Kosten hypotheekadviseur

05-08-2011 06:05 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wat jullie kwijt zijn/waren aan jullie hypotheekadviseur.

Ik heb zelf al 8 jaar dezelfde hypotheekadviseur, bij aankoop vorig appartement heeft hij niet apart kosten in rekening gebracht en bij aankoop van mijn huidige appartement gaf hij op voorhand aan dat zijn kosten in de hypotheek zijn verwerkt, maar nu krijg ik deze week een nota van nog 1500 euro en ik ben hier een beetje verbaasd over. Ook niet echt handig van mij want dit soort dingen heb ik niet zwart op wit, dus mijn eigen fout maar ik vind het op dit moment niet transparent qua kosten dus zodoende benieuwd wat jullie kwijt zijn of waren.

Heb hem uiteraard zelf al gemailed (momenteel op vakantie en telefonisch slecht bereikbaar) maar nog geen reactie ontvangen.

alvast bedankt
Bij ons was het volgens mij 0.5 % van hypobedrag. In ieder geval kregen wij van te voren netjes alles zwart op wit. Toen de hypotheekaanvraag de deur uit ging, kregen we ook nopg een heel verslag met daarin welke belangrijke zaken wij hadden aangegeven en hoe die in de uiteindelijke keuze naar voren kwamen/. Was volgens ja zeker de hypotheker verplicht om te doen tegenwoordig.
je moet even kijken of je ook afsluitprovisie hebt betaald bij de bank. Meestal is de courtage van de hypotheekadviseur en de afsluitprovisie samen rond de 1%. De notarissen mogen in ieder geval nier meer dan 1,5% van de hoofdsom van de hypotheek uitbetalen aan afsluitprovisie en courtage samen. Bij hypotheken onder de EUR 173.333,33 mag dat bedrag max EUR 2.600,00 zijn.
ik heb 1% afsluitprovisie betaald.

Volgens mijn hypotheekadviseur zijn ze verplicht per volgend jaar (?) hun courtage aan de klant door te berekenen ipv de bank (om zo gesjoemel tegen te gaan).
Vanaf volgend jaar mag de adviseur niet meer via de bank betaalt worden. Heel veel onafhankelijke adviseurs zijn echter al overgestapt op bemiddelingsfee ipv provisie. Dit bedrag kom je van te voren overeen en hier moet je ook voor tekenen.

Je afsluitprovisie bij de bank zou dan moeten zijn vervallen en meestal wordt je spaar/leven polis ook zonder provisie gesloten zodat je premie lager wordt.

Bij ons op kantoor rekenen we afhankelijk van de moeilijkheid van een zaak tussen de ¤ 2000 en ¤ 3500,-. Dan zijn alle verzekeringen ook zonder provisie, dus ook je losse risicoverzekering en maandlastenbeschermer etc.
Bedankt allemaal, inmiddels reactie gehad van hypotheekadviseur en e.e.a. uitgelegd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven