Konijn als huisdier

07-11-2018 20:18 124 berichten
Binnen, 2 dwergkonijntjes, die ook los mogen lopen.
Ik heb er ook ondertussen al aardig wat over gelezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik wil er namelijk goed over nagedacht hebben en geen dingen over het hoofd zien.

Wat ik al weet/gelezen heb:
Je kunt ze zindelijk maken ( als je geluk hebt).
Hoeveel het stinkt heb je grotendeels zelf in de hand.
Ik heb uiteraard de verantwoordelijkheid wb verzorging.
Je neemt ze het beste in een koppeltje en niet alleen.
Ze hebben ruimte nodig om fatsoenlijk te kunnen bewegen dus ze zullen hier ook los in de woonkamer/keuken lopen.
Kabels wegwerken en uitkijken dat ze niet op je meubels gaan knagen.
Opvang voor vakantie en dergelijke ( nee wij zijn niet van die aso's die dieren dumpen, gaan zelfs weinig op vakantie).

Konijnen horen niet binnen vind ik persoonlijk een beetje een non argument, want in principe hoort geen enkel dier binnen, behalve vissen misschien.

Dus.... ervaringen? Voors en tegens?
Off topic: ik dacht dat jij drie kinderen hebt ?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang konijnen binnen gehad (los vanzelfsprekend) en het wordt echt een bende. De mijne werden nooit helemaal zindelijk voor urine (en 1 plasje per week op de bank of een kleed is best veel), overal hooi en keutels en aan alles wordt geknaagd. Eenmaal een huis met een tuin zijn de konijnen naar buiten verhuisd en leefden ze helemaal op. Met mijn ervaring zou ik het iedereen afraden. Zeker in een gezin. Wil je het toch proberen haal dan een oud koppel bij een opvang vandaan. Dan kun je matchen op karakter en als je een koppel vindt van ongeveer 10 jaar oud dan is de levensverwachting te overzien.
Eva_1983 schreef:
07-11-2018 21:35
Off topic: ik dacht dat jij drie kinderen hebt ?
Ja dat klopt hoor, maar oudste hoeft niet perse een huisdier, die zal er dus ook niet naar omkijken.
Ik zou het niet doen. Konijnen zijn echt niet geschikt voor kinderen. Bijna geeneen konijn wilt geknuffeld of geaaid worden, laat staan opgepakt. Ja, op internet of in de boekjes zie je vaak een lief kindje wat lekker knuffelt met het konijntje maar dit is geen realiteit.

Studies hebben aangetoond dat konijnen buiten gelukkiger zijn dan binnen en ouder worden. Vrijwel ieder konijn heeft een natuurlijke graafdwang. Dat kunnen ze binnen niet tenzij je een grote zandbak in je kamer wilt zetten. Op laminaat glijden ze uit, je kunt wel kleedjes neerleggen maar waarschijnlijk zijn ze dan nog heel voorzichtig en gaan ze niet rennen, sprintjes of binkies maken wat weer heel slecht is voor hun lijfje en darmstelsel.
Ze maken een enorme troep en verliezen veel haar. Het hooi en haar ligt overal. Als je pech hebt de keutels ook. (die van mij zijn zindelijk maar er wordt altijd ook naast de bakken gekeuteld)

Konijnen zijn heel duur! Ik ben veel geld kwijt aan hooi, biks (de meeste mensen geven die gemengde zooi, goede biks van bijvoorbeeld Science Selective zijn redelijk prijzig) en de papierkorrels voor in hun toiletten. Om over de dierenartskosten maar te zwijgen. Misschien heb je geluk en moet je nooit naar de DA maar als je een konijn met darmproblemen of kiesproblemen hebt, ga dan maar al sparen. En spoed is ook echt spoed bij een konijn! Kom je ’s ochtends beneden en een konijn wilt niet eten moet je direct naar de DA, dit kan niet wachten. Heb je hier dan ook tijd voor?
En ze kosten veel tijd wil je het hok en omgeving schoon en netjes houden en ze ook nog aandacht geven.

Opvang is ook lastig. Heb je kennissen die verstand hebben van konijnen en het herkennen als ze bijvoorbeeld gas hebben? Bij de opvang hebben ze wel verstand maar vaak zitten ze daar in kleine hokken.

Ik zit nu zelf met 2 konijnen die van iemand komen die ze voor de kids had genomen. In het begin allemaal leuk maar na een paar weken was de leukigheid er af, resultaat; de konijnen zaten alleen nog maar in hun veels te kleine hok. En zo gaat het bij veel mensen helaas.

Het klinkt raar dat ik het zo afkraak terwijl ik het zelf hele leuke diertjes vind en gek ben op die van mij maar het is een feit dat de meeste konijnen niet goed terecht komen en in de opvang eindigen of erger… Zo zielig. M’n hart breekt iedere keer als ik er aan denk.

Ik zou toch voor een andere dier(en) kiezen.
anoniem_63c6752642792 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 10:59
Reden: spelfout
0.17% gewijzigd
Thnx DoubleTree voor je reactie, en de rest ook trouwens.
Ik neem alles mee in m'n overwegingen voor ik besluit er wel of niet voor te gaan.
Mth85 schreef:
07-11-2018 20:52

@redbulletje, uit ervaringen van vroeger, eigen kindertijd, weet ik dat er dan veel minder naar omgekeken wordt. Zeker in de winter als het slecht weer. Ik wil ze ( mocht het doorgaan) eventueel in de lente/zomer wel lekker buiten op het gras in een ren met wat kippengaas eronder zodat ze er niet onderdoor graven.
Voor die konijnen is het juist beter om wat meer met rust gelaten te worden. Ze hebben elkaar en kinderen zijn te druk voor konijnen, daar raken ze makkelijk gestresst door.
je hebt trouwens een leuk forum waar veel konijnenliefhebbers op zitten: www.bunnybunch.nl. Hier kun je ook terecht met allerlei (specifieke) vragen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de wall of text. Moraal van het verhaal is: Ja leuk doen! Maar haal je konijnen uit het asiel, hou ze niet in een hok maar een ren, geef niet te veel brokken, hooi is het belangrijkste en ook groenten horen ze elke dag te krijgen, verwacht niet dat het knuffeldieren zijn, zorg voor tenminste een nachthokje om even te kunnen terugtrekken en neem geen dwergkonijntjes bij kleine kinderen maar neem wat grotere konijnen.

Voor de uitgebreide versie:

Ik heb twee nijners (een kleine van 2 kg en een middelgrote van 3kg, geen dwergjes dus) uit het asiel en ze wonen binnen in een ren. Hartstikke leuk! Het idee dat konijnen niet binnen horen is typisch Nederlands. Kijk maar op de Amerikaanse fora: Daar verklaren ze je voor gek als je konijnen buiten houdt. Het gaat prima als je konijnen hebt die geschikt zijn voor binnen, als je genoeg ruimte voor ze hebt (geen hok maar een ren, ook geen hok "voor alleen 's nachts") en als je een beetje sociale konijnen hebt, dus geen konijnen die hun nachthokje induiken als er een mens binnen komt. Mijn konijnen zijn niet bang van mensen en komen altijd nieuwschierig kijken/je beklimmen/je rond volgen. De visite wordt ook weleens beklommen haha. Wat betreft rommel, het zijn huisdieren dus je moet wat vaker stofzuigen in verband met rondwarrelende haren en hooi. Ik vind het zelf niet heel storend veel rommel wat ze maken want de meeste rommel blijft in de ren op het fleece en dat vervang ik gewoon regelmatig en dan gaat de fleece uitgeklopt in de was. Dikke tip: Zorg voor een toiletbak met een hoge rand. Konijnen toiletbakken zijn te klein en te laag, kijk voor kattentoiletbakken (die zijn er ook zonder bovenkant). Mijn dame is af en toe schijnzwanger en wil zich dan een weg naar China graven in de toiletbak voor d'r nestje maar door de hoge bak blijft alles netjes binnen.

Wat puntjes:

- Stank: Konijnen stinken niet. Ze ruiken nergens naar! Hun hooi kun je wel ruiken tijdens het voeren. Dat ruikt naar...Hooi. :') Die geur vervliegt snel. Hun keutels ruiken nergens naar. De blindedarmkeutels wel maar die eten ze direct vanuit het achterwerk op dus die ruik je nooit, tenzij je konijn niet gezond is en ze niet meer op eet. Urine stinkt wel, maar als je vaak genoeg de toiletbak (want: Verreweg de meeste konijnen zijn inderdaad gewoon zindelijk!) ververst ruik je alleen de houtkorrels van de toiletbak (daar zit vaak een houtluchtje aan, wat ik helemaal prima vind) of niks als je een reukloze toiletbedekking neemt.

- Fokker/asiel/winkel: Dierenwinkel sowieso niet doen. Die konijnen komen van een broodfokker vandaan en zijn op vreselijke manieren verwekt. Geef geen geld aan dat soort wanpraktijken! Bij een asiel halen is het makkelijkste. Konijnen kun je namelijk niet zomaar bij elkaar zetten, die moet je koppelen. En niet alle konijnen gaan samen, als de karakters niet matchen kunnen ze niet samen. Als je jonkies van een fokker haalt, weet je:
1. niet wat het karakter zal worden want alle baby konijnen hebben een soort default karakter die verdwijnt in de pubertijd, dan komt het echte karakter tevoorschijn. Je schattige baby kan dus een knorrige dame worden als volwassene of een schijtluis van een vent.
2. Bij een fokker zijn ze ongeholpen en niet ingeënt. Tenminste de ram moet geholpen worden anders krijg je kinders (ram/voedster combinaties zijn de beste dus daar ga ik van uit).
3. Jonkies komen na enkele maanden in de pubertijd. Dit gaat gepaard met pubergedrag (ongeholpen dieren kunnen gaan sproeien bijvoorbeeld) en karakterontwikkeling. Als je op dat moment 2 jonkies bij elkaar hebt zitten kunnen ze gaan vechten door hun hormonale uitbarstingen of karaktermismatch. Ze moeten dan opnieuw gekoppeld worden en het kan zomaar dat ze elkaar niet leuk meer vinden. Je loopt dus kans met 2 konijnen te eindigen die niet samen kunnen na de pubertijd. Of je moet eerst een ram nemen, wachten tot na de pubertijd en dan later koppelen aan een vrouwtje die ook uit de pubertijd is. Klinkt als veel gedoe!
4. Koppelen kan dagen tot weken duren afhankelijk van hoeveel geluk je hebt en moet in een neutrale ruimte plaats vinden, denk hier vooral niet te licht over.

In een asiel zitten al koppeltjes die ingeënt en geholpen zijn, óók jongere stellen van tussen de 1 en 2 jaar oud (als leeftijd een ding is voor je). Dan is al het werk al voor je gedaan dus en je kan precies uitzoeken wat voor karakter je in huis haalt (en of het slopers zijn of niet, of tot het selecte groepje nijnen behoort wat nooit zindelijk wordt want die zijn er ook). Dit is vooral als je ze binnen houdt heel handig! 1 van mijn vorige nijnen woonde buiten en was een voedster die sproeit. Nou geloof mij dat je dat NIET in je huis wil hebben (lees: ALLES onder de urine, ook jij). Er zijn ook konijnen die het echt niet leuk vinden binnen (te veel herrie/drukte, te gladde grond of te weinig te beleven bijvoorbeeld). Ik heb mijn konijnen speciaal uitgezocht op het feit dat ze goed binnen konden (geen slopers, sociaal, zindelijk). Mijn ene voedster vindt mijn laminaat te glad maar inderdaad met een dekentje er over heen hobbelt ze vrolijk van hot naar her.

- Kinderen: Konijnen kunnen samen met niet te jonge kinderen zolang de kinderen de konijnen respecteren (alleen oppakken als echt nodig, bijvoorbeeld). De vraag is of de kinderen ze wel leuk vinden. Je kan ze op schoot nemen maar konijnen vinden het 1. niet leuk om opgepakt te worden en 2. vaak niet persé leuk (maar vaak ook niet heel erg, het boeit ze gewoon niet zo heb ik het idee meestal) om geaaid te worden en blijven er dus ook niet voor zitten of bewegen van je hand weg onder het mom van thanks but no thanks. Meestal eindig je met een konijn op schoot (of in je nek of op de grond als je hem niet goed beet houdt) die eigenlijk de bank wil verkennen maar jij een beetje krampachtig beet houdt om op schoot te houden. Als je echt een knuffeldier zoekt, lijkt me dat dus niet persé leuk. Ik was kind toen ik mijn eerste konijn kreeg en had geen behoefte aan knuffels, dus ik vond het helemaal prima. Je kan met ze op de grond zitten, trucjes leren, ze beklimmen je, je kan met balletjes met ze spelen en ze zijn heel leuk om naar te kijken. Dat was voor mij als kind genoeg, maar als jouw kind verwacht er uren mee op schoot te kunnen knuffelen zoals bij een kat zal het een tegenvaller zijn. Er zijn konijnen die erg aanhalig zijn maar dit zijn in 90% van de gevallen konijnen die alleen gehouden worden en dus niemand anders hebben om een koppeltje mee te vormen, eigenlijk heel zielig!). Ik raad in het geval van kinderen geen dwergjes (1 kilo) aan. Hoe kleiner hoe ieliger en fragieler en vaak zijn dwergjes een beetje zoals kleine hondjes zijn: Kippig en fel. Grotere konijnen zijn in de regel vriendelijker/rustiger en minder fragiel.

- Schuilmogelijkheden: Zorg voor een nachthokje (tunnels, dozen, hokjes, anything) want nijnen vinden het fijn om zich soms terug te trekken. Zorg sowieso voor een ren die niet leeg is. Aan een lege ruimte hebben ze nog niks, ze moeten dingen te slopen en te ontdekken hebben. Dozen en andere eetbare huisjes en tunnels zorgen voor uren speel/sloopplezier en er zijn ook allerlei leuke sloopspeeltjes te koop voor konijnen.

- Voer: Hooi is de hoofdmaaltijd, brokken zijn maar bijzaak voor wat extra vitamines. Voer tussen de 15gr-25gr per kilo lichaamsgewicht per konijnen aan brokken (dus geen bakje vol, het bakje hoort binnen een half uur leeg te zijn en te blijven voor de rest van de dag). Geef géén gemengd voer, naast het feit dat hier ongezonde dingen in zitten en veel te weinig vezels loop je zo kans op selectief eten waardoor ze belangrijke vitamines missen. Science Selective en Beaphar Care + zijn populaire brokken die als zeer goed bekend staan. Ook moeten ze groenten krijgen (witlof, andijvie, etc). Kijk goed online wat giftig is en wat niet, dingen als prei en ui zijn bijvoorbeeld giftig. Let hier ook op bij je kamer planten want die snoeien ze met liefde voor je.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
07-11-2018 20:55
Ratten eng? Dan ken je ze niet goed genoeg. Dat is echt zo trouwens want het zijn de meest zachtaardige, lieve, slimme dieren. En zeker als huisdieren echt onwijs leuk
Jazeker, wij hadden er vier in twee hele grote kooien. Kooien stonden op elkaar. Gat in het dak van onderste kooi en papagaaienladder ingezet en racen maar!
Waren vier mannen en leefden vreedzaam samen.
Tam en erg lief :flirting:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
@ugli, super, bedankt voor je uitgebreide reactie.

@double tree, die site ga ik ook ff bekijken.

Ondertussen heb ik de dierenartsenpraktijk ook gebeld voor info en ga vanmiddag eens kijken met de kinderen in het asiel. Echt alleen kijken, dat weten zij ook.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
08-11-2018 13:48
@ugli, super, bedankt voor je uitgebreide reactie.

@double tree, die site ga ik ook ff bekijken.

Ondertussen heb ik de dierenartsenpraktijk ook gebeld voor info en ga vanmiddag eens kijken met de kinderen in het asiel. Echt alleen kijken, dat weten zij ook.
Uhuh alleen even kijken :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is ook dat konijnen in koppeltjes minder aanhankelijk zijn. Ik had vroeger een konijn alleen, een mannetje, en die was ontzettend tam. Ik kreeg hem voor mijn achtste verjaardag en was er heel veel mee bezig, zowel in huis als buiten. Weet nog dat hij vaker eventjes in bed mocht, dan lag hij heerlijk ontspannen tegen me aan. Hij is ook echt heel oud geworden, bijna 14 jaar en is met me meeverhuisd toen ik op mezelf ging wonen. De band die ik met hem had heb ik totaal niet met mijn huidige konijnenkoppel.

Toch is het super om te zien hoe ze altijd samen zijn en helemaal aan elkaar verknocht en ik zou nooit een konijn alleen willen houden. Ze maken enorm veel troep met z'n tweeën dus ik ben wel blij dat ze hun verblijf in de tuin hebben. Ook is het zo fijn om te zien hoe ze door de hele tuin razen en hele hoge sprongen maken. Binnen is dat toch lastiger ivm beperkte ruimte en vaak gladdere vloeren. Mijn kinderen kijken er niet zoveel meer naar om omdat ze niet zo tam zijn. Bovendien hebben we nog een hond waarmee er nu eenmaal veel meer interactie is dus die krijgt al hun aandacht. De verzorging komt dus op mij en man neer maar dat vind ik ook helemaal niet erg en had ik ook rekening mee gehouden. Wat dat betreft denk ik ook dat konijnen in de winter binnen houden ervoor zorgt dat kinderen er automatisch meer bij betrokken worden en dat konijnen dan ook vanzelf meer naar mensen toetrekken. Maar mijn konijnen zou ik daar echt geen plezier mee doen, die zijn het liefst buiten en willen dagelijks lekker los rennen in de tuin, een kuil graven en gras knabbelen.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
07-11-2018 20:55
Ratten eng? Dan ken je ze niet goed genoeg. Dat is echt zo trouwens want het zijn de meest zachtaardige, lieve, slimme dieren. En zeker als huisdieren echt onwijs leuk
pokkewijf wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:56
Reden: Mobiel forummen is a bitch
32.58% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
MissMaran schreef:
08-11-2018 13:59
Uhuh alleen even kijken :flirting:
Haha grapje, ik ben toch nog niet geweest.
In de dierenasiels in de buurt zitten veel honden en katten maar bijna geen knaagdieren
Mth85 schreef:
08-11-2018 15:11
Haha grapje, ik ben toch nog niet geweest.
In de dierenasiels in de buurt zitten veel honden en katten maar bijna geen knaagdieren
Niet veel dierenasiels hebben konijnen, dan moet je echt naar een konijnenopvang. Maar weet wel, als je gaat kijken, ben je waarschijnlijk verkocht
Alle reacties Link kopieren
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... iel-lijst/

Dit is een lijst met konijnenopvangen. Of hij helemaal up to date is weet ik niet.
Mth85 schreef:
08-11-2018 15:11
Haha grapje, ik ben toch nog niet geweest.
In de dierenasiels in de buurt zitten veel honden en katten maar bijna geen knaagdieren
een konijn is ook geen knaagdier
Boardbabe82 schreef:
07-11-2018 20:36
Je hebt je al flink ingelezen zie ik!
Ik heb nog wat puntjes:
Konijnen houden er absoluut niet van om opgepakt te worden.
Konijnen kunnen flink oud worden, die van mij zijn inmiddels 11 en 13.
Beste combinatie is een gecastreerd mannetje en een (gesteriliseerd) vrouwtje.
De konijnenopvangen zitten albomvol met konijnen, ik zou je dan ook aan aanraden om ze daar te halen. Deze zijn vaak al gekoppeld en "geholpen".


Dat is niet altijd waar. Ik heb een konijn gehad dat heel erg knuffelig was, had er absoluut niets tegen om opgepakt te worden. Hij zocht ons ook zelf op, sprong op de bank en ging dan op schoot zitten. Dit was een mannetje, misschien maakt dat verschil. Is ook afhankelijk van het ras denk ik.
Dit konijn is overigens ook 12 jaar geworden. Hij heeft het binnenshuis altijd naar zijn zin gehad.
ñuca schreef:
08-11-2018 15:27
Dat is niet altijd waar. Ik heb een konijn gehad dat heel erg knuffelig was, had er absoluut niets tegen om opgepakt te worden. Hij zocht ons ook zelf op, sprong op de bank en ging dan op schoot zitten. Dit was een mannetje, misschien maakt dat verschil. Is ook afhankelijk van het ras denk ik.
Dit konijn is overigens ook 12 jaar geworden. Hij heeft het binnenshuis altijd naar zijn zin gehad.
nee dat maakt geen verschil, dit is de uitzondering op de regel en hier gaat het heel vaak fout. mensen denken dat konijnen heel knuffelig zijn maar mensen en konijnen begrijpen elkaar totaal niet. Konijnen kunnen trouwens ook behoorlijk agressief zijn. dat is niet zo grappig met kleutertjes in diezelfde kamer
Dan was mijn konijn een uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Ze laten op allerlei manieren merken of ze je lief vinden en ze hebben ook echt humor, je moet hun manier van liefde tonen waarderen, het zijn echt vrolijke clownen die vanalles doen qua contact, maar als een knuffelbeer op schoot en oppakken vinden ze gewoon niet leuk, dat is hun oer instinct, opgepakt worden betekent in de natuur meestal opgegeten worden.
MissMaran schreef:
08-11-2018 15:44
Ze laten op allerlei manieren merken of ze je lief vinden en ze hebben ook echt humor, je moet hun manier van liefde tonen waarderen, het zijn echt vrolijke clownen die vanalles doen qua contact, maar als een knuffelbeer op schoot en oppakken vinden ze gewoon niet leuk, dat is hun oer instinct, opgepakt worden betekent in de natuur meestal opgegeten worden.

Blijkbaar had mijn konijn een identiteitsprobleem dan.
Het was een lionhead, die worden ook omschreven als lief en aanhankelijk.
ñuca schreef:
08-11-2018 15:36
Dan was mijn konijn een uitzondering.
Ja en ik vind het jammer dat de uitzondering altijd gepresenteerd worden. De waarheid is nogal schrijnend. Het konijn is het meest mishandelde huisdier van nederland
S-Meds schreef:
08-11-2018 16:31
Ja en ik vind het jammer dat de uitzondering altijd gepresenteerd worden. De waarheid is nogal schrijnend. Het konijn is het meest mishandelde huisdier van nederland

Gelukkig weet ik heel zeker dat ik mijn konijn nooit heb mishandeld.
Waar ik niet tegen kan is als iets als feit wordt gebracht terwijl ik iets anders heb meegemaakt. Dat wil ik dan even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-11-2018 16:31
Ja en ik vind het jammer dat de uitzondering altijd gepresenteerd worden. De waarheid is nogal schrijnend. Het konijn is het meest mishandelde huisdier van nederland
En de hamster..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven