Meubels white washen
dinsdag 27 maart 2012 om 15:42
Iemand tips hoe ik te werk moet gaan om mijn eettafel te white washen?
Met verf?
Krijtverf?
Krijtwas?
Kalkwas?
Het is een grenen tafel en heb em al helemaal kaal geschuurd. Ik wilde eerst met gewone verf gaan verven en dan met een doek uitsmeren maar nu heb ik op internet verschillende dingen gelezen en nu twijfel ik heel erg.
Met verf?
Krijtverf?
Krijtwas?
Kalkwas?
Het is een grenen tafel en heb em al helemaal kaal geschuurd. Ik wilde eerst met gewone verf gaan verven en dan met een doek uitsmeren maar nu heb ik op internet verschillende dingen gelezen en nu twijfel ik heel erg.
dinsdag 27 maart 2012 om 15:53
Wat is je doel van het white washen? Ik heb namelijk onlangs ook een poging gedaan, dacht namelijk dat ik ook white wash wilde op een oud grenen (gelakt) bureautje van me.
Maar tijdens het erop smeren dacht ik: 'Dit gaat niet worden zoals ik bedoelde, het is veel te doorschijnend.' Zelfs na twee keer lakken was het niet wat ik wilde en lijkt mijn bureautje nu een beetje roze doorschijnend, i.p.v. white wash. Wat ik achteraf dus wilde, was old white, zoals je veel in bloemenzaken e.d. ziet.
Dus bedenk goed hoe je het resultaat voor je ziet.
Maar tijdens het erop smeren dacht ik: 'Dit gaat niet worden zoals ik bedoelde, het is veel te doorschijnend.' Zelfs na twee keer lakken was het niet wat ik wilde en lijkt mijn bureautje nu een beetje roze doorschijnend, i.p.v. white wash. Wat ik achteraf dus wilde, was old white, zoals je veel in bloemenzaken e.d. ziet.
Dus bedenk goed hoe je het resultaat voor je ziet.
dinsdag 27 maart 2012 om 16:23
Ik heb gewoon een pot White Wash beits gekocht, hehe.
Overigens mag het hout echt geen laklagen meer bevatten, had jij dat dus nog Molly? Het is namelijk de bedoeling dat het goed in het hout trekt.
Ik zou het overigens met krijtverf doen, deze iets verdunnen met water en uitvegen/navegen met een doek
Overigens mag het hout echt geen laklagen meer bevatten, had jij dat dus nog Molly? Het is namelijk de bedoeling dat het goed in het hout trekt.
Ik zou het overigens met krijtverf doen, deze iets verdunnen met water en uitvegen/navegen met een doek
dinsdag 27 maart 2012 om 16:32
White wash van hg? (lang leve Google)
HG vloeibare white wash meubelwas is een kwalitatief hoogwaardige meubelwas. Dit product geeft de nerven en noesten van het hout een mooie witte tekening (het zogenaamde white wash effect) en beschermt het hout bovendien tegen uitdroging, vuil en vlekken. Verwijder oude waslagen eerst volledig met HG meubelwas remover en laat vervolgens de ondergrond goed drogen. Gelakte of geverfde meubels moeten eerst ontdaan worden van de lak- of verflaag, met behulp van bijvoorbeeld HG verf ’kracht’afbijter en/of goed schuren. Maak het meubel goed stofvrij. Schud daarna HG white wash meubelwas eerst goed voor het te gebruiken en breng het product vervolgens dun en gelijkmatig op. Na ongeveer 15 minuten kunt u de was opwrijven. Indien meer ‘white wash effect’ gewenst is, kunnen meerdere lagen aangebracht worden.
HG vloeibare white wash meubelwas is een kwalitatief hoogwaardige meubelwas. Dit product geeft de nerven en noesten van het hout een mooie witte tekening (het zogenaamde white wash effect) en beschermt het hout bovendien tegen uitdroging, vuil en vlekken. Verwijder oude waslagen eerst volledig met HG meubelwas remover en laat vervolgens de ondergrond goed drogen. Gelakte of geverfde meubels moeten eerst ontdaan worden van de lak- of verflaag, met behulp van bijvoorbeeld HG verf ’kracht’afbijter en/of goed schuren. Maak het meubel goed stofvrij. Schud daarna HG white wash meubelwas eerst goed voor het te gebruiken en breng het product vervolgens dun en gelijkmatig op. Na ongeveer 15 minuten kunt u de was opwrijven. Indien meer ‘white wash effect’ gewenst is, kunnen meerdere lagen aangebracht worden.
dinsdag 27 maart 2012 om 16:33
Je kunt bijvoorbeeld werken met kalkwas (ook wel limingwax of krijtwas genoemd). Dit wordt rechtstreeks op het hout aangebracht en ingewreven. Vooral op eikenhout krijg je hiermee een heel mooi effect omdat de nerven van deze houtsoort mooi open zijn. De kalkwas blijft achter in de nerven en laat zo een mooie witte gloed achter. Ook kun je kalkwas aanbrengen op een geverfd oppervlak. Maar let op: alleen op krijtverf, of matte verf op waterbasis. De verf moet namelijk poreus genoeg zijn om de kalkwas te kunnen opnemen. Een ondergrond van bijvoorbeeld zijdeglans of glanzende acrylverf of alkydverf (terpentine gedragen verf) is voor deze techniek dus niet geschikt.
dinsdag 27 maart 2012 om 16:33
Je kunt ook een witte waas of whitewash aanbrengen door te werken met verdunde witte verf, witte verniswas, of glaceerverf. Die technieken zijn handig als je je meubel liever niet met was wilt behandelen. Handig voor intensief gebruikte meubels (tafelbladen) of houten vloeren die je graag een beschermende laklaag wilt kunnen geven.
dinsdag 27 maart 2012 om 16:41
quote:Zazu, ik had ook white wash-verf. En inderdaad, de lak was er niet geheel van af.
Wat is de bedoeling van krijtverf dan? Hoe oogt dat dan?
De bedoeling is precies hetzelfde, je brengt ook gewoon een white wash aan. Alleen kan dit zoals de TO al zegt, op tig manieren en al haar opties zijn _een_ manier.
Voor hoe het oogt heb ik gewoon even een foto gegoogled;
Zo dus.
Mijn eigen steigerhout dressoir is gedaan met krijtverf in de kleur 'antiek wit'. Kalkwas geeft een heel ander effect, namelijk wat gebleekter hout met een witte waas. Het ene is dus veel witter dan het andere in mijn beleving. Maar wellicht ligt dat ook aan de techniek en ben ik niet zo goed in al die technieken;)
En de laatste keer dus gewoon op helemaal onbehandeld hout de kant en klare white wash verf gebruikt. Maar deze werd ook veel minder wit dan de krijtverf. Het is dus maar net wat je wilt.
Wat is de bedoeling van krijtverf dan? Hoe oogt dat dan?
De bedoeling is precies hetzelfde, je brengt ook gewoon een white wash aan. Alleen kan dit zoals de TO al zegt, op tig manieren en al haar opties zijn _een_ manier.
Voor hoe het oogt heb ik gewoon even een foto gegoogled;
Zo dus.
Mijn eigen steigerhout dressoir is gedaan met krijtverf in de kleur 'antiek wit'. Kalkwas geeft een heel ander effect, namelijk wat gebleekter hout met een witte waas. Het ene is dus veel witter dan het andere in mijn beleving. Maar wellicht ligt dat ook aan de techniek en ben ik niet zo goed in al die technieken;)
En de laatste keer dus gewoon op helemaal onbehandeld hout de kant en klare white wash verf gebruikt. Maar deze werd ook veel minder wit dan de krijtverf. Het is dus maar net wat je wilt.
woensdag 28 maart 2012 om 20:29
Super bedankt! Ik had idd op Google gekeken en daardoor raakte inbeeld erg aan het twijfelen maar heb gekozen voor kalkwas ik heb ook een filmpje gevonden met voorbeelden en uitleg. Vandaag op,zoek waar je dat precies kon kopen want dat was dus niet zo eenvoudig ja op internet genoeg adresjes. Maar uiteindelijk bij dille en kamille verkopen ze het en ook boenwas dat moet je er dan nog overheen doen voor de beste bescherming. Ik zal later nog wel een foto plaatsen met het resultaat!