Kokosmat gaat bollen

19-02-2012 13:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Wij wonen net in ons fijne huisje. Maar je herkent het vast al, pas nadat je er een tijdje in zit komen de gebreken tevoorschijn.

Nu hebben wij een erg vochtig halletje bij de voordeur. Daardoor bobbelt de mooie rode kokosmat die wij er met pijn en moeite op maat hebben gesneden! Wat kan hier tegen gedaan worden?
De mat zwelt op door vochtopname in de vezels. Mij lijkt belangrijker waar het vocht vandaan komt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik haat kokosmatten, als kind veel te vaak zere knieën van gekregen.
Zit er een luik naar de kruipruimte onder de mat? Mogelijk sluit die niet helemaal goed af?
Misschien is het, meestal houten, luik ook vochtig Ivetje.

@TO

In dat geval kun je een tempex plaat tegen de onderkant van het luik plakken. Kieren eventueel dichten met tochtstrip.
Wij hebben onder de voordeur ook een kruipruimte. Een stuk op maat gesneden piepschuim aan de onderkant tegen het luik geplakt, tochstrips ertussen en nergens meer last van! Heel prettig (piepschuim gaat ook niet schimmelen!).
De mat gewoon nog een stukje kleiner maken, dan bolt hij niet meer!
We hebben geen luik naar de kruipruimte daar, dat zit ergens anders... maar het is inderdaad ontzettend vochtig, in ons hele huis (oud huurhuis). De mat ligt in het halletje (1mx1m) dat de voordeur van de woonkamer scheidt.Het vocht komt dus gewoon van buiten en daar valt niet zoveel aan te doen. Hebben ook last van schimmelvorming in dat halletje, maar daar valt nog tegenop te verven.

Misschien een vochtopnemend iets onder de mat? Of piepschuim?
quote:evelise schreef op 19 februari 2012 @ 14:15:

We hebben geen luik naar de kruipruimte daar, dat zit ergens anders... maar het is inderdaad ontzettend vochtig, in ons hele huis (oud huurhuis). De mat ligt in het halletje (1mx1m) dat de voordeur van de woonkamer scheidt.Het vocht komt dus gewoon van buiten en daar valt niet zoveel aan te doen. Hebben ook last van schimmelvorming in dat halletje, maar daar valt nog tegenop te verven.

Misschien een vochtopnemend iets onder de mat? Of piepschuim?

Dat zei ik, een tempexplaat tegen je luik plakken. En tochtstrip.

Edit: schimmel is schadelijk voor je gezondheid. Kun je de hal niet droger krijgen door het te verwarmen?
.
anoniem_132859 wijzigde dit bericht op 19-02-2012 14:20
Reden: Oh dit ging niet over schaamhaar. Sorry.
% gewijzigd
quote:Tickel schreef op 19 februari 2012 @ 14:19:

[...]

Dat zei ik, een tempexplaat tegen je luik plakken. En tochtstrip.Ze heeft dus geen luik eronder...
Misschien een kacheltje in jullie hal hangen? Die zet je dan alleen in vochtige tijden regelmatig aan, bijv, in de ochtend, dan is het meestal vochtig van de nacht (condens)? Of een strip aan je deur maken zodat deze beter de koude en het vocht buitensluit? Hoger stoken, toch maar, om het hele huis beter door te warmen en door te drogen?
Nee, we hebben geen luik daar. Onder de mat liggen tegeltjes. Tegelijk met de mat hebben we een strip onder de deur gezet, maar dit is dus niet genoeg. Ook warmstoken is niet echt een optie, dat probeer ik nu almaar de warmte gaat linea recta naar buiten toe...
Misschien zo'n vochtvreter ding in je hal zetten? Lijkt niet zo mooi en ik heb ook geen idee of het goed werkt maar als het zo vochtig is dat het gaat schimmelen in je hal lijkt het mij wel het proberen waard.
Misschien een 'voordeur' voor je voordeur laten zetten

Nee, serieus, een extra deur, of een gordijn voor de voordeur hangen? Schimmel is erg ongezond!!
quote:evelise schreef op 19 februari 2012 @ 16:39:

Nee, we hebben geen luik daar. Onder de mat liggen tegeltjes. Tegelijk met de mat hebben we een strip onder de deur gezet, maar dit is dus niet genoeg. Ook warmstoken is niet echt een optie, dat probeer ik nu almaar de warmte gaat linea recta naar buiten toe...Toch je voordeur aanpakken dan. Tochtstrips rondom, en een borstel voor aan de onderkant. Een reep dik vilt aan de onderkant wil ook wel helpen. (die reep overlapt dan een stukje deur en de dorpel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven