Kleine woning dichtbij werk of....

10-05-2010 15:27 37 berichten
Dit is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, maar wat zouden jullie liever hebben:

Een klein appartement dichtbij je werk.

OF

Een vrijstaand huis (voor hetzelfde geld) op 1 uur rijden (incl. files) van je werk met de auto/ 1,5 uur met OV deur tot deur.
Alle reacties Link kopieren
ik zit nu met heel veel plezier in een ieniemienie appartement op 5 minuten lopen van mijn werk (en binnenstad/station/terrassjes etc.)

Dus, lijkt mij duidelijk.

(hoewel ik af en toe wel eens denk aan zo'n grooooote boerderie in de polder. En dan kom ik eens in zo'n groot ding en dan denk ik: eigenlijk ook best wel saai hier.)
Ik woon op 1,5 uur rijden van mn werk en dat is echt. niet. fijn.

Maar mn woonplezier is ook heel belangrijk!
Ik heb beide gedaan, en als ik de keus had: liever kleiner wonen en dicht bij mijn werk, dan mooi wonen maar elke dag 3 uur onderweg zijn. Leuk, een mooi huis, maar de helft van het jaar zie ik het alleen maar in het donker. Erg deprimerend.
Ik hoef helemaal geen grote woning. Laat mij maar lekker in mijn twee onder 1 kappertje zitten.
Ik zou vooral ook kijken naar de ligging van beide woningen, wil je in de stad of op het platteland wonen? Misschien is je appartement wel klein, maar wel vlakbij familie/vrienden?
woonplezier staat voorop, dus absoluut vrijstaand!

op je werk kun je wegbezuinigd worden en dan moet je weer wat anders zoeken en dan zit je in zo'n klein kut appartement
Ik reis voor mn werk nu zo'n kleine 3 kwartier. Heb in het verleden wel langer gereisd. Heb er geen problemen mee, sterker nog, soms is het juist wel lekker om die tijd even te kunnen gebruiken om "los" te komen van je werk.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je je echt "thuis" voelt in je eigen huis. Je baan kun je tenslotte kwijtraken...zit je in dat appartement wat zo lekker dichtbij je werk was...
Mag iets er tussenin ook?

Half uurtje reistijd en een redelijk groot huis....voor mij prima.

Dichtbij je werk wonen is heerlijk maar ik kan echt geen achtertuin meer missen.
Wat elninjoo zegt dus.....
Ik heb gekozen voor mijn woongenot. Per enkele reis ben ik nu 1 uur onderweg. Bevalt me prima! Ik merk dat ik mijn werk snel meeneem naar huis, en door deze tijds-barrière ben ik de meeste werkdingen kwijt als ik de sleutel in het slot steek. Voor mij werkt het zo perfect. Ik woon alleen, dus "kan" het ook. Als ik kinderen zou hebben zou ik waarschijnlijk en andere afweging maken.
Ik ben vorig jaar bij mijn vriend gaan wonen en ben dus gegaan van een groter huurhuis, naar zijn koopapp.

En dus van een 15 minuten reizen naar 1 uur en 3 kwartier (enkele reis). Het is dat hij vreselijk ongelukkig zou worden als hij niet meer in zijn stad zou wonen, anders zou ik ook wel wat dichter bij het werk willen wonen.

Denk nu niet: wat een egoïst, het is mijn keuze geweest en ik wil toch eigenlijk stiekum ook wel misschien hoop ik van baan veranderen. Ben alleen te bang om de knoop door te hakken....maar dat is een ander topic.

Als je je woonsituatie niet zo enorm belangrijk vindt, dan zou ik kiezen voor kleiner en dichterbij. Groter moet uiteindelijk ook allemaal gepoetst worden
Nope
Ik heb elke week 15 uur woon-werk verkeer. Dat is echt veel en veel te veel. Maar ja, ik heb verschillende opdrachten en misschien zit ik de volgende keer (eindelijk) dichtbij huis.

Ik merk wel dat ik me op meer plekken thuis kan voelen en dat woon-werk verkeer er flink inhakt qua tijd. Aan de andere kant ben ik nu op zoek naar een baan op een vaste locatie, bij mijn huis omdat ik eigenlijk nog niet weg wil waar ik nu woon....

beetje van beiden dus.
Ik heb een dure doorsneewoning 45-60 minuten van mijn werk . In de omgeving van mijn werk is het goedkoper wonen.

Maar ja, man werkt weer andere kant op en wij opgegroeid in dat gebied en al onze vrienden en familie wonen er.

Ik vind het echt ontzettend lastig, zeker nu met een kind. Ik heb regelmatig het zweet op mijn rug staan of ik de deadline van het KDV wel haal . Elk jaar na de winter met alle files van dien, neem ik me voor een ander baan te zoeken dichterbij huis. Maar ja: dit werk wás dicht bij huis maar is verhuisd. En ik heb een leuke, goedbetaalde baan. Dus ik verleng het maar weer een jaar

Antwoord op de vraag: kleiner dichtbij werk.
Eens met Elninjoo. We hebben een hele mooie woning gekocht op 1 uur rijden (incl. files) van m'n werk.

Maar ik wil stiekem toch wel binnenkort van baan veranderen, dus misschien verandert dit wel.

Woongenot vind ik erg belangrijk, en bij een baan kan je altijd nog ontslagen worden, zelfs al heb je een vast contract.
We hebben een tussenwoning van 90m2 (valt dat in de categorie klein appartement?) in een vinexwijk en hebben dit gekocht rekening houdend met waar we werken.

Voor mij was het 15 min rijden, mijn vriend zit op ongeveer 25-30 minuten. Nu ben ik mijn baan kwijt en de vraag is of het me nog wel lukt om iets zo dichtbij te vinden. Het liefst wil ik niet meer dan 45 minuten per enkele reis reizen.

Ik ga dus nu voor een baan, afstemmend op waar we wonen, in plaats van andersom.

Antwoord op de vraag: kleiner dichtbij werk.
@ Razzmatazz:

Woongenot: heeft dat eigenlijk wel te maken met vierkante meters? Wij zijn helemaal happy in ons relatief gezien kleine 3kamerwoning (maar we willen dan ook geen kinderen, hebben wel 2 katten). Wij hebben ook een hele mooie woning. En een klein appartement kan dat ook zijn (alhoewel je dan doorgaans geen tuin hebt, die hebben wij wel, een hele mooie! dus dat scheelt toch itt een app.)
Dichtbij is zo relaxed! Dan maar iets kleiner en je hoeft er toch niet eeuwig te blijven wonen?
quote:vivaviva78 schreef op 10 mei 2010 @ 15:54:

@ Razzmatazz:

Woongenot: heeft dat eigenlijk wel te maken met vierkante meters? Wij zijn helemaal happy in ons relatief gezien kleine 3kamerwoning (maar we willen dan ook geen kinderen, hebben wel 2 katten). Wij hebben ook een hele mooie woning. En een klein appartement kan dat ook zijn (alhoewel je dan doorgaans geen tuin hebt, die hebben wij wel, een hele mooie! dus dat scheelt toch itt een app.)Mijn huis is niet echt groot, maar wel vrijstaand. Dat is voor mij woongenot. Geen burenoverlast en rondom veel natuur. Er zijn ongetwijfeld rijtjeshuizen die meer M3 ruimte hebben, maar dan zit je overal bovenop je buren. Daar voel ik me niet in thuis.
quote:elninjoo schreef op 10 mei 2010 @ 16:26:

[...]

Mijn huis is niet echt groot, maar wel vrijstaand. Dat is voor mij woongenot. Geen burenoverlast en rondom veel natuur. Er zijn ongetwijfeld rijtjeshuizen die meer M3 ruimte hebben, maar dan zit je overal bovenop je buren. Daar voel ik me niet in thuis.Dat is voor iedereen natuurlijk weer anders, ik moet er niet aan denken in the middle of nowhere te wonen.
Ha...dan heb ik het helemaal goed gedaan: Leuke eengezins(hoek)woning aan het park én op 3 minuten lopen van mijn (erg leuke) baan...
hihi, dezelfde overweging maak ik ook al heel lang...blijven we in de stad in een appartement.. .in een buitenwijk in een rijtjeshuis of buiten de stad (ook ongeveer 1 uur reistijd met ov, heb geen auto) en dan een vrijstaand huis...

Heeft bij jullie de kinderen er ook meegespeeld?

Voor mezelf kan ik wel beslissen of ik al dan niet wil reizen, maar zou het sneu vinden dat kind tzt moeite heeft met afspreken met andere kinderen omdat hij zo ver weg woont....
Zou het sneuer vinden voor kinderen die straat moeten hangen omdat er geen natuur is om in te kunnen spelen. Vond het vroeger geweldig om in 't bos te kunnen spelen, hutten bouwen etc. En of je nu vrijstaand woont of in 'n drukke wijk, overal zijn mensen met kinderen, dus vriendjes genoeg in de omgeving te vinden.
Het ligt eraan waar dat appartementje en die vrijstaande woning staan. Het gaat niet alleen om de grootte van een woning, maar ook om de plaats/buurt/faciliteiten. Wat vind jij belangrijk, dat er bijv. veel te doen is of dat het vlakbij de natuur is, dat soort dingen dus. Om alleen de vierkante meters en reistijd mee te laten tellen vind ik een beetje te simpel gesteld.
Cum non tum age
Je geeft weinig tot geen context, maar ik zou in bijna alle gevallen kiezen voor het kleine appartement vlakbij het werk. De door jou genoemde reistijd zou ik te lang vinden, behalve als ik drie dagen (of minder) per week zou werken. Ik neem gemakshalve even aan dat er geen kinderen in het spel zijn, dan zou ik wellicht voor het grote vrijstaande huis kiezen, maar ook dan lijkt de reistijd me lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven