Leansale???

06-09-2013 09:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag net op funda een leuk huisje voorbij komen.

Onderaan stond:

" Deze woning wordt te koop aangeboden middels Leansale. De getoonde prijs is een vaste koopsom"

Ligt het aan mij of is dat een beetje raar in deze kopersmarkt en hebben verkopers niet zoveel te "willen"

OVerigens, even via google de uitleg van leansale gevonden:

De LeanSale methodiek is een nieuwe manier van woningverkoop. Veel mensen zetten hun woning bewust tegen een te hoge vraagprijs op Funda, ervan uitgaand dat er toch wel afgedongen gaat worden. Als die te hoge vraagprijs echter een bepaalde Funda-categorie overschrijdt, moet die woning, die dus eigenlijk minder waard is, zich plotsklaps meten met de ‘zwaargewichten’, die wel in deze categorie thuishoren.

De verkoop van uw woning wordt hierdoor een vervelend en langdurig proces, wat vaak een neerwaartse prijsspiraal oplevert. Daarnaast ‘eet’ de makelaarscourtage, gemiddeld zo’n 2% inclusief BTW, uiteraard ook nog eens een stevig gedeelte van de verkoopopbrengst op.

Bij de LeanSale-methodiek wordt een woning verkocht tegen een vaste prijs. De reële waarde. Juist omdát er dan een veel gemakkelijker proces ontstaat, dat voor iedereen transparant is, heeft de makelaar een bescheidenere rol en kan hij veel voordeliger opereren.

De vaste courtage die u betaalt voor de verkoop van een woning binnen de LeanSale-methodiek bedraagt ¤ 1.250,-. Voor die ¤ 1.250,- (exclusief BTW) wordt uw woning door één van onze Partner-NVM-makelaars op een professionele wijze, inclusief fotografie en beschrijving op Funda gepresenteerd. Ook het koopcontract wordt voor u opgemaakt. Indien u uw potentiële kopers niet zelf in uw woning wilt rondleiden, kunt u bij de makelaar aanvullend een bezichtigingspakket aanschaffen.

Hoe wordt die ‘reële’ waarde van mijn huidige woning vastgesteld?

Aan twee makelaars van goede naam en faam vraagt VORM om een taxatierapport op te stellen. Daarbij luidt de vraagstelling wat de verwachte verkoopopbrengst van uw woning is, als die verkoop binnen 6 maanden plaats moet vinden. Deze taxatierapporten krijgt u uiteraard ter inzage. Op basis van deze taxatierapporten wordt de reële waarde van uw woning dus op een transparante en eerlijke manier vastgesteld.
KLinkt opzich wel logisch. De gedachte dat je als koper moet afdingen is gebaseerd op een vraagprijs die vaak ver van de werkelijke waarde af ligt. Deze manier geeft voor beide partijen zekerheid en je weet. (zie reele waarde) wat je huis in de huidige markt waard is zonder dat je daarop maar moet gokken. Hoeveel mensen snoepen een x % van de vraagprijs af en betalen uiteindelijk nog meer dan de eigenlijke waarde..
Niet eens met je 'kopers hebben niks te willen'. Natuurlijk hebben ze wel wat te willen. Niet iedereen MOET het huis kwijt. Mijn zusje's huis staat te koop. Gewilde wijk, gewilde prijscategorie, helemaal opgeknapt. In twee weken al heel veel kijkers en meerdere biedingen gehad. Maar ze vindt ze nog net te laag maar de biedingen lopen nu toch al in prijs op. Voordeel is, dat ze niet hoeven te verkopen. Ooit willen ze een keer leuk vrijstaand wonen. Hoeft niet dit jaar. En is het over vier jaar is het ook goed. Maar eerst maar eens rustig het huis verkopen.

En die gaat haar woning echt niet voor een appel en een ei wegdoen. Omdat ze niks te willen zou hebben.

Vind de leansale methodiek eigenlijk best lekker duidelijk in onze cultuur waar we niet aan handjeklap doen van nature. Dit is mijn huis, dit kost 't en klaar. Helder, transparant en geen gezeik lijkt me.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Het lijkt mij ideaal.

Alleen bij huizen hebben we zo'n raar systeem. Ga bij de bakker toch ook geen biedingen doen
Waarom zou je je huis ook in deze tijd moeten verkopen voor minder dan de werkelijke waarde op dat moment? De huizenprijzen zijn gigantisch gezakt, dus de meeste verkopers lijden per definitie al aanzienlijk verlies. Vind het zowel voor de koper als verkoper een transparante methode.
Wat een rare gedachtegang. De waarde van een huis wordt bepaald door wat de markt bereid is ervoor te geven. De werkelijke, reële waarde bevindt zich in de markt. Dát is de waarde van een huis, niet wat een of andere makelaar besloten heeft dat de "werkelijke waarde" is.
Eens met pixiemorgan. Ik vind het overkomen als weer een nieuwe truc uit de makelaarsdoos. We zullen gaan zien of het trucje werkt...
In Schotland werken veel makelaars met een minimumprijs.

Het is niet eens de bedoeling af, dat je dat bedrag biedt, beledigend.

Het is maar net wat je gewend bent.

Zo'n leansale laat een huis een tijde tegen een bepaalde prijs in de markt staan. Als het niet verkocht wordt, kunnen de verkopers daarna zelf een lagere prijs bepalen en het huis dan tegen dat bedrag verkopen.
Dat is dus ook mijn idee. Wie is de makelaar dan wel niet helemaal om te bepalen dat dit dé prijs is voor het huis.

Zet er nog 4 andere makelaars in en je krijgt een andere prijs eruit.

adorabull, Over het algemeen staan de huizen die nu te koop staan niet voor niets te koop. Jouw zus zin in een (hele slimme overigens) luxe positie. De gemiddelde eigenaar van de woningen die nu te koop staan niet.

Al zou het 100x mijn droomhuis zijn, ik zou dit links laten liggen omdat er geen ruimte is voor onderhandeling
Lelytje, de bedoeling met Leansale is natuurlijk wel dat je het voor een scherpe prijs in de markt zet. Zit je te hoog met je prijs is er geen kip die erop af komt natuurlijk. De 'slack' is er dan al uit gehaald.

Aan de overkant stonden drie (dezelfde) huizen te koop hier. Twee op de reguliere manier (te hoog ingezet want elke verkoper zet zijn prijs voor meer op de markt dan de waarde die hij er minimaal uit wil halen. Die slack heeft de verkoper al ingebouwd. (Mijn vorige woning dus ook voor 25K duurder op de markt gezet dan de vraagprijs in mijn hoofd. Uiteindelijk net iets hoger dan de vraagprijs (die ik in mijn hoofd had) uitgekomen. Dat doet elke verkoper.). Het derde huis ging via die vaste prijs manier. Daardoor stond het huis voor iets van 30K goedkoper op Funda. En dat werkt best psychologisch bij mensen. "ZO! 30K goedkoper zeg!!!" En dus was die laatste echt binnen no time weg drie maanden terug. De andere twee staan nog in de verkoop.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven