Koophuis blijkt klanklast toilet buren

24-09-2017 10:38 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag vraag ik jullie om advies. Wij hebben dit jaar een huis gekocht, het is ons eerste koophuis. Gewoon simpel een jaren 70 tussenwoning met nieuwe keuken en redelijk lange achtertuin.
We hebben dit voor een redelijke prijs kunnen kopen , de intentie is om het verder op te knappen, en een aantal jaar te bewonen. En wellicht met een beetje winst te verkopen.

Echter nu het volgende... het blijkt een super gehorig huis te zijn. En met super bedoel ik het volgende. Wij horen onze buren letterlijk plassen. Van het omhoog klappen van de wc bril , de hele urinestraal en na druppelen tot aan het doorspoelen. Dit horen wij in onze hele woonkamer, op alle slaapkamers aan de zijde aan de tussenmuur en zelfs op zolder.
De buurman moet snachts nogal vaak plassen, soms wel 5 x. Ben een goede slaper, maar van dit geluid zit ik rechtop in bed. Ik leef en slaap volgens zijn ritme. Daarnaast hebben we ook nog een baby die ons soms wekt snachts. Al met al hopeloos die nachten dus.

Buren hebben bij de eerste kennismaking direct gezegd; jullie horen ons plassen en daar kunnen we niets aan doen. Dat was het.
Terwijl wij van mening zijn dat dat wel kan. Zij hebben een verlaagd toilet met staand laagje water. Buurman plast staand en in het water ipv op de rand. Dit klinkt dus extra hard. (Kiep maar eens water in een laag water, resoneerd dubbel)

Al met al een erg genant onderwerp. Hoewel ik het niet wil begin ik een hekel te krijgen aan deze beste man. Wij hebben van alles geprobeerd, vloer isolatie en voorzetwanden maar het helpt amper.

Nu vragen wij ons af wat te doen. Probleem moet aan de kant worden verholpen(advies van bouwkundige) maar dat willen zij dus niet.ook niet op onze kosten. Huis verkopen gaat ook niet ivm gemaakte kosten koper etc.

Wij hebben met de bezichtiging geinformeerd naar gehorigheid.zou volgens verkopers meevallen. Dit is niet vermeld. Wij hebben hem er om gevraagd(toen we hier al in woonde)antwoord; oh dat wend wel.
Wat zouden jullie doen? En zijn wij verplicht dit te melden bij eventuele verkoop?zo ja dan raken we dit huis dus nooit kwijt... iemand tips, ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
kisses schreef:
24-09-2017 11:41
Precies florence, daar hebben wij ook over na gedacht. Wil niet iets onnodigs doen wat niet helpt. Maar is het eerlijk dat wij hier voor betalen (1500 plus de rest) is verkoper niet deels ook aansprakelijk?verborgen gebrek?
Ik kan me voorstellen ( maar ik ben geen jurist) dat als uit zo een onderzoek blijkt dat het geluidsniveau onacceptabel is je de verkopende partij wel aansprakelijk zou kunnen stellen. Ik betwijfel alleen of dat het geval is, hoe hard kun je feitelijk plassen, ik neem aan niet boven het toegestane niveau decibel
Alle reacties Link kopieren
Ja gezeik, pissig, noem maar op alle woordgrappen zijn hier thuis ook al voorbij gekomen hahaha.

Nou ik probeer het ook te accepteren, maar wegfilteren lukt echt niet.geloof me ik slaap altijd overal doorheen, hoor vaak de baby niet eens. Maar hiervan wordt ik echt wakker. Het klinkt zo hard, alsof ik bij hem op de wc sta.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
24-09-2017 11:50
Dat is niet erg waarschijnlijk. Als de buurman tijdens het kennismakingsgesprek de overlast van het toilet noemt, mag je best aannemen dat de verkopers geklaagd hebben. Ik denk dus dat zij zeker wel de meldingsplicht hadden, zeker omdat je er specifiek naar hebt gevraagd. Of je dat kan bewijzen is een andere zaak.

Je zou contact op kunnen nemen met de stichting geluidshinder. Als je lid bent (30 euro pj) kan je de situatie door de stichting laten onderzoeken. Dat scheelt aanzienlijk veel geld.
Dat hoeft niet. Bij de verkoop van mijn huis vroeg de koper ook in hoeverre ik dingen van de buren hoorde. Ik heb toen naar waarheid verteld dat je sommige geluiden van de buren (met name loopgeluiden, van de bovenburen) redelijk goed kon horen.
In hoeverre iemand dat als overlast ervaart (ik totaal niet, voor mij zijn dat normale leefgeluiden) is subjectief.

Achteraf bleek dat de koper er wel degelijk last van had en al diverse keren heeft geklaagd bij de bovenburen. Blijkbaar is hij een stuk gevoeliger voor geluid dan ik. Maar mij daarvoor aansprakelijk stellen is onzin, tenzij ik bij de verkoop met droge ogen had beweerd dat ik geen enkel geluid van de buren kon horen...
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad, rijdende rehte rkan moeilijk zeggen tot hoeveel db hij mag plassen haha
Gewoon die 1500 uitgeven zodat je gericht aan het probleem kunt werken. Jij hebt er last van, de buren maken normale leefgeluiden. En je kunt niet serieus menen dat je mag voorschrijven hoe er geplast wordt bij de buren.
Alle reacties Link kopieren
Ehh jolein dat was ook een grapje hoor. Iemand benoemde de rijdende rechter eerder in dit topic ;)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je alleen van een verborgen gebrek spreken als blijkt dat er een fout in de constructie zit die schade veroorzaakt, en dat dat een fout is die de verkopende partij bekend had kunnen/moeten zijn en waarvan de verkopende partij dus meldingsplicht had.

In dit geval is de gehorigheid geen gevolg van een "gebrek" of foutieve constructie, maar inherent aan de (goedkope) constructie van het huis en als zodanig de verkopende partij niet aan te rekenen. Ik betwijfel dus of daar verhaal te halen valt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
kisses schreef:
24-09-2017 11:43
Uh pejeka ik schreef toch dat zij er niets aan kunnen doen dat ze moeten plassen, doet toch iedereen? Wel lezen hoor, niet zo vijandig.
Ik zeg alleen dat het ons stoort dat ze niet willen meewerken aan een oplossing.

Kunnen ze er nou niets aan doen, of moeten ze meewerken aan een oplossing? Beide kunnen niet tegelijkertijd waar zijn.

Je kunt mensen echt niet vertellen hoe en wanneer ze moeten plassen in hun eigen huis, je kunt enkel aan jouw zijde maatregelen zoeken om de gehorigheid van de constructie te verminderen. Het gebouw is de oorzaak van jouw probleem, de buren doen niks raars of asociaal.
Alle reacties Link kopieren
Meewerken kan ook betekenen dat zij bijvoorbeeld ons de kans geven om een eventueelgeluidslek op te sporen aan hun zijde. Volgens bouwexpert moet het probleem/de oorzaak aan die kant liggen. Dat zou toch redelijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
kisses schreef:
24-09-2017 12:10
Meewerken kan ook betekenen dat zij bijvoorbeeld ons de kans geven om een eventueelgeluidslek op te sporen aan hun zijde. Volgens bouwexpert moet het probleem/de oorzaak aan die kant liggen. Dat zou toch redelijk zijn?
Ja, maar jij wilt nou juist GEEN expert in de arm nemen (die dan eventueel ook in hun toilet gaat kijken), schreef je, want dat vind je te duur. Of wou je gewoon zélf in hun WC gaan kijken? En dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hoe duur was het huis?
Alle reacties Link kopieren
kisses schreef:
24-09-2017 12:10
Meewerken kan ook betekenen dat zij bijvoorbeeld ons de kans geven om een eventueelgeluidslek op te sporen aan hun zijde. Volgens bouwexpert moet het probleem/de oorzaak aan die kant liggen. Dat zou toch redelijk zijn?
Redelijk in de zin van: 'De fout zit bij jullie, dus jullie moeten dit maar oplossen'?
Jij hebt ergens last van, en zij moeten het probleem oplossen?

Hoe is het met je partner eigenlijk, zit die ook vijf keer per nacht rechtop in bed bij de plasjes van de buurman?
Alle reacties Link kopieren
180.000 , 186.000 totale hypotheek incl kk.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
24-09-2017 12:20
Redelijk in de zin van: 'De fout zit bij jullie, dus jullie moeten dit maar oplossen'?
Jij hebt ergens last van, en zij moeten het probleem oplossen?

Hoe is het met je partner eigenlijk, zit die ook vijf keer per nacht rechtop in bed bij de plasjes van de buurman?
Stiekem zijn plaspillen inpikken ook een optie ? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ja die word er ook wakker van
Voor woongenot en een oplossing zou ik wel 1500 euro overhebben. TO niet. Met een ander toilet heb je nog steeds last van de doortrek geluiden.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka willen en kunnen verschilt ook nog he. Ik heb geen 1500 over.
Alle reacties Link kopieren
Dat doortrekken is niet zo erg , maar letterlijk de urine straal horen....
Alle reacties Link kopieren
Wat was het bouwjaar?
Alle reacties Link kopieren
Geen verborgen gebrek. Oud huis en dergelijke dan heb je dat. Ik heb het hier ook. Ik hoor de buurman naar de wc gaan, plassen, nadruppen, doorspoelen. Ik hoor zijn vriendin ook altijd kreunen en het erge is dan gaat hun hond beneden zitten piepen dat ie naar buiten wil. Dan gaat de achterdeur pas open als ze klaar zijn met het gekreun en hoor ik het gekef van dat hondje. Zijn ex liep altijd op hakschoenen door het huis, was ook altijd een geweld. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik probeer me er niet aan te storen en dat lukt ook wel.
Je kan je buren niet gaan vertellen hoe ze op de wc moeten plassen. Dat is toch gewoon genant. Je kan ook niet vanalles gaan lopen eisen.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar wat je erg vindt.... Ik heb het gevoel dat je jezelf gewoon een beetje gek loopt te maken met hoe onsmakelijk het allemaal is.
Vervolgens laat je wel je hond in de tuin blaffen, maak/draai je muziek die de buren blijkbaar kunnen horen en laat je je baby brullen tot het standje 'NU honger!!'. En daarover hoor je de buren (heel netjes, maar ook vanzelfsprekend) niet. Vind je echt dat je recht tot klagen hebt omdat de buurman PLAST?? Ga je schamen zeg!
Alle reacties Link kopieren
kisses schreef:
24-09-2017 11:40
Nouja te duur, we hebben hier qua budget niet op gerekend nee. Verbouwing is al duur genoeg,en heb maar een 'normale' baan met 900 euro inkomen per maand.

Dan ga je ervoor sparen, het is maar net hoe belangrijk je het vind. Ik zou als jouw buren zijnde ook geen zin hebben in lukraak wat verbouwingen van mijn wc, kom eerst maar eens met een goed (onderbouwd) verhaal dan praten we wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar beste Kisses, wat wil je dán? Waaraan moeten die buren dan meewerken? Je kan hoog springen of laag springen, maar jij kan niet van hen verlangen dat zij hun toilet gaan verbouwen of hun wijze van urineren aanpassen. Zij hebben het volste recht binnen hun eigen huis op normale manier te leven en te handelen. Vervelend dat jij je eraan ergert of extreem gevoelig bent voor bepaalde geluiden, maar dat is toch echt JOUW probleem en niet het hunne. Jouw buren doen niks buitensporigs of onredelijks, iedereen heeft het recht zijn eigen toilet te gebruiken.

En dat je wel last hebt van de urinestraal en niet van het veel luidere watergeklater van het doorspoelen, vind ik ook apart.

Ik denk toch echt dat het probleem aan jouw kant ligt en dan kan je wel doordrammen dat de buren iets moeten doen of "ergens" aan moeten meewerken (waaraan dan?), maar als jij geen expert in de arm wilt nemen om te kijken wat je zélf wilt doen, wat verlang je dan precies van je buren?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als 't zo gehorig is hebben je buren vast ook enorme overlast van je baby.
Je had nooit voor een tussenwoning moeten kiezen uit de jaren 70, je had kunnen weten dat die niet voldoende geissoleerd zijn.
kisses schreef:
24-09-2017 12:21
180.000 , 186.000 totale hypotheek incl kk.

Ik weet niet in welke buurt je woont, maar hier kan je echt niet veel bijzonders verwachten van een huis in die prijsklasse.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven