes zijn opgevreten door de slakken maar aangezien ik nog wat over had heb ik opnieuw geplant. Gisteren met pijn in mijn hart de opgekweekte paprika en aubergine weggegooid. Dat zou toch niets meer worden deze zomer.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat een leuke verhalen allemaal

Even een vraagje, ik hoop dat jullie mij even kunnen helpen. Ik heb drie courgetteplanten in de tuin en ze zitten al lang vol met grote gele bloemen. Maar die vallen als ze uitgebloeid zijn af en er komt geen enkele vrucht in zicht. Wat gaat er fout?
Prulleke: dan zijn de bijtjes waarschijnlijk vergeten je courgette aan te doen en zo het stuifmeel te verplaatsen. Ik heb mijn courgettes allemaal handmatig bevrucht en dat gaat tot nu toe prima.

Louise: klinkt goed bij jou! Zo lekker hè, alles uit eigen tuin eten.

Bij mij gaat de okra nog steeds niet mega-hard, maar het groeit wel. Ze zijn nu zo'n 13-15cm hoog. Volgens de verpakking kunnen ze 2m hoog worden, dus ze moeten nog even...

Tegen luizen: stuur de kinders met een jampotje en deksel naar buiten op zoek naar lieveheersbeestjes. Die lievebeestjes eten luizen, dus als je ze uitzet op je framboos zou het goed moeten komen. In theorie dan. Helaasch hebben die beestjes vleugeltjes meegekregen, dus een goede werkinstructie is wel vereist

Andere tips die ik wel eens heb gehoord zijn bespuiten met verdunde spiritus of knoflookteentjes in de plant hangen.
@ Louise: ik heb geen tips voor je bladluizen op de framboos. Wel zonde zeg, als hierdoor de oogst gaan tegenvallen! Ik heb bij mijn bessenstruiken van die omgekeerde potjes met raffia erin. Daarin komen beestjes die de struiken en bomen in klimmen om bladluizen te eten. Misschien een idee?

Ik wil dit jaar proberen om een paprikaplant over te houden. Ook wil ik in december al zaaien, zodat ik misschien in juni ook al ready-to-pick-paprika's heb

@ Prulleke: Zijn het ook de vrouwelijke bloemen die afvallen, want dan ligt het aan de bestuiving. Zit er geen vruchtbeginsel aan, dan zijn het de mannelijke bloemen die afvallen. Dat is heel erg normaal. De meeste courgettes beginnen ook met mannelijke bloemen, voordat de vrouwelijke zich aandienen.

@ Jody: Toch fijn dat die okra het lijkt te gaan doen!!!
Leuk, al die vooruitgang! En Jody, al een courgette klaar! Wat goed! Nu met die warme dagen heeft de groei van onze courgettes ook goed doorgezet. Maar bloemen heeft ie nog niet, da's nog wat teveel gevraagd. Overigens heeft bij veel gewassen de zon en warmte van de afgelopen dagen goed gedaan. Ook de tomaten zijn eindelijk een stukje gegroeid. Ze zijn nog steeds maar een cm of 20, maar er zit weer beweging in.

Tegen de luizen (die we zelf gelukkig (nog) niet hebben) kreeg ik van onze volkstuin-buurman met 40jr ervaring een tip. Hij gebruikt een mengsel van spiritus met Sunlight huishoudzeep (die je gewoon bij de supermarkt en tegenwoordig vloeibaar in flessen kunt kopen). Hoe ecologisch, diervriendelijk en gezondheidsbevorderend voor de eter van het gewas dat is, weet ik niet....Het schijnt wel goed te helpen.

Weet iemand van de doorgewinterde ervaringsdeskundigen hier, hoe je het beste geoogste sla kunt bewaren? Meteen opeten is natuurlijk het beste, maar soms houdt je wat over, of komt het toch net niet uit. De sla verlept erg snel, veel sneller dan supermarkt-sla. Het gaat om kropsla.
Hallo!

Vandaag de eerste oogst aarbeien gehad: 7 stuks!!! En lekker! MMMMMMM.

Verder staat vooral de sla er goed bij. Aardappels moeten nog in bloei komen. Peultjes komen goed op. De bonen wisselend (heb verschillende soorten gezaaid).

De wortels doen het erg slecht bij mij. Ik heb 3 verschillende soorten gezaaid. En er zijn er in totaal 3 (!) opgekomen. Allemaal van dezelfde soort. Treurig he. Ik ga het deze week nog een keer proberen.

De Okra doet het ook bij mij redelijk. Er zit iets in wat lijkt op een bloemknop. Ben benieuwd. Ook bij mij zijn ze zo'n 15 cm hoog nu.

Tegen luis doe ik altijd wat afwasmiddel in water en dat sproei ik er dan op met een plantenspuit. Werkt meestal wel.

Sla kun je proberen om met z'n voetje in het water te zetten. Vaak knapt het daar wel wat van op. Maar inderdaad: beste is zo snel mogelijk opeten.
Sla in een natte uitgeknepen theedoek in de koelkast bewaren. Dat doet veel groenten so wie so vaak erg goed.

Wow, gefeliciteerd met de 1e courgette-baby : )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven