Kunststof kozijnen zijn geplaatst over hout

10-10-2019 19:28 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en deze week zijn ze begonnen aan het plaatsen van nieuwe kunststof kozijnen. Nu hebben ze die deels over het houten binnenwerk geplaatst dat nu ook nog zichtbaar is. De eigenaar komt morgen zelf poolshoogte nemen, maar de werklieden zeggen ja zo hoort dat nu eenmaal.. het ziet er echt niet uit en wij dachten eerlijk gezegd dat al het lelijke (en oude) hout verwijderd zou worden. Er is hier nooit expliciet over gesproken maar voor onze beeldvorming is al het hout onderdeel van het kozijn. Wat vinden jullie? Dit is in het hele huis zo, tenminste overal waar de houten kozijnen nog zo zitten (in de keuken en badkamer niet dus daar ziet het er wel netjes uit).

Fotootje: https://www.mupload.nl/img/qgqj9mmkpn5.jpeg
dorkette wijzigde dit bericht op 10-10-2019 19:34
1.33% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
10-10-2019 20:00
Als je een hogere graad van afwerking wil dan moet je daar voor betalen :)
Precies dit

Niet opgenomen in de offerte, is niet doen denk ik
Alle reacties Link kopieren
grapjasje schreef:
10-10-2019 19:48
Dat donkere, oude hout is volgens mij geen onderdeel van het oude kozijn, maar de afwerklatten vd muur.

Dit zegt mijn man ook idd
Ik heb het wel eens vaker zo gezien bij mensen thuis en dan was die rand meestal gewoon wit geverfd. IK vraag me ook af of die lijst wel onderdeel was van het kozijn want het lijkt tegen de muur te zitten en dus niet in de opening waar het oude kozijn zat. Kortom kun je die lijst niet verven of verwijderen?
Alle reacties Link kopieren
Idd afwerklatten, en heel jaren 70 ook, al is vintage wel weer hip :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
dorkette schreef:
10-10-2019 19:46
Dat is niet concreet besproken, ging over "vervangen van kozijnen". Wij dachten dat dit ook onderdeel was van het kozijn. Ben dus benieuwd wat de eigenaar morgen zegt. Werklieden zeggen dat het binnenstuk er niet bij hoort alleen het eerste kleine afwerk strip stuk van kunststof maar die is niet breed genoeg om het hele donkere houten stuk af te werken.
Jullie hebben het toch gekocht? Dan zijn jullie toch eigenaar en opdrachtgever?
Echt heel lelijk. Kan het alsnog verwijderd worden?
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er echt heel normaal uit hoor.
Dat hout dat zijn afdeklatten. Het is logisch dat ze die niet vervangen hebben. Want ze zouden er gewoon weer (wit) hout voor terugplaatsen. (en vervolgens zouden je muren aan de randen beschadigd zijn!)
Als je dat hout gewoon even wit aflakt ziet het er uit als nieuw.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
10-10-2019 20:15
Jullie hebben het toch gekocht? Dan zijn jullie toch eigenaar en opdrachtgever?
Eigenaar is de eigenaar van het klusbedrijf
jo12345 schreef:
10-10-2019 20:27
Het ziet er echt heel normaal uit hoor.
Dat hout dat zijn afdeklatten. Het is logisch dat ze die niet vervangen hebben. Want ze zouden er gewoon weer (wit) hout voor terugplaatsen. (en vervolgens zouden je muren aan de randen beschadigd zijn!)
Als je dat hout gewoon even wit aflakt ziet het er uit als nieuw.
Dit wilde ik ook typen.
Alle reacties Link kopieren
dorkette schreef:
10-10-2019 19:46
Dat is niet concreet besproken, ging over "vervangen van kozijnen". Wij dachten dat dit ook onderdeel was van het kozijn. Ben dus benieuwd wat de eigenaar morgen zegt. Werklieden zeggen dat het binnenstuk er niet bij hoort alleen het eerste kleine afwerk strip stuk van kunststof maar die is niet breed genoeg om het hele donkere houten stuk af te werken.
Bij mij zijn toen, in mijn oude huis, wel de "sierlatten" vervangen voor kunststof. Het is onderdeel van het kozijn. Jij zou aan de binnenkant ook stroken aan de zijkant moet krijgen.
Is wel heel het kozijn verwijderd en hebben de gestempeld?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dit zijn inderdaad afwerklatten en die horen niet bij het kozijn. Het wordt gebruikt als een soort afdichting tussen kozijn en muur. Je zou ze wit kunnen schilderen maar persoonlijk zou ik ze vervangen. Ze zijn niet eens in verstek gezaagd en het zal zo nooit netjes worden.

Niet lullig bedoeld maar ik hoop dat de rest van je huis wat beter afgewerkt is. Het beeld dat je door het raam ziet van de huizen die er tegenover staan belooft niet veel goeds. Als je nog eens wat laat vervangen dan zou ik goede afspraken maken zodat er geen misverstanden over bestaan.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
10-10-2019 19:40
ff off-topic... ik vind jouw avatar zo gaaf :yes:
Afbeelding
wittegeit schreef:
10-10-2019 20:47
Dit zijn inderdaad afwerklatten en die horen niet bij het kozijn. Het wordt gebruikt als een soort afdichting tussen kozijn en muur. Je zou ze wit kunnen schilderen maar persoonlijk zou ik ze vervangen. Ze zijn niet eens in verstek gezaagd en het zal zo nooit netjes worden.

Niet lullig bedoeld maar ik hoop dat de rest van je huis wat beter afgewerkt is. Het beeld dat je door het raam ziet van de huizen die er tegenover staan belooft niet veel goeds. Als je nog eens wat laat vervangen dan zou ik goede afspraken maken zodat er geen misverstanden over bestaan.
Wat bedoel je daar nu weer mee?

Ik zou ze ook vervangen. Dat ze dat zelf niet hebben aangegeven dat het niet mooi zou worden begrijp ik dus echt niet..
Ik bedoel het zoals ik het schrijf: kijk naar de foto en zie hoe de huizen aan de overkant er uit zien. Als het huis van de TO hetzelfde gebouwd is dan gaat dit niet het laatste (afwerkings)probleem zijn waar ze tegenaan gaat lopen. Daar verander je nu niets meer aan maar dan is het wel belangrijk om voor de toekomst goede afspraken te maken als je dingen gaat verbeteren/vervangen want anders ontstaan er misverstanden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het kozijn (het buitenste deel), met het raam (het deel dat je kunt draaien) en het glas (zit dus in je raam) laten vervangen. Dat bruine zijn de afwerklijsten van je muur en hoort niet bij je kozijn. Ik zou het eraf halen en de stukadoor laten komen als je het netjes wil hebben. Of nieuwe lijsten netjes in verstek, of (budget) potje verf en busje kit.
Caramelfudge schreef:
10-10-2019 21:26
Je hebt het kozijn (het buitenste deel), met het raam (het deel dat je kunt draaien) en het glas (zit dus in je raam) laten vervangen. Dat bruine zijn de afwerklijsten van je muur en hoort niet bij je kozijn. Ik zou het eraf halen en de stukadoor laten komen als je het netjes wil hebben. Of nieuwe lijsten netjes in verstek, of (budget) potje verf en busje kit.
Dit wilde ik ook zeggen idd. Gewoon laten stucen. Bij ons is het ook gestuct. De muur en dan het hoekje om in de raamopening zeg maar. Dus dat stukje muur dat om het kozijn zit is gewoon mee gestuct. Veel netter dan met hout en afwerklijsten.
wittegeit schreef:
10-10-2019 21:19
Ik bedoel het zoals ik het schrijf: kijk naar de foto en zie hoe de huizen aan de overkant er uit zien. Als het huis van de TO hetzelfde gebouwd is dan gaat dit niet het laatste (afwerkings)probleem zijn waar ze tegenaan gaat lopen. Daar verander je nu niets meer aan maar dan is het wel belangrijk om voor de toekomst goede afspraken te maken als je dingen gaat verbeteren/vervangen want anders ontstaan er misverstanden.
Je bedoelt dat broddelwerk van de gevel van de overburen met de grote "attentie dit is de gecoate ruit"-sticker? ;-)

Ik vraag me af of je niet verder van huis bent met afwerken als je de afwerklijsten nu gaat verwijderen.

En gaan ze nog wat doen aan die scheve aansluiting rechts bovenin en die afgezaagde vensterbank met dat gat?
ShaunTheSheep schreef:
10-10-2019 22:37
En gaan ze nog wat doen aan die scheve aansluiting rechts bovenin en die afgezaagde vensterbank met dat gat?

Hèhè, ik dacht al dat ik de enige was die het zag. Ik vind het echt broddelwerk.
Eh... dat zijn geen afwerklatten, maar is het oude kozijn dat ze hebben laten zitten en gebruikt als stelkozijn. Waarschijnlijk hebben ze gewoon verkeerd ingemeten en gehoopt dat ze ermee weg zouden komen. Of ze waren te lui om de oude kozijnen eruit te slopen. In elk geval is dit absoluut niet zoals het hoort.

Normaal gesproken wordt bij renovatie het oude kozijn in zijn geheel verwijderd, inclusief stelkozijnen. Dan zie je de muur met een gat, zonder afwerking. Dan wordt een nieuw kozijn geplaatst en bevestigd aan de binnenmuur, spouwlat, of nieuw aangebracht stelkozijn. De kieren worden gedicht, meestal met zwelband of met pur. Die gevulde kieren worden dan afgewerkt met kantlijsten.

https://www.youtube.com/watch?v=uZAQw60cq5E
https://s3.amazonaws.com/verbouwkosten/ ... enplan.jpg
http://www.kozijnenmaken.nl/meer-inform ... tage-strip
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 23:25
2.89% gewijzigd
Kijken jullie trouwens echt zo bij de buren naar binnen??
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
10-10-2019 22:37
Je bedoelt dat broddelwerk van de gevel van de overburen met de grote "attentie dit is de gecoate ruit"-sticker? ;-)

Ik vraag me af of je niet verder van huis bent met afwerken als je de afwerklijsten nu gaat verwijderen.

En gaan ze nog wat doen aan die scheve aansluiting rechts bovenin en die afgezaagde vensterbank met dat gat?
Dat bord idd :rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet goed hoor. Slordig.
Alle reacties Link kopieren
Succes vandaag TO. Laat je nog weten wat de eigenaar van het kozijnenbedrijf zegt.
JuriaanB schreef:
10-10-2019 23:23
Eh... dat zijn geen afwerklatten, maar is het oude kozijn dat ze hebben laten zitten en gebruikt als stelkozijn. Waarschijnlijk hebben ze gewoon verkeerd ingemeten en gehoopt dat ze ermee weg zouden komen. Of ze waren te lui om de oude kozijnen eruit te slopen. In elk geval is dit absoluut niet zoals het hoort.

Normaal gesproken wordt bij renovatie het oude kozijn in zijn geheel verwijderd, inclusief stelkozijnen. Dan zie je de muur met een gat, zonder afwerking. Dan wordt een nieuw kozijn geplaatst en bevestigd aan de binnenmuur, spouwlat, of nieuw aangebracht stelkozijn. De kieren worden gedicht, meestal met zwelband of met pur. Die gevulde kieren worden dan afgewerkt met kantlijsten.

https://www.youtube.com/watch?v=uZAQw60cq5E
https://s3.amazonaws.com/verbouwkosten/ ... enplan.jpg
http://www.kozijnenmaken.nl/meer-inform ... tage-strip

Ik sluit me hierbij aan. Ze hebben de oude kozijnen laten zitten en gebruikt als stelkozijn. Het zijn geen afwerklijsten (daarom zijn ze ook niet in verstek). Dat is zeker niet standaard bij het vervangen van kozijnen. Je totale kozijn wordt ook kleiner (minder glasoppervlak) en je bent niet van het onderhoud van de houten kozijnen af (schilderen), wat vaak het doel is van de kunststof kozijnen.

Dit is een optie die gebruikt wordt om de prijs te drukken. En dan met name de prijs van het werk er omheen (slopen kozijn/herstellen muur). Voor de prijs en het functioneren van het kozijn zelf maakt het eigenlijk niet uit. Dit is wel een keuze die vooraf gemaakt wordt en niet 'in het werk' tot stand komt. Het is niet zo dat de werklui bedacht hebben dat de bestaande kozijnen wel kunnen blijven zitten; dat is vooraf zo gepland.

Het is dus niet iets wat niet mag, maar het is wel zeker iets wat je van te voren expliciet bepreekt omdat het niet een voor de hand liggende optie is. Als het ook niet expliciet in de offerte staat mag je er van uit gaan dat je kozijnen worden vervangen.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
10-10-2019 23:23
Eh... dat zijn geen afwerklatten, maar is het oude kozijn dat ze hebben laten zitten en gebruikt als stelkozijn. Waarschijnlijk hebben ze gewoon verkeerd ingemeten en gehoopt dat ze ermee weg zouden komen. Of ze waren te lui om de oude kozijnen eruit te slopen. In elk geval is dit absoluut niet zoals het hoort.

Normaal gesproken wordt bij renovatie het oude kozijn in zijn geheel verwijderd, inclusief stelkozijnen. Dan zie je de muur met een gat, zonder afwerking. Dan wordt een nieuw kozijn geplaatst en bevestigd aan de binnenmuur, spouwlat, of nieuw aangebracht stelkozijn. De kieren worden gedicht, meestal met zwelband of met pur. Die gevulde kieren worden dan afgewerkt met kantlijsten.

https://www.youtube.com/watch?v=uZAQw60cq5E
https://s3.amazonaws.com/verbouwkosten/ ... enplan.jpg
http://www.kozijnenmaken.nl/meer-inform ... tage-strip

Wij hebben aluminium kozijnen laten plaatsen ipv kunststof, maar het plaatsingsprincipe daarvan is hetzelfde, ook met spouwlat/stelkozijn. Dat ziet er uit zoals het eindresultaat van het youtube-filmpje, waarbij je aan de binnenkant nog een stukje van het stelkozijn ziet dat gelijk ligt met het kozijn. Hier zou je inderdaad een afwerkstrip voor kunnen laten zetten. Omdat wij toch nog alles moeten laten stucken, hebben wij er voor gekozen om de dagkanten op te dikken en ook te laten stucken.

"Nadat het stelkozijn geplaatst is wordt deze afgewerkt met een kunststof kap voor een strakke afwerking."
Hier staat uitleg over het stelkozijn: https://www.kunststofkozijn.net/wat-is-een-stelkozijn/

Op de foto van TO lijkt het alsof de dagkanten van het oude houten kozijn waren afgewerkt met hout en dat deze gebruikt zijn als stelkozijn voor het nieuwe kunststof kozijn. Dus het stelkozijn komt voorbij de bestaande binnenmuur en is nu niet afgewerkt. Wellicht kan het op deze wijze alsnog netjes worden afgewerkt : https://www.profiel-online.nl/wp-conten ... -MILIN.jpg

Verbouwen leert mij dat je alles wat je wil heel expliciet moet bespreken (dus inlezen en veel vragen stellen) en dat de communicatie en advies vanuit de vakmannen regelmatig te wensen over laat. De kozijnenman had namelijk gewoon op voorhand beter kunnen informeren naar jullie wensen en verwachtingen. Hij had kunnen vragen of jullie de oude dagkanten wilden behouden en kunnen uitleggen wat dat betekent voor het eindresultaat en de kosten. Van de andere kant denk ik dat de kozijnenman gaat zeggen dat jullie hadden moeten aangeven dat jullie de oude dagkanten weg wilden hebben.

Ik denk overigens wel dat de prijs wat hoger was geweest als in de opdracht was meegenomen dat ze deze moesten verwijderen, nieuwe stelkozijnen moesten plaatsen en moesten zorgen voor kunststof afwerking van het stelkozijn.

Wat ik me wel afvraag is waarom jullie niet ingegrepen hebben toen jullie zagen dat het bij het eerste kozijn mis ging. Dan hadden ze kunnen stoppen en in overleg de overige kozijnen wel kunnen plaatsen met nieuwe stelkozijnen. Nu zijn alle kozijnen al geplaatst.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven