Miele of Bosch/Siemens wasmachine?
zondag 17 september 2017 om 20:00
Ik zit met een vraagje en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Onze Miele wasmachine is -na 13 jaar- op sterven na dood en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. De prijs maakt niet heel veel uit, ik ben vooral op zoek naar kwaliteit.
Mijn oog was gevallen op een Miele (WDD 030), omdat die aan onze eisen voldoet en de display eenvoudig is.
Maaarrr ik heb op Amazon.de gekeken en daaruit heb ik het idee dat Miele niet meer zo'n zekere aankoop is als vroeger. Hij lijkt eerder stuk te gaan, veel plastic onderdelen te bevatten en ik vraag me af of ze nog wel in Duitsland zelf geproduceerd worden?
Een andere optie is een Bosch wasmachine (WAW32642). Wij hebben recent een vaatwasser van Siemens gekocht (ons was verteld dat dit hetzelfde is als Bosch) en zijn daar niet helemaal tevreden over, dus ik twijfel een beetje. Ik weet niet of Bosch een betrouwbaar merk is. Op Amazon staan daar ook een paar 1 ster reviews over.
TLDR: Ik ben op zoek naar een wasmachine die goed wast, je was niet opeet/kapot maakt, en die zo'n 10 jaar meegaat zonder problemen. Wat zouden jullie op basis van eigen ervaring aanraden? Alvast bedankt!
Onze Miele wasmachine is -na 13 jaar- op sterven na dood en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. De prijs maakt niet heel veel uit, ik ben vooral op zoek naar kwaliteit.
Mijn oog was gevallen op een Miele (WDD 030), omdat die aan onze eisen voldoet en de display eenvoudig is.
Maaarrr ik heb op Amazon.de gekeken en daaruit heb ik het idee dat Miele niet meer zo'n zekere aankoop is als vroeger. Hij lijkt eerder stuk te gaan, veel plastic onderdelen te bevatten en ik vraag me af of ze nog wel in Duitsland zelf geproduceerd worden?
Een andere optie is een Bosch wasmachine (WAW32642). Wij hebben recent een vaatwasser van Siemens gekocht (ons was verteld dat dit hetzelfde is als Bosch) en zijn daar niet helemaal tevreden over, dus ik twijfel een beetje. Ik weet niet of Bosch een betrouwbaar merk is. Op Amazon staan daar ook een paar 1 ster reviews over.
TLDR: Ik ben op zoek naar een wasmachine die goed wast, je was niet opeet/kapot maakt, en die zo'n 10 jaar meegaat zonder problemen. Wat zouden jullie op basis van eigen ervaring aanraden? Alvast bedankt!
dinsdag 19 september 2017 om 10:22
Ik gooi ook alle kleding bij elkaar hoor, let alleen op de kleur. Of wanneer een kledingstuk echt kwestbaar is, dan gaat het in een aparte was.FDG schreef: ↑19-09-2017 00:04Binnenkort heb ik ook een nieuwe wasmachine nodig en ben me nu aan het oriënteren op kieskeurig. Het eerste was mij opvalt is dat er zoveel keuze is. Het lijkt wel of ieder merk meerdere machines verkoopt waar, volgens de vergelijking op de site, minimale verschillen tussen zitten wat betreft mogelijkheden. Dat maakt voor mij het kiezen niet makkelijker.
Is het trouwens normaal dat de wasprogramma's tegenwoordig zo lang duren? Tijdens het lezen van reviews kom ik meerdere malen tijden van 2,5 a 3 uur tegen voor een volle trommel op 40 graden. Mij oude apparaat deed daar 1,5 uur over wanneer ik het verkorte wasprogramma selecteerde en dat vond ik al lang duren. Is er geen wasmachine die een volle was kan draaien in 1 uur tijd?
Verder kom ik nu programma's tegen speciaal voor bijvoorbeeld jeans of overhemden. Wat is hier de meerwaarde van? Voorheen draaide ik 2 wassen per week. Handdoeken, ondergoed en sokken gezamenlijk op 60 graden en alle overige kleding samen op 30. Bij beide wassen selecteerde ik het katoen wasprogramma. Ook wanneer er een polyester kledingstuk tussen zat. Overige opties gebruikte ik eigenlijk nooit. Problemen met kapotte of slecht gewassen kledingstukken heb ik nooit gehad, maar is het echt de bedoeling om meer kleding te scheiden van elkaar en vaker te wassen?
Mijn huidige wasmachine doet ruim anderhalf uur over een was van 30 graden. Ik zag wel vooral bij Miele machines in de recensies staan dat de was lang duurt, maar ik weet niet of dat bij Bosch ook zo is.
dinsdag 19 september 2017 om 10:30
Ik heb een beetje het idee dat de apparatuur "vroeger" beter werd gemaakt. Mijn ouders hebben al 13 jaar een Siemens vaatwasser, zonder problemen.love2dance schreef: ↑18-09-2017 11:18Mijn bosch heeft het 9 jaar gedaan mijn Mieke is nu ruim 16 jaar oud. Bosch was gelijk over en uit Mieke nog nooit iets aan gehad .
Had laatst ook al gelezen dat ze van Miele tegenwoordig ook minder zouden zijn. Mijn Miele vaatwasser is ook diegene die het blijft doen terwijl de Siemens en whirlpool steeds na 2 a 3 jaar stuk gingen. Dus qua merk blijf ik ( tegen beter weten in?) neigen naar miele
dinsdag 19 september 2017 om 10:57
Ik ben heel blij met mijn Bosch, hele fijne machine. Ik heb hem nu 2 jaar. Doet alles wat ie moet doen. Heeft een toerental van 1600 en 8 kilo om te vullen dacht ik. Diverse programma's. Die van Bosch staan goed aangeschreven. Die van Miele zijn ook goed. Ze zijn duurder dan de Siemens maar de Miele van nu is niet meer de Miele van vroeger. Dus het prijsverschil tussen een Bosch en Miele vond ik te groot voor wat je krijgt.
dinsdag 19 september 2017 om 14:54
Tja, het is net hoe je het bekijkt. Schat een Miele wasmachine altijd nog hoger in dan een Bosch. Maar als je bv 4 Beko,s kan kopen voor een Mieleprijs en die gaan 5of 6 jaar mee per stuk dan moet ik nog zien of een Miele tegenwoordig ook nog makkelijk de 20 jaar haald. Wat ik wel mis is dat niemand op restvochtpercentage let wat juist weer belangrijk kan zijn bij droger en veel energie kan besparen.JannaQueen schreef: ↑19-09-2017 10:57Ik ben heel blij met mijn Bosch, hele fijne machine. Ik heb hem nu 2 jaar. Doet alles wat ie moet doen. Heeft een toerental van 1600 en 8 kilo om te vullen dacht ik. Diverse programma's. Die van Bosch staan goed aangeschreven. Die van Miele zijn ook goed. Ze zijn duurder dan de Siemens maar de Miele van nu is niet meer de Miele van vroeger. Dus het prijsverschil tussen een Bosch en Miele vond ik te groot voor wat je krijgt.
dinsdag 19 september 2017 om 15:45
Mijn Miele stuiterde na een jaar of acht het washok uit. Was niet grappig, zo'n loodzwaar gevaarte met de droger erbovenop dat me tegemoet kwam toen ik ging kijken wat ik voor herrie hoorde.
Daarna was hij onherstelbaar kapot.
Zijn opvolger is een Siemens geworden. Die doet het tot nu toe prima. Een gewoon 40 programma duurt 2,5 uur, maar hij heeft ook een sneller programma van een uur. Dat is wel alleen bedoeld voor een niet helemaal volle trommel. Hij heeft ook een uitgestelde start functie die ik veel gebruik: 's ochtends stop ik een was in de machine die dan net voor ik 's avonds thuis kom klaar is.
Zijn opvolger is een Siemens geworden. Die doet het tot nu toe prima. Een gewoon 40 programma duurt 2,5 uur, maar hij heeft ook een sneller programma van een uur. Dat is wel alleen bedoeld voor een niet helemaal volle trommel. Hij heeft ook een uitgestelde start functie die ik veel gebruik: 's ochtends stop ik een was in de machine die dan net voor ik 's avonds thuis kom klaar is.
woensdag 20 september 2017 om 06:36
Met die Miele was het waarschijnlijk een gebroken lagerkruis, komt ook tegenwoordig bij Miele nu voor dat voorkom je om door niet met vloeibaar wasmiddel te wassen en op lage temperaturen. Maar dit kan met alle machines gebeuren er zijn nog weinig merken die een stevige gietijzeren lagerkruis monteren. Dus dan is het af te raden om de Siemens laten draaien als je niet thuis bent voor je het weet is je huis er niet meer !!!Eze schreef: ↑19-09-2017 15:45Mijn Miele stuiterde na een jaar of acht het washok uit. Was niet grappig, zo'n loodzwaar gevaarte met de droger erbovenop dat me tegemoet kwam toen ik ging kijken wat ik voor herrie hoorde.
woensdag 20 september 2017 om 07:13
Ik heb een aeg. Al 10 jaar. En nog steeds tevreden. Waar ik op zou letten is de inhoud van de trommel, ik heb 8 kilo. En hoeveelheid toeren voor centrifugeren. En de mijne heeft een knop om wasprogramma's te verkorten. Standaard is het 2.40, maar kan hem verkorten tot 1.55 min en 55 min. Heel handig, doe meestal de tweede optie en is dan prima schoon en met een halve trommel die van 55 min.
Voor echte miniwasjes kan die ook nog op 20 min.
Voor echte miniwasjes kan die ook nog op 20 min.

woensdag 20 september 2017 om 08:06
Ik heb vorig jaar m'n derde wasmachine in 25 jaar gekocht. De eerste was een Bauknecht, die is overleden door zeepschimmel. Toen een AEG. Die heeft het gepresteerd om een dag lang te blijven pompen terwijl ik dacht "ik moet nu naar het werk, hij is over vijf minuten klaar met z'n programma dus het kan wel". Een tijd later brak de deurhendel af en gezien het eerdere probleem heb ik 'm niet meer laten maken.
Nu een Miele, wel eentje van het topsegment omdat die nog een ijzeren kuip hebben (kuip is wat anders dan een trommel). Fijnste wasmachine tot nu toe en ik ben helemaal weg van het doseersysteem. Eens in de zoveel tijd gooi ik een paar flessen wasmiddel in de containers en ik heb er geen omkijken meer naar.
Ik heb slechte ervaringen met een Bosch-droger, dus dat merk zou ik zelf nooit meer overwegen.
Nu een Miele, wel eentje van het topsegment omdat die nog een ijzeren kuip hebben (kuip is wat anders dan een trommel). Fijnste wasmachine tot nu toe en ik ben helemaal weg van het doseersysteem. Eens in de zoveel tijd gooi ik een paar flessen wasmiddel in de containers en ik heb er geen omkijken meer naar.
Ik heb slechte ervaringen met een Bosch-droger, dus dat merk zou ik zelf nooit meer overwegen.
woensdag 20 september 2017 om 15:48
Was inderdaad het lagerkruis, en dat kan inderdaad ook bij andere machines voorkomen. Maar op dit punt onderscheidt Miele zich dus niet (meer) van anderen.slobberbone schreef: ↑20-09-2017 06:36Met die Miele was het waarschijnlijk een gebroken lagerkruis, komt ook tegenwoordig bij Miele nu voor dat voorkom je om door niet met vloeibaar wasmiddel te wassen en op lage temperaturen. Maar dit kan met alle machines gebeuren er zijn nog weinig merken die een stevige gietijzeren lagerkruis monteren. Dus dan is het af te raden om de Siemens laten draaien als je niet thuis bent voor je het weet is je huis er niet meer !!!
Ondertussen zijn we verhuisd en staat de machine op een plaats waar hij niet meer het halve huis kan slopen

woensdag 20 september 2017 om 16:48
Hoeveel was je eigenlijk? Voor een groot boerengezin. is de extra duurzaamheid van een goede wasmachine zeker gunstig. Dat je dus 10-15 jaar vooruit kan.
Soms denk ik ook wel eens dat je gewoon net zo goed af kan zijn met een goedkope machine van 200 eur die je na 5 jaar kan afschrijven. Dus alleen naar de functionaliteit kijken.
Ik had eerder een duurdere AEG, maar die moest ik na 7 jaar probleemloos gebruik toch verpatsen vanwege een internationale verhuizing. Daarna in een huurhuis waarbij de wasmachine bij de huur inzat. Was een simpele Bosch die slechts op 1200 toeren kon centrigureren. Dat prul had een lastig lekkage probleem in het begin waarvoor we wel eens een reparateur van de verhuurder gebeld hebben die het niet opgelost kreeg, Later bleken een heel deel schroeven die de 2 helften van de plastic kuip bij elkaar houden los te zitten!
Nu zijn we uit dat huurhuis en hebben we de wasmachine van de vorige huiseigenaar (gebruikelijk in dit land dat witgoed mee wordt verkocht met het huis). Een goedkope Electrohelios die ook alweer 10 jaar oud is en niet kapot wil.
Ik vraag me dus in alle ernst af waarom ik eigenlijk nog een duurdere machine zou kopen. Het is natuurlijk WEL fijn als je bij een kwaliteitsmachine na 15 jaar reserve onderdelen kan verkrijgen. Maar dan moet je ook een reparateur treffen die dat voordeel voor je benut. Bij goedkopere wasmachines is het vaak simpel. Iets kapot hoe simpel ook betekent gewoon afschrijven en een nieuw wasmachine kopen
Modernere wasmachines hebben langer durende programma's om met lage temperaturen en extreem weinig water en energie toch nog schoon te kunnen wassen. Die goeie ouwe AEG Turnanat die in mijn eerste studentenhuis staat, slokte met gemak 50 liter water op en dat moet natuurlijk ook tot 40 of 60 graden opgewarmd worden.
Wat ik persoonlijk echt HAAT aan wasmachines is dat je op geen enkele manier meer de deur kan openmaken, zelfs niet als het programma nog maar net begonnen is er er dus nog nauwelijks water in zit.
Soms denk ik ook wel eens dat je gewoon net zo goed af kan zijn met een goedkope machine van 200 eur die je na 5 jaar kan afschrijven. Dus alleen naar de functionaliteit kijken.
Ik had eerder een duurdere AEG, maar die moest ik na 7 jaar probleemloos gebruik toch verpatsen vanwege een internationale verhuizing. Daarna in een huurhuis waarbij de wasmachine bij de huur inzat. Was een simpele Bosch die slechts op 1200 toeren kon centrigureren. Dat prul had een lastig lekkage probleem in het begin waarvoor we wel eens een reparateur van de verhuurder gebeld hebben die het niet opgelost kreeg, Later bleken een heel deel schroeven die de 2 helften van de plastic kuip bij elkaar houden los te zitten!
Nu zijn we uit dat huurhuis en hebben we de wasmachine van de vorige huiseigenaar (gebruikelijk in dit land dat witgoed mee wordt verkocht met het huis). Een goedkope Electrohelios die ook alweer 10 jaar oud is en niet kapot wil.
Ik vraag me dus in alle ernst af waarom ik eigenlijk nog een duurdere machine zou kopen. Het is natuurlijk WEL fijn als je bij een kwaliteitsmachine na 15 jaar reserve onderdelen kan verkrijgen. Maar dan moet je ook een reparateur treffen die dat voordeel voor je benut. Bij goedkopere wasmachines is het vaak simpel. Iets kapot hoe simpel ook betekent gewoon afschrijven en een nieuw wasmachine kopen
Modernere wasmachines hebben langer durende programma's om met lage temperaturen en extreem weinig water en energie toch nog schoon te kunnen wassen. Die goeie ouwe AEG Turnanat die in mijn eerste studentenhuis staat, slokte met gemak 50 liter water op en dat moet natuurlijk ook tot 40 of 60 graden opgewarmd worden.
Wat ik persoonlijk echt HAAT aan wasmachines is dat je op geen enkele manier meer de deur kan openmaken, zelfs niet als het programma nog maar net begonnen is er er dus nog nauwelijks water in zit.
donderdag 21 september 2017 om 22:34