Klimop in bakken op het balkon. Snoeien?

12-04-2010 11:51 11 berichten
Toen mijn vriend hier kwam wonen twee jaar geleden (ik woon er inmiddels bij) heeft hij plantenbakken gekocht (van die lange rechte) en daar klimop in gezet, die tegen de balustrade aangroeit.

Vorig jaar aan het begin van de zomer leek het allemaal dood, doordat bijna alle blaadjes bruin zijn, maar toch groeit het vrolijk door. Ik denk overigens dat de bruine blaadjes komen van te veel zon waar we niet zo veel aan kunnen doen.

Ik ben begonnen met een mooi plantenbalkon en wil ook graag de klimop wat leven inblazen. Heb om te beginnen al het onkruid uit de bakken getrokken (met de helft van de aarde...) en er verse aarde bijgedaan. Heb voeding gekocht en alle dode takken eraf gehaald.

Nu vraag ik me af wat ik nog meer zou kunnen doen. Heeft het zin om een stuk te snoeien? (zou ik best jammer vinden, want het begint nu net een beetje mooi overal om het hek te zitten...). Ik hoor heel graag jullie tips!!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe altijd zo min mogelijk mijn best met klimop, dat doet 'ie het het mooist

Ik zou niet verder snoeien in jouw geval. Alle dode stukken weghalen lijkt mij voldoende.

Succes!
Volgens mij heb je alles al prima gedaan, maar extra snoeien heeft iig geen zin.

Misschien kan je in april de bakken nog wat bijvullen met 1 jarigen.

Succes en lekker zo met dit weer he..
Sorry Noni,

Zelfde antwoord, ben nu eenmaal niet zo snel
Klimop wordt toch niet bruin in de herfst? Bedoel je niet clematis?
quote:delphicat schreef op 12 april 2010 @ 12:11:

Klimop wordt toch niet bruin in de herfst? Bedoel je niet clematis?

Nee, ik bedoel echt klimop, maar onze klimop wordt bruin in de zomer. En dan nooit meer groen Vandaar dat ik zei dat ik denk dat het komt van een teveel aan zon, dat de bladeren eigenlijk lichtelijk verbranden bij ons

Bedankt voor de reacties verder, ik kan dus gewoon achteruit gaan liggen en genieten!
ik zou er een passiebloem (Passiflora) bij zetten. Groeit als kool, heb je ook nog hele leuke bloemen.

Verder aan de klimop niets meer doen.
Passiebloem klinkt leuk, maar wat is het nut daarvan? Overigens ben ik bang dat met nóg meer planten, de wortels van de klimop geen ruimte meer hebben om te groeien, t zijn eigenlijk maar kleine bakken.
Passiebloem heeft volgens mij verder geen nut, alleen maar mooie bloemen
Krijgt de klimop wel voldoende water? Zeker in een bak drogen planten snel uit.
Het nut is dat het mooi is en je frisse groene blaadjes en hele mooie bloemen door je klimop hebt groeien.

ik denk trouwens dat je klimop i.v.m. de kleine bakken verdroogd is. Klimop is vrijwel onverwoestbaar, maar in bakken hebben ze toch wel wat extra's nodig, ze kunnen het zelf niet gaan halen natuurlijk.

Het bruine blad kan ook door vorst ontstaan zijn, planten in bakken zijn veel gevoeliger voor vorst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven