Konijn als huisdier

07-11-2018 20:18 124 berichten
Binnen, 2 dwergkonijntjes, die ook los mogen lopen.
Ik heb er ook ondertussen al aardig wat over gelezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik wil er namelijk goed over nagedacht hebben en geen dingen over het hoofd zien.

Wat ik al weet/gelezen heb:
Je kunt ze zindelijk maken ( als je geluk hebt).
Hoeveel het stinkt heb je grotendeels zelf in de hand.
Ik heb uiteraard de verantwoordelijkheid wb verzorging.
Je neemt ze het beste in een koppeltje en niet alleen.
Ze hebben ruimte nodig om fatsoenlijk te kunnen bewegen dus ze zullen hier ook los in de woonkamer/keuken lopen.
Kabels wegwerken en uitkijken dat ze niet op je meubels gaan knagen.
Opvang voor vakantie en dergelijke ( nee wij zijn niet van die aso's die dieren dumpen, gaan zelfs weinig op vakantie).

Konijnen horen niet binnen vind ik persoonlijk een beetje een non argument, want in principe hoort geen enkel dier binnen, behalve vissen misschien.

Dus.... ervaringen? Voors en tegens?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Duitse reus die los loopt.

Luisterd naar zijn naam en gaat mee naar boven en naar buiten. Speelt mee met de kinderen.

Als hij rust wilt gaat hij onder de tafel liggen. We hebben de kinderen geleerd er dan niet aan te zitten.

Heeft even geduurd voordat hij zindelijk was maar door vol te houden heeft hij een eigen bak waar hij het op doet.

Kabels hebben we niet in huis liggen, zitten in de muur. Enige waar hij aan knaagt zijn schoenen die in de weg liggen bv op de mat naar buiten.
@vrouwjagersma, tot voor kort wist ik dit ook nog niet hoor haha.

@apestaartje, dat ras sprong er voor mij ook uit.

@kattekop, aah dat klinkt erg leuk.

@redbulletje, uit ervaringen van vroeger, eigen kindertijd, weet ik dat er dan veel minder naar omgekeken wordt. Zeker in de winter als het slecht weer. Ik wil ze ( mocht het doorgaan) eventueel in de lente/zomer wel lekker buiten op het gras in een ren met wat kippengaas eronder zodat ze er niet onderdoor graven.

@iemand die zei, neem toch een kat, konijnen zijn stom. Ik ben absoluut geen kattenmens.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even op je vragen.
Laminaatangst: ik legde wat ikea fleecekleedjes op de grond. Vrouwtje had vooral last van de gladheid van de vloer (had hele harige pootjes).
Terug trekken van kinderen: ik had een kamertje in mijn appartement over, daar stond hun hok. Als ik thuis was konden ze het hele huis door hupsen, en als ik op mijn werk was, zaten ze op hun kamer. Andere optie is om een bepaald deel inhuis af te bakenen met bijvoorbeeld een ren. Zo hebben ze de ruimte maar kunnen he kids er niet heel makkelijk bij. Ook kun je ze zo weghouden bij plinten en kabels.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Ratten eng? Dan ken je ze niet goed genoeg. Dat is echt zo trouwens want het zijn de meest zachtaardige, lieve, slimme dieren. En zeker als huisdieren echt onwijs leuk
Internagelaktisch
@zanahoria, opvang wil ik idd ook nog gaan kijken.

@friet met mayo, vriendinnetje van dochter hadden 2 honden en een Vlaamse reus rondlopen, Vlaamse reus was niet zindelijk.
Boardbabe82 schreef:
07-11-2018 20:53
Ik reageer even op je vragen.
Laminaatangst: ik legde wat ikea fleecekleedjes op de grond. Vrouwtje had vooral last van de gladheid van de vloer (had hele harige pootjes).
Terug trekken van kinderen: ik had een kamertje in mijn appartement over, daar stond hun hok. Als ik thuis was konden ze het hele huis door hupsen, en als ik op mijn werk was, zaten ze op hun kamer. Andere optie is om een bepaald deel inhuis af te bakenen met bijvoorbeeld een ren. Zo hebben ze de ruimte maar kunnen he kids er niet heel makkelijk bij. Ook kun je ze zo weghouden bij plinten en kabels.
Top, dank je
Maaique schreef:
07-11-2018 20:55
Ratten eng? Dan ken je ze niet goed genoeg. Dat is echt zo trouwens want het zijn de meest zachtaardige, lieve, slimme dieren. En zeker als huisdieren echt onwijs leuk
Ik bedoel qua uiterlijk hihi, mijn zusje heeft ook woestijnratten gehad, ik durfde ze nooit op te pakken.
konijnen zijn ongeschikt als huisdier.
1. het zijn prooidieren, ze worden bang als je ze optilt en gaan krabben
2. zijn moeilijk te koppelen, een verkeerde combinatie en ze maken elkaar dood
3. zijn moeilijk in verzorging, een heel gevoelig darmstelsel in combinatie met binnen houden (te weinig beweging) is vragen om darmproblemen vaak is een plotselinge en pijnlijke dood het gevolg
4. niet uit te sluiten is dat zowel de ram als voedster gecastreerd moeten worden. dat moet met een dure gasnarcose, reserveer maar 300 euro
5. konijn kunnen slecht tegen warme. boven de 21 graden is niet fijn, boven de 28 graden kan dodelijk zijn
6. konijnen zijn niet zindelijk, ze keutelen om territorium af te bakenen
7. konijnen horen buiten om te kunnen graven, klimmen en springen. onze vloeren zijn ongeschikt


neem cavia’s
Mth85 schreef:
07-11-2018 20:39
Opvang wil ik idd ook nog gaan kijken.
Wij hebben wel laminaat, maar ik wilde ook een kleed(je) neer leggen, zou dat eventueel helpen?
nee ze hebben aarde en gras nodig
Mth85 schreef:
07-11-2018 20:55
@zanahoria, opvang wil ik idd ook nog gaan kijken.

@friet met mayo, vriendinnetje van dochter hadden 2 honden en een Vlaamse reus rondlopen, Vlaamse reus was niet zindelijk.
heel zielig, een konijn heeft soortgenoten nodig
S-Meds schreef:
07-11-2018 21:00
konijnen zijn ongeschikt als huisdier.
1. het zijn prooidieren, ze worden bang als je ze optilt en gaan krabben
2. zijn moeilijk te koppelen, een verkeerde combinatie en ze maken elkaar dood
3. zijn moeilijk in verzorging, een heel gevoelig darmstelsel in combinatie met binnen houden (te weinig beweging) is vragen om darmproblemen vaak is een plotselinge en pijnlijke dood het gevolg
4. niet uit te sluiten is dat zowel de ram als voedster gecastreerd moeten worden. dat moet met een dure gasnarcose, reserveer maar 300 euro
5. konijn kunnen slecht tegen warme. boven de 21 graden is niet fijn, boven de 28 graden kan dodelijk zijn
6. konijnen zijn niet zindelijk, ze keutelen om territorium af te bakenen
7. konijnen horen buiten om te kunnen graven, klimmen en springen. onze vloeren zijn ongeschikt


neem cavia’s
Thnx dat zijn idd ook mijn nadenkpunten.
Cavia's zijn btw ook prooidieren hè.
Maar goed, die lopen over het algemeen ook niet los in huis
en ze eten hooi, veel hooi niet van die rare brokken. dus ze slepen ook met het hooi, geen probleem maar niet zo grappig in huis. net zoals krabben en knagen, dat hebben ze nodig om de nagels kort te houden en de tanden te laten slijten. dat moet buiten, ze hebben aarde nodig, stenen en boomstronken. Konijnen die binnen worden gehouden krijgen verschrikkelijke tandproblemen en je moet nagels knippen met alle stress vandien.

lees wat iemand hier schrijft: toen het konijn naar buiten verhuisde leefde ze helemaal op.
S-Meds schreef:
07-11-2018 21:02
heel zielig, een konijn heeft soortgenoten nodig
Vond ik ook, beest was ook niet zindelijk. Is uiteindelijk ook niet daar gebleven maar naar een ander huis gegaan.
Mth85 schreef:
07-11-2018 21:04
Thnx dat zijn idd ook mijn nadenkpunten.
Cavia's zijn btw ook prooidieren hè.
Maar goed, die lopen over het algemeen ook niet los in huis
cavia’s zijn veel gemoedelijker.
de konijnenopvang zit vol met “valse” konijnen
en mijn konijnen zijn duurder in onderhoud en dierenartskosten dan de hond
S-Meds schreef:
07-11-2018 21:05
en ze eten hooi, veel hooi niet van die rare brokken. dus ze slepen ook met het hooi, geen probleem maar niet zo grappig in huis. net zoals krabben en knagen, dat hebben ze nodig om de nagels kort te houden en de tanden te laten slijten. dat moet buiten, ze hebben aarde nodig, stenen en boomstronken. Konijnen die binnen worden gehouden krijgen verschrikkelijke tandproblemen en je moet nagels knippen met alle stress vandien.

lees wat iemand hier schrijft: toen het konijn naar buiten verhuisde leefde ze helemaal op.
Thnx ga ik ook meenemen in mijn uiteindelijke beslissing
weet je, konijnen zijn heel leuk, als je een grote tuin hebt waarin je een grote leefruimte kan creeren met klim en graafmogelijkheden, waar je een groep kan houden, dan zijn ze leuk. Om naar te kijken!!!!
ga een kijken in de konijnenopvang. wat een triestigheid. konijnen met onderontwikkelde achterhand omdat ze niet konden springen en rennen (laminaat). konijnen met afgevreten oren omdat ze jarenlang verkeerd gekoppeld waren.
konijnen die die alleen maar rondjes kunnen hupsen omdat ze nooit hebben geleerd dat ze wel 1.5 meter omhoog kunnen springen

heel triest
ik hoop nog altijd op een verbod op verkoop van konijnen in dierenwinkels, iets waar de dierenbescherming al jaren voor pleit. want ze zijn ongeschikt als huisdier
Maaique schreef:
07-11-2018 20:55
Ratten eng? Dan ken je ze niet goed genoeg. Dat is echt zo trouwens want het zijn de meest zachtaardige, lieve, slimme dieren. En zeker als huisdieren echt onwijs leuk
Maar ze worden niet oud en gaan dood aan akelige dingen. Ik heb jaren ratten gefokt en zou ze dolgraag terug hebben, maar al dat dood en verderf....
Manta schreef:
07-11-2018 21:12
Maar ze worden niet oud en gaan dood aan akelige dingen. Ik heb jaren ratten gefokt en zou ze dolgraag terug hebben, maar al dat dood en verderf....
konijnen in gevangenschap worden ook niet oud, gemiddeld worden ze 1 jaar, komt puur door slechte huisvesting en voeding
met goede verzorging kunnen ze wel 15 worden
Binnen is leuker en je kunt ze makkelijker in de gaten houden, maar ik denk dat konijnen zelf buiten gelukkiger zijn. Ik heb een heel actief vrouwtje dat dagen bezig is met het verslepen van allerlei zooi en het maken van gangenstelsels. Mannetje is wat gezapiger (luier 🙂), die zou misschien binnen nog wel aarden (alhoewel hij soms van weersomstuit nog wel mee gaat doen met zijn ADHD-vriendin (voor even)).

Voor kinderen zijn konijnen niet zo leuk: ze laten zich niet altijd aaien en oppakken kan/mag niet; voeren vinden mijn kinderen wel leuk en als ze bij ze in de ren gaat stilzitten en stil zit komen ze snuffelen en op je springen, maar echt spelen knuffelen lukt (meestal) niet (dat doen ze met elkaar).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een zielig konijn overgenomen van marktplaats die leefde bij ons enorm op en liep binnen los, ik vond het tegenvallen hij poepte alles onder, beet alles stuk, peste mijn kat, in de nacht ging ie heel hard met zijn poten kloppen op de grond, tillen vond ie niet leuk, hij was wel heel grappig hij maakte de hele dag enorme sprongen, liep je achterna en kwam bij je op de bank zitten en duwde steeds met zijn kin tegen je aan alsof ie iets wilde zeggen.

Maar een konijn in een hok vond ik zielig dus had ik grote kleden op de grond waar hij over heen liep en poepte maar vond het heel vies.

Heb gelukkig een vijfsterren huisje gevonden bij iemand met veel ruimte en andere konijnen en daar paste hij heel goed in de groep.

Konijnen vind ik geen huisdieren, ik vind het erg zielig, net als hamsters altijd maar in een klein hokje en ze proberen constant te ontsnappen..

Twee cavias in een dubbeldek hok is wel leuk en je kunt ze lekker knuffelen. Maar ze maken inderdaad wel veel geluid.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
07-11-2018 21:12
Maar ze worden niet oud en gaan dood aan akelige dingen. Ik heb jaren ratten gefokt en zou ze dolgraag terug hebben, maar al dat dood en verderf....
En dat is dan ook meteen het enige nadeel aan ratjes. Ik heb ze al vanaf mn 8e en zou nooit zonder willen, ook niet omdat ze snel dood gaan. Ze zijn te geweldig.
Internagelaktisch
konijnen en kinderen ook leuk: konijnen met gebroken ruggen omdat kinderen ze toch willen oppakken en de konijnen zich in alle bochten wringen in de paniek met alle gevolgen van dien
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net iets over ren met kippengaas. Niet doen konijnen knagen daar zo doorheen. Bij de gamma hebben ze konijnengaas, Zo heet het letterlijk. Daar komen ze niet door heen.
Verder wil ik je een dik compliment geven. Ik heb al jaren konijnen en toen ik konijn in de titel zag staan had ik mijn speech alweer klaar. Maar je hebt je goed ingelezen en denkt er goed over na, top! Zouden meer mensen moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven