Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Even op vakantie geweest (heerlijk...) en daarna beetje druk met werk (ook leuk ;) ) maar nu weer even aan het bijlezen... wat een mooie kiwano. Had er echt nog nooit van gehoord.

Gecco: je hoeft niet te wachten hoor. Als je ze er nu goed uit zien, dan gewoon weghalen, anders gaan ze straks kapot. hier is de bloemkool ook bijna altijd veel kleiner als in de supermarkt (bijna helft). Maar vind ik wel fijn, zijn met z;n tweeen.

Hier vandaag de tomatenplanten weg gehaald. Zat schimmel/ziekte in... maar nog wel een heleboel groene er af gehaald, nu maar hopen dat ze rood worden.

Al een deel van tuin bij gespit, maar er staat nog sla, andijvie, prei, kooltjes op dus nog niet alles kan gespit worden....

Maar dat hoeft ook nog niet, dus maakt niet zo heel veel uit. Moet wel nodig onkruid wieden, maar ja druk druk ;)

Ach komt ook wel goed.... heb in de kas nog paprika en pepers staan (iemand nog interesse in pepers ;) want hemeltje wat moet je nu met drie peperplanten, haha)

Komt nog witlof in te staan naar alle waarschijnlijkheid (proefje van medetuinder) - benieuwd of dat wat is.....
Ik heb maar 1 peperplant en ook pepers in overvloed! Hij staat nu binnen en begint opnieuw uit te lopen. Ben benieuwd of er nog meer pepers aan gaan komen! Het is duidelijk tijd om meer gemakkelijke gerechten met pepers te ontdekken!

Moi1978, zou bloemkool ook in een pot gekweekt kunnen worden denk je?
poe dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik vermoed van wel hoor, maar zeker weten doe ik het eigenlijk niet....

Maar mocht je recepten ontdekken, laat maar weten... pepers komen me straks mijn neus uit... en dat komen ze al, want zijn superscherp. Dus 1 in de nasi is al op de grens, haha... en heb nog ingevroren peper van vorig jaar liggen ook, dus hier in overvloede.

Maar misschien ga ik die pepergelei eens proberen die eerder genoemd is. Volgens mij kan je erook chillisaus van maken, maar hier wordt dat haast niet gegeten, dus dan gaat het weer kapot en dat is ook weer zonde vna het werk.... haha.

Dus ideeen voor pepers, laat maar weten. Vorig jaar een poging gedaan te drogen, mar geen succes geworden...
quote:moi1978 schreef op 04 oktober 2010 @ 08:27:

Dus ideeen voor pepers, laat maar weten. Vorig jaar een poging gedaan te drogen, mar geen succes geworden...Als herfstdecoratie?

gedroogde pepers

Of verwerken in een lekker

recept.
Had mijn tuin nog zo goed op orde voordat ik wegging. Ben net terug van een lange vakantie en kwam gisteren voor het eerst weer in mijn tuintje en kon wel huilen: 1 grote onkruidbende. Spinazie, bietjes en wortels helemaal overwoekerd, met het gevolg dat ze niet goed hebben kunnen groeien. Boerenkool, andijvie, peper, paprika, -en aubergineplanten zaten ook verstopt tussen het onkruid.

Het was maar goed dat mijn tuinmaatje er niet was gisteren, anders had ze de volle laag gekregen (ze zou voor mijn tuin zorgen als ik weg was, heb ook voor haar tuin gezorgd toen zij op vakantie was). Voor mijn groente had ze wel "gezorgd": alle (punt)paprika's, aubergines, komkommers, pompoenen, courgettes en boontjes had ze al geoogst (m.a.w. d'r hing niets meer).

Ben gisteren maar eens begonnen met de halve tuin om te spitten, de boerenkoolplanten te verplaatsen en het een en ander uit te dunnen. De aubergine-,en perperplanten heb ik eruit gehaald, die staan nu op mijn balkon, hopelijk wil het nog een beetje aanslaan....
quote:gecco schreef op 29 september 2010 @ 22:15:

Heey kenners.

Prachtig zeg, die kiwano!

Ik heb hier twee klein bloemkooltjes in de tuin. Kan ik ze al gebruiken of moet ik wachten tot ze supermarktgroot zijn?Suparmarktgroot zal je ze zeker niet meer krijgen, dus eet ze gerust op.
.?
Dag dames,

Ik ben hier ooit in het begin ook al eens geweest op het topic. Eigenlijk tot mijn verhuizing. Toen was de moestuin ook ten einde. Nu ben ik weer wat gesetteld, maar het begint weer wat te kriebelen.. In de tuin kan ik nog niks kwijt. Dat kan pas volgend jaar weer. Ligt nu vol grind zeg maar. Ik wil in huis dan proberen wat te gaan verbouwen, maar hebben jullie nog leuke ideeën? Tauge heb ik al in huis, dus dat ga ik volgende week ook maar eens mee bezig.
Verli, balen zeg! Dat is niet echt netjes oppassen

MissRabbit: Je zou nog veldsla kunnen zaaien.

Souffle: Ik zou binnen niks proberen op dit moment. Behalve dan de kiemgroente.

Vanavond een lekkere maaltijd gegeten met 5 paprika's uit de kas. Heerlijk!
Idee voor peper: chilipoeder van maken! Kan je veeeeeeeeeeeeeel pepers in kwijt Zie bv hier: Chilipoeder maken?

Verli; sjee, lekkere oppas......

Hier trekt de boerenkool mooi bij van de rupsen invasie. Gaat goed met het vliesdoek erover heen! Veldsla is nu oogstklaar, venkel doet het goed, spinazie begint flink op te komen (ben benieuwd wat dat nog wordt) en de bloemkool groeit langzaam door (nu formaatje stuiterbal )

Nog 2 balkonstar-tomaatjes aan de plant, dan issie op. Nog kleine cocktailtomaatjes die om de paar dagen rijp zijn in de kas. Paprika's ook nog (merit, hongaarse). En aan de courgetteplant zitten nog weer 5 (!!) nieuwe courgettes.
Je kunt veldsla nu nog wel opnieuw zaaien. Bij zonnige dagen in de winter blijft de veldsla groeien. En in het vroege voorjaar is het klaar. En lekker
waaaaah! Ik had een plant waarvan ik niet wist wat eraan zat. Paprika of peper. Vanavond dacht ik: toch eens proberen, dus ik stop een heel klein stukje in m'n mond.

Peper dus.

Volgend jaar toch beter bijhouden wat ik allemaal zaai.......

Maar gelukkig heb ik naast een aantal hele hete pepers ook mooie puntpaprikaas. Een aantal mooi gekleurd en de rest ligt te kleuren in het donker.

Volgend jaar wil ik een kasje neerzetten, ik ben benieuwd naar ervaringen van kasbezitters: hoe groot is jouw kas en hoeveel planten kun je daar fatsoenlijk in kwijt?
Ik heb een kas van 2,5x2,5. Ik kan kwijt: 4komkommer- of meloenachtigen (laat ik groeien tegen de achterwand) 8 stamtomaten, en dan nog 6-12 planten in kleinere potten (pepers, struiktomaten, paprika's, meloenperen, snackpaprika's)
He, wat een leuk onderwerp. Wij hebben ook een moestuin, nu sinds 2 jaar. Ongeveer 100 m2 op 3 min fietsen van ons huis. Vorig jaar nog kinderloos en dus volop tijd naast het werk, dit jaar een kleine meid in huis en dan merk je dat je opeens veel minder tijd te besteden hebt.

Volgend jaar er weer volop tegenaan want ik vind het wel heerlijk om in de tuin bezig te zijn! Binnenkort maar eens het hele topic doorlezen, houdt me van de straat!

Wij hebben nu de helft omgespit. Hadden zelfs nog wat aardbeien staan!
hoihoi, zo even stil geweest, maar ook weinig op de tuin geweest. Wel alles er uit en zelfs al gespit (handig, iemand die dat voor je doet ;) ) alleen in de kas nog wat paprika en peper staan... al komen die me echt de neus uit, maar ga het recept zeker proberen.

Vandaag met de zaadjes in de weer geweest. alles in van die zakjes gedaan (gripzakjes toch) en gelabeld, dus kan alweer aan de slag in het nieuwe seizoen. Nu al zin in, heb de zakjes ook in een theedoos gedaan zoals hier eerder al iemand had gedaan. Superbedankt voor de tip daarvan!

Nou het kan weer niet snel genoeg lente worden...

En @ pammi, welkom! Genoeg te lezen hier!

Ik heb in de kas ongeveer ook staan wat helantius heeft staan, iets meer tomaten alleen.. Mijn kas is wel groot, 4 bij 5 denk ik, maar ook stukje gestraat en een kast met werktafeltje achterin staan. Het hangt er gewoon vanaf hoe groot de kas is. Maar je kan ook een heleboel voortrekken in de kas en dat later weer naar buiten zetten, kan zelfs met tomaten die kunnen ook prima buiten staan.... Gewoon proberen, al doende leert men ;)
Hallo, het is een hele tijd geleden dat ik op dit topic te vinden was. Het enige wat ik nu nog heb is een wasmand op het balkon vol met paprika's. Ze blijven alleen groen....zullen ze nog rood worden? Groene paprika's vind ik niet lekker.

Ons appartement staat al 6 maanden te koop, ik hoop zo dat we het snel kunnen verkopen zodat ik lekker in mijn eigen huis en moestuin kan werken!
Hier gaat vandaag de moestuin er ook aan

Ben nog even bezig met bladvegen (nouja, nu eventjes pauze) en daarna ga ik de laatste planten opruimen (peultjes, snijbonen en broccoli/bloemkool-restanten). De bakken ga ik gelijk maar bemesten en dan voor de winter afsluiten met kranten (zoals hier)

Er blijft 1 bak open, die van de boerenkool (wat het erg goed doet!). Deze week maar eens een maaltje boerenkool uit eigen tuin op tafel zetten

Verder heb ik vlak bij huis nog een nieuwe bak staan, daarin heb ik knoflook geplant. De koude bak past er ook precies op, dus ik ga proberen daar nog wat winterdingen te kweken.

Pammi: welkom!

Moi1978: super zeg, zo'n kas! Is hier ook een (grote) wens, maar dat zal nog even wat jaartjes duren

Mikske: ik heb half oktober mijn paprika's uit de kas gehaald en ze te rijpen gelegd op de vensterbank, dat lukte. Misschien is het beter om ze aan de plant op de vensterbank te laten rijpen, maar dat kan Helianthus je denk ik wel vertellen.

Succes met het verkopen van jullie appartement, hopelijk komt er snel schot in de zaak!
Ik kwam even zwaaien, want ik ga op non-actief. Maar nog even op de valreep: Ik heb de paprika's het liefst van de plant gerijpt, maar ik vind het verschil in smaak niet zo sterk als bij tomaten. En op een of andere manier vind ik de vroegste paprika's lekkerder dan de oktober-paprika's. Vensterbankgerijpt of niet.

Nou daahaaag
Heli!
Jammer dat Helianthus is vertrokken. Maar, misschien komt ze in het voorjaar wel terug!

Het gaat niet goed met mijn peperplant die binnen staat. Alle knopjes en bloemetjes vallen er af. Misschien komt het door te weinig zon. Ik weet niet of er nog iets aan gaat komen maar ik laat de plant voorlopig wel staan. In het voorjaar zal ik dan toch maar opnieuw zaaien.
We moeten dit topic wel levend houden hoor!

Ik heb vandaag bij mijn nieuwe moestuin gekeken. Deze is wel 150 m2!!!! Ik hoop dat ik deze grote tuin net zo leuk ga vinden als mijn mini-tuintje van dit jaar.

Het is een stuk kleigrond, wat ik eigenlijk moet gaan spitten voor de vorst. Iemand nog tips?

Ik heb vandaag bij mijn nieuwe moestuin gekeken. Deze is wel 150 m2!!!! Ik hoop dat ik deze grote tuin net zo leuk ga vinden als mijn mini-tuintje van dit jaar.

Het is een stuk kleigrond, wat ik eigenlijk moet gaan spitten voor de vorst. Iemand nog tips?

Gaaf Suikervrij! Mooie grootte!

http://www.vrolijketuinier.nl/inrichting_zwareklei.html

http://ruudendiana.webs.com/bodem.htm

http://forum.tuinadvies.b ... &sid=14&page=26&tid=13621

Misschien heb je hier iets aan? Zelf geen kleigrond dus ik kan je er niet mee helpen
Hey, die bovenste site ken ik nog niet. Dank je muts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven