Kliko schoonhouden

03-07-2016 22:43 37 berichten
Hoe doen jullie dat?

Sinds een paar maanden wonen wij op een plek waar je kliko's hebt ipv ondergrondse containers. Op zich fijn want nu kan afval goed gescheiden worden. Maar ondertussen komt er een lucht uit de gft bak

En er zit prut in. Onderin en aan de zijkant. Echt heel smerig. Zelf uitspuiten zie ik niet zo zitten (dan ligt die prut in de tuin?) dus ik heb gekeken hoe veel het kost om hem schoon te laten maken door zo'n bedrijf, maar dat kost 8 euro per maand. Dan wordt hij dus 1 keer per maand gereinigd maar je moet wel gelijk een jaarabonnement afnemen en dat vind ik vrij prijzig voor het schoonmaken van 1 kliko.

Hoe doen jullie dit?
Is dat niet heel aso om dat in de put te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 03 juli 2016 @ 22:48:

Er zijn veel malafide bedrijven die dergelijke service bieden, dus daar zou ik me niet mee inlaten. Gewoon uitspuiten met de tuinslang, klein beetje chloor erbij, en dan leeg kiepen boven de put.Chloor? Jij gaat daarna uit je kliko eten? Een beetje allesreiniger werkt veel beter. Daarnaast is chloor ook nog eens slecht voor het milieu
Altijd iets van een stukje hout of stok of zo er tussen doen zodat de klep een beetje open staat.

Dan kan het vocht weg, als het droog afval is stinkt het een stuk minder snel.
Daarom doe ik etensresten in een afgesloten vuilniszak bij het restafval. Gft gebruik ik alleen voor tuinafval wat niet veel is en bossen bloemen.
Ik gebruik biologisch afbreekbare zakken voor de kliko's. Om de zoveel tijd maak ik ze schoon door er heet water met soda in te gooien, laten weken en dan schrobben en omspoelen bij een rioolput. Werkt al 20 jaar prima, nog nooit maden oid gehad.

Doe ook een stokje tussen het deksel van de groene kliko.
quote:matroesjka_ schreef op 03 juli 2016 @ 23:35:

Oh slakken vind ik niet erg. Die kots-achtige-drab onderin en die geur waar je zelf van moet kotsen. Daar zit ik mee...Daarom moet je onderin ook een laagje kranten leggen.
bak nog nooit schoongemaakt van binnen, en hebben de bak vanaf 1992

groene bak de deksel altijd een klein stukje los laten staan, dan komt de lucht geleidelijk vrij, en door warmte productie in de bak verdampt het vocht ook beter
quote:matroesjka_ schreef op 03 juli 2016 @ 23:46:

[...]

Er kwamen rupsen uitgekropen. En die probeerde ik weg te spoelen. En toen dat niet hielp heb ik geprobeerd ze te verdrinken. Nja, vandaar. En troep met sap doe ik ook wel eens (salade).Waarom zou je rupsen willen verdrinken?!
Ik maak hem nooit schoon. Lucht valt hier mee. Ik doe wel kranten op de bodem. Bij maden zet ik de deksel open en dan zijn ze binnen een half uur weg (feestmaal voor de vogels).
quote:anky schreef op 04 juli 2016 @ 09:31:

Ik maak hem nooit schoon. Lucht valt hier mee. Ik doe wel kranten op de bodem. Bij maden zet ik de deksel open en dan zijn ze binnen een half uur weg (feestmaal voor de vogels).Maden vind ik echt walgelijk, daarom maak ik mijn bakken wel schoon.
Je bak reinigen en voortaan het gft afval in biologisch afbreekbare pedaalemmerzakjes verzamelen. Die zakjes kan je bijvoorbeeld bij de AH kopen.
quote:mary57 schreef op 04 juli 2016 @ 09:41:

[...]

Maden vind ik echt walgelijk, daarom maak ik mijn bakken wel schoon.Ik houd ook niet van maden, maar de vogels in mijn tuin gelukkig wel en die maken er hele korte metten mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven