Merelnest verplaatsen?
vrijdag 18 mei 2018 om 06:47
Is dat mogelijk?
Wij hebben al jaren een merel in de tuin. Dit seizoen broedt ze het tweede nest, in een klimplant aan de schutting.
De schutting is rot en moet weg. Dit afgesproken met de buren. Buren zijn druk bezig hun tuin te verbouwen.
Nu heeft buurman voorgesteld het het dit weekend weg te halen. Man zou meehelpen maar hij stelt nu voor het te doen dit weekend dat wij weg zijn. Super aardig uiteraard.
Echter, merels worden nog in het nest gevoerd door de moeder.
Man en ik willen wachten tot het nest verlaten is, maar begrijpen ook zeker dat buren verder willen met hun tuin. Ze zitten nu in het zand, kruipend klein kind en dat is niet fijn natuurlijk.
Ik wil geen zeikerd zijn, buurman regelt alles maar het liefst wacht ik tot het nestje leeg is of ik zou het moeten kunnen verplaatsen?
Wij hebben al jaren een merel in de tuin. Dit seizoen broedt ze het tweede nest, in een klimplant aan de schutting.
De schutting is rot en moet weg. Dit afgesproken met de buren. Buren zijn druk bezig hun tuin te verbouwen.
Nu heeft buurman voorgesteld het het dit weekend weg te halen. Man zou meehelpen maar hij stelt nu voor het te doen dit weekend dat wij weg zijn. Super aardig uiteraard.
Echter, merels worden nog in het nest gevoerd door de moeder.
Man en ik willen wachten tot het nest verlaten is, maar begrijpen ook zeker dat buren verder willen met hun tuin. Ze zitten nu in het zand, kruipend klein kind en dat is niet fijn natuurlijk.
Ik wil geen zeikerd zijn, buurman regelt alles maar het liefst wacht ik tot het nestje leeg is of ik zou het moeten kunnen verplaatsen?
vrijdag 18 mei 2018 om 09:04
Je gaat er nu meteen vanuit dat buurman het een probleem zal vinden om even te wachten. Misschien denken ze er wel hetzelfde over als jij en willen ze het plaatsen van de schutting best uitstellen, maar dat weet je dus niet tot je het vraagt.
Als je met spandoeken aan zou komen zetten en jezelf aan de oude schutting zou vastketenen zou ik zeggen dat je een beetje overdrijft, maar er is niets mis mee om een beetje rekening te houden met de dieren om je heen. Dat doen al zo weinig mensen.
Als je met spandoeken aan zou komen zetten en jezelf aan de oude schutting zou vastketenen zou ik zeggen dat je een beetje overdrijft, maar er is niets mis mee om een beetje rekening te houden met de dieren om je heen. Dat doen al zo weinig mensen.
vrijdag 18 mei 2018 om 09:06
TO weet nog helemaal niet of ze ruzie krijgt met de buren als ze uitstel vraagt tot het nest is uitgevlogen.
Ga het eerst eens overleggen voordat je gaat nadenken over woorden als zeiken en ruzie.
vrijdag 18 mei 2018 om 09:08
cerulli schreef: ↑18-05-2018 09:04Je gaat er nu meteen vanuit dat buurman het een probleem zal vinden om even te wachten. Misschien denken ze er wel hetzelfde over als jij en willen ze het plaatsen van de schutting best uitstellen, maar dat weet je dus niet tot je het vraagt.
Nest is bekend.
vrijdag 18 mei 2018 om 09:44
Waarom zou jij in deze de zeikbuuf zijn? Hij kan ook de zeikbuur zijn he. Je hebt in ieder geval een buurman die wel een tuin wil, maar natuur niet belangrijk vindt, weet je dat alvast.
En laat het hem niet z'n hoofd halen dat ie toch vast die schutting sloopt als jullie weg zijn, want dan zou ik woest worden. Ik hoop jij ook en dat dat voor hem duidelijk is.
Het idee alleen al, bespottelijk.
En laat het hem niet z'n hoofd halen dat ie toch vast die schutting sloopt als jullie weg zijn, want dan zou ik woest worden. Ik hoop jij ook en dat dat voor hem duidelijk is.
vrijdag 18 mei 2018 om 09:58
Dat zei hij.. stel dat ze uitvliegen als jullie weg zijn. Ik zei laten we maar wachten.MarindaH schreef: ↑18-05-2018 09:44Waarom zou jij in deze de zeikbuuf zijn? Hij kan ook de zeikbuur zijn he. Je hebt in ieder geval een buurman die wel een tuin wil, maar natuur niet belangrijk vindt, weet je dat alvast.
Heb gezegd dat ik het absoluut begrijp dat het voor hen lastig is zeker met klein kind, maar dat ik het echt niet vind kunnen en het feitelijk ook niet toegestaan is.
zaterdag 19 mei 2018 om 01:38
Precies!Izzy_ schreef: ↑18-05-2018 06:55De merel is beschermd in Nederland dus je buurman overtreedt de wet als ie het nest weghaalt.
"De Wet natuurbescherming bevat een aantal verboden handelingen die van toepassing zijn op alle inheemse vogels. Deze verboden gelden in heel Nederland. De wet verbiedt:
het opzettelijk doden of vangen van vogels (artikel 3.1 lid 1);
het opzettelijk vernielen of beschadigen van nesten, rustplaatsen en eieren van vogels, of het wegnemen van nesten (artikel 3.1 lid 2);"
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... ogel/merel