Meningen gevraagd, m.b.t. aanschaf asielhond

02-07-2012 15:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een lang verhaal kort te houden: we zitten er aan te denken om een (asiel)hond te adopteren. Partner en ik zitten nog in een oriënteringfase.

Wat betreft werk: we werken beide fulltime, alleen werk ik van ’s middags 16:00 tot 24:00 en vriend van 09:00 tot 18:00. Hond zou dan doordeweeks max. 3 uur alleen zitten. Vriend zou dan de hond ’s ochtends kort uitlaten, ik kan ruim anderhalf uur met hem in het bos (vlakbij) gaan wandelen en ’s avonds laat mijn vriend hem weer een uur uit. Eventueel kan ik hem dan weer uitlaten, als ik thuis kom. Al met al, zou het neer komen op min. 2 ½ - 3 uur lichamelijke beweging op een dag.

We weten nog niet precies wat voor een soort hond het gaat worden, maar we hebben beide een voorliefde voor Staande honden en Retrievers. We weten dat dit soort honden heel veel beweging nodig hebben en dat het werkhonden zijn. Daarom willen we dan ook, naast de dagelijkse wandelingen, een (jacht)training gaan volgen, zodat de hond niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk voldoende wordt uitgedaagd. Wel een training die past bij de soort hond, zeg maar.

Nu hadden we vorige week een bezoek gebracht aan een asiel. We legden de situatie uit en eigenlijk kregen we al snel de vraag hoe/waar we wonen (dus rijtjeshuis/appartement, tuin/geen tuin, e.d.)

We wonen dus in een appartementencomplex. Als we een hond zouden nemen, dan zou hij 4 trappen op/af moeten. ...

Aan de ene kant snap ik heel goed dat de meest ideale uitgangssituatie, voor de aanschaf van een hond, zou zijn: huis met ruime tuin. Volgens de asielmedewerkster zou de kans erg klein zijn, dat we een hond (waar onze voorkeur naar uit gaat, zie 3de alinea) zouden meekrijgen. Volgens haar dan alleen puur om het feit dat we in een appartement wonen (traplopen en te kleine bewegingsruimte)

Wat vinden jullie hiervan?

Stel jij bent een fokker/asielmedewerker, zou je dan een hond meegeven aan mensen zoals wij?

Ja/Nee, waarom wel/niet?
Voor sommige rassen is het gewoon erg slecht (HD) om elke dag 3 x een trap te moeten af-oplopen.
Vooral de grotere rassen krijgen vaak gezondheidsklachten door veel trappen lopen, dus ik denk dat jullie beter kunnen wachten totdat jullie in elk geval op de begane grond wonen. Het gebrek aan tuin kun je natuurlijk wel oplossen met veel wandelen.
Je zou dan natuurlijk altijd nog voor een pup kunnen gaan en een constructie bedenken zodat de hond geen trap hoeft te lopen.

Ik snap de asielmedewerkers wel.

Maar jou ook.
Is er geen lift?

Qua uitlaten zit je hartstikke goed maar dat traplopen... Heel slecht voor hondenheupen (klimmen) en knieen (dalen). Kun je geen middenmaatje nemen? Die kun je eventueel ook makkelijker optillen. Al is dat in de regen niet zo aantrekkelijk met een natte hond...
Ja was ooit fokker, nu herplaats station:

Hangt v ras af; Een molosser zou ik je niet gauw meegeven!

Mbt risico's, maar een lichtgewicht hond, en een gezonde zou ik met veel liefde meegeven; ik wil zien dat mensen inzet tonen !

Het feit dat je hier al vraagt, geef mij een goed gevoel; JE wil investeren
Heb zelf een Deense dog.

Toen ik hem ging kopen bij de fokker, wilde ze ook wat dingen weten.Zo ook mijn soort woning. Er is mij ook heel vaak gezegd pas op met trap lopen, en er mee wachten tot hij volledig uitgegroeid is.

Hij heeft een broer die op een flat heeft gewoond. Ook al is het ''maar'' 3 jaar geweest, die hond is nu op zijn 4de wel versleten.
Het klimmen van de trap is vaak niet het probleem vd molossers; het afdalen !!! Druk op schouders en te snel vaak.

Ik zou daarom voor een hond kiezen , die een gespierde kont heeft, en die er strak uit ziet je mag me rustig prive bericht sturen. Ook als een medewerker te dramatisch doet; ga naar een ander asiel !! Ik heb liever BEWUSTE mnensen voor mijn herplaatsers, dan met tuin en groot huis; die minder doen voor de hond. Jouw bericht komt over dat je MOEITE wil dien en nadenkt ! Zouden meer mensen moeten doen........
Qua werktijden is het zeker goed, de hond zit niet te lang alleen (reden waarom wij geen hondje kunnen nemen) maar die trappen...

Nee dat kunnen zulke honden echt niet aan vanwege de heupen, er is geen lift in het gebouw begrijp ik?
quote:sirocco schreef op 02 juli 2012 @ 15:25:

Ja was ooit fokker, nu herplaats station:

Hangt v ras af; Een molosser zou ik je niet gauw meegeven!

Mbt risico's, maar een lichtgewicht hond, en een gezonde zou ik met veel liefde meegeven; ik wil zien dat mensen inzet tonen !

Het feit dat je hier al vraagt, geef mij een goed gevoel; JE wil investerenIk moet toegeven dat ik Molosser even heb opgezocht op Google Maar dit soort honden zijn inderdaad te groot. We zaten zelf meer te denken aan formaat Engelse Pointer. Die zijn ook wat meer rugvriendelijker, als we ze zouden moeten optilllen.
Deense dog ( juiste benaming Duitse Dog ) valt trouwens onder de molosser groep ( rasgroep 2 oa Mastino, Berner senner, Boxer, Cane Corso, Bull mastiff etc )!!!! Voor een flat raad ik geen molossers of zware honden aan ! Ze zijn namelijk niet makkelijk te tillen. Was ooit fokker v molosser, daarna bezig met herplaatsters, door mijn eigen handicap ( en leven in Zuid Europa neem ik lichtere rassen en vuilnisbakken op) Soms een molosser.... maar die wil ik ook niet in een appartement zonder lift, mbt artrose, dysplasia kans
wij hebben nu ruim een jaar een asielhond, asbakje wat 1/2 border collie en dus ook aardig wat beweging nodig heeft. we hebben een ieniedemienie tuintje wat ook nog helemaal bestraat is. eigenlijk is het de naam tuin niet eens waard. de hond komt er vrijwel nooit. hebben ook nog een groot dakterras en daar komt ze wel regelmatig... hier zonnen we zelf ook. Bij het asiel waar wij haar vandaan hebben werd er in het begin ook wat moeilijk over gedaan. wij hebben toen uitgelegd hoe ons schema eruit zou zien, dat ze genoeg beweging krijgt e.d. Ook heb ik toen aangegeven dat ik die regel een beetje onzin vind want de meeste eensgezinswoningen met een normale tuin bieden ook echt niet genoeg ruimte voor de dagelijkse beweging die een hond nodig heeft (uitzonderingen daargelaten).

de hd vind ik wel iets om rekening mee te houden. maar retrievers en staande honden zijn ook weer niet ontzettend zwaar. meestal tussen de 25-35kg gok ik. als je voor een (jong)volwassen hond gaat kunnen ze al getest zijn op hd en als ze dan in de a categorie vallen is dit geen probleem voor de komende jaren. het zou wel 'op kunnen spelen' bij de ouderdomskwaaltjes.

wat je ook zou kunnen doen is kijken bij de sites van rasverenigingen en (goede) fokkers. vaak hebben ze ook een categorie herplaatsers. Mijn ouders fokken zelf ook een bepaald jachthondenras (op kleine schaal) en soms gebeurt het wel eens dat een van de 'afnemers' niet meer voor een hond kan zorgen. In het koopcontract laten zij altijd zetten dat een hond in zo'n geval bij hun terugkomt en niet bij een asiel. zij herplaatsen deze dan weer. nadeel is wel dat je veel verschillende sites bij moet houden hiervoor en het kan lang duren voor je een hondje naar je gading tegenkomt.
quote:sirocco schreef op 02 juli 2012 @ 15:35:

Deense dog ( juiste benaming Duitse Dog ) valt trouwens onder de molosser groep ( rasgroep 2 oa Mastino, Berner senner, Boxer, Cane Corso, Bull mastiff etc )!!!! Voor een flat raad ik geen molossers of zware honden aan ! Ze zijn namelijk niet makkelijk te tillen. Was ooit fokker v molosser, daarna bezig met herplaatsters, door mijn eigen handicap ( en leven in Zuid Europa neem ik lichtere rassen en vuilnisbakken op) Soms een molosser.... maar die wil ik ook niet in een appartement zonder lift, mbt artrose, dysplasia kansEn vergeet ook niet de sterke wil van deze honden. Het is niet alleen dat ze beter geen trappen kunnen lopen, er zijn er ook die het simpelweg weigeren. Die van mij weigert zelfs in de auto te springen, dat vindt hij al te hoog. We hebben serieus net een andere auto aangeschaft, omdat 65 kilo echt te zwaar is om in en uit de auto te blijven tillen!
Met Pointers, zou ik me dus minder zorgen hebben !

Dit omdat de dysplasia gradaties juist zijn ontwikkeld op de greyhound ! Het zijun ook jachthonden ;)

Bij molossers is meestal de heup aansluiting onvoldoende ; normaal voor de rassen; ook als het HD A is

Een pointer , retriever zijn minder zware honden ;)

Natuurlijk zijn er uitzonderingen !

Maar beweging!!! Wandelen, mbt spierontwikkeling, en mochten ze toch ooit last krijgen is de operatie , vaak met een groter succes resultaat !

Hoop dat ik duidelijk ben ! Anders effe vragen door mijn gezondheid type ik angzamer en met meer fouten dan ik wil sorry
quote:lemonlover schreef op 02 juli 2012 @ 15:35:

wij hebben nu ruim een jaar een asielhond, asbakje wat 1/2 border collie en dus ook aardig wat beweging nodig heeft. we hebben een ieniedemienie tuintje wat ook nog helemaal bestraat is. eigenlijk is het de naam tuin niet eens waard. de hond komt er vrijwel nooit. hebben ook nog een groot dakterras en daar komt ze wel regelmatig... hier zonnen we zelf ook. Bij het asiel waar wij haar vandaan hebben werd er in het begin ook wat moeilijk over gedaan. wij hebben toen uitgelegd hoe ons schema eruit zou zien, dat ze genoeg beweging krijgt e.d. Ook heb ik toen aangegeven dat ik die regel een beetje onzin vind want de meeste eensgezinswoningen met een normale tuin bieden ook echt niet genoeg ruimte voor de dagelijkse beweging die een hond nodig heeft (uitzonderingen daargelaten).

de hd vind ik wel iets om rekening mee te houden. maar retrievers en staande honden zijn ook weer niet ontzettend zwaar. meestal tussen de 25-35kg gok ik. als je voor een (jong)volwassen hond gaat kunnen ze al getest zijn op hd en als ze dan in de a categorie vallen is dit geen probleem voor de komende jaren. het zou wel 'op kunnen spelen' bij de ouderdomskwaaltjes.

wat je ook zou kunnen doen is kijken bij de sites van rasverenigingen en (goede) fokkers. vaak hebben ze ook een categorie herplaatsers. Mijn ouders fokken zelf ook een bepaald jachthondenras (op kleine schaal) en soms gebeurt het wel eens dat een van de 'afnemers' niet meer voor een hond kan zorgen. In het koopcontract laten zij altijd zetten dat een hond in zo'n geval bij hun terugkomt en niet bij een asiel. zij herplaatsen deze dan weer. nadeel is wel dat je veel verschillende sites bij moet houden hiervoor en het kan lang duren voor je een hondje naar je gading tegenkomt.

Een retriever niet zwaar.?

Zie jij jezelf, 4 x per dag met plusminus 35 kilo trap op en aflopen?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Nope, geen lift aanwezig. We willen wel binnen nu en twee jaar verhuizen naar een benedenwoning. Maar als ik de reacties tot zover lees, denk ik dat we dat verhuisproces moeten gaan versnellen...

Ja, dat veel grote honden last kunnen krijgen van HD wist ik. En als we nou een soort plankconstructie zouden maken, zou dat helpen?
quote:Eindeloos schreef op 02 juli 2012 @ 15:42:

[...]

Een retriever niet zwaar.?

Zie jij jezelf, 4 x per dag met plusminus 35 kilo trap op en aflopen?Bovendien gaan erg veel mensen wel eens door hun rug of verstuiken een enkel oid. Dat betekent echter niet dat de hond niet meer uitgelaten hoeft te worden!
quote:london_calling schreef op 02 juli 2012 @ 15:43:

Ja, dat veel grote honden last kunnen krijgen van HD wist ik. En als we nou een soort plankconstructie zouden maken, zou dat helpen?Nee, want een helling is net zo slecht als een trap. Het gaat erom dat er veel gewicht op twee poten leunt ipv vier, bij het klimmen of dalen.
@ eindeloos.

ik heb het een maand of 2 noodgedwongen moeten doen... 2 trappen en 30kg hond.... en wel vaker dan 4 keer per dag. ik vond het meevallen. ik begrijp wel dat je dat niet een hondenleven lang ziet zitten dus vandaar dat er in dezelfde alinea bij staat dat ze dan voor een jongvolwassen hd a hond moeten gaan die voorlopig zelf die trappen kan. het zou dan als de hond oud wordt een probleem kunnen geven maar ik neem aan dat ze niet hun hele leven op een appartement wonen waarvoor ze 4 trappen opmoeten. misschien zijn de daar dus al wel weg tegen die tijd.

overigens waren het bij mij maar 2 trappen, en een hond die heel rustig bleef 'hangen'. ik kan me voorstellen dat het bij een spartelaar moeilijker gaat.
Vanwege de trappen zou ik een al te grote hond (HD) niet doen; de beperkte ruimte (appartement) vind ik een onzinargument omdat je genoeg tijd hebt om met de hond te wandelen. Er zijn ook mensen met een groot huis, waar de hond de hele dag in de garage/gang moet zitten omdat ze druk zijn met werken, dus de effectieve ruimte voor het beest is dan minder. Een retriever/pointer zou qua gewicht denk ik nog net kunnen, een Sint Bernard (dat formaat) wordt te groot; dan heb je straks zelf HD :-)

Verder: Wees zorgvuldig in je keuze voor een hond; de meest zielige hond uit het asiel die je een beter leven gunt hoeft niet de hond te zijn die het beste bij je past.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:lemonlover schreef op 02 juli 2012 @ 15:47:

@ eindeloos.

overigens waren het bij mij maar 2 trappen, en een hond die heel rustig bleef 'hangen'. ik kan me voorstellen dat het bij een spartelaar moeilijker gaat.Dat kun je ze wel aanleren, om dan rustig te blijven.
quote:nummerzoveel schreef op 02 juli 2012 @ 15:39:

[...]

En vergeet ook niet de sterke wil van deze honden. Het is niet alleen dat ze beter geen trappen kunnen lopen, er zijn er ook die het simpelweg weigeren. Die van mij weigert zelfs in de auto te springen, dat vindt hij al te hoog. We hebben serieus net een andere auto aangeschaft, omdat 65 kilo echt te zwaar is om in en uit de auto te blijven tillen!

Misschien doe jij dit al, maar voor eventuele meelezers;

In zulke gevallen LAAT ik ze NOOIT springen

Ik loop in krukken en corset; dus als het mij lukt.....

Soms met veel geduld en herhalen....

Een loopplank !!! Op NL websites zijn goeden constructies....

Voor de minder bijdehandte in zuid europa zonder Gamma :P

Auto in: MINDER RISICO

Zit blijf !!!!

Ik help de voorpoten erin !!!!

Houd effe (zonder mijn krukken) de lijn tegen of via de borst

En rustige maar wat zwaardere stem hulpen

En dan een kontje, ; om te stimuleren stukje kaas of brok;

ZODRA die poten in de auro zijn

En dus ee kontje geven

Auto uit;

ZIT BLIJF

Doet de hond het niet gewoon de klep weer dicht gooien !!!!!

Zit de hond rustig, aan de riem, de auto uit LATEN stappen, desnoods tegenhouden via riem/ slip ketting of half check !

( let op dat je dit goed gebruikt anders mishandel jij je hond namelijk)

Of hand op de borst!

Iedere sneel impuls negeren ! Hooguit een droog zwaar, hulpje van je stem : NEE !!!

En geduld , kleine stapjes.....

Het gaat niet in 1 keer als je zelf onervaren bent

Dierenleven in het moment, en pakken heel gauw juist jouw nonverbale signalen op !

Dus denk aan je eigen lichaamshouding en stem ;)

Zo leer je ze ook rustig de trap af lopen ipv naar beneden denderen;

Molossers, zijn idd keihard, en die moet je beschermen tegen hunzelf ;)
quote:london_calling schreef op 02 juli 2012 @ 15:43:

Nope, geen lift aanwezig. We willen wel binnen nu en twee jaar verhuizen naar een benedenwoning. Maar als ik de reacties tot zover lees, denk ik dat we dat verhuisproces moeten gaan versnellen...

Ja, dat veel grote honden last kunnen krijgen van HD wist ik. En als we nou een soort plankconstructie zouden maken, zou dat helpen?

Ik heb geen verstand van honden, maar wel een kat genomen met de gedachte 'we wonen hier toch nog maar een jaartje'. Dat werden er dus ruim vijf i.v.m werkloosheid/crisis etc. Met best wel een paar gevolgen (gewicht/verveling) voor de kat. Ik zou het niet weer zo doen, zeg maar.

Wellicht het verhuisproces versnellen en dan pas een hond?
Waarom koop je geen hond/pup? Dan ben je niet afhankelijk van toestemming. Overigens vind ik het ook raar om 'n hond te nemen op 'n appartement zonder tuin en met zoveel trappen. Wacht dan met 'n hond tot je 'n huis hebt waar ie ook los in de tuin kan.
quote:elninjoo schreef op 02 juli 2012 @ 15:51:

Waarom koop je geen hond/pup? Dan ben je niet afhankelijk van toestemming. Overigens vind ik het ook raar om 'n hond te nemen op 'n appartement zonder tuin en met zoveel trappen. Wacht dan met 'n hond tot je 'n huis hebt waar ie ook los in de tuin kan.Een goede fokker geeft ook niet zomaar iedereen een hond mee. Die wil ook weten waar zn beesten terecht komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven