kleur vacht kitten, verandert die nog?

13-06-2010 11:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje voor de kattenexperts hier. Ik krijg binnenkort een kitten. Ze is nu twee maanden oud, heeft blauwe oogjes en is voornamelijk wit, met een paar grote grijs-beige vlekken op de rug en een klein grijs-beige v-tje op het voorhoofd. De staart is nu donkerbruin, maar die was eerst ook grijs. Nu heb ik begrepen dat de kleur oogjes nog kan veranderen, maar ik vraag me af of de kleur van de vacht ook nog verandert, vooral omdat ik haar kleur zo apart vind. Ik heb het tenminste nog niet vaak gezien, maar dat kan ook aan mij liggen

Op het net vind ik er niet veel over, dus ik hoop dat hier mensen zijn die er iets meer van weten.

O, nog wat achtergrondinformatie: vader is zwart, moeder is schildpad (wit met rode en zwarte vlekken).

Alvast bedankt!
Dat kan goed, de kat van mijn vriend was eerst een grijze tijger en is nu echt bruinachtig van kleur
Finsternis, dank je voor je reactie! Dus de kleur kan inderdaad veranderen. Weet je ook wanneer die verandering plaats vond? Als kitten nog?
Tot een kat volgroeid is kunnen de kleur/aftekeningen het meest veranderen.
Zelf nog niet mee gemaakt dat de kleur verandert. Heb al heel wat poezen gehad maar die bleven zoals ze waren. Zeg niet dat het niet kan hoor maar zelf niet meegemaakt. Stuk of 6 katten gehad.
Ik had een kitten met een wit puntje aan zijn staart, als volwassen kat had ze nog vier witte haartjes op de punt van haar staart. En ze kreeg later een vlekje op haar snoetje. De tekening kan dus veranderen. Die kitten had eerst blauwe oogjes, die werden later geel/bruin. Bij mijn huidige kat zie ik de kleur van de oogjes nu langzaam veranderen, zij is nu ongeveer een jaar oud.

Dus ja, dat kan.
Tuurlijk kan het iets veranderen, maar dan wel subtiel. Die van ons had grijze streepjes en die zijn steeds donkerder geworden.

Maar verwacht niet dat een witte kat ineens bruin wordt ofzo. De toon van de kleur kan wat veranderen, maar je hebt straks niet ineens een radicaal andere kat.
668, the neighbour of the Beast
Mijn birmanen worden met het ouder worden steeds donkerder. Toen ze kitten waren, was hun vacht wit met bruine 'points', inmiddels zijn ze 10 en is hun vacht goud/beige met zwarte points. Het kan dus wel, maar volgens mij blijven de meeste katten gewoon dezelde kleur
De oogjes veranderen altijd. Ik weet niet wat voor ras het is, maar doorgaans hebben alleen raskatten blauwe ogen (en niet allemaal).

1 van mijn katten is wat roodbruiner geworden bij het groeien (maar mama is een lapje met veel rood)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Dank voor jullie snelle reacties! Het kan dus eigenlijk alle kanten op, misschien houdt ze deze mooie grijze kleur, misschien worden haar vlekken wat donkerder, net als haar staart. Ik moet het maar afwachten, ben benieuwd....
Droomz, het is geen raskat, dus de oogjes zullen nog wel veranderen, ze zijn nu - met twee maanden - nog heel lichtblauw. Ben benieuwd wanneer ze beginnen te kleuren.
alle katten beginnen met blauwe ogen, niet alleen raskatten. En de tekening veranderd ( of kleur ) doordat een kat groeit ( joh ) en daardoor meer haar krijgt waardoor de verdeling van de hareniets veranderd, niet spectaculair ofzo
Mijn katje is ook aan het veranderen, als kitten wit met points en nu beetje creme met bruine snoet, pootjes en staart, ze zal ook steeds donkerder worden naarmate ze ouder wordt. maar ja dat heb je bij 'thai' Blauwe ogenhad ze al endie blijven ook.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt met mijn katten.

Wat ik wel grappig vond zelfs: mijn ene kat is wit met rood, maar door stress had ze bijna de hele onderkant van haar lichaam kaal gewassen. Poten, stukje van haar staart, rug, zijkanten... nu krijgt ze anti-stresspillen en begint het langzaam weer terug te groeien. En het groeit echt precies in hetzelfde patroon terug als dat ze had.
Liever elitair dan een pauper!
Nieuweauto, dat met dat groeien klinkt inderdaad heel logisch, joh

Kalliope, wat zielig dat je kat zo'n stress had... maar fijn dat het inmiddels beter gaat en zij weer de 'oude' wordt.

Iedereen bedankt voor de reacties
min katje was ook helemaal zwart met blauwe ogen, hij kreeg witte pootjes en knalgroene ogen haha
Ik heb een kat die in het begin spierwit was met alleen bruin op zijn oortjes, staart en voeten.

Nu lijkt het erop of hij in de modder heeft liggen rollen, want hij wordt steeds bruiner, ook op zijn rug. Zijn ogen waren in het begin ook heel mooi blauw, maar dat is ook nog eens afgezwakt.

Als ik hem voor zijn looks zou hebben zou ik dus bedrogen uitkomen, maar gelukkig maakt het me niks uit :-).
lil_star: mooie combinatie lijkt me dat!

Padje: hoe hij er ook uitziet, je eigen katje is toch altijd de mooiste hè... het maakt mij ook niet zoveel uit hoe ze er uiteindelijk uitziet als volwassen kat, ben gewoon nieuwsgierig Hoe oud is jouw kitten nu?
quote:potsiedikkie schreef op 13 juni 2010 @ 12:38:

Mijn katje is ook aan het veranderen, als kitten wit met points en nu beetje creme met bruine snoet, pootjes en staart, ze zal ook steeds donkerder worden naarmate ze ouder wordt. maar ja dat heb je bij 'thai' Blauwe ogenhad ze al endie blijven ook.

Hier ook 2 Thaise katten. Welke heb jij Potsiedikke?

Hier 2 sealpoints van bijna 3 jaar.
JA is het ook, heel intens en spooky.... Echt heel mooi..... Zie het ook niet vaak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven