Lamp ontploft, nu geen licht!

24-08-2013 16:59 40 berichten
Net nu ik mn vader nodig heb zit hij in het vliegtuig!

Ik deed mn lampen aan in de woonkamer en 1 lampje in een kroonluchter ontplofte van binnen in de lamp.

Ik de lamp eruit gehaald, naar de kelder en de stop weer omhoog gedaan. Gaan me lampen nog niet aan.

Wat doe ik verkeert? Help!
Alle reacties Link kopieren
Je moet de lamp ook nog uitzetten.

Edit: de kroonluchter lamp dus. Als je daarna de stop weer aanzet, horen je andere lampen wel weer aan te gaan.
Heb je de hoofdschakelaar ook wel weer omhoog geschoven?

Waarschijnlijk is naast een stop van de groep ook de hoofdschakelaar uitgegaan.
En?
Misschien serieschakeling?
TO is ook ontploft.
Ik weet niet of de schakelaar van de lampen uit of aan staan.

Alle stoppen staan omhoog. Heb alles nog naar beneden gedaan eb omhoog en ook aan de hoofdschakelaar of hoe dat ook heet nog wat gedraaid. Maar nog steeds geen licht :(
Even aanbellen bij de buurman? Be creative..
quote:Ikje86 schreef op 24 augustus 2013 @ 16:59:

Wat doe ik verkeert?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Kapot lampje eruit, nieuw lampje erin, zekering weer omzetten en klaar.

Bitterballetje bij?
Meid, als het nou echt allemaal niet lukt met dat licht, heb je vast nog wel ergens kaarsen en waxinelichtjes liggen die je van dienst kunnen zijn tot je vader weer terug is.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Lampje heb ik al vervangen. Nou ik geef het op! Mn buurman is helaas niet zo handig, vaak weet ik het zelf nog beter... Moet je nagaan!

Gelukkig heb ik een zak waxinelichten, oranje kerstlampjes in mn openhaard, nog een schemerlampje en mn tv aan, dus komt wel goed. Mn vader komt helaas pas over een week terug, Miss de overbuurman van de week is vragen.
Huur je? Dan kun je ook wel de storingsdienst bellen? Misschien is er wel iets kapot gegaan in de stoppen kast.

Een week is namelijk best lang als je niemand anders kunt vragen en als je huurt, kun je dat soort diensten gratis laten komen.
Als het een serieschakeling is dan moeten alle lampjes hetzelfde wattage hebben.
Nee heb een koophuis. Ik heb dus geen idee wat een serieschakelaar is. Die lamp werkt al 2 jaar zo.
Maar er zitten toch wel meer lampjes in een kroonluchter? Misschien was het lampje dat je hebt vervangen ook al kapot.

Trouwens, als een fitting uitploft zet ik nooit de hoofdschakelaar uit, dat hoeft toch niet?
Dus alleen díe lamp doet het niet? Zit er een transformator tussen? Dan kan die gewoon opgeblazen zijn en doet je lamp het inderdaad het niet. Ik dacht dat geen enkele lamp het meer deed in de kamer.
Ze schreef toch echt 'lampen'. Dat geen enkel licht het meer doet sinds dat ene lampje poef zei.
@Ikje86, toen het lampje ontplofte, stopten toen alle lampjes ermee?
Bij een serieschakeling, in tegenstelling tot een parallelschakeling, wordt de spanning verdeeld over alle lampjes. Als er een kapotgaat (voorbeeld van een serieschakeling is een kerstboomverlichting) dan blijft de rest wel branden, maar er komt meer spanning op de slinger te staan waardoor de resterende lampjes sneller doorbranden. Je moet het lampje dus snel vervangen.

Als alle lampjes ermee ophielden dan zou dat kunnen betekenen dat ze allemaal doorgebrand zijn. Of dat het onderlinge contact verbroken is.

Het is ook niet duidelijk of het halogeenlampjes zijn en zo ja, sterkstroom of zwakstroomlampjes.
Wow blommit jij weet er veel vanaf! Alle lampjes stopten er gelijk mee en ook de andere lamp die aan het plafon hangt.
TO, heb je een automatische stop met een drukknopje of zijn het stoppen waar een glazen plaatje voor zit en de zekering ingaat?

Heb je zo'n model?

Welnee. Komt er nog stroom uit alle stopcontacten in de kamer?
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven