Lagan houten werkblad van Ikea, wie heeft er ervaring mee?

01-05-2010 21:36 21 berichten
Wij willen een nieuw werkblad in onze keuken plaatsen. Ik vind het Lagan massief houten blad van Ikea erg leuk, maar lees op de website:

Onderhoud Schoonmaken met een zacht, vochtig doekje met evt. wat schoonmaakmiddel of een zeepoplossing.

Afnemen met een droge doek.

Makkelijk te verwijderen vlekken kunnen worden verwijderd met een vochtige spons (water of een milde zeepoplossing) resp. fijn schuurpapier.

Regelmatige behandeling met BEHANDLA houtolie verlengt de levensduur van het werkblad.

Het lijkt erop dat het blad dus nogal bewerkelijk is. Heeft iemand ervaring met dit blad? En ben je tevreden? ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik ook gehad. Ipv inolieen hebben wij hem in de botenlak gezet. Is een harde krasbestendige laklaag in zijdeglans en je hoeft er alleen met een vochtige doek overheen om schoon te maken. Om de 5 jaar licht opschuren en opnieuw in de lak zetten. Ideaal. Inolieen had ik geen zin in veel te veel werk en ook niet echt hychienisch.
quote:Zuigstengel schreef op 01 mei 2010 @ 21:49:

Die heb ik ook gehad. Ipv inolieen hebben wij hem in de botenlak gezet. Is een harde krasbestendige laklaag in eiglans en je hoeft er alleen met een vochtige doek overheen om schoon te maken. Om de 5 jaar licht opschuren en opnieuw in de lak zetten. Ideaal. Inolieen had ik geen zin in veel te veel werk en ook niet echt hychienisch.Dat klinkt heel goor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 01 mei 2010 @ 21:52:

[...]

Dat klinkt heel goor.Owwww ghe! je hebt gelijk, het moet zijdeglans zijn Zal het even veranderen...bedankt
.
In plaats van de BEHANDELA gebruik ik Jé'wé onderhoudsolie voor houten aanrechtbladen. In het begin best intensief, nu eens in de twee maanden. Opbrengen gaat super snel, met een doekje.

De BEHANDELA heb ik voor de schuurbeurt gebruikt, dat was veel meer gedoe.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Hey Zuigstengel (klinkt ook behoorlijk goor trouwens ), bedankt voor je reactie, ik zat zelf ook al aan iets van parketlak te denken, maar botenlak is nog veel harder waarschijnlijk.

Wordt dit alleen niet geel na een tijdje?
quote:sweetsalsa schreef op 01 mei 2010 @ 22:12:

Hey Zuigstengel (klinkt ook behoorlijk goor trouwens ), bedankt voor je reactie, ik zat zelf ook al aan iets van parketlak te denken, maar botenlak is nog veel harder waarschijnlijk.

Wordt dit alleen niet geel na een tijdje?

Nee, althans bij ons werd het niet geel maar het hout verkleurde ( wordt donkerder, niet echt veel maar toch ) wel na een tijdje, maar dat heb je altijd met hout. Ik vind dat wel mooi.
Thanx voor je antwoord. Toch maar weer ns naar Ikea binnenkort.
Ik heb m ook. We hebben de kookplaat er ingebouwd, dus er moest een stuk uitgezaagd worden. Naast de kookplaat heb ik de magnetron staan.

Ik ben er super tevreden over. Het is goed schoon te houden. Ik heb het werkblad nooit behandeld met wat dan ook. Ik neem het werkblad na iedere kookbeurt gewoon af met zo'n vochtig hygiene doekje.

Het blad ziet er na 1,5 jaar nog steeds als nieuw uit. Het is ook een kleur waarop ik niet gauw uitgekeken raak.
oh, en kan je er ook gewoon je hete pannen opzetten zonder kringen of vlekken?
stabijtje: je hebt dus geen blijvende vlekken? of krassen?
Ik heb geen ruimte om mijn pannen erop te zetten, dus dat doe ik niet. Ik zal sowieso nooit snel hete pannen op hout neerzetten, daar doe ik altijd onderzetters onder.

Maar vetvlekken zijn gewoon verwijderbaar met z'n hygiene doekje. Ik heb tot nog toe hier geen enkele kring of vlek aan overgehouden en ik ben geen super nette kookster.
De bedoeling was wel om het werkblad in de botenlak te zetten, maar dat is er nooit van gekomen. Het potje zit nog steeds dicht haha. Voor mij hoeft het ook niet meer, omdat het werkblad gewoon goed blijft.
fijn om te horen, bedankt!
Succes er mee!
quote:sweetsalsa schreef op 01 mei 2010 @ 22:12:

Wordt dit alleen niet geel na een tijdje?Dat zegt ze .."eiglans"
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 01 mei 2010 @ 23:03:

[...]

Dat zegt ze .."eiglans"
quote:nouschi schreef op 01 mei 2010 @ 23:03:

[...]

Dat zegt ze .."eiglans" Eiglans
Ik heb net een blad online besteld op www.houtmerk.nl Ze hebben veel meer soorten en ze "garanderen" de laagste prijs. Ik kon het laten lakken, maar ik ga toch voor olie. Lak kun je niet bijwerken, en olieen kun je blijven doen. Ze hebben ook speciale onderhoudswasolie. Alle maten zijn mogelijk, je ziet precies de prijzen van alles. Over twee weken wordt het afgeleverd!
Ik heb ook zo'n blad en heb het in de olie gezet. Ik vind botenlak nl. niet zo mooi. Je moet het regelmatig doen en je kunt uiteraard er geen hete pannen opzetten. Het is bij mij jaren goed gegaan, maar ik denk omdat ik het aanrecht regelmatig met chloor schoonmaak, is het minder mooi geworden en gaan we binnenkort het blad vervangen. Ik heb het olieen nooit erg gevonden. in het begin moet het vaak, later maar om de 3 maanden en het is zo gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven