Kleurverschil bij dezelfde RAL kleur

16-07-2015 08:34 10 berichten
Bij mijn keukenrenovatie heb ik gekozen voor lak en muurverf in kleur RAL 9001. Ik dacht altijd dat RAL kleuren vaste kleuren zijn, maar zie een heel duidelijk verschil tussen de lak en de muurverf na het schilderen. Ze zijn beide op een witte ondergrond geschilderd, dus daar kan het niet aan liggen.

Wie kan mij vertellen hoe dat komt? Ik vind het raar (en een beetje vervelend) dat je er blijkbaar niet op kunt vertrouwen dat RAL kleurvast is.
Is het al helemaal opgedroogd? Kijk nog eens over 2 dagen.

En hout en muren kunnen door soort ondergrond en structuur een andere lichtweerkaatsing hebben.
Ha Feeksje,

Ik zal nog even wachten. Lichtweerkaatsing klinkt logisch. Het is op zich niet lelijk, het verbaast me alleen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 16 juli 2015 @ 08:36:

Is het al helemaal opgedroogd? Kijk nog eens over 2 dagen.

En hout en muren kunnen door soort ondergrond en structuur een andere lichtweerkaatsing hebben.Dit!
Dank voor jullie inzicht, ik ga weer verder met kastjes soppen en inruimen
Heb je op de bus gekeken dat het het zelfde verfbad nummer heeft?
Alle reacties Link kopieren
RAL is puur op kleur. Daarnaast is er ook nog glans, structuur, ondergrond etc. Allemaal factoren die de lichtinval en daarmee ook de kleurbeleving kunnen beïnvloedden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:Bromelia schreef op 16 juli 2015 @ 08:55:

Heb je op de bus gekeken dat het het zelfde verfbad nummer heeft?

Lijkt me sterk voor de ene bus lak en de andere bus muurverf.

TO, zal echt te maken hebben met ondergrond en lichtweerkaatsing. Veel plezier met je nieuwe keuken!
quote:maar zie een heel duidelijk verschil tussen de lak en de muurverfDaar heb je je antwoord al. Het zijn 2 verschillende soorten verf. Daarin zie je geoon kleurverschil, omdat het een andere soort verf is. Hoogglans en mat geven ook een verschillende kleur bij hetzelfde nummer.
Ik heb recent mijn huis laten schilderen in een RAL kleur wit. Twee dezelfde kleur muurverven, maar van een verschillend verfsysteem/merk gaven een kleurverschil. Dat heeft dus niet eens met glansgraad, ondergrond ed te maken. Zowel de schilder als de (behoorlijk professionele) verfwinkel gaven aan dat RAL kleuren inderdaad (licht) kunnen verschillen in tint, afhankelijk van het merk. Ik heb dit nooit geweten en vindt het ook best irritant eigenlijk omdat je ervan uit gaat dat de codering er is om dit soort problemen te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven