Kopen of huren?

16-09-2009 20:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb al mijn zorgen achter de rug en sta aan het begin van de rest van mijn leven! Nu is het tijd om mijn vleugels opnieuw uit te slaan.

Ik ben 32 en ik verdien genoeg voor een leuke hypotheek en zie een appartement in Amsterdam helemaal zitten. Ik denk dat het een goede investering is, maar aan de andere kant... Ooit wil ik (waarschijnlijk toch wel) kinderen en ik wil het liefst mijn kinderen (mocht ik zo gelukkig zijn om ze te kunnen krijgen) niet laten opgroeien op een 2 kamer appartementje. Nu weet ik dus niet of het wel zo verstandig is om te kopen. Huren in Amsterdam kan ik alleen particulier omdat ik nooit in Amsterdam ingeschreven ben geweest en dan kom je al snel op de 1000 euries in de maand.

Ik vind het zonde van mijn geld om het zomaar aan de huurbaas te geven, maar ben ook wel weer bang dat als ik over een jaar of 4 de kriebels krijg ik mijn kosten koper er niet uit heb als ik mijn appartement wil verkopen.

Willen jullie me helpen met de voors en de tegens van beide opties zodat ik een keuze te maken?

Thanks!

Kapara
Voor, je 'gooit' niet je 1000 euro per maand weg

Tegen, een erg beroerde tijd om te kopen aangezien de huizenprijzen nog erg gaan dalen.

Mijn advies, over een half jaar zeer gunstig kopen
Tegen de tijd dat je kinderen te groot worden voor een appartement, ben je wel heel wat jaar verder.
Het ligt natuurlijk een beetje aan je toekomstplannen... maar ik denk dat je prima een huis kunt kopen als je daar een jaar vijf (ik geloof dat dat zo'n beetje de norm is) wilt wonen. Vandaag stond nog in de kant dat de huizenprijzen na de crisis juist erg gaan stijgen vanwege de naderende woningnood die ontstaat omdat de bouwsector op dit moment op zn gat ligt. Dus dan haal je je kk er prima uit!
quote:domnaiefmutsje schreef op 16 september 2009 @ 20:59:

Tegen, een erg beroerde tijd om te kopen aangezien de huizenprijzen nog erg gaan dalen.

En hoe weet jij dat?

Toevallig heb ik vandaag een artikel gelezen dat de huizenprijzen weer stijgen. Niet veel, maar toch!
[quote]Kapara schreef op 16 september 2009 @ 20:48:

Ik heb al mijn zorgen achter de rug en sta aan het begin van de rest van mijn leven!

Offtopic, maar ik zou niet beter kunnen omschrijven hoe ik me tegenwoordig voel (ben 34).
En de landelijk gemiddelde huizenprisdalingen en/of -stijgingen gelden weer minder voor Amsterdam. Zeker appartementen blijven gewild.

En wat betreft evt toekomstige kinderwens: een baby heeft tot het kan lopen echt nauwelijks ruimte nodig, slaapt de eerste maanden van zijn leventje meestal in wieg bij ouders op de slaapkamer etc.

Denk dat als je verwacht een jaar of 4, 5, te zullen gaan wonen in appartement, dat je er financieel beter aan doet om te kopen dan om td huren. Succes!
Je beginzin zou de mijne kunnen zijn Kapara. Ikzelf heb vooralsnog gekozen om te kopen. Morgen een bezichtiging. Omdat mijn toekomst ook wat onzekerheden meebrengt ga ik voor een courant pand dat goed onderhouden is en waar ik weinig aan hoef te doen. Zodra je moet opknappen moet je je afvragen of je die investering er weer uit gaat krijgen. Succes met je keuze.
zou je een driekamer appartement niet kunnen betalen? Dan heb je iig voor de kids een eigen kamer....Dan kun je al zo 5 jaar verder....(mocht je morgen zwanger zijn:)...)

hou er wel rekening mee dat huizen niet meer zo 'logisch' in prijs stijgen....buren van mij hebben hun appartement 5 jaar geleden gekocht en 2 jaar geleden met 30-40duizend winst ofzo verkocht...na drie jaar...zonder al te veel bijzondere dingen gedaan te hebben in huis...wij hebben in dezelfde straat een appartement gekocht ruim 2 jaar geleden en we zouden het nu met flink verlies moeten verkopen....(zo 10-15 duizend verlies)

Vroeger steeg de woningmarkt altijd en was het kopen van een huis een 'goede investering' zoals je ook hier leest zijn de verwachtingen onbekend..of prijzen zullen stijgen of dalen...

Daarom zou ik zeker niet voor een 2kamer apartement kiezen waar je nauwelijks met zijn tweetjes zou kunnen wonen...zou proberen minimaal een 3kamer appartement te krijgen...(zeg ik die geen idee heeft van huizenprijzen in a'dam)
Koop gelijk 'n fatsoenlijk huis op 'n locatie waar kinderen nog buiten kunnen spelen. Waarschijnlijk goedkoper dan 'n appartementje midden in de stad en gelijk op de toekomst gericht. Bovendien kun je nu misschien wel 'n mooi huis scoren tegen 'n aantrekkelijke prijs, als je eerst 'n appartement koopt en over 'n paar jaar weer wat anders moet je nog maar zien of je daar dan geen verlies op maakt.
Bedankt voor jullie reacties! Voor zover is kopen dus de betere optie, misschien dat er ook nog meiden reageren met goede argumenten voor huren?

3 kamer appartementen zijn bijna niet te krijgen binnen de ring, als ik daar buiten moet gaan wonen heeft voor mij amsterdam niet zo vreselijk veel zin!
Met huren heb je natuurlijk veel zekerheid...je betaalt X per maand en that's it. Problemen met je huis...dan heb je daarvoor een huurbaas/woningbouwvereniging..dus als je bij wijze van spreken over een jaar of twee hele andere plannen hebt...dan kun je beter huren...Daarmee heb je nooit een financieel risico. Gezien je situatie zou ik zelf echt niet voor een tweekamer appartement gaan (ik stel me dan een appartement voor van (40-50m2) omdat je er te snel uit zou groeien...want binnen 2-3 jaar verhuizen kan leiden tot een zwaar financieel fiasco. Als je keuze nu is een 2kamer appartement van 40m2 huren of kopen...dan zou ik huren.
Ik huur een eengezinswoning, en vind dat erg prettig om de praktische reden dat ik alleen ben en geen klusser ben. Als er iets is, bel ik de woningbouwvereniging en het wordt gratis of tegen een kleine vergoeding gedaan/gerepareerd etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven