Levensduur Frituurpan?

14-05-2010 17:56 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze frituurpan is bijna 2 jaar oud. De deksel aan de binnenkant is behoorlijk vies. Hoelang gaat zo`n pan eigenlijk mee? en hoe maak je zo`n deksel schoon?
Om de drie jaar een nieuwe frituurpan kopen is de beste oplossing, want je kan die spullen moeilijk proper houden.
Wij hebben zo'n ding dat helemaal uit elkaar de vaatwasser in kan. Bij zo'n witte ronde krijg je het deksel eigenlijk niet echt goed schoon - wij hebben hem weggemikt toen hij echt te goor werd. Dus de levensduur? Tot je denkt: uit dat gedrocht ga ik geen friet meer eten
Ik maak de deksel en dat ranzige mandje 1x per jaar schoon met de hogedrukreiniger.

Klinkt stom, maar werkt echt! Tips als soda, azijn, uitkoken, vaatwastabletten enz werkte hier allemaal voor geen meter.

Die van ons heb ik nu zo'n 4 jaar, maar ziet er nog best aardig uit.
Wij doen enkele jaren met zo'n Princess-ding. Die kun je zo goed als helemaal schoonmaken, behalve het elektrische gedeelte en die zorgt dus ook voor de tweejaarlijkse vervanging...
U kunt uw frituurpan schoonmaken door deze te vullen met water en er een vaatwastablet in te doen. Laat het frituurmandje er ook in zitten, dan wordt dat ook gelijk mooi schoon. Zet de frituurpan nu ongeveer tien minuten aan op de laagste stand, tot maximaal 100 graden. Let er op dat het water niet gaat koken. De hete waterdampen kunnen namelijk het electrisch element onherstelbaar aantasten. Zet de frituurpan na tien minuten uit en laat het water wat afkoelen. Daarna de frituurpan goed omspoelen.

Niet elektrische onderdelen die u kunt losmaken kunt u ook apart in een sopje van waspoeder te weken zetten.

De toetsen van de frituurpan schoonmaken gaat het best met warm water waarin u een schepje soda hebt opgelost.

Het snoer van de frituurpan schoonmaken gaat het best met een doek met allesreiniger.

Voor de kunststof delen (buitenkant) van de frituurpan schijnt Lubrit All van CFS buitengewoon goed te werken. U kunt dit nder andere verkrijgen bij watersport- of doe-het-zelf-zaken. Zoek voor adressen in Google met de woorden " Lubrit All "

Uw frituurvet krijgt u weer helder door nadat u klaar bent met bakken één of twee verse eiwitten in het vet te gooien. Deze stollen en nemen daarbij direct de verschillende zwevende deeltjes op. Schep het eiwit er na een tijdje uit en gooi het weg.

Nadat er bitterballen of kroketten gebakken zijn, blijven er veel paneerkruimels achter. Als het vet afgekoeld is, even de olie zeven. Anders verbranden die kruimels, en krijgt u patat met zwarte korreltjes die bovendien zeer slecht voor uw gezondheid zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wasbenzine voor de deksel werkt als een malle!

Echter doe ik dat nooit en koop een nieuwe
Geinspireerd door dit topic, ga ik de pan maar eens aanzetten. Lekker, patat speciaal met een miniloempia
Ik gooi na het patat bakken altijd de deksel in de vaatwasser. Ik heb zo'n chroomkleurige en die is heel makkelijk schoon te maken. Wanneer ik het vet verschoon (kan via een kraantje) dan maak ik gelijk de rest van de pan schoon.
Ik heb zo'n ouderwetse zwarte pan met mandje zoals je die vroegâh gebruikten. Vind ik lekkerder dan uit die elektrische dingen.
MILF in the making ;-)
Als je m gaat uitkoken met een vaatwastablet, doe de pan niet te vol met water en zet hem niet op je aanrecht. En idd niet laten koken. Ik heb hier ooit een halve keuken mee vernaggeld. ( en da's echt duurder dan een nieuwe pan)
Ik koop gewoon weer een nieuwe van 2 tientjes al de oude me te goor wordt.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik krijg trek van al die friet, kroketten en bitterballen die hier voorbij komen... Helaas durf ik mijn frituurpan ook niet meer te gebruiken, zo smerig is ie. Ga niet eens meer proberen om dat ding schoon te krijgen.
Hier geen frituurpan maar overweeg er wel één te kopen (wel zo handig met twee kleuters én heel veel vriendjes en dinnetjes in de straat)... Maar vind ze inderdaad heel ranzig, die dingen, als ze een paar keer gebakken hebben. En ben ook niet echt van het schoonmaken (wat dit betreft). Dus welke kan ik dan (bijna) helemaal in de vaatwasser mikken?

Thx!
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Om te voorkomen dat de frituurpan minder snel ranzig wordt gebruiken wij olijfolie ipv frituurolie. De buitenkant wordt dan niet vettig.
Ik heb er een van Philips, een alu-kleurige. Daarvan kan alles in de vaatwasser, behalve het verwarmingselement.
Nu al jaren geen frituur meer in huis, maar vroeger was het bij het vet vervangen.. .nieuwe frituur kopen.
Jeetje, dat er nog zoveel mensen een frituurpan hebben Ik heb er zelf 1 maar daar doe ik uit zelfbescherming al 2 jaar geen frituurvet in De verleiding is me anders veels te groot na een gezellig avondje stappen ofzo!
Zo even alle reacties gelezen. Wij hebben inderdaad zo`n ronde waar het deksel niet vanaf kan. Het blijkt dat ie als ie koud is ook niet helemaal meer dicht wil.

Ik ga dat met die vaatwastablet niet proberen, onze keuken is nog maar anderhalf jaar oud dus die wil ik graag heel houden

Toch bedankt voor de tips! Het lijkt erop dat er tzt maar een nieuwe aangeschaft moet worden.

@Sanmi, verving jij dan nooit het vet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven