Loopse teef en los laten lopen
vrijdag 18 februari 2011 om 11:19
Mijn hond is voor de 2de x loops geworden. De vorige keer heb ik haar vanaf dag 1 niet meer los laten lopen. Een medecursist en een hond van een kennis zeggen dat dit niet hoeft, omdat ze in het begin nog niet vruchtbaar zijn. Hoe doen jullie dat?
Weet overigens niet exact wat dag 1 is, ik denk vandaag, maar kan ook een paar dagen eerder zijn.
Weet overigens niet exact wat dag 1 is, ik denk vandaag, maar kan ook een paar dagen eerder zijn.
vrijdag 18 februari 2011 om 11:21
vrijdag 18 februari 2011 om 11:30
Je weet die vruchtbaarheid nooit helemaal zeker, dus echt een dekking voorkomen! Ik had voor de loopse periodes zo rollijn (zo'n riem die uitschuift) en ging dan op onlogische tijden wandelen (heel vroeg of laat). Of je gaat met rollijn en al naar een gebied waar honden niet los mogen lopen.
Succes!
Succes!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
vrijdag 18 februari 2011 om 11:31
@Kampen, ze wordt hierna geholpen.
Waren gisteren in het park en daar waren wel wat geinteresseerde reutjes. Dat is wel vaker zo, en haar vriendje is niet geinteresseerd dus besteedde er niet te veel aandacht aan. Heb wel steeds geveegd om te kijken of ze bloedverlies had. Aantal dagen geleden nog niet, en vandaag dus wel. Dus denk dat vandaag dag 1 is.
Waren gisteren in het park en daar waren wel wat geinteresseerde reutjes. Dat is wel vaker zo, en haar vriendje is niet geinteresseerd dus besteedde er niet te veel aandacht aan. Heb wel steeds geveegd om te kijken of ze bloedverlies had. Aantal dagen geleden nog niet, en vandaag dus wel. Dus denk dat vandaag dag 1 is.
vrijdag 18 februari 2011 om 11:31
quote:Kampen86 schreef op 18 februari 2011 @ 11:24:
Als je haar zo graag los wil laten lopen is sterilliseren dan geen optie?
Maar als je echt geen pups wilt is aan de lijn de beste optie.
Zitten absoluut gezondheids- haken en ogen aan. Maar volgens mij is MS daarvan erg goed op de hoogte, dus neem aan dat dit een bewuste beslissing is.
Dierenartsen castreren graag, maar dat is écht niet zaligmakend.
Als je haar zo graag los wil laten lopen is sterilliseren dan geen optie?
Maar als je echt geen pups wilt is aan de lijn de beste optie.
Zitten absoluut gezondheids- haken en ogen aan. Maar volgens mij is MS daarvan erg goed op de hoogte, dus neem aan dat dit een bewuste beslissing is.
Dierenartsen castreren graag, maar dat is écht niet zaligmakend.
vrijdag 18 februari 2011 om 11:32
quote:mariesophie schreef op 18 februari 2011 @ 11:31:
Ah voila. Tussen de 2e en de 3e loopsheid, heel mooi. Ne je weet wanneer de eerste keer was en wanneer de tweede, kan je mooi exact in het midden van de cyclus de ingreep plannen. Dat is het beste.
Ga je het laparoscopisch laten doen?
Ah voila. Tussen de 2e en de 3e loopsheid, heel mooi. Ne je weet wanneer de eerste keer was en wanneer de tweede, kan je mooi exact in het midden van de cyclus de ingreep plannen. Dat is het beste.
Ga je het laparoscopisch laten doen?
vrijdag 18 februari 2011 om 11:33
@Spijker, we hebben zo'n 8 meter rollijn, dan heeft ze in ieder geval wat vrijheid. Losloopgebieden ga ik niet heen als ze loops is. Vind ik ook niet netjes naar eigenaren van reutjes. Gelukkig is hier ook genoeg vastloopgebied, waar je dus bijna geen honden tegenkomt, dus ook geen gesleur aan de lijn.
vrijdag 18 februari 2011 om 11:34
quote:Spijker schreef op 18 februari 2011 @ 11:32:
[...]
Ga je het laparoscopisch laten doen?Ja, idd laparoscopisch. Vind ik zelf het beste, en kan nu idd precies plannen.
[...]
Ga je het laparoscopisch laten doen?Ja, idd laparoscopisch. Vind ik zelf het beste, en kan nu idd precies plannen.
vrijdag 18 februari 2011 om 11:52
Zou niet heel blij zijn als iemand zijn loopse hond los liet lopen waar ook mijn hond loopt. Mijn hond luistert goed als hij los loopt, maar bij een loopse teef in de buurt wordt dat een stukje minder
. Gewoon aan de riem doen dus, vooral ook om te voorkomen dat je toch zo'n nest met schattige puppy's krijgt...
vrijdag 18 februari 2011 om 11:56
quote:Pien252 schreef op 18 februari 2011 @ 11:52:
Zou niet heel blij zijn als iemand zijn loopse hond los liet lopen waar ook mijn hond loopt. Mijn hond luistert goed als hij los loopt, maar bij een loopse teef in de buurt wordt dat een stukje minder
. Gewoon aan de riem doen dus, vooral ook om te voorkomen dat je toch zo'n nest met schattige puppy's krijgt...Daarom schreef ik al dat ik sowieso nu niet naar losloopgebieden ga, dus ook niet met een aangelijnde hond.
vrijdag 18 februari 2011 om 12:00
vrijdag 18 februari 2011 om 12:02
vrijdag 18 februari 2011 om 12:17
quote:mariesophie schreef op 18 februari 2011 @ 11:37:
Spijker nog een vraag. Onze hond is als ze loops is/moet worden erg waaks en angstig. Bijvoorbeeld als ze een fiets op de stoep ziet staan, dan is ze daar opeens bang voor. Dan kan laten helpen toch een positief effect hebben?
Ligt er een beetje aan. Weet je toevallig omdat ze dit doet omdat ze schrikt, dus de fietsen en dingen opeens eng vindt? Dan is de kans groot dat dat gedrag weggaat/afneemt.
Maar het is een bekend verschijnsel dat teven na castratie pittiger/dominanter worden. Dus als het gedrag juist daar vandaan komt...
Maar het blijft een gok, want niemand kan je vertellen hoe castratie je hond gaat veranderen. Bij sommige honden merk je geen gedragsverandering, bij anderen een beetje, bij weer anderen veel.
Oh ik lees nu pas dat je schrijft: angstig. Dan zou het dus wel kunnen afnemen, omdat ze wat zekerder wordt van zichzelf en daardoor minder angstig.
Spijker nog een vraag. Onze hond is als ze loops is/moet worden erg waaks en angstig. Bijvoorbeeld als ze een fiets op de stoep ziet staan, dan is ze daar opeens bang voor. Dan kan laten helpen toch een positief effect hebben?
Ligt er een beetje aan. Weet je toevallig omdat ze dit doet omdat ze schrikt, dus de fietsen en dingen opeens eng vindt? Dan is de kans groot dat dat gedrag weggaat/afneemt.
Maar het is een bekend verschijnsel dat teven na castratie pittiger/dominanter worden. Dus als het gedrag juist daar vandaan komt...
Maar het blijft een gok, want niemand kan je vertellen hoe castratie je hond gaat veranderen. Bij sommige honden merk je geen gedragsverandering, bij anderen een beetje, bij weer anderen veel.
Oh ik lees nu pas dat je schrijft: angstig. Dan zou het dus wel kunnen afnemen, omdat ze wat zekerder wordt van zichzelf en daardoor minder angstig.