makelaar in de zaal??

07-05-2012 18:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraagje.

We zijn momenteel in onderhandeling. Heel erg spannend allemaal.

Er is een vrij groot gat, maar toch willen we een poging wagen. We hebben te maken met erfgenamen als ik het nieuws en de krant moet geloven is dat gunstig voor ons.

Ons eerste bod was 40.000 lager dan de vraagprijs. Daarop zijn zij 10.000 naar beneden gegaan. Toen zijn wij 5.000 omhoog gegaan. En daarop zij ook 5.000.

Nu is de vraag , wat is nu wijsheid? Weer met 5.000 of toch met 2.500 omhoog?

Wij hebben nu nog maar 10.000 te besteden. Dat is de max en daarna houdt het voor ons op. We beseffen dat het een vrij groot gat is maar we willen toch een poging wagen. Het zal niet de eerste keer zijn in deze tijd dat de verkopende partij toch flink wat naar beneden gaat.

We weten nu alleen niet wat wijsheid is. Laten we met 2.500 zien dat onze max in zicht gaat komen, denken zij misschien dan van oh jee hun max is in zicht en we willen hun niet kwijt, laten we verder naar beneden gaan. Of denken ze van ja, 2.500 wat is dat voor flauwekul zo komen we nergens?

Het gat is nu nog 20.000. Ik zou zeggen wij 10 erbij en jullie 10 eraf. Dan zitten we in het midden iedereen blij. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Daarnaast willen we natuurlijk zo laag mogelijk uitkomen.

Wie heeft er een tip hoe nu te handelen?

Wij hebben geen aankoopmakelaar trouwens.
Weet je of er andere belangstellenden zijn voor het huis?

Zo niet dan zou ik nog één keer 5.000 omhoog gaan met het bod en erbij melden dat dat ook echt het maximale bod is. Weigeren ze dat bod dan zeggen dat je de boel afblaast en vervolgens afwachten of ze toch niet willen verkopen. Het is immers een kopersmarkt.

Je moet wel voor jezelf afwegen of je het risico wilt lopen dat ook de verkopende partij eventueel afhaakt.
Wie niet waagt die niet wint. Zou voor 2500 euro gaan. Maar ben dan ook geen makelaar! Succes
Ik zou een uiterst voorstel doen: zij 10 eraf, jullie 10 erbij. Dit voorstel zien ze echt wel aankomen en het zou me verbazen als ze niet akkoord zouden gaan.
Ik zou voor de 7.500 gaan, en zeggen dat dat echt je maximum is.
Wat is het huis waard? Kan je dat onderbouwen met bv andere gelijkwaardige huizen die zijn verkocht in de straat/buurt? Eventueel gecorrigeerd met de daling in huizenprijzen..

Doe dus een laatste bod, en zorg dat je dat goed onderbouwt met steekhoudende argumenten...
Hoe lang is het huis op de markt? Of met andere woorden: hoe graag willen zij ervan af? Dat maakt wel wat uit.

Je moet je afvragen voor welke prijs je het acceptabel zou vinden als het aan je neus voorbij gaat. Als ik het goed begrijp is dat 20.000 onder de vraagprijs.

Als je denkt dat ze op hete kolen zitten zou ik voor een 5000 verhoging gaan. Dat geneuzel met kleine bedragen als je nog 20.000 uit elkaar zit, zou mij niet gunstig stemmen richting jou. Je kunt het spelen dat dit echt het uiterst haalbare bod is en dat meer er niet inzit en dat hier alleen een acceptatie of afwijzing op kan volgen. Maar dan moet je dat ook menen en bij een afwijzing van je nieuwe bod niet alsnog ingaan op een tegenbod. Als je positie sterk genoeg is kun je zo geld besparen. Maar dan loop je dus de kans het huis mis te lopen voor een prijs 5000 onder jouw maximum.

Je kunt ook open kaart spelen en zeggen dat je echt niet meer kunt bieden dan wat je kunt bieden. Dat je begrijpt dat ze meer willen maar dat dat er voor jullie niet inzit. Een dergelijke openheid kan nog wel eens een verkoper kietelen om akkoord te gaan met een iets lagere prijs dan beoogd.

Al met al is het natuurlijk gewoon een groot gokspel.

Succes
Wat is de vraagprijs van het huis?

(40.000 onder de vraagprijs van 450.000 euro is natuurlijk heel iets anders dan van 185.000 euro...).

En in deze tijd, deze markt zeg ik: ga voor goud. Ze kunnen altijd je bod weigeren en dan kun je het over een paar maanden nog eens proberen. Grote kans dat het huis nog steeds te koop staat...
Oh, en als de wiedeweerga een aankoopmakelaar inschakelen. Die weet waar ie 't over heeft.

Zoek wel een betrouwbare (funda checken wie het meest verkocht heeft in jullie regie, navragen bij vrienden en bekenden, etc.). Ook makelaars willen nu wel wat actie, dus de verkoopmarge kan ook nog onderhandelbaar zijn.
Wat Gember zegt. Hoe lang staat de woning al te koop? Staat die al lange tijd te koop dan kan je wat meer risico nemen.

Hoe snel kan jij de woning betrekken? Erfgenamen willen vaak ook snel van een woning af. Dus je kan ook zeggen: mijn laatste bod is 5000 meer maar dan kan de overdracht op korte termijn plaatsvinden.
Je wil het huis graag hebben alleen heb je een max te besteden bedrag. De verkopers zijn al 15.000 gezakt en jullie 5.000 gestegen.

Een gat van 20.000 euro overbrug je niet met 2.500 euro.

Je kunt blijven onderhandelen of een eindbod doen van bijv. 7.500 hoger met de termijn dat de overdracht moet plaats vinden en onder voorbehoud van financiering.

Ik zou een eindbod neerleggen en niet als een kruidenier gaan onderhandelen.
Eindbod doen, als je nu 2500 biedt dan haken ze sowieso af vermoed ik....
Doe je bod ook onder voorbehoud van de aankoopkeuring (of hoe dat ook mag heten). Wanneer uit de keuring blijkt dat je ¤ 7.000 of zo aan kosten moet maken voor herstel van wat dingen, dan kun je die weer van het geaccepteerde bod afhalen. Mits de verkoper daarmee akkoord gaat.

Na zo'n keuring kan de verkoper ook niet meer doen alsof ze niet weten dat de goot vervangen moet en de ramen boven eigenlijk rot zijn :-).
De hamvraag is: "hoe graag wil je het huis hebben?". Is het een OK huis, maar zijn er vast nog meer, dan zou ik nu een eindbod doen dat binnen je acceptabele budget ligt. Happen ze niet, dan is het jammer. Je hebt zelfs kans dat ze over 3 maanden bellen of je nog interesse hebt. Happen ze wel, dan heb je een nieuw huis.
Bedankt voor jullie reacties!

Het huis staat nog niet zo lang te koop, 3 maanden. De vraagprijs is 3 ton.

Het huis staat dus niet zo lang te koop, en ook weten we niet of we de enige zijn. Op de vraag of er meer animo is kregen we een politiek correct antwoord van ja het is heel gewild en het kan snel gaan.

Het is echt ons droomhuis. Natuurlijk weet ik wel dat als het nu niet lukt ik daar van baal maar dat we heus nog wel een ander huis ooit vinden. Maar het is niet zo van ja het huis is wel oke maar voor dit huis ook 3 anderen.

We willen dit heel erg graag dus het risico nemen is best wel moeilijk dan zijn we bang dat we het kwijt zijn. Maar inderdaad zijn we ook bang dat als we te kleine stappen zetten ze ons niet serieus nemen oid.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga e.e.a in overweging nemen!
Is de vraagprijs voor het huis wel reeël? Ik kreeg vorige week nl mijn WOZ aanslag binnen, en zag een daling van 19.000 in de waarde van ons huis tov 2011.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als je het echt wil hebben geef dan uit wat je kan betalen: die 10 erbij dus.

Al eerder gezegd maar nu nog met duizendjes gaan zitten trutten: daar worden mensen niet vrolijk van.

Succes morgen!
Een huis met een vraagprijs van 3 ton zit in het moeilijke segment. Daar moet je niet meer voor bieden dan 270 duizend. Zelfs dat is een heel hoog bod vind ik persoonlijk. Als jullie dat huis hebben gekocht en je wil het verkopen over 3 maanden, dan krijg je dat er nooit meer voor terug. Dat is dus de marktwaarde op dit moment al.

Als je niet echt perse dat huis moet hebben, dan zou ik echt 3 maanden wachten en dan 260 bieden. Ik denk dat ze dan snel toehappen. Elke maand komen er huizen op de markt van mensen die scheiden of het financieel niet bolwerken. Het klinkt hard, maar als je aan jezelf denk kan je daarvan profiteren. Dat geld heb je nog nooit zo snel verdient.
Zo johand, jij weet wel veel over de marktwaarde van een huis dat je nog nooit hebt gezien...
Ja spectral, dat is niet erg moeilijk hoor.

Als een huis al 3 maanden te koop staat dan weet je dat ze gewoon een te hoge prijs vragen.Dan hoef je dat huis echt niet te zien en ook niet te weten waar het staat in Nederland.

Een vriend van mij is makelaar en die verteld dat er 3 prijzen zijn, een reële prijs waarbij een huis binnen 1 maand weg is. Een tussen prijs waarbij het 3 maanden gaat duren en een droomprijs, in de laatste categorie staan huizen minimaal 3 maanden te koop tot een jaar. Daarna heb je nog een vierde categorie, dat is de sprookjesprijs.
quote:Pieter_D schreef op 07 mei 2012 @ 19:24:

Je wil het huis graag hebben alleen heb je een max te besteden bedrag. De verkopers zijn al 15.000 gezakt en jullie 5.000 gestegen.

Een gat van 20.000 euro overbrug je niet met 2.500 euro.

Je kunt blijven onderhandelen of een eindbod doen van bijv. 7.500 hoger met de termijn dat de overdracht moet plaats vinden en onder voorbehoud van financiering.

Ik zou een eindbod neerleggen en niet als een kruidenier gaan onderhandelen.Zo zou ik het ook doen. Nu meteen een eindbod plaatsen waar je nog ruimte hebt. Waarschijnlijk komen zij met een tegen eindbod. Die kan je vervolgens accepteren of jouw eindbod herhalen.
quote:johand schreef op 08 mei 2012 @ 10:49:

Als een huis al 3 maanden te koop staat dan weet je dat ze gewoon een te hoge prijs vragen.Dan hoef je dat huis echt niet te zien en ook niet te weten waar het staat in Nederland.

Een vriend van mij is makelaar en die verteld dat er 3 prijzen zijn, een reële prijs waarbij een huis binnen 1 maand weg is. Een tussen prijs waarbij het 3 maanden gaat duren en een droomprijs, in de laatste categorie staan huizen minimaal 3 maanden te koop tot een jaar. Daarna heb je nog een vierde categorie, dat is de sprookjesprijs.hahahahahahahaha, sorry hoor maar die drie maanden redenatie is echt belachelijk... Een goede makelaar zal je vertellen dat een huis na drie maanden pas een plek in de markt heeft gevonden, hahahahahahahaha
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:johand schreef op 08 mei 2012 @ 10:49:

Een vriend van mij is makelaar en die verteld dat er 3 prijzen zijn, een reële prijs waarbij een huis binnen 1 maand weg is. Een tussen prijs waarbij het 3 maanden gaat duren en een droomprijs, in de laatste categorie staan huizen minimaal 3 maanden te koop tot een jaar. Daarna heb je nog een vierde categorie, dat is de sprookjesprijs.Kijk eens op Funda hoeveel huizen er binnen 1 mnd weg zijn. Je maakt mij toch niet wijs dat er zelden een huis met een reele vraagprijs op de markt komt. En als dat wel zo is, dan doen alle makelaren hun werk dus niet goed. Zij geven toch meestal een advies over de vraagprijs.
Designed en Lavendelbloem, de markt zit tegenwoordig echt anders in elkaar. Een makelaar krijgt veelal een percentage van het verkoopbedrag en heeft er dus in eerste instantie baat bij een hoge prijs in te schatten. Wie weet is er een "gek" die echt een huis wil hebben in een bepaalde straat. Dat is niet van te voren in te schatten. Als er zo een gek is, dan is de klant blij en de makelaar.

Een goede makelaar durft tegen een klant te vertellen dat er drie prijzen zijn. Klanten leven echter nog in het jaar 2010 en niet in 2012. Dat komt soms omdat ze het huis hebben gekocht in de te dure periode en dus met een rest schuld blijven zitten. Klanten willen ook de maximale prijs. Soms kijken ze naar buren die twee jaar geleden een huis hebben verkocht.

Het is echte kul dat een huis pas in drie maanden een plek in de markt heeft gevonden. Als mensen een huis willen kopen dan kijken ze met name op Funda. Dat doen ze elke week, zo niet vaker. Een huis heeft dus binnen 3 maanden al 20 keer een plek op de markt gevonden. Uit het feit dat de huizen heel lang te koop staan blijkt al dat heel veel prijzen gewoon niet realistisch zijn.
Of uit het feit dat huizen heel lang te koop staan blijkt dat veel mensen geen hypotheek krijgen of het niet aan durven om te kopen. Ook goedkope huizen blijven momenteel lang te koop staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven