Kraggenburg

10-10-2013 16:26 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen, met 3+ slaapkamers, een ruime tuin en een garage. Om dit een beetje betaalbaar te houden en tussen ons werk in, komen we uit op Kraggenburg. Weet iemand hier misschien meer van de sfeer in Kraggenburg? Is het heel gelovig? Is het een open sfeer?

Ik hoor het graag!
Kraggenburg is vreselijk! 1x knipperen en je vent er doorheen, een saai gat in de polder, weinig winkels, niets te beleven. Geen aanrader! Echt niet!
Gelovig? Misschien even verdiepen in hoe de Noordoostpolder is opgebouwd...
Het lijkt mij echt afschuwelijk, de NO-polder is een verzameling gehuchten (bewoners: bejaarden en gereformeerden) met als hoogtepunt Emmeloord, nou daar wil je nog niet dood geboren worden, en als dieptepunt Urk. Zelfs het landschap is oersaai.

Kortom, ik zou gaan voor een slaapkamer minder of een openbare parkeerplaats. Of nog even doorsparen.
quote:Aureel schreef op 10 oktober 2013 @ 16:31:

Zelfs het landschap is oersaai.

.In Kraggenburg e.o. heb je aardige bossen hoor.
In Kraggenburg is echt niets beleven. Het enige dorp in de Noordoostpolder waar ik zelf nog zou kunnen wonen is Marknesse, maar ook daar heb je niet veel. Urk hoort niet bij de Noordoostpolder. Emmeloord is wel te doen, daar heb je alles wat je nodig hebt, maar in de buitendorpen is echt niets.
Er zijn bossen, inderdaad.. maar daar is echt alles mee gezegd! Ik reed er vroeger altijd langs met de bus en dan dacht ik echt: ik zou hier nog niet dood gevonden willen worden, nu moet ik er soms heen naar de trimsalon met hond, maar ik ben blij als ik weer wegkan.

vollenhove ( redelijk in de buurt) is trouwens wel een leuk dorpje/stadje!
Marknesse.. nog zo'n gat! maar daar zit tenminste een fatsoenlijke supermarkt...
Ik woonde zelf net aan de andere kant van het water maar ging er redelijk vaak met m'n honden wandelen.

Trouwens, in Vollenhove is ook geen hol te doen.
Dank voor jullie reacties .

We hebben alles goed afgewogen hoor, en de rust vinden wij juist fijn! Lekker tegen het mooie Voorsterbos aan. We komen beide uit een minidorp, met een stuk minder inwoners als Kraggenburg. Dus dat maakt mij niet uit. En ik vind het landschap rond Kraggenburg nog vrij kleinschalig, vergeleken met de rest van de polder. Voor winkels kan ik wel ergens anders heen en onderweg naar mijn werk kan ik wel boodschappen doen. Verder zijne er 2 basisscholen en er is een kinderopvang, dus voor ons genoeg .
Marknesse is het grootste dorp in de Noordoostpolder. Als je van rust houdt is dat nog wel te doen. Ze hebben in elk geval een disco :P. Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Wat de één geweldig vindt, vindt de ander verschrikkelijk
Dat bedoel ik dus. Als je voor rust en ruimte gaat kan je er prima wonen. Het is geen typisch gelovig dorp, je rijdt vrij makkelijk naar Kampen, Zwolle, Emmeloord. In Vollenhove zit een Aldi en een C1000, in Marknesse een Jumbo. Veel kinderen fietsen dagelijks naar de middelbare school in Marknesse Emmeloord (foutje) en de huizen zijn er goedkoop, altijd fijn.
quote:dymo9 schreef op 10 oktober 2013 @ 16:30:

Gelovig? Misschien even verdiepen in hoe de Noordoostpolder is opgebouwd...Voor zover ik weet zijn de mensen uitgekozen om de samenleving te weerspiegelen? Maar er staan wel 2 kerken op 1500 inwoners. Naar mijn idee vrij veel..
quote:raindrop57 schreef op 10 oktober 2013 @ 16:49:

Dat bedoel ik dus. Als je voor rust en ruimte gaat kan je er prima wonen. Het is geen typisch gelovig dorp, je rijdt vrij makkelijk naar Kampen, Zwolle, Emmeloord. In Vollenhove zit een Aldi en een C1000, in Marknesse een Jumbo. Veel kinderen fietsen dagelijks naar de middelbare school in Marknesse en de huizen zijn er goedkoop, altijd fijn.Er zit bij mijn weten geen middelbare school daar. Wel in Emmeloord en Kampen.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 10 oktober 2013 @ 16:51:

[...]

Er zit bij mijn weten geen middelbare school daar. Wel in Emmeloord en Kampen.Je hebt gelijk, ik bedoelde ook Emmeloord, zat nog met Marknesse in mijn hoofd :D.
quote:tiliaa schreef op 10 oktober 2013 @ 16:51:

[...]

Voor zover ik weet zijn de mensen uitgekozen om de samenleving te weerspiegelen? Maar er staan wel 2 kerken op 1500 inwoners. Naar mijn idee vrij veel..Waarvan 1 Katholieke die op nominatie staat om eventueel gesloten te worden.
Als je kinderen de middelbare schooltijd naderen of al hebben, zou ik heel goed over wonen in zo'n dorp nadenken. Want het betekent elke dag kilometers fietsen (in weer en wind) of afhankelijk zijn van het (dure) OV.

Ik woonde ten tijde van mijn middelbare schooltijd ook in een dorp in Flevoland. Ik ging met de bus naar school, omdat fietsen te ver was. Echt leuk vond ik het niet.

Wij wonen nu in een dorp waar wel alle voorzieningen zijn, dat spreekt mij zelf meer aan, zeker met kinderen. Niks mis met een beetje fietsen hoor, maar ik vind rond de vijftien km enkele reis wel ver.
In de Noordoostpolder gaan grote groepen op de fiets naar de buitendorpen. Vanuit elk dorp komen ze op de fiets, met slecht weer gaat er een bus die in het centrum van Emmeloord stopt en op loopafstand van alle middelbare scholen is. Ik fietste vroeger ook 15 kilometer, maar ik fietste alleen omdat ik de enige was die vanuit mijn woonplaats naar een andere plaats ging. Ik vond er niets aan. Misschien had ik er in een groep minder moeite mee gehad. Op mijn 16e ging ik met de brommer .
Marknesse is 1 van de grotere dorpen. Het is prima wonen. ( moeder woont er) .. De noordoostpolder is prima te doen. Ik zou wegblijven uit espel en nagele en tollebeek ( veel Urkers en die zijn erg gelovig ) leuk is emmeloord. Ens Van de kleine dorpen creil of Rutten ( ligt tegen lemmer aan )

Je integreert er makkelijk. De mensen zijn er vriendelijk. Er is veel bos etc. En in een uur zit je in alle grote steden. Wat er minder id , is het openbaar vervoer.

Ik zou er zelf ook wel willen wonen. Wij wonen noordelijker
Persoonlijk zou ik niet in Kraggenburg willen wonen, veel te klein, maar als je zelf uit een nog kleiner dorp komt... Emmeloord is in de buurt met alle belangrijke voorzieningen als een winkelcentrum, ziekenhuis, bioscoop, enz.

Reactie van vriend: Kraggenburg is een hechte gemeenschap waar je moeilijk tussen komt. Hij zou eerder voor Marknesse kiezen.
quote:Mirps schreef op 10 oktober 2013 @ 18:12:

Persoonlijk zou ik niet in Kraggenburg willen wonen, veel te klein, maar als je zelf uit een nog kleiner dorp komt... Emmeloord is in de buurt met alle belangrijke voorzieningen als een winkelcentrum, ziekenhuis, bioscoop, enz.

Reactie van vriend: Kraggenburg is een hechte gemeenschap waar je moeilijk tussen komt. Hij zou eerder voor Marknesse kiezen.Ik zou ook eerder voor Marknesse gaan. Ligt vlak bij elkaar alleen is Marknesse wat praktischer, maar wel met de rust van een dorp. Misschien eens gaan kijken en sfeer proeven?
Ik werk in de buurt van Kraggenburg. Het dorp is niet streng gelovig. Maar wel erg klein en in mijn beleving saai. Het Voorsterbos is mooi maar dat heb je snel gezien. Toch ken ik genoeg collega's die daar met plezier wonen of zelfs op t platteland van NOP wonen. 't Is net wat je zoekt.

Waar woon je nu? Welk werk heb je of ga je doen? Waarom in Kraggenburg en niet, bijvoorbeeld Blokzijl of Zwartsluis?
Ik woon nu in Zwolle, en werk als ecoloog in Flevoland. Op het Voorsterbos zal ik ook niet snel uitgekeken zijn . Ik vind dat een groot voordeel ten opzichte van Marknesse, dat Kraggenburg tegen een bos ligt. En wat betreft kinderen en middelbare school; dat duurt nog minstens 13 jaar . Maar wij hebben vroeger beide altijd een eind gefietst, en vonden dat altijd wel gezellig, met een groep vrienden.

Verder vraag ik me af hoe gesloten zo'n gemeenschap echt zal zijn. Volgens mij moet je investeren, maar dan kom je er altijd wel tussen..?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven