Kunststof kozijnen zijn geplaatst over hout

10-10-2019 19:28 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en deze week zijn ze begonnen aan het plaatsen van nieuwe kunststof kozijnen. Nu hebben ze die deels over het houten binnenwerk geplaatst dat nu ook nog zichtbaar is. De eigenaar komt morgen zelf poolshoogte nemen, maar de werklieden zeggen ja zo hoort dat nu eenmaal.. het ziet er echt niet uit en wij dachten eerlijk gezegd dat al het lelijke (en oude) hout verwijderd zou worden. Er is hier nooit expliciet over gesproken maar voor onze beeldvorming is al het hout onderdeel van het kozijn. Wat vinden jullie? Dit is in het hele huis zo, tenminste overal waar de houten kozijnen nog zo zitten (in de keuken en badkamer niet dus daar ziet het er wel netjes uit).

Fotootje: https://www.mupload.nl/img/qgqj9mmkpn5.jpeg
dorkette wijzigde dit bericht op 10-10-2019 19:34
1.33% gewijzigd
SHIFTY schreef:
11-10-2019 08:23
Als het ook niet expliciet in de offerte staat mag je er van uit gaan dat je kozijnen worden vervangen.

Dat lijkt me inderdaad precies wat er gebeurd is. De kozijnen zijn vervangen, heel letterlijk. Met afwerking van de dagkanten is niks gedaan, waarschijnlijk omdat dat niet in de opdracht is meegenomen. Persoonlijk vind ik dat een vakman een leek op dingen moet wijzen, omdat je er niet vanuit kan gaan dat een leek weet wat dagkanten zijn. Maar zoals ik hierboven al aangaf, valt mij dit in de praktijk behoorlijk tegen.

Voor TO, hier staat nog wat informatie over de afwerking van dagkanten met diverse kunststof profielen: https://www.milin.nl/blog/soorten-dagkantafwerkingen/

En hier nog iemand die er een uitgebreide blog over heeft geschreven die ook verhelderend is:
https://renoverendoejezo.nl/hoe-dagkant ... -afwerken/
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
plumplum schreef:
11-10-2019 09:37
Dat lijkt me inderdaad precies wat er gebeurd is. De kozijnen zijn vervangen, heel letterlijk. Met afwerking van de dagkanten is niks gedaan, waarschijnlijk omdat dat niet in de opdracht is meegenomen. Persoonlijk vind ik dat een vakman een leek op dingen moet wijzen, omdat je er niet vanuit kan gaan dat een leek weet wat dagkanten zijn. Maar zoals ik hierboven al aangaf, valt mij dit in de praktijk behoorlijk tegen.

Voor TO, hier staat nog wat informatie over de afwerking van dagkanten met diverse kunststof profielen: https://www.milin.nl/blog/soorten-dagkantafwerkingen/

En hier nog iemand die er een uitgebreide blog over heeft geschreven die ook verhelderend is:
https://renoverendoejezo.nl/hoe-dagkant ... -afwerken/

Allemaal heel verhelderend, maar het zijn geen dagkantafwerkingen, ze hebben de oude kozijnen laten zitten.

Inderdaad kan een leek dat moeilijk zien en de foto is niet zo heel duidelijk, maar ik zie toch, als professional, echt houten kozijnen en geen dagkantafwerking. Een afwerking is in verstek aangebracht, na de kozijnen. De houten kozijndelen die je op de foto ziet zijn niet in verstek en ook kan je een dergelijke afwerking niet in tact houden als je een kozijn uit de muur breekt.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 11-10-2019 22:25
0.04% gewijzigd
SHIFTY schreef:
11-10-2019 15:48
Allemaal heel verhelderend, maar het zijn geen dagkantafwerkingen, ze hebben de oude kozijnen laten zitten.

Inderdaad kan een leek dat moeilijk zien en de foto is niet zo heel duidelijk, maar ik zie toch, als professional, echt houten kozijnen en geen dagkantafwerking. Een afweking is in verstek aangebracht, na de kozijnen. De houten kozijndelen die je op de foto ziet zijn niet in verstek en ook kan je een dergelijke afwerking niet in tact houden als je een kozijn uit de muur breekt.

Ik ben er vanuit gegaan dat het dagkanten zijn, omdat standaard houten kozijnen normaliter niet zo diep zijn. Ik ben het met je eens dat een nette afwerking van dagkanten normaal in verstek gebeurd, als het tenminste door vakmannen wordt uitgevoerd. Maar helaas zijn er ook mensen die denken zelf heel handig te zijn, willen besparen en dan dit soort 'prachtige' oplossingen creëren. Overigens zijn de houten dagkanten van onze jaren 20 woning ook niet in verstek aangebracht, maar ik vermoed dat er oorspronkelijk nog een extra afwerking (wel in verstek) tegen de muur heeft aangezeten en zijn verwijderd door de 'handige' voormalige eigenaar (jaren 70, werk alles DIY af met schroten). Een foto van de oude situatie zou verduidelijkend zijn.

Als het wel echt de kozijnen zijn en in de opdracht stond dat de oude kozijnen verwijderd zouden worden, dan staat TO een stuk sterker dan wanneer het dagkanten zijn en dit niet in de opdracht stond (maar dan heeft het bedrijf mijns inziens een steek laten vallen door hier niet op de te wijzen). Het oude kozijn laten zitten is heel erg vreemd en ongebruikelijk; werklieden van een bedrijf dat als professioneel bekend staat horen te weten dat dat niet zo moet.

Hoe dan ook, ik geef TO groot gelijk dat ze er iets van zegt. En, zoals een andere forummer al zei, die vensterbanken horen ook niet onafgewerkt te zijn aan de zijkant (je kijkt zo het kunststof profiel in). Ik ben benieuwd hoe het gesprek met de eigenaar van het kozijnenbedrijf gegaan is. Misschien wordt het gewoon allemaal netjes en naar wens opgelost?

Voor het geval het zo overkomt, ik bedoel mijn posts niet aanvallend/verwijtend. Ik probeer wat achtergrond informatie te geven voor het geval TO dat nodig heeft en te denken in oplossingen. Ik ben zelf ook aan het verbouwen en zo ongeveer niks wat we hebben laten doen is in 1x goed gegaan waarbij de reden iedere keer anders was. Geen enkele keer was het echt onkunde, maar foutje of vergeten of niet goed geluisterd of over het hoofd gezien of te snel willen zijn of desinteresse. Doorvragen en veel communiceren is hier de sleutel tot succes. En veel geduld ;-D .
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven