Loopse teef en los laten lopen

18-02-2011 11:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond is voor de 2de x loops geworden. De vorige keer heb ik haar vanaf dag 1 niet meer los laten lopen. Een medecursist en een hond van een kennis zeggen dat dit niet hoeft, omdat ze in het begin nog niet vruchtbaar zijn. Hoe doen jullie dat?

Weet overigens niet exact wat dag 1 is, ik denk vandaag, maar kan ook een paar dagen eerder zijn.
Ik zou hond niet los laten lopen! Ze luisteren in die periode ook vaak minder en mocht ze wel een reu tegenkomen dan is de kans op pups toch aanwezig. Je weet niet zeker wanneer haar vruchtbare periode is. Dus ik zou haar aan de lijn laten.
Het gras aan de overkant is niet groen.
ik zou het risico niet nemen ...

een klein vergissinkje en voor je het weet zit je met de gebakken peren!
Wil echt geen pups, dus dan moet ze maar aan de lijn. Echt balen :-(!
Ik zou haar absoluut niet los laten lopen.
Neem het zekere voor het onzekere.

Niet los laten lopen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Als je haar zo graag los wil laten lopen is sterilliseren dan geen optie?

Maar als je echt geen pups wilt is aan de lijn de beste optie.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Aangelijnd. En dan nog oppassen dat je geen loslopende reu tegenkomt. Die houd je ook niet lekker tegen. Gewoon laten steriliseren.
Je weet die vruchtbaarheid nooit helemaal zeker, dus echt een dekking voorkomen! Ik had voor de loopse periodes zo rollijn (zo'n riem die uitschuift) en ging dan op onlogische tijden wandelen (heel vroeg of laat). Of je gaat met rollijn en al naar een gebied waar honden niet los mogen lopen.

Succes!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
@Kampen, ze wordt hierna geholpen.

Waren gisteren in het park en daar waren wel wat geinteresseerde reutjes. Dat is wel vaker zo, en haar vriendje is niet geinteresseerd dus besteedde er niet te veel aandacht aan. Heb wel steeds geveegd om te kijken of ze bloedverlies had. Aantal dagen geleden nog niet, en vandaag dus wel. Dus denk dat vandaag dag 1 is.
quote:Kampen86 schreef op 18 februari 2011 @ 11:24:

Als je haar zo graag los wil laten lopen is sterilliseren dan geen optie?

Maar als je echt geen pups wilt is aan de lijn de beste optie.

Zitten absoluut gezondheids- haken en ogen aan. Maar volgens mij is MS daarvan erg goed op de hoogte, dus neem aan dat dit een bewuste beslissing is.

Dierenartsen castreren graag, maar dat is écht niet zaligmakend.
Ze zijn vanaf de 10e dag van de bloeding toch vruchtbaar? Als de staart opzij gaat als er een reu in de buurt is? Zou haar zeker niet los laten lopen. Voor je het weet zit er een bovenop.
Ik zou het ook niet doen. Als mijn hond haar ren-uurtje heeft is dat 's avonds laat in een bos waar de kans op andere honden tegenkomen erg klein is.

In de stad is ze sowieso aan de lijn.
quote:mariesophie schreef op 18 februari 2011 @ 11:31:

@Kampen, ze wordt hierna geholpen.

Ah voila. Tussen de 2e en de 3e loopsheid, heel mooi. Ne je weet wanneer de eerste keer was en wanneer de tweede, kan je mooi exact in het midden van de cyclus de ingreep plannen. Dat is het beste.

Ga je het laparoscopisch laten doen?
@Spijker, we hebben zo'n 8 meter rollijn, dan heeft ze in ieder geval wat vrijheid. Losloopgebieden ga ik niet heen als ze loops is. Vind ik ook niet netjes naar eigenaren van reutjes. Gelukkig is hier ook genoeg vastloopgebied, waar je dus bijna geen honden tegenkomt, dus ook geen gesleur aan de lijn.
quote:Spijker schreef op 18 februari 2011 @ 11:32:

[...]

Ah voila. Tussen de 2e en de 3e loopsheid, heel mooi. Ne je weet wanneer de eerste keer was en wanneer de tweede, kan je mooi exact in het midden van de cyclus de ingreep plannen. Dat is het beste.

Ga je het laparoscopisch laten doen?Ja, idd laparoscopisch. Vind ik zelf het beste, en kan nu idd precies plannen.
Nou, dan is het nog even één nare loopsheidperiode en dan is ze er af. Lekker veel thuis te doen geven, of wat ik ook deed is met de hond gaan fietsen in plaats van lopen.
Spijker nog een vraag. Onze hond is als ze loops is/moet worden erg waaks en angstig. Bijvoorbeeld als ze een fiets op de stoep ziet staan, dan is ze daar opeens bang voor. Dan kan laten helpen toch een positief effect hebben?
Zou niet heel blij zijn als iemand zijn loopse hond los liet lopen waar ook mijn hond loopt. Mijn hond luistert goed als hij los loopt, maar bij een loopse teef in de buurt wordt dat een stukje minder ;) . Gewoon aan de riem doen dus, vooral ook om te voorkomen dat je toch zo'n nest met schattige puppy's krijgt...
quote:Pien252 schreef op 18 februari 2011 @ 11:52:

Zou niet heel blij zijn als iemand zijn loopse hond los liet lopen waar ook mijn hond loopt. Mijn hond luistert goed als hij los loopt, maar bij een loopse teef in de buurt wordt dat een stukje minder ;) . Gewoon aan de riem doen dus, vooral ook om te voorkomen dat je toch zo'n nest met schattige puppy's krijgt...Daarom schreef ik al dat ik sowieso nu niet naar losloopgebieden ga, dus ook niet met een aangelijnde hond.
quote:mariesophie schreef op 18 februari 2011 @ 11:56:

[...]

Daarom schreef ik al dat ik sowieso nu niet naar losloopgebieden ga, dus ook niet met een aangelijnde hond.Kijk dat is dan weer helemaal goed, dacht iedereen daar maar zo over...
quote:Pien252 schreef op 18 februari 2011 @ 12:00:

[...]

Kijk dat is dan weer helemaal goed, dacht iedereen daar maar zo over...Nee, dat vind ik gewoon niet netjes, dus die gebieden ga ik nu niet naartoe. Is voor mezelf ook niet lekker lopen.
*mosterd*
Niet los! Ik heb een reu en het is heel onhandig als er een loopse teef zich voor zijn voeten werpt.
quote:mariesophie schreef op 18 februari 2011 @ 11:37:

Spijker nog een vraag. Onze hond is als ze loops is/moet worden erg waaks en angstig. Bijvoorbeeld als ze een fiets op de stoep ziet staan, dan is ze daar opeens bang voor. Dan kan laten helpen toch een positief effect hebben?

Ligt er een beetje aan. Weet je toevallig omdat ze dit doet omdat ze schrikt, dus de fietsen en dingen opeens eng vindt? Dan is de kans groot dat dat gedrag weggaat/afneemt.

Maar het is een bekend verschijnsel dat teven na castratie pittiger/dominanter worden. Dus als het gedrag juist daar vandaan komt...

Maar het blijft een gok, want niemand kan je vertellen hoe castratie je hond gaat veranderen. Bij sommige honden merk je geen gedragsverandering, bij anderen een beetje, bij weer anderen veel.

Oh ik lees nu pas dat je schrijft: angstig. Dan zou het dus wel kunnen afnemen, omdat ze wat zekerder wordt van zichzelf en daardoor minder angstig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven