Komkommers kweken

26-04-2019 20:39 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee komkommerplantjes gekregen, heel leuk! Alleen ik lees nu dat ze niet tegen regen en kou kunnen en eigenlijk in een kas moeten worden gekweekt. Ja, die hebben wij niet... jullie tips hoe deze het beste te kweken in de tuin?
Zonder kas(je) niet.....er zijn hele simpele te krijgen.....
Kan best zonder kas. Een iets beschutte plek waar de zon in de middag komt, werkt goed. Even wat keien eromheen leggen zodat er geen katten gaan graven. Die maken het anders kapot.
Elke dag water geven als de zon onder is (anders verbranden ze). Als de planten al wat groter zijn mogen ze een flinke plens water hebben...
Wat zijn het voor komkommers? Wilde komkommer of augurk doet het vaak beter. Je hebt kans als je ze tegen een bakstenen zuidmuur kweekt of als we weer zo’n warme, droge zomer krijgen en je ze veel water geeft. Ze klimmen vrij hoog en de komkommers zijn vrij zwaar, goed vastbinden. Proberen kan altijd.
Gewoon in de tuin
proberen
Kan wel hoor. Ik heb ze zelf ook op een terras staan en daar is het soms zelfs te warm. Het worden grote planten 1,5 m. Wat je kan doen is de komkommer tegen een warme muur laten groeien op een beschutte plek. Dus een muur op zuidwesten/zuiden/zuidooste. In de volle grond of een grote pot. Een rek tegen de muur (bij de Lidl al voor 5 euro of een oud wasrek) en leidt je plant omhoog bind hem her en der aan het rek om de plant te helpen. Oogst de komkommers jong zodat de plant niet te zwaar wordt...ook veel lekkerder.

Je kan je plantje nu binnen zetten in een raam met veel zon. Volgende week of 1,2 week mei wanneer de temp beter is langzaam afharden. Uurtje buiten, dag erna 2-3 uurtjes, dan eens 6 uurtjes, dan eens wat meer uurtjes ook vroeg in de ochtend of in de avond, laat zij eens een nachtje buiten ergens in mei en dan planten. Na het planten veel water geven, echt inwateren aan de voet van de plant zodat de wortels goed de grond in gaan op zoek naar water. Je kan evt wat dille aan de voet zetten of zaaien dat gaat goed samen,

Het kan! Ik heb vorige jaar een goede oogst gehad. In NL komen ook soorten voor die wat kou kunnen hebben. Kijk maar: Afbeelding
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-04-2019 21:00
8.05% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het kan wel buiten hoor, op een goed beschutte en zonnige plek.

Het is wel belangrijk om de plantjes binnen op te kweken tot ongeveer eind mei. Liefst in een niet al te warme kamer, 15 graden is prima.

Daarna buiten planten op een moment dat er een aantal dagen mooi weer wordt verwacht.
Na ijsheiligen buiten planten met een rek waar ze tegenop kunnen klimmen. Ging bij mij de afgelopen jaren perfect.
Bedankt voor jullie tips! Ik ga eens kijken of de muur in de tuin werkt, anders misschien toch een kasje aanschaffen. We hebben nog meer groente/fruit dus geen overbodige luxe...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven