Lek gestoken banden!

21-08-2011 17:02 46 berichten
Hoi,

Dit weekend hebben 2 jochies van 10 jaar oud de autobanden van mijn zus haar auto lek gestoken. 2 platte banden en twee beschadigd. Volgens de garage was het vragen om een klapband als ze uiteindelijk met die twee 'beschadigde' was gaan rijden. Erg gevaarlijk dus. Ze hebben trouwens meerdere auto's te pakken gehad, en gelukkig zijn ze opgepakt.

Maar 10 jaar oud! Ik vraag me af of deze (rot)ventjes uberhaupt een straf gaan krijgen. Of zouden ze daar 'te jong' voor zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ze zullen waarschijnlijk doorgestuurd worden naar bureau Halt.

Hmmmm....ik zie net dat dat vanaf 12 jaar is.
Foei zullen ze waarschijnlijk horen , niet meer doen hoor!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vrees ook dat het 'een stevig mag je niet meer doen' gesprek gaat worden :( Ik vind dit ook geen kattekwaad meer. Djees, 10 jaar en met een mes op straat. En zitten die ouders dan ook gewoon niet te suffen?
Lijkt me een gevalletje Jeugdzorg cq. Kinderbescherming (OTS en dat soort dingen). Maar daar zal jij niks over te horen krijgen ivm de privacy en zo.
Ja kan ik me ook voorstellen (dat je het niet hoort). Maar ik word er gewoon zo vreselijk boos om! Ik moet er echt niet aan denken dat ze was gaan rijden met die banden!! Ik hoop alleen echt dat ze aangepakt worden! Ik heb toch altijd een beetje het idee dat we in Nederland gewoon te soft zijn.
Hoe weten ze dat het die jongetjes waren?
Iemand uit de buurt heeft ze betrapt! Was ook gewoon overdag, en ze gingen langs meerdere auto's. Mijn zus had een briefje onder haar ruit met het verzoek de politie te bellen.
Ik denk dat ze alleen even streng toegesproken worden.

Krijgt je zus het nu wel vergoed door de verzekering van hun ouders?
Geen idee, de leasemaatschappij was nu niet bereikbaar.

Maar ik denk het niet. Als ik bewust iets kapot maak, ben ik volgens mij toch ook niet verzekerd? Maar misschien is dat bij deze monsters kinderen een ander geval? Omdat ze zo jong zijn?
Ik denk dat ouders moeten gaan betalen. Ander zouden kids alles kunnen stukmaken toch?

Hits ik m'n 10 jarige buurjongen ook even op om een auto te mollen van die vervelende baas
Als het goed is zijn die ouders WA verzekerd en kunnen jullie daar een vergoeding opeisen.
Daar heb je inderdaad een punt! Ik hoop ook echt dat die ouders moeten betalen.
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2011 @ 17:39:

Als het goed is zijn die ouders WA verzekerd en kunnen jullie daar een vergoeding opeisen.Denk je echt dat de verzekering dit uit gaat betalen? Ik bedoel, als je met opzet iets kapot maakt, dan lijkt me dat geen verzekeringszaak meer. Wel als het per ongeluk gaat (als hij met dat mes gestuikeld was en zo in die band terecht kwam)?
quote:workit schreef op 21 augustus 2011 @ 17:42:

[...]

Denk je echt dat de verzekering dit uit gaat betalen? Ik bedoel, als je met opzet iets kapot maakt, dan lijkt me dat geen verzekeringszaak meer. Wel als het per ongeluk gaat (als hij met dat mes gestuikeld was en zo in die band terecht kwam)?

Nee, hiermee kunnen die ouders bij de WA verzekering terecht.

Zou mooi zijn zeg, daar ben je toch voor verzekerd, voor schade aan derden.
quote:groentsoep2 schreef op 21 augustus 2011 @ 17:16:

Lijkt me een gevalletje Jeugdzorg cq. Kinderbescherming (OTS en dat soort dingen). Maar daar zal jij niks over te horen krijgen ivm de privacy en zo.Is dat zo? Lijkt me nogal overdreven. Mn jongere broertje heeft ook wel eens met een vriendje een paar banden lek gestoken. Mijn ouders/ hun verzekering kon het toen vergoeden, broertje kreeg enorm op zn lazer en huisarrest en heeft het nooit meer gedaan. Jeugdzorg is voor wat stevigere problemen, net zoals de kinderbescherming, om over OTS nog maar te zwijgen. Sowieso belachelijk eigenlijk dat je meteen met zulke termen rond smijt.
Tsja, ik zou het eigenlijk wel raar vinden als dit verzekeringswerk is. Ik zou verwachten / hopen dat die ouders het gewoon zelf moeten betalen. Omdat dit echt opzet is. Of misschien is het anders omdat dit om kinderen gaat. Want stel ik (25+) sloop bewust iets, bijvoorbeeld een kras op een auto. Dan kan ik daar toch niet mijn verzekering voor bellen?

Ik ben benieuwd! Morgen zal ze het wel weten.
quote:Magdalan schreef op 21 augustus 2011 @ 17:47:

[...]

Jeugdzorg is voor wat stevigere problemen, net zoals de kinderbescherming, om over OTS nog maar te zwijgen. Sowieso belachelijk eigenlijk dat je meteen met zulke termen rond smijt.Ik vind dit niet gewoon kattenkwaad eigenlijk. Dus zo raar vind ik die termen niet. Fijn dat het bij je broertje goed is afgelopen, maar het lijkt me niet goed om hier te soft mee om te gaan. Dit is gewoon heel erg gevaarlijk.
Als je voor eigen opzettelijke acties je verzekering kan aanspreken is het einde zoek denk ik.

Dan zou ik sneller wat slopen. Als mijn verzekering het toch betaalt.

OTS vind ik ook weer wat zwaar hoor. Het hoeven geen criminele in de dop te zijn. Stel dat ze het op tv hebben gezien en dachten: Tof!

Misschien helemaal niet bewust van wat ze hebben gedaan en welke gevolgen het zou hebben.
Ik zat eigenlijk wel een een werk-kamp te denken.... nee hoor, maar alleen een goed gesprek lijkt me echt niet voldoende. Het hoeven zeker geen potentiele criminelen te zijn, maar ik denk alleen wel dat als 10 jarige al 'zo' bent, je toch echt wel enige vorm van begeleiding nodig hebt (en die ouders misschien ook wel).
Kinderen onder de twaalf hebben wettelijk gezien geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid.

Zij kunnen dus niet wettelijk gestraft worden en niet aansprakelijk gesteld worden voor schade die zij hebben aangericht.

Ouders zijn wel aansprakelijk maar meestal wettelijk niet verantwoordelijk voor de schade die hun kinderen aanrichten. (zij hebben niet met de daden van hun kind ingestemd, noch ze gestimuleerd).

Als zij een WA verzekering hebben, wordt dit daarom gewoon vergoed.
Gelukkig heeft ze een leaseauto. Die zal als het goed is al het werk uit handen nemen, dus hoeft ze zich geen zorgen te maken om gedoe. Ze hoeft ook niet voor te schieten, dus qua geld zit het voor haar ook oke.

Blijft over dat het toch een vervelende situatie is! Wat een geluk dat iemand het heeft gezien.
quote:workit schreef op 21 augustus 2011 @ 17:52:

[...]

Ik vind dit niet gewoon kattenkwaad eigenlijk. Dus zo raar vind ik die termen niet. Fijn dat het bij je broertje goed is afgelopen, maar het lijkt me niet goed om hier te soft mee om te gaan. Dit is gewoon heel erg gevaarlijk.

Wie heeft het hier over "gewoon" kattenkwaad? Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn (daar heb ik in mijn comment niks over gezegd trouwens) als het slachtoffer niet meteen door heeft dat er banden lek zijn (maar serieus dat merk je echt snel)

Groentensoep2 heeft het hier over onder toezicht stellen OTS dus, wat inhoud dat die kinderen onder toezicht worden gesteld van iemand die niet de ouder/voogd is. Ergo: basaal gezien is het het uit huis plaatsen van een kind onder de 10 vanwege een lek gestoken band. Right. Voordat jeugdzorg/de kinderbescherming een zaak tot zich nemen (wederom OTS buiten beschouwing gelaten wat dat is echt zo simpel niet) moet er behoorlijk wat meer aan de hand zijn hoor dan uit baldadigheid een paar banden lek steken.

Hier Uitleg Rijksoverheid

"Ondertoezichtstelling (ots) is een gezagsbeperkende maatregel. Als in uw gezin zulke ernstige opvoedingsproblemen voorkomen dat de ontwikkeling van uw kind belemmerd wordt, kan de rechter uw kind onder toezicht stellen. Een ingrijpende maatregel als ots wordt niet zomaar gegeven. Dat gebeurt uitsluitend als de rechter vindt dat het voor uw kind noodzakelijk is dat uw gezin verplichte hulp krijgt."

Denk eens even na.

Natuurlijk is het voor je zus en haar omwonenden heel vervelend dat dit is gebeurd, en ik hoop dat zij de geleden schade kunnen verhalen bij de ouders van die jochies of de verzekering, maar echt met zulke termen smijten is buiten proporties voor het vergrijp wat er gepleegd is.
quote:Magdalan schreef op 21 augustus 2011 @ 18:11:

[...]

Groentensoep2 heeft het hier over onder toezicht stellen OTS dus, wat inhoud dat die kinderen onder toezicht worden gesteld van iemand die niet de ouder/voogd is. Ergo: basaal gezien is het het uit huis plaatsen van een kind onder de 10 vanwege een lek gestoken band.

OTS hoeft niet gevolgd te worden door een uit huis plaatsing.
10jarige kinderen beseffen vaak niet de gevolgen van hun daden. Dat ze dat heel duidelijk gemaakt worden in dit geval lijkt me logisch, maar OTS ed vind ik een beetje overtrokken hoor.

Misschien eerst even afwachten hoe de ouders reageren?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven