Laminaat,kwaliteit enzo
zaterdag 29 mei 2010 om 16:01
In mijn woonkamer wil ik vloerbedekking vervangen voor laminaat, maar zie nu al door de bomen het bos niet meer.
Ik kan naar een bouwmarkt, vanaf 12,00 per m2 heb je een redelijke kwaliteit, ze geven circa 10 jaar garantie, maar moet wel iemand inhuren om het te leggen, ook ondervloer en plinten komen er nog bij.
Ik kan ook naar een woonwinkel of parketzaak, deze hanteren (meestal) inclusief prijzen, dus het legloon, ondervloer en plinten zitten er al in.
Scheelt het al met al nu veel waar ik het bestel?
En hoe zit het met kwaliteitsverschil, tuurlijk, hoe duurder hoe beter, maar is bijv. gammakwaliteit zoveel slechter, ook omdat ze lange garantie geven?
Aan de ene kant denk ik: naar de bouwmarkt, daar alles halen, maar hoeveel scheelt het dan nog, omdat ik ook iemand in moet huren die het legt en nog voor ondervloer en plinten moet zorgen?
Ik kan naar een bouwmarkt, vanaf 12,00 per m2 heb je een redelijke kwaliteit, ze geven circa 10 jaar garantie, maar moet wel iemand inhuren om het te leggen, ook ondervloer en plinten komen er nog bij.
Ik kan ook naar een woonwinkel of parketzaak, deze hanteren (meestal) inclusief prijzen, dus het legloon, ondervloer en plinten zitten er al in.
Scheelt het al met al nu veel waar ik het bestel?
En hoe zit het met kwaliteitsverschil, tuurlijk, hoe duurder hoe beter, maar is bijv. gammakwaliteit zoveel slechter, ook omdat ze lange garantie geven?
Aan de ene kant denk ik: naar de bouwmarkt, daar alles halen, maar hoeveel scheelt het dan nog, omdat ik ook iemand in moet huren die het legt en nog voor ondervloer en plinten moet zorgen?
zaterdag 29 mei 2010 om 16:10
Er is echt veel kwaliteitsverschil tussen de ene en de andere vloer. Natuurlijk zijn er mensen heel tevreden met hun zelfgelegde laminaat vloer van 7 euro bij de Leen Bakker. Maar als je goed kijkt zie je echt heel veel verschil met een goede Quickstepvloer die door een vakman is gelegd. De vraag is alleen wat je ervoor over hebt en hoe lang je ermee wilt doen.
ALs je je Gamma laminaat voor 12 euro per vierkante meter koopt, en je moet dan nog iemand inhuren, en een ondervloer kopen en plinten en afwerkstrips en de hele handel, kost dat je ook snel nog eens 15 tot 20 euro.
Ter vergelijking: ik heb in de winkel een goede Quickstepvloer, met een basis ondervloer en dat kost dan 33 euro. Plakplintjes kosten 7,50 per strekkende meter inclusief het plaatsen en overzetplinten iets van 12,50 inclusief het plaatsen.
Da's natuurlijk geen reclame, maar om je even voor te rekenen dat je niet zo heel veel meer kwijt bent als je het aan vakmensen overlaat.
En onze stoffeerder zien heel veel verschil tussen een vloer gelegd tussen een doe het zelver en een vakman.
ALs je je Gamma laminaat voor 12 euro per vierkante meter koopt, en je moet dan nog iemand inhuren, en een ondervloer kopen en plinten en afwerkstrips en de hele handel, kost dat je ook snel nog eens 15 tot 20 euro.
Ter vergelijking: ik heb in de winkel een goede Quickstepvloer, met een basis ondervloer en dat kost dan 33 euro. Plakplintjes kosten 7,50 per strekkende meter inclusief het plaatsen en overzetplinten iets van 12,50 inclusief het plaatsen.
Da's natuurlijk geen reclame, maar om je even voor te rekenen dat je niet zo heel veel meer kwijt bent als je het aan vakmensen overlaat.
En onze stoffeerder zien heel veel verschil tussen een vloer gelegd tussen een doe het zelver en een vakman.
zaterdag 29 mei 2010 om 16:42
De keuze voor laminaat hangt ook een beetje af van het beoogde gebruik: ben je veel thuis?, spelen er kinderen op de vloer?, verplaats je vaak je meubels?, hoe lang blijf je wonen in je woning? En uiteraard ook je budget
Vaak geldt wel: hoe goedkoper, hoe minder de kwaliteit. Maar als je het niet intensief/vaak/lang belast dan houd het meestal prima.
Vraagje: waarom ga je iemand inhuren om het te leggen? Ik denk dat je daar het meeste geld aan kwijt zult zijn. En tegenwoordig heeft het meeste laminaat zo'n kliksysteem. Ben zelf ook niet zo'n enorme doe het zelver maar dit is echt goed te doen hoor. Vraag vader/broer/vriend (of natuurlijk moeder/zus/vriendin) en dan moet het heus lukken. Het enige wat ik lastig vond was de pinten in verstek zagen, maar een plintje verzagen en weg moeten gooien lijkt me altijd nog goedkoper dan iemand huren...
Vraagje: waarom ga je iemand inhuren om het te leggen? Ik denk dat je daar het meeste geld aan kwijt zult zijn. En tegenwoordig heeft het meeste laminaat zo'n kliksysteem. Ben zelf ook niet zo'n enorme doe het zelver maar dit is echt goed te doen hoor. Vraag vader/broer/vriend (of natuurlijk moeder/zus/vriendin) en dan moet het heus lukken. Het enige wat ik lastig vond was de pinten in verstek zagen, maar een plintje verzagen en weg moeten gooien lijkt me altijd nog goedkoper dan iemand huren...
zaterdag 29 mei 2010 om 16:48
Helemaal eens met Katharina. Wij hebben beide opties uitgeprobeerd toen we in ons huis gingen wonen. Op de eerste en tweede verdieping laminaat van een goed merk laten leggen door een vakman (ik geloof dat het vloertje 17 euro per m2 kostte) en we dachten: ach, dat zolderkamertje doen we zelf wel even. Met goedkoper laminaat van de gamma. Manlief is errug handig en goed in dat soort dingen, maar toch zagen we een behoorlijk verschil. En we hoorden en voelden het ook als we eroverheen liepen. Uiteindelijk hebben we de zolderkamer een jaar later verbouwd en toen toch maar weer die vakman ingehuurd om hetzelfde vloertje te laten leggen als in de rest van het huis. En ja, we zien het en het voelt een stuk steverig/solider. Dus ik zou altijd voor de vakman gaan, maar het hangt wel af van de situatie: wil je dat de vloer lang meegaat, is het je eigen huis etc. In een huurhuis of in een ruimte waar je over een paar jaar toch weer iets anders wilt, zou ik dan wel voor de goedkopere vloer gaan.
zaterdag 29 mei 2010 om 17:00
Goh, wat apart dat de ervaringen zó verschillend zijn. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk alléén maar mensen die het zelf hebben gelegd, inclusief wij zelf. En hoor eigenlijk nooit spijt-verhalen. Wij doen het wel altijd met zelfde clubje (is met 1e verhuizing begonnen, een helpt ander, ander helpt weer terug enz) dus wel beetje 'ervaring' zeg maar.
Het is natuurlijk jouw huis, en je wilt er natuurlijk wel van genieten dus doe het vooral niet als je denkt dat je er later spijt van krijgt hoor. Geld besparen is leuk maar hoeft het niet in alle gevallen waard te zijn
Het is natuurlijk jouw huis, en je wilt er natuurlijk wel van genieten dus doe het vooral niet als je denkt dat je er later spijt van krijgt hoor. Geld besparen is leuk maar hoeft het niet in alle gevallen waard te zijn
zaterdag 29 mei 2010 om 17:00
zaterdag 29 mei 2010 om 17:01
zaterdag 29 mei 2010 om 17:02
zaterdag 29 mei 2010 om 17:08
Zelf een vloer leggen, ik weet niet. Heb het nog nooit gedaan.
Wat ik me afvraag: als ik kies voor een bekend merk vloer, bijv. quickstep, is het dan echt te zien of een vakman het gelegd heeft of dat het zelf gedaan is? Waar is dat aan te zien dan?
Ik verwacht heel lang in het huis te blijven wonen, dus als ik jullie hoor is het het beste om toch voor een vakman te kiezen.
@mimootje, je schrijft dat het zo lelijk is. Bedoel je dat er veel krassen op zitten of beschadigingen? Of ben je erop uit gekeken?
Wat ik me afvraag: als ik kies voor een bekend merk vloer, bijv. quickstep, is het dan echt te zien of een vakman het gelegd heeft of dat het zelf gedaan is? Waar is dat aan te zien dan?
Ik verwacht heel lang in het huis te blijven wonen, dus als ik jullie hoor is het het beste om toch voor een vakman te kiezen.
@mimootje, je schrijft dat het zo lelijk is. Bedoel je dat er veel krassen op zitten of beschadigingen? Of ben je erop uit gekeken?
zaterdag 29 mei 2010 om 17:12
quote:kaetje schreef op 29 mei 2010 @ 17:03:
Jorina, hoe lang ligt die vloer boven bij jullie? En was het de allergoedkoopste of een iets duurdere?
Ik weet het niet, want wij hebben de vloer overgenomen, maar mijn vermoeden is dat het een middenmoter is. Ligt er +/- 9 jaar in.
Het is overigens geen kliklaminaat, maar verlijmd. De naden lopen niet overal even strak meer, waardoor je duidelijk de 'planken' ziet liggen. Een ander nadeel vind ik het naar mijn mening snelle opbollen van de naden, als het nat wordt. Ik heb beneden al vaak water op de vloer gehad, maar nooit een probleem. Boven zitten er plekken op het laminaat, waar het ooit nat is geweest.
Bij anderen kan ik bijna altijd zien of ze het zelf hebben gedaan, maar dat komt voornamelijk door de plinten.
Jorina, hoe lang ligt die vloer boven bij jullie? En was het de allergoedkoopste of een iets duurdere?
Ik weet het niet, want wij hebben de vloer overgenomen, maar mijn vermoeden is dat het een middenmoter is. Ligt er +/- 9 jaar in.
Het is overigens geen kliklaminaat, maar verlijmd. De naden lopen niet overal even strak meer, waardoor je duidelijk de 'planken' ziet liggen. Een ander nadeel vind ik het naar mijn mening snelle opbollen van de naden, als het nat wordt. Ik heb beneden al vaak water op de vloer gehad, maar nooit een probleem. Boven zitten er plekken op het laminaat, waar het ooit nat is geweest.
Bij anderen kan ik bijna altijd zien of ze het zelf hebben gedaan, maar dat komt voornamelijk door de plinten.
zaterdag 29 mei 2010 om 17:12
quote:nukje schreef op 29 mei 2010 @ 16:48:
Helemaal eens met Katharina. Wij hebben beide opties uitgeprobeerd toen we in ons huis gingen wonen. Op de eerste en tweede verdieping laminaat van een goed merk laten leggen door een vakman (ik geloof dat het vloertje 17 euro per m2 kostte) en we dachten: ach, dat zolderkamertje doen we zelf wel even. Met goedkoper laminaat van de gamma. Manlief is errug handig en goed in dat soort dingen, maar toch zagen we een behoorlijk verschil. En we hoorden en voelden het ook als we eroverheen liepen. Uiteindelijk hebben we de zolderkamer een jaar later verbouwd en toen toch maar weer die vakman ingehuurd om hetzelfde vloertje te laten leggen als in de rest van het huis. En ja, we zien het en het voelt een stuk steverig/solider. Dus ik zou altijd voor de vakman gaan, maar het hangt wel af van de situatie: wil je dat de vloer lang meegaat, is het je eigen huis etc. In een huurhuis of in een ruimte waar je over een paar jaar toch weer iets anders wilt, zou ik dan wel voor de goedkopere vloer gaan.Dit is niet zo heel duur, of is het alweer jaren geleden?
Helemaal eens met Katharina. Wij hebben beide opties uitgeprobeerd toen we in ons huis gingen wonen. Op de eerste en tweede verdieping laminaat van een goed merk laten leggen door een vakman (ik geloof dat het vloertje 17 euro per m2 kostte) en we dachten: ach, dat zolderkamertje doen we zelf wel even. Met goedkoper laminaat van de gamma. Manlief is errug handig en goed in dat soort dingen, maar toch zagen we een behoorlijk verschil. En we hoorden en voelden het ook als we eroverheen liepen. Uiteindelijk hebben we de zolderkamer een jaar later verbouwd en toen toch maar weer die vakman ingehuurd om hetzelfde vloertje te laten leggen als in de rest van het huis. En ja, we zien het en het voelt een stuk steverig/solider. Dus ik zou altijd voor de vakman gaan, maar het hangt wel af van de situatie: wil je dat de vloer lang meegaat, is het je eigen huis etc. In een huurhuis of in een ruimte waar je over een paar jaar toch weer iets anders wilt, zou ik dan wel voor de goedkopere vloer gaan.Dit is niet zo heel duur, of is het alweer jaren geleden?
zaterdag 29 mei 2010 om 17:13
quote:Iloveholiday schreef op 29 mei 2010 @ 17:09:
Ik ben trouwens in een winkel geweest waar er geen prijzen bij staan, dat ik vind ik zooo vervelend. Je raadt het al, toen ik wat had uitgezocht was het 45,00 per m2.Daar ben ik ook altijd snel uitgekeken, winkels waar geen prijzen bij de artikelen worden vermeld. Belooft meestal niet veel goeds...
Ik ben trouwens in een winkel geweest waar er geen prijzen bij staan, dat ik vind ik zooo vervelend. Je raadt het al, toen ik wat had uitgezocht was het 45,00 per m2.Daar ben ik ook altijd snel uitgekeken, winkels waar geen prijzen bij de artikelen worden vermeld. Belooft meestal niet veel goeds...
zaterdag 29 mei 2010 om 17:26
zaterdag 29 mei 2010 om 18:08
Als je de kluswijzer goed doorleest en je zoekt info op het internet, kan je het minstens even goed als een professional. Een professional is iemand die een klus al heel vaak heeft gedaan en dus snel werkt en minder fouten maakt. Als je het geld ervoor over hebt en het toch al geen leuk werk vond, zou ik het laten doen.
Maar een professional op een voetstuk zetten, dat doe ik niet meer. Sommige klussen kon ik echt beter zelf.
Maar een professional op een voetstuk zetten, dat doe ik niet meer. Sommige klussen kon ik echt beter zelf.
zondag 30 mei 2010 om 11:38
quote:Iloveholiday schreef op 29 mei 2010 @ 17:08:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wij hebben beneden ook onze plankenvloer gelegd en ook die ziet er prima uit.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wij hebben beneden ook onze plankenvloer gelegd en ook die ziet er prima uit.
zondag 30 mei 2010 om 12:53
Ik heb mijn laminaatvloer laten leggen door mensen die door moeten gaan voor vakmensen. De plinten begonnen op vele plekken al binnen een jaar los te laten en op sommige plaatsen zie je veel te grote spleetjes. Maar de vloer zelf is verder wel ok. Die was dus aangeschaft incl laten leggen door een tpaijt/laminaat boer bij mij in de wijk. Het was een wat goedkoper merk. Uiteindelijk vind ik zelf toch Quick Step hèt merk gevolgd door Berry Floor. (ben wellicht iets bevooroordeeld als wielerfan..)
zondag 30 mei 2010 om 13:10
Wij hebben boven overal Quick step liggen, nieuwe kleuren hebben ze dit jaar, met grijs tinten erg mooi. Maar we hebben t zelf gelegd, en t is zo simpel, kan niet fout gaan gewoon.
En t ziet er echt prachtig uit, enige wat je nodig hebt is een goede decoupeerzaag, stift om af te tekenen. Per dag deden we een kamer. Alleen die schijt plinten moet er nog op, voor boven hebben we wel plakplinten gedaan, lekker makkelijk.
Succes ermee!
En t ziet er echt prachtig uit, enige wat je nodig hebt is een goede decoupeerzaag, stift om af te tekenen. Per dag deden we een kamer. Alleen die schijt plinten moet er nog op, voor boven hebben we wel plakplinten gedaan, lekker makkelijk.
Succes ermee!
zondag 30 mei 2010 om 20:13
zondag 30 mei 2010 om 20:22
Wij hebben Quickstep laminaat in de woonkamer en ik ben er erg tevreden over, zelf gelegd door mijn lief. Volgens hem goed te doen, maar hij is wel erg handig. Ik heb ook ooit Gamma laminaat gehad in een vorig huis op de bovenverdieping, maar daar was ik een stuk minder tevreden over. Het werd snel lelijk. Wat ik je wel kan aanraden is merk laminaat via internet te kopen (wel een kleur uitzoeken in de winkel), dat scheelt veel geld. Zelf heb ik het bij vloerenplaza.nl gekocht. Die komen het keurig bij je thuis brengen, evt. compleet met ondervloer, plinten etc. en je betaalt pas bij aflevering. Als je iets wilt weten voordat je bestelt, kunt je ze bellen. Het heeft ons veel geld bespaard. 5 jaar later hebben we er nog plinten bijbesteld, ja dat heeft even geduurd voordat die er op zaten, maar zelfs met bezorgkosten (bij bestelling onder de 400 euro of zo) waren we nog steeds heel veel goedkoper uit dan in de plaatselijke Decokay. Er zijn nog wel meer internet vloerenbedrijven, het loont echt de moeite eens een middagje te neuzen op internet, zeker als je heel wat vierkante meters nodig hebt.
zondag 30 mei 2010 om 21:43
Nou, ik denk dat ik er zo ongeveer uit ben, mede door jullie reacties. Bedankt! Ik ga in elk geval voor een goed merk, quickstep. Ook omdat ik verwacht er lange tijd te blijven wonen. En of ik het zelf ga proberen of laat doen, dat weet ik nog niet.
Ik vraag me trouwens af hoe je het laatste plankje erin krijgt, want die kan je niet meer aantikken, lijkt me zo. Weet iemand dit?
Ik vraag me trouwens af hoe je het laatste plankje erin krijgt, want die kan je niet meer aantikken, lijkt me zo. Weet iemand dit?